Provst: Hvorfor beskæftiger Netto sig nu med kvaksalveri?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 345

Provst: Hvorfor beskæftiger Netto sig nu med kvaksalveri?

Indlægaf annella » 20. sep 2017, 05:13

https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/provst-hvorfor-beskaeftiger-netto-sig-nu-med-kvaksalveri

I sælger såkaldte Mood Stones i jeres butikker. Det er en samling af sten i en papæske. På æskens top står der, at æsken indeholder seks kvalitetskrystaller, der beriger dit liv med positive energier. I indlægssedlen – for en sådan er der i æsken – er der et billede af seks sten. Hver sten har en forklarende tekst.

Om rød jaspis står der, at den giver mod til at håndtere ubehagelige opgaver og rette op på uretfærdighed. Om hvid howlit står der, at den regulerer kalciumniveauerne i kroppen og er god for tænder, knogler og blødt væv. Om røgkvarts står der, at den er særlig effektiv i forbindelse med lidelser i maven, hofter og ben. Samme helbredende virkninger står omtalt for de fire øvrige sten.

Må jeg spørge Netto: Taler indlægssedlen sandt? Hvis ikke den taler sandt, beskæftiger Netto sig nu med kvaksalveri?

Hvad mener du om provstens spørgsmål til Netto, om de beskæftiger sig med kvaksalveri?

Jeg trak på smilebåndet, efter at have læst provstens brev til supermarkskæden, Netto beskæftiger sig sikkert lige så lidt med kvaksalveri, som andre supermarkskæder og forretninger beskæftiger sig med lægemidler, selvom de sælger smertestillende håndkøbsmedicin. Som bekendt kan troen flytte bjerge, så der skal som nok være dem, der med Mood Stones får eller i det mindste føler en forbedring.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 468
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14648

Re: Provst: Hvorfor beskæftiger Netto sig nu med kvaksalveri?

Indlægaf Hunkat » 20. sep 2017, 05:16

Hvis man går op i mood stones så har man for lidt at lave.
5
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Atomic Blonde
Kort karma: 14
Likede indlæg: 222

Indlægaf Atomic Blonde » 20. sep 2017, 06:23

Tja, provsten beskæftiger sig med indoktrinering så hvorfor skulle NETTO ikke have lov til sælge noget til folk som tror på det.
2
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Bad Samaritan
Kort karma: 149
Likede indlæg: 2532

Indlægaf Bad Samaritan » 20. sep 2017, 08:25

En skovl kalder en spade for en høtyv...
5
Goozilla
Kort karma: 23
Likede indlæg: 864

Indlægaf Goozilla » 20. sep 2017, 11:33

En provst der langer ud efter en supermarkedskæde for at udlove små mirakler med et par småsten? Det er altid festligt med lidt "min fantasiven kan tæve din fantasiven".
5
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1085

Indlægaf Seladon » 20. sep 2017, 15:18

jeg forstår heller 1ikke hvorfor en provst beskæftiger sig med Nettos tilbud. :gruble: :gruble:
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 936
Likede indlæg: 10520

Indlægaf Aragorn » 20. sep 2017, 15:42

Jeg fuldstændigt enig med resten af koret, når det kommer til at mene at stenene er lige så stort et fupnummer som religion.

Men med min beskedne kendskab til kristendom, så mener jeg nu alligevel der er en forskel. Religionen beskæftiger sig med sjælens frelse, og mens jeg ikke tror på en besjæling af vores krop der lever videre, efter at kroppen dør, så mener jeg rent faktisk at religionen kan give mennesker noget, mens de lever, uden dermed at sige at man skal tage hele pakken.

De 10 bud er ikke opstået ud af ingenting, og de er en viden mennesket har, der er ældre end kristendommen (i hvert fald de fleste af dem). På den måde, så kan man konkludere, at hvis ikke det var et af de 10 bud, at man ikke må slå ihjel, så ville vi have den regel fra et andet sted i stedet. Så religionen kan tjene et formål i forhold til at stabilisere menneskers liv og vores samfund.

Stenene er på den anden side farlige, fordi de påstår at kunne, som eksempelvis beskrevet her, påvirke vores biokemiske balance, og helbrede problemer.

Det er dybt problematisk og uansvarligt, at en dame på 80 år, med smerter i hofterne på grund af gigt, desperat efter en løsning, køber disse sten i håb om at de afhjælper hendes problemer, og måske så undlader at opsøge læge. Det er farligt og kan riskere at påvirke syge menneskers helbred til det værre.

Derudover så ser jeg mest disse sten, og købet af dem, som en håbefuld handling og en sidste udvej over for store problemer, og det er simpelthen ækelt at sælge falsk håb til mennesker der vil gøre alt for at blive raske. Det er nøjagtigt det samme alle kvaksalvere gør.

De udnytter syge menneskers desperation efter en udvej, og det er kraftedme klamt. Det er simpelthen uetisk, og jeg overvejer faktisk lige nu, om jeg skal skrive dette til Netto, og undlade at handle der, indtil de fjerner stenene.
4
It's a grand experiment
A well planned bizarre event
It's a grand experimental life
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 20. sep 2017, 15:46

Netto skriver rent faktisk dette på deres side:

Netto er Danmarks største dagligvarekæde. Det betyder, at vi har et stort ansvar både etisk, socialt og miljømæssigt. Derfor arbejder vi hver dag på at sikre en bæredygtig udvikling af de varer, vi har på hylderne. Og vi har stærke holdninger til, hvordan vi behandler miljøet og ikke mindst menneskene omkring os.

Nu får de en mail.
0
It's a grand experiment
Brugeravatar
Seladon

Indlægaf Seladon » 20. sep 2017, 16:44

Aragorn skrev:Jeg fuldstændigt enig med resten af koret, når det kommer til at mene at stenene er lige så stort et fupnummer som religion.

Men med min beskedne kendskab til kristendom, så mener jeg nu alligevel der er en forskel. Religionen beskæftiger sig med sjælens frelse, og mens jeg ikke tror på en besjæling af vores krop der lever videre, efter at kroppen dør, så mener jeg rent faktisk at religionen kan give mennesker noget, mens de lever, uden dermed at sige at man skal tage hele pakken.

De 10 bud er ikke opstået ud af ingenting, og de er en viden mennesket har, der er ældre end kristendommen (i hvert fald de fleste af dem). På den måde, så kan man konkludere, at hvis ikke det var et af de 10 bud, at man ikke må slå ihjel, så ville vi have den regel fra et andet sted i stedet. Så religionen kan tjene et formål i forhold til at stabilisere menneskers liv og vores samfund.

Stenene er på den anden side farlige, fordi de påstår at kunne, som eksempelvis beskrevet her, påvirke vores biokemiske balance, og helbrede problemer.

Det er dybt problematisk og uansvarligt, at en dame på 80 år, med smerter i hofterne på grund af gigt, desperat efter en løsning, køber disse sten i håb om at de afhjælper hendes problemer, og måske så undlader at opsøge læge. Det er farligt og kan riskere at påvirke syge menneskers helbred til det værre.

Derudover så ser jeg mest disse sten, og købet af dem, som en håbefuld handling og en sidste udvej over for store problemer, og det er simpelthen ækelt at sælge falsk håb til mennesker der vil gøre alt for at blive raske. Det er nøjagtigt det samme alle kvaksalvere gør.

De udnytter syge menneskers desperation efter en udvej, og det er kraftedme klamt. Det er simpelthen uetisk, og jeg overvejer faktisk lige nu, om jeg skal skrive dette til Netto, og undlade at handle der, indtil de fjerner stenene.

Enig med dig, men det ligner mere en oplagt sag for forbrugerombudsmanden, end et emne til debat i Kristeligt Dagblad.
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 20. sep 2017, 17:26

Jeg er lidt splittet. På den ene side synes jeg det er OK at Netto udnytter naive og dumme mennesker, fordi som jeg ser det, ja så er det deres egen skyld, at de ikke har skaffet sig nok info gennem livet til at forstå at ting som mood stones ikke virker, meget marketing går jo ud på at udnytte folks dumhed, på den anden side øger væksten af kvaksalveriet risikoen for at smitsomme sygdomme vender tilbage.
0
Brugeravatar
Seladon

Indlægaf Seladon » 20. sep 2017, 17:40

eks-Maupassant skrev:Jeg er lidt splittet. På den ene side synes jeg det er OK at Netto udnytter naive og dumme mennesker, fordi som jeg ser det, ja så er det deres egen skyld, at de ikke har skaffet sig nok info gennem livet til at forstå at ting som mood stones ikke virker, meget marketing går jo ud på at udnytte folks dumhed, på den anden side øger væksten af kvaksalveriet risikoen for at smitsomme sygdomme vender tilbage.

Det er stadig folks dumhed/ignorance, der øger risikoen for at smitsomme sygdomme spreder sig. :ad!: Kvaksalveriet har nul effekt på det. :nerve:
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 20. sep 2017, 18:45

Seladon skrev:
eks-Maupassant skrev:Jeg er lidt splittet. På den ene side synes jeg det er OK at Netto udnytter naive og dumme mennesker, fordi som jeg ser det, ja så er det deres egen skyld, at de ikke har skaffet sig nok info gennem livet til at forstå at ting som mood stones ikke virker, meget marketing går jo ud på at udnytte folks dumhed, på den anden side øger væksten af kvaksalveriet risikoen for at smitsomme sygdomme vender tilbage.

Det er stadig folks dumhed/ignorance, der øger risikoen for at smitsomme sygdomme spreder sig. :ad!: Kvaksalveriet har nul effekt på det. :nerve:

Jow, men jeg tænkte på, når folk begynder at vælge ikke at gå til læge men i stedet købe en sten, så går de rundt med en smitsom sygdom, i stedet for at få den behandlet, fordi de tror stenen fixer det.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 20. sep 2017, 21:36

Tamara skrev:
eks-Maupassant skrev:
Seladon skrev:

Jow, men jeg tænkte på, når folk begynder at vælge ikke at gå til læge men i stedet købe en sten, så går de rundt med en smitsom sygdom, i stedet for at få den behandlet, fordi de tror stenen fixer det.

De sten sælges i forvejen i enhver helsebixs og kræmmermarked, så mon risikoen er så høj for at mange fravælger lægen.

De er jo begyndt på at de ikke vil vaccineres, så tænker jeg at mentaliteten med at hate på lægevidenskab og foretrække voodoo-magi-ting nok kan sprede sig.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29773

Indlægaf paint » 20. sep 2017, 22:18

Hvis der kun er tale om mood stones, er det kun humøret de hævder at kunne påvirke. Det er jo ikke een smitsom sygdom (ok. Dårligt humør kan måske smitte)

I øvrigt så virker sten jo på ens velbefindende. Det vil man vide, hvis man nogensinde har gået rundt med en sten i skoen ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 20. sep 2017, 23:02

paint skrev:

Hvis der kun er tale om mood stones, er det kun humøret de hævder at kunne påvirke. Det er jo ikke een smitsom sygdom (ok. Dårligt humør kan måske smitte)

I øvrigt så virker sten jo på ens velbefindende. Det vil man vide, hvis man nogensinde har gået rundt med en sten i skoen ;)

Eller Nørrebro.
0
It's a grand experiment

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"