Har du lavet en underretning?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 307
Likede indlæg: 5896

Re: Har du lavet en underretning?

Indlægaf twinkle » 21. sep 2017, 15:54

Ja, jeg har lavet flere underretninger. Primært fordi jeg har skærpet underretningspligt som kommunalt ansat.
0
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
MOGA
Kort karma: 361
Likede indlæg: 4235

Indlægaf MOGA » 22. sep 2017, 08:42

Ja, jeg har lavet nogle stykker, mest mellemkommunale, men jeg har også som myndighedsperson underrettet om borgere, som jeg i kraft af mit job havde kontakt til. I sidstnævnte tilfælde har jeg altid oplyst borgeren om min bekymring og fortalt, at jeg ville underrette.

Som privat har jeg én gang overvejet at gøre det, men efter grundig overvejelse besluttede jeg ikke at gøre det.
0
Brugeravatar
Charly
Kort karma: 290
Likede indlæg: 5232

Indlægaf Charly » 22. sep 2017, 11:58

Ja, det har jeg, men jeg ved ikke om der kom noget ud af det.
0
Brugeravatar
Panton
Kort karma: 370
Likede indlæg: 2064

Indlægaf Panton » 22. sep 2017, 14:15

Nej, men overvejede det kraftigt. Ked af at jeg ikke greb ind ift. min mavefornemmelse. Andre gjorde det og pigen blev tvangsfjernet for vold fra moderens side. Hun er min nabo!! psykopat kælling!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
avdotja
Kort karma: 414
Likede indlæg: 9728

Indlægaf avdotja » 23. sep 2017, 13:34

Neverkont skrev:Ja, jeg har lavet en enkelt underretning, som privat.
Jeg bor i en almennyttig afdeling, som står overfor en større helhedsplan, og derfor lejes tomme lejemål ud på tidsbegrænsede lejemål, og det har resulteret i en del flytninger. Lejligheden ovenpå min er nu lejet ud for 3. gang, tidsbegrænset.
Den første der boede der på en tidsbegrænset kontrakt var en ung kvinde med en dreng på knap 2 år da de flyttede ind. Jeg kunne tydeligt høre når drengen græd på sit værelse, og når han vågnede græd han indtil mor'en kom ind til ham, eller til han faldt i søvn igen.

Flere gange hørte jeg ham græde i en time om morgenen, så var der ro i en time, og så græd han igen til mor´en kom ind til ham.
Jeg snakkede med mor'en om det flere gange, og fandt ud af, at hun lukkede dørene om natten, både til soveværelset og til stuen, så der var 2 lukkede døre mellem mor og barn. Jeg foreslog hende, at lade være med, at lukke dørene, men problemet fortsatte.

På alle andre måder virkede hun som en rigtig god og omsorgsfuld mor, så jeg overvejede meget længe, om jeg skulle lave en underretning eller ej.

Jeg endte med, at lave en underretning, hvori jeg også skrev, at det var mit generelle indtryk, at hun var en god og rar mor, og jeg valgte ikke at være anonym.

Kort efter flyttede de. Men eftersom det var et tidsbegrænset lejemål har hun jo under alle omstændigheder søgt efter noget andet.

Så du har simpelthen lavet en underretning på et barn der trivedes og boede hos en mor du mente var en god forældre, fordi du ikke var 100% enig i en specifik del af hendes opdragelsesmetoder/måde at strukturere hverdagen på?

Af ren nysgerrighed: Hvad havde du forventet at der kom ud af din indberetning? Regnede du med at der ville komme en socialrådgiver ud og fortælle at barnet ville blive fjernet hvis det fremadrettet græd længere end 5 min ad gangen?

