Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3932
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 40709

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf kidkomb » 22. sep 2017, 23:36

Vi har ikke fælles økonomi af den årsag at jeg tjener væsentligt mindre end ham og jeg ville føle at jeg levede lidt på nas faktisk.
Det gider jeg ikke at føle.
Og så kan jeg ikke rigtig se hvad det helt skal gøre godt for. I hvert fald ikke når man ikke har børn og ikke laver alting (eller det meste) sammen. Vi ses ofte med venner uden hinanden feks.
Så skal det være hvis man synes det er dejligt med en budgetkonto. Så kan man lige så godt have en fælles budgetkonto.
Det bruger vi ikke.
Men ellers så går vi nok bare ikke super meget op i hvad den anden bruger sine penge på.
Vi bruger ikke ret mange penge overhovedet hjemme hos os, det kan sagtens være en af de største årsager til at vores forvaltning af vores økonomi er så loose.

Edit: Manglede et "ikke". Og et stort bogstav.
Senest rettet af kidkomb 23. sep 2017, 02:46, rettet i alt 2 gange.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
Lykke
Kort karma: 207
Likede indlæg: 5433

Indlægaf Lykke » 23. sep 2017, 00:25

MOGA skrev:Jer, som ikke har fællesøkonomi, men børn, hvad gør I?
Betaler den ene for alle udgifter, og den anden overfører så? Skal man så cleare det med partneren, hvis man falder over en vinterjakke på tilbud, for hvad hvis han/hun ikke lige budgetterer med 250 til jakke i denne måned? Og hvad hvis barnet skal have strømper, medicin, briller?

Her har barnet sin egen konto, som vi begge har adgang til. Her sættes børneungeydelsen over på, og her bliver der trukket penge for vuggestue, tøj, sko osv.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22049

Indlægaf Sangius » 23. sep 2017, 00:36

Betaler den ene for alle udgifter, og den anden overfører så? Skal man så cleare det med partneren, hvis man falder over en vinterjakke på tilbud, for hvad hvis han/hun ikke lige budgetterer med 250 til jakke i denne måned? Og hvad hvis barnet skal have strømper, medicin, briller?

Vi køber alt det hun har brug for når børnepengene kommer. Spontane fund funderer man selv, men ingen af os køber dyre ting til hende, så det gør ikke meget.
Hverdagsudgifter er budgetteret.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lykke
Kort karma: 207
Likede indlæg: 5433

Indlægaf Lykke » 23. sep 2017, 00:37

Aragorn skrev:Mon ikke det, at folk ikke har fællesøkonomi er et symptom på noget dybere? Der er en udbredt bevidsthed hos mange, der siger at et forhold kan gå i stykker, og hvis den tankegang er implementeret, så ville en af de logiske konsekvenser i mine øjne være, at man indretter sig med dine, mine og vores konti, så man kan trække sig ud, uden at skulle rode mere end højst nødvendigt af nogle temmeligt komplicerede ting ud.

Jeg tror i nogen grad at en adskilt økonomi er en konsekvens af at folk ved de kan trække sig ud af forholdet nu til dags, og at man forbeholder sig den mulighed.

Hvis man på den anden side slet ikke kan tænke tanken, at man skal ændre på den måde man lever på med den anden resten af sit liv, så giver en adskilt økonomi mindre mening.

Nej. Der er jo ikke rigtig nogen forskel for mig. Det er bare rart at have sit eget. At kunne overraske partneren uden at man kan se det på netbank.
Alt kan i princippet slutte, men det er da ikke ensbetydende med at man ønsker at gå fra sin partner.

Jeg synes virkelig der bliver tolket noget mærkeligt ind i, at man ikke bare smask har alt hultertilbulter, helst på en konto, så intet er adskilt. Kun deri findes den uendelige kærlighed til sin partner.
Altså hvorfor?
Jeg ser ikke mine penge, efter alt det faste er betalt, som kun mine penge, men jeg har overblikket over dem. Jeg ved at jeg har lidt ekstra her sidst på måneden, og manden måske ikke har, jamen så er det da naturligvis mig som betaler maden eller øl når vi skal ud. Naturligvis. For mig og os er det naturligvis.

Jeg synes det er problematisk at man, for nogen, skal puttes ned i en meget snæver ramme i forhold til noget som økonomi. Det er godt nok ikke det som fylder i mit forhold. Slet ikke. Og det har ikke noget med kærlighed at gøre som sådan.
Men det har noget med kærlighed at gøre hvordan man agerer med sine penge. Hvis jeg synes det er fjollet at manden ikke køber sig et tvabonnement for at kunne se fodbold fx, og jeg har pengene til det, så køber jeg det til ham. Sådan nogle relativt små ting. Det samme gør han for mig. Det synes jeg er at udvise omsorg/kærlighed osv.
5
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22049

Indlægaf Sangius » 23. sep 2017, 00:40

Man får da alligevel skudt nogle ting i skoene, hvis man ikke har den klassiske fællesøkonomi. Enten er det fordi man ikke kan unde sin partner penge, og er nærig. Eller så er det fordi man ikke kan kontrollere sit forbrug. Slutteligt kan det være fordi, man står med det ene ben ude af forholdet :lol:
8
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 750
Likede indlæg: 14424

Indlægaf HappyPaww » 23. sep 2017, 06:16

Sangius skrev:Man får da alligevel skudt nogle ting i skoene, hvis man ikke har den klassiske fællesøkonomi. Enten er det fordi man ikke kan unde sin partner penge, og er nærig. Eller så er det fordi man ikke kan kontrollere sit forbrug. Slutteligt kan det være fordi, man står med det ene ben ude af forholdet :lol:

Vi kan da vist lige så godt gå fra hinanden nu! Vores forhold er dødsdømt fordi jeg ikke gider betale min kærestes druk og smøger (nu lyder han som en topklasse far :lol:), og siger “bareærgerligt” hvis han ikke har råd til det sidst på måneden :deer:
2
Brugeravatar
Sustentaculum
Kort karma: 105
Likede indlæg: 843

Indlægaf Sustentaculum » 23. sep 2017, 06:18

Vi har en fælles budgetkonto til fasteudgifter, og separate lønkonti, men reelt fællesøkonomi. Om pengene kommer fra den ene eller den anden konto er ikke så vigtigt. Jeg køber som regel dimser og halløj til børnene, han sørger for tøj abonnement. Bleer o.l. er bare i regulær husholdning, dvs, den der lige tager dankortet først op i Netto. Vi overfører ikke til hinanden, men har som regel en fornemmelse af hvem der betaler hvad, og derfor kan jeg fx. kompenserer med ekstra Netto-indkøb, hvis jeg ved han har sørger for flyverdragt.

Det fungerer fint, jeg kan ikke lige se hvordan det ville blive nemmere af at vi har en fælles Nem-konto :)
0
MOGA
Kort karma: 361
Likede indlæg: 4229

Indlægaf MOGA » 23. sep 2017, 06:30

Jeg er alene, så min økonomi er ret simpel. Alligevel har jeg delt det op i budgetkonto, lønkonto (der også sponsorerer "alt det sjove", madkonto og opsparing, simpelthen for at have overblik.

Jeg har tidligere haft fællesøkonomi, og afviser egentlig ikke at have det igen, selvom jeg i den grad brændte nallerne. Som jeg ser det, er det en risiko uanset hvilken model man vælger. Det handler nok mere om valg af partner.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 831
Likede indlæg: 7999

Indlægaf Mani » 23. sep 2017, 07:01

Vi har haft fællesøkonomi siden vi blev gift. Selv om min mand altid har tjent mest opfatter jeg det bestemt ikke som om jeg nasser på ham. En af grundene til han kan have det arbejde han har er at jeg altid har trukket det største læs i hjemmet og med børnene. Det er vi begge fuldt tilfredse og glade for - men jeg synes da det ville være sært, hvis det betød han havde flere penge til rådighed end mig. Det har han så også altid selv ment, så det har aldrig været et problem.
8
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 933
Likede indlæg: 10487

Indlægaf Aragorn » 23. sep 2017, 08:16

HappyPaww skrev:
Sangius skrev:Man får da alligevel skudt nogle ting i skoene, hvis man ikke har den klassiske fællesøkonomi. Enten er det fordi man ikke kan unde sin partner penge, og er nærig. Eller så er det fordi man ikke kan kontrollere sit forbrug. Slutteligt kan det være fordi, man står med det ene ben ude af forholdet :lol:

Vi kan da vist lige så godt gå fra hinanden nu! Vores forhold er dødsdømt fordi jeg ikke gider betale min kærestes druk og smøger (nu lyder han som en topklasse far :lol:), og siger “bareærgerligt” hvis han ikke har råd til det sidst på måneden :deer:

Jeg snakker ikke om nogen herinde, og ingen behøver føle sig ramt. Jeg snakker statistik set, med en repræsentativ udvalgt gruppe. For det første.

For det andet er det blot en formodning jeg har, og jeg ved ikke om den er rigtig.
0
It's a grand experiment
A well planned bizarre event
It's a grand experimental life
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 821
Likede indlæg: 6511

Indlægaf Filipai » 23. sep 2017, 08:25

Jeg kan sagtens forstå folk der vælger at adskille sin økonomi, især hvis man ikke helt er enige om hvordan pengene skal bruges.
Her skulle der lige slibes et par kanter, hvor jeg blandt andet måtte forklare at jeg synes en taxa til 400 kr var tåbelig, når jeg meget gerne vil hente ham fra byture.

Men vi er meget meget enige om hvad der skal bruges penge på, og selvom vi har været "fattige" studerende sammen, så har vi alligevel aldrig manglet penge til det der manglede, fordi vi er gode til at spare og købe billigt ind.

Helt ærligt, jeg er lidt træt af fællesøkonomi lige i de her dage, hvor jeg lige er blevet uddannet, og jeg intet har fået i gave, og med hans om at jeg jo gerne bare må købe noget, fordi pengene jo alligevel kommer samme sted fra. Der ville jeg sgu ønske han havde sine egne freaking penge så han kunne stramme sig lidt an, nå! :deer:
0
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 83
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 4057

Indlægaf Raenil » 23. sep 2017, 08:50

Filipai skrev:Helt ærligt, jeg er lidt træt af fællesøkonomi lige i de her dage, hvor jeg lige er blevet uddannet, og jeg intet har fået i gave, og med hans om at jeg jo gerne bare må købe noget, fordi pengene jo alligevel kommer samme sted fra. Der ville jeg sgu ønske han havde sine egne freaking penge så han kunne stramme sig lidt an, nå! :deer:

Det har ikke noget med fælles økonomi at gøre, det er bare en dårlig undskyldning.
Min kone får masser af gaver.
6
JoyNips
Kort karma: 1032
Likede indlæg: 22880

Indlægaf JoyNips » 23. sep 2017, 09:15

Vi køber bare det, der er brug for. Børnepengene går automatisk ind hos mor og det er også mig, der sørger for indkøb af tøj, så det passer fint. Derudover har vi en fælles opsparing, som vi har købt større ting som tremmeseng, barnevogn osv for.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 335
Likede indlæg: 4045

Indlægaf girl_beat » 23. sep 2017, 09:33

Vi har ikke klassisk fællesøkomomi og heller intet ønske om det, selvom vi er gift og ejer bolig, bil m.m. Der er en fælles budgetkonto til alle fælles udgifter, og så spæder vi hver især til, når vi er enige om et større køb.

Det fungerer fint. Jeg har intet problem med, at vi hver især disponerer over de penge, vi selv har tjent :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
avdotja
Kort karma: 414
Likede indlæg: 9720

Indlægaf avdotja » 23. sep 2017, 11:23

Jeg har aldrig haft fællesøkonomi med nogen. Jeg betaler gerne en større del af de faste udgifter, står for de dyre middage, køber generøse gaver og ville heller ikke have et problem med at overføre faste lommepenge til min partner i en periode (det er typisk mig der tjener mest), men det er et aktiv valg jeg tager; ikke noget den anden har "ret" til.

På trods af at jeg gerne tager en større tørn mht de faste udgifter, ville jeg dog ikke bryde mig om en situation hvor udgiftsfordelingen/overførslen til modsatte part var så skæv at vi reelt havde samme rådighedsbeløb - på trods af store forskelle i indkomst.

Så for mig handler det om to ting: (1) at jeg, rent praktisk, foretrækker at kunne administrere "min" del som jeg lyster, uden at skulle tænke på min partner samt (2) at jeg mener jeg har mere ret til mine penge end min partner.

(1) kan fint integreres i en fuld fællesøkonomi via separate lommepenge- eller lønkonti; det er hovedsaligt et spørgsmål om administration hvorvidt man foretrækker en eller to konti. Men (2) handler grundlæggende om at jeg ikke har lyst til at dele beslutningsretten over min indkomst med en partner og det kan jeg fint forstå at der er folk som ikke vil trives med i et forhold; især hvis der er børn involveret.
For at tage et helt klassisk eksempel, kan jeg sagtens se det urimelige i at den ene ægtefælle har råderet over 80% af husstandsindkomsten, hvis det til dels er en konsekvens af at den anden ægtefælle står for 80% af børnepasningen/barslen/husholdningen.
2

Tilbage til "Privatøkonomi"