Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Brugeravatar
lulu-p
Kort karma: 95
Likede indlæg: 1839

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf lulu-p » 23. sep 2017, 12:27

Vi mødte hinanden da vi begge studerede. Ingen af os havde formue eller ejerbolig, som gav anledning til at ville beskytte sin egen økonomi.

Vi har fællesøkonomi og har egentlig altid haft det i en eller anden grad, selvom vi nok tidligere har kaldt det noget andet.
Vi har børn og egen bolig, og i forbindelse med boligkøb forenklede vi vores "fælles-økonomi-system" og skar ned til 3 konti.

1. En fælles konto, hvor alle faste udgifter trækkes fra.
2. Hver vores lønkonto med en ret stor kassekredit i tilfælde af indefrysning af fælleskonto. I slutningen af måneden overfører vi overskuddene på lønkontiene til den fælles konto. Og eftersom alle faste udgifter trækkes fra fælleskontoen, så skal man godt nok have været en gris for ikke at have et ret stort overskud på lønkontoen. Det er forskelligt hvor meget vi begge overfører, bla køber vi mad, benzin og gaver fra vores lønkonti. Også private udgifter som byture, frisør og tøj køber vi fra vores lønkonti. Vi har ingen aftale om hvor meget man må bruge. Men det er klart at at det samlede overskud i slutningen af måneden skal være på størrelse med..eller helst større end næste måneds faste udgifter.

Det fungerer fordi vi prioriterer meget ens. Han ved at jeg aldrig kunne finde på at købe sko til 5000 uden at spørge ham (det kunne jeg ikke finde på uanset), og han køber ikke højtalere for 10.000 uden at snakke med mig, og uden at vi kigger på økonomien.

Vores økonomi er ikke stram, og som en anden nævnte i tråden. Når økonomien er god fungerer det meste.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 660
Likede indlæg: 6414

Indlægaf FruKuk » 24. sep 2017, 19:33

Vi har fælles økonomi og vores løn går ind på den samme lønkonto. I tilfælde af dødsfald har vi aftalt, at vi nasser på vores omkringskreds. Vi har aldrig skændes/haft høje bølger over økonomi - vi kigger på kontoen og ser, om der er penge, hvis der er, kan man købe, hvis der ikke er, kan man ikke købe. Vi er aldrig løbet ind i, at vi simultant har købt noget, der tilsammen har tømt kontoen.
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 825
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 12906

Indlægaf Mi55y » 26. sep 2017, 12:12

Vi har boet sammen i et år og har netop købt hus, som vi overtager om godt og vel en måned. Han smider udbetalingen (inkl. pengegaver fra hans forældre) og tjener mere end mig. Umiddelbart har vi tænkt os, at han skal eje 60% for at kompensere ham for det, men når vi mødes med advokaten får vi mere styr på det. Vi har snakket om, at vi skal have fællesøkonomi fremover, men de nærmere detaljer har vi ikke afklaret endnu. Kunne ske at vi skulle til at få styr på det. Forestiller mig, at vi hver i sær får nogle penge, som vi kan bruge som vi vil. Han er supernærig med ting til sig selv, og jeg ved, at jeg ville få dårlig samvittighed over at købe tøj og personlig pleje produkter, når han stort set aldrig bruger penge på den slags, hvis det kom fra samme konto. Så ville jeg have det bedre med det, hvis han så kunne lave sig en lille personlig opsparing ved siden af i stedet.
0
S - 09.10.18 :love2:
Lillebror eta februar :love:
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 113
Likede indlæg: 3553

Indlægaf Stars » 26. sep 2017, 12:55

abcd skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg er i øvrigt ikke helt med på hvorfor du synes at det er et bøvl at oprette en ny konto, og at man skal retfærdiggøre det? Det er 0- og 1-taller det hele. Det tager 2 minutter i netbank, og så er det hele sat op. Min kæreste og jeg har snakket om at oprette en datekonto, fordi vi er dårlige til at tage ud og lave noget sammen. Den har jeg planer om at sætte op d. 1, det koster ikke noget, og så sætter vi hver især en fast overførsel til, og så tænker vi ikke mere over det. Så når vi har lyst til at tage ud at spise eller der kommer en musiker vi gerne vil se, så bruger vi pengene derfra. Bum.

Fordi vi har hver sin lønkonto har vi vitterligt EN konto mere end vi ville have hvis vi havde fælles lønkonto. Det batter sgu ikke meget i det store netværk af ting. Bankerne er sgida ligeglade. Og selv hvis *de* synes at det er besværligt, så er det deres job. Vi synes at det er nemmere og mere overskueligt sådan.

Flere kontoer vil ofte betyde at penge ophobes eller mangler et eller flere steder, og de skal så kanaliseres rundt. Hvis I har hver jeres lønkonto kræver det at jeres forbrug er ret præcist afstemt efter hvor meget der efterlades tilbage hvis det skal være helt automatisk. Hvis du f.eks. efter noget tid står med 30.000,- på din personlige lønkonto fordi du har brugt mindre end forventet, skal du tage stilling til hvor de penge skal hen, enten på opsparing, ekstra betaling på et lån eller på forbrug. Hvis du bruger dem til forbrug, bare fordi du har dem og en følelse af at de er dine og ikke fællesskabets, ender I med færre penge end I kunne have haft. Hvis du indbetaler dem på en fælles opsparing eller lån, har du så en følelse af at have givet mere til forholdet end din kæreste? Hvis du indbetaler dem til en privat opsparing, hvad er så formålet med det?

Separate lønkontoer ville jeg synes var lidt ligsom vi havde hver vores slikskab herhjemme, og hvis mit var tomt, og jeg havde lyst til noget chokolade, skulle jeg spørge min kone om jeg måtte tage noget af hendes, eller gå ned at købe noget mere selv. Det er en ekstra arbejdsgang som kun tjener et formål hvis jeg har et problem med at styre mit chokoladeindtag, eller min kone synes jeg spiser for meget af chokoladen så der ikke er nok til hende. Det er fair nok at have problemer med at styre sit forbrug af det ene eller andet, men så har man også en god grund til at opdele tingene.

Vi havde fuld fællesøkonomi, da jeg var gift.
Jeg er mest til at spare op og først købe noget, når der er råd til OG brug for det.
Han var mere spontan/lyststyret, så der behøvede kun være råd til det.

Så når jeg fik lyst til chokolade, var det metaforiske slikskab stort set altid tomt, fordi han lige havde taget det sidste.
Som da sofaerne var slidte, men han lige var faldet over et fedt motherboard.
Og de der 20.-25.000 ... jeg var glad, bare kontoen ikke gik i minus inden månedens udgang.
Sådan er det nogle gange, når man skal leve af en butiksassistentløn + 60% dagpenge - især når en eller begge parter er rygere :genert:

Hvis jeg skal bo sammen med nogen igen, skal vi have hver vores slikskab.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 1166
Likede indlæg: 15820

Indlægaf Moxy-lady » 27. sep 2017, 05:03

Dikus skrev:
Stars skrev:
abcd skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg er i øvrigt ikke helt med på hvorfor du synes at det er et bøvl at oprette en ny konto, og at man skal retfærdiggøre det? Det er 0- og 1-taller det hele. Det tager 2 minutter i netbank, og så er det hele sat op. Min kæreste og jeg har snakket om at oprette en datekonto, fordi vi er dårlige til at tage ud og lave noget sammen. Den har jeg planer om at sætte op d. 1, det koster ikke noget, og så sætter vi hver især en fast overførsel til, og så tænker vi ikke mere over det. Så når vi har lyst til at tage ud at spise eller der kommer en musiker vi gerne vil se, så bruger vi pengene derfra. Bum.

Fordi vi har hver sin lønkonto har vi vitterligt EN konto mere end vi ville have hvis vi havde fælles lønkonto. Det batter sgu ikke meget i det store netværk af ting. Bankerne er sgida ligeglade. Og selv hvis *de* synes at det er besværligt, så er det deres job. Vi synes at det er nemmere og mere overskueligt sådan.

Flere kontoer vil ofte betyde at penge ophobes eller mangler et eller flere steder, og de skal så kanaliseres rundt. Hvis I har hver jeres lønkonto kræver det at jeres forbrug er ret præcist afstemt efter hvor meget der efterlades tilbage hvis det skal være helt automatisk. Hvis du f.eks. efter noget tid står med 30.000,- på din personlige lønkonto fordi du har brugt mindre end forventet, skal du tage stilling til hvor de penge skal hen, enten på opsparing, ekstra betaling på et lån eller på forbrug. Hvis du bruger dem til forbrug, bare fordi du har dem og en følelse af at de er dine og ikke fællesskabets, ender I med færre penge end I kunne have haft. Hvis du indbetaler dem på en fælles opsparing eller lån, har du så en følelse af at have givet mere til forholdet end din kæreste? Hvis du indbetaler dem til en privat opsparing, hvad er så formålet med det?

Separate lønkontoer ville jeg synes var lidt ligsom vi havde hver vores slikskab herhjemme, og hvis mit var tomt, og jeg havde lyst til noget chokolade, skulle jeg spørge min kone om jeg måtte tage noget af hendes, eller gå ned at købe noget mere selv. Det er en ekstra arbejdsgang som kun tjener et formål hvis jeg har et problem med at styre mit chokoladeindtag, eller min kone synes jeg spiser for meget af chokoladen så der ikke er nok til hende. Det er fair nok at have problemer med at styre sit forbrug af det ene eller andet, men så har man også en god grund til at opdele tingene.

Vi havde fuld fællesøkonomi, da jeg var gift.
Jeg er mest til at spare op og først købe noget, når