Jeg må indrømme at jeg er forarget. For mig at se ligner det unægtelig at indberetningssystemet er blevet brugt til at chikanere naboen med.
1
Neverkont
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1404

Indlægaf Neverkont » 23. sep 2017, 15:12

avdotja skrev:
Jeg bor i en almennyttig afdeling, som står overfor en større helhedsplan, og derfor lejes tomme lejemål ud på tidsbegrænsede lejemål, og det har resulteret i en del flytninger. Lejligheden ovenpå min er nu lejet ud for 3. gang, tidsbegrænset.
Den første der boede der på en tidsbegrænset kontrakt var en ung kvinde med en dreng på knap 2 år da de flyttede ind. Jeg kunne tydeligt høre når drengen græd på sit værelse, og når han vågnede græd han indtil mor'en kom ind til ham, eller til han faldt i søvn igen.

Flere gange hørte jeg ham græde i en time om morgenen, så var der ro i en time, og så græd han igen til mor´en kom ind til ham.
Jeg snakkede med mor'en om det flere gange, og fandt ud af, at hun lukkede dørene om natten, både til soveværelset og til stuen, så der var 2 lukkede døre mellem mor og barn. Jeg foreslog hende, at lade være med, at lukke dørene, men problemet fortsatte.

På alle andre måder virkede hun som en rigtig god og omsorgsfuld mor, så jeg overvejede meget længe, om jeg skulle lave en underretning eller ej.

Jeg endte med, at lave en underretning, hvori jeg også skrev, at det var mit generelle indtryk, at hun var en god og rar mor, og jeg valgte ikke at være anonym.

Kort efter flyttede de. Men eftersom det var et tidsbegrænset lejemål har hun jo under alle omstændigheder søgt efter noget andet.

Så du har simpelthen lavet en underretning på et barn der trivedes og boede hos en mor du mente var en god forældre, fordi du ikke var 100% enig i en specifik del af hendes opdragelsesmetoder/måde at strukturere hverdagen på?

Af ren nysgerrighed: Hvad havde du forventet at der kom ud af din indberetning? Regnede du med at der ville komme en socialrådgiver ud og fortælle at barnet ville blive fjernet hvis det fremadrettet græd længere end 5 min ad gangen?

Jeg må indrømme at jeg er forarget. For mig at se ligner det unægtelig at indberetningssystemet er blevet brugt til at chikanere naboen med.

Mener du dermed, at det er i orden, et barn på 2-3 år hver morgen (og nogle gange på andre tider af døgnet) ligger i sin seng og græder i en time, uden at nogen reagerer, og kun stopper fordi han falder i søvn igen? :gisp: Udelukkende fordi, at mor'en, selv efter flere snakke om det, ikke kan finde ud af, at lade dørene stå åbne, så hun kan høre sit barn.

Hvor kommer fjernelse af barnet lige ind i billedet?

Vil du ligefrem kalde det en opdragelsesmetode, og en måde at strukturere hverdagen på, at lade sit barn ligge og græde i en time hver morgen? Jeg er målløs. :gisp:

"Problemet" opstod efter at mor'en fik en kæreste, som mere eller mindre flyttede ind, og det er min opfattelse, at hun har lukket dørene for at sønnen ikke skulle blive vækket når de havde sex.

Jeg ville dælme været blevet både flov og pinlig berørt hvis en overbo havde gjort mig opmærksom på, at min barn kunne ligge og græde i en hel time uden jeg hørte det, og så ville jeg fluks sørge for, at det aldrig skete igen, ikke for overboens skyld, men for mit barns.
5
avdotja
Kort karma: 414
Likede indlæg: 9728

Indlægaf avdotja » 23. sep 2017, 16:48

Neverkont skrev:
avdotja skrev:

Mener du dermed, at det er i orden, et barn på 2-3 år hver morgen (og nogle gange på andre tider af døgnet) ligger i sin seng og græder i en time, uden at nogen reagerer, og kun stopper fordi han falder i søvn igen? :gisp: Udelukkende fordi, at mor'en, selv efter flere snakke om det, ikke kan finde ud af, at lade dørene stå åbne, så hun kan høre sit barn.

Vil du ligefrem kalde det en opdragelsesmetode, og en måde at strukturere hverdagen på, at lade sit barn ligge og græde i en time hver morgen? Jeg er målløs. :gisp:

"Problemet" opstod efter at mor'en fik en kæreste, som mere eller mindre flyttede ind, og det er min opfattelse, at hun har lukket dørene for at sønnen ikke skulle blive vækket når de havde sex.

Jeg ville dælme været blevet både flov og pinlig berørt hvis en overbo havde gjort mig opmærksom på, at min barn kunne ligge og græde i en hel time uden jeg hørte det, og så ville jeg fluks sørge for, at det aldrig skete igen, ikke for overboens skyld, men for mit barns.

At du ikke ville gøre det, er ikke det samme som at det er forkert. Jeg havde en kollega der, da barnet skulle lære at sove på eget værelse, konsekvent ignorerede skrig, skrål og gråd hver aften i en periode. Gad jeg selv høre på det? Nej. Ville jeg selv vælge den opdragelsesmetode? Formentlig ikke. Men det er eddermaneme ikke vanrøgt af barnet af den grund - heller ikke selv om det havde skyldtes et ønske om et uforstyrret sexliv (har i det hele taget svært ved at se hvorfor dine antagelser om naboens sexliv overhovedet skal nævnes i den forbindelse...).

At melde den slags er ikke bare overformynderi af værste skuffe, det øger også risikoen for at at sager, hvor børn rent faktisk mistrives og har brug for hjælp, overses. Jeg synes rent ud sagt at det er forkastelig når systemet misbruges til at promovere ens egne ideer om hvad børn må/kan/skal på den måde.
2
ajnaM
Kort karma: 679
Likede indlæg: 15464

Indlægaf ajnaM » 23. sep 2017, 21:45

Ja.

Boede en kort overgang hos mine forældre, efter jeg var blevet 'voksen' - i et meget lydt, gammelt hus. Deres daværende overboer havde lige fået et barn, og moderen havde det helt tydeligt ikke godt. De havde det heller ikke godt sammen, og der blev råbt rigtig meget, både af hinanden og af barnet. Jeg kunne høre alt, hvad der blev sagt, og det var virkelig grimme ting.

Jeg lavede en anonym underretning, fordi jeg var bange for, at der ikke var nogen, der ville få noget at vide ellers - det var et meget ressourcestærkt hjem, og hende kvinden opretholdt den sindssygeste facade uden for hjemmet (men brød så fuldstændig sammen, når hun kom ind af døren). Mine forældre vidste ikke, hvordan de skulle håndtere det, og jeg tænkte, at jeg som relativt udenforstående havde en mulighed for at 'gøre noget' uden at blande tingene sammen.

Efterfølgende blev de skilt, og hun flyttede, mens der flyttede en anden kvinde ind. Jeg har aldrig set barnet eller moderen igen, men har tit tænkt på, hvordan det er gået dem.
0
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 376
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 6944

Indlægaf Tanten » 23. sep 2017, 22:09

Ja, det har jeg gjort nogle gange. Det har handlet om børn, som jeg var vidende om, levede i hjem, hvor der fandt stof- og alkoholmisbrug sted, og hvor der var slagsmål og vold, børn som blev slæbt med på værtshus og børn, som udviste alle tænkelig tegn på at blive seksuelt misbrugt.
0
Neverkont
Kort karma: 63
Likede indlæg: 1404

Indlægaf Neverkont » 23. sep 2017, 22:28

avdotja skrev:
Neverkont skrev:
avdotja skrev:

At du ikke ville gøre det, er ikke det samme som at det er forkert. Jeg havde en kollega der, da barnet skulle lære at sove på eget værelse, konsekvent ignorerede skrig, skrål og gråd hver aften i en periode. Gad jeg selv høre på det? Nej. Ville jeg selv vælge den opdragelsesmetode? Formentlig ikke. Men det er eddermaneme ikke vanrøgt af barnet af den grund - heller ikke selv om det havde skyldtes et ønske om et uforstyrret sexliv (har i det hele taget svært ved at se hvorfor dine antagelser om naboens sexliv overhovedet skal nævnes i den forbindelse...).

At melde den slags er ikke bare overformynderi af værste skuffe, det øger også risikoen for at at sager, hvor børn rent faktisk mistrives og har brug for hjælp, overses. Jeg synes rent ud sagt at det er forkastelig når systemet misbruges til at promovere ens egne ideer om hvad børn må/kan/skal på den måde.

Jeg kan jo sådan set kun sige, at jeg slet ikke er enig med dig.

Min egen erfaring er, at når små børn græder, så er der noget galt, noget de mangler eller noget de er kede af, og så små børn skal simpelthen bare ikke overlades til sig selv og ignoreres når de er kede af det. Og så er jeg sådan set ligeglad med, om mor'en er gået på værtshus, sover brandert ud eller hvad pokker hun laver.

Og eftersom mor'en i dette tilfælde slet ikke hørte barnet, så har det jo tydeligvis ikke handlet om en eller anden misforstået form for opdragelsesmetode.
3
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 413
Likede indlæg: 9016

Indlægaf hotlips » 24. sep 2017, 20:37

Ja, min ene fætter skar i sig selv og lagde billeder på Facebook hvor han stod på togskinner med en finger mod tindingen som en pistol.
Så truede han med selvmord pr SMS til min kusine der også var omkring 13-14 og det afstedkom at hendes mor tog ned til hans far og klagede over at det var synd for hende og så bebrejdedd de så min fætter at han havde gjort sin kusine bekymret og det var så det.

Jeg kunne overhovedet ikke trænge igennem med at de skulle hjælpe ham og da han boede hos sin mor så jeg ham selv kun et par gange om året.

Så jeg ringede til hans kommune og sagde jeg var bekymret, men jeg har aldrig hørt om der skulle være kommet nogen til hjælp.

Jeg så ham for et par uger siden, for første gang i flere år, han virker ok, men jeg er ikke sikker på hvor meget han egentlig gemmer på, jeg ved min onkel, hans far var en rædsom forælder og den slags forsvinder jo ikke bare.
0
Brugeravatar
Anilara
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5985

Indlægaf Anilara » 26. sep 2017, 17:54

Ja, jeg er socialrådgiver på familieområdet (børn og unge fra 0-23 år). Jeg underretter når jeg er bekymret for et barn eller en ungs trivsel, og når jeg tænker, at der måske kan være behov for støtte foranstaltningsmæssigt.

Jeg behandler også underretninger til dagligt og laver undersøgelser og handleplaner.

Vi får klart flest underretninger fra sundhedsplejersker og lærere. Næsten aldrig fra privatpersoner eller pædagoger.
Vi har pligt til at kvittere for alle underretninger, men ikke til at orientere privatpersoner om hvad der iværksættes.
Ofte når privatpersoner underretter, er det desværre chikane.
0
Brugeravatar
Q-beben
Kort karma: 168
Likede indlæg: 2930

Indlægaf Q-beben » 2. okt 2017, 07:46

Jeg har udarbejdet tre underretninger. Jeg har lagt navn til dem alle tre, - de to af dem har jeg afleveret personligt og haft en samtale med en sagsbehandler og politi. Den tredje har jeg talt med sagsbehandleren i telefonen først og afleveret skriftligt efterfølgende.

Hver gang har det udløst trusler i form af telefonopkald og grimme mails, fordi jeg har valgt ikke at være anonym. Jeg ved dog, at min anmeldelse får større betydning, fordi jeg er villig til at lægge navn til - og så ønsker jeg ikke at sætte de berørte personer i den situation, at de skal gå og bruge unødig krudt på at gætte sig frem til, hvem der mon har lavet den underretning.

Den ene gang handlede om incest, hvor jeg ved en tilfældighed kom i kontakt med en aupair fra Kenya, som blev holdt indspærret som sex-slave, og hvor stedfaderen i familien også misbrugte sin lille steddatter. Historien er beskrevet et andet sted her på debatten.dk. Kommunen og politi reagerede prompte - jeg ved dog ikke, hvad det endte med, da jeg bor i en helt anden del af landet og ikke kender familien eller nogen omkring familien.

Den anden gang var om en familie og far'ens massive alkoholmisbrug, hvor børnene led under det. Kommunen reagerede også her, hvor de kaldte familien ind til en samtale. Mor'en afviste, at der var tale om et alkoholmisbrug og ønskede ingen hjælp til familien, så sagen blev droppet der. Herefter gik der et par år, hvorefter far'en desværre begik selvmord.

Den tredje gang handlede det om en pige, jeg havde i aflastning. Hun blev stærkt omsorgssvigtet - både af sine forældre og også af kommunen (desværre).

F.eks. observerede skolen og jeg, at barnet havde et dårligt syn. Forældrene havde ikke overskud til at tage barnet til øjenlæge. Kommunen mente at ved samtaler kunne forældrene måske motiveres til at påtage sig forældrerollen bedre. Alt i mens måtte barnet gå med hovedpine og have svært ved at følge med i skolen, fordi hun ikke kunne se. Efter tre mdr. mistede jeg tålmodigheden og tog hende til øjenlæge. Hun havde -3,25 på begge øjne. Dvs., hun kunne ikke se længere frem end to meter! Efter yderligere seks uger med at forsøge at få forældre og kommunen til at købe briller til hende, gav jeg op og tog hende til optiker, så hun kunne få briller - på min regning.

Jeg vidste godt, at da jeg skrev underretningen, så ville forældrene cutte forbindelsen til mig, og barnet ville lide under det. Men jeg var desværre nødt til at klage over kommunens håndtering af sagen, så derfor var jeg nødt til at starte med en underretning mht. barnet. Det var noget værre rod, var det. Jeg har stadig kontakt til pigen, - hun er på efterskole - betalt af kommunen :)
3
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 09:33

Jeg har lavet 3..

1. i samarbejde med lærerkollegaer på en dreng og hans bror det var en ufattelig sørgelig situation. Havde begge drenge i forskellige klasser og de var totalt modsatte af hinanden = en der var stille og indelukket og en der var højlydt (og jeg vil modsat hvad jeg hørte ikke sige aggressiv)
Jeg havde mest den yngste (fra 4. klasse af) og jeg tog ham tilside en dag og sagde : X kig dig selv hver morgen i spejlet og gentag efter mig : DU er er superdejlig dreng.
Han var SÅ god, han var intelligent, han var kreativ og ... han var bare - ja den "type" som alle mente var problemet fordi han var meget højlydt og sagde sin mening.
For f.. når man hører at 2 børn tæsker deres mor i afmagt... :(
Har stalket ham gennem de sidste 20 år og de har det godt...RIGTIG godt. Det er en glæde som jeg tit hiver fat i.

2+3
Børns kammerater - skilsmissesituation. I begge tilfælde psykopatiske fædre.
1
bluetof1
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 6764

Indlægaf bluetof1 » 2. okt 2017, 19:15

Jeg har ikke gjort det, men jeg går med tanker om at lave en. Jeg har en min nærhed, som jeg dog ikke har direkte kontakt med, der ikke magter forældrerollen. Det går ud over et par halvstore børn, der ikke selv ved/forstår at de er udsat for massivt omsorgssvigt.
Ultrakort fortalt magter denne forælder ikke at være alene og insisterer derfor på at børnene sover i samme seng som forælderen hver nat, ikke sover ude, ikke deltager i arrangementer med overnatning, ikke har venner/veninder på besøg og aldrig opholder sig på deres værelse mere end den tid det tager at klæde om. Denne forælder insisterer også på at kontakte børnene når de er på samvær hos den anden forælder for at fortælle om savn og for at høre om de ikke hellere vil hjem. Børnene har konstant massive stresssymptomer og er urolige, bange og kede af det. Børnene har dog fået den opfattelse at det er normalt og at alle har det sådan. Herudover har forælderen nogle kognitive vanskeligheder, der tangerer demens. Bl.a. vanskeligheder med at huske selv helt almindelige ting som hvilke madvarer, der skal fryses ned og hvilke, der skal i køleskab eller køkkenskab.
Der er andre ting, der peger i retning af at en underretning er på sin plads, men det bliver meget genkendeligt hvis jeg kommer ind på det.
1
I don't think I get enough credit for doing all of this unmedicated.

Tilbage til "Livets forhold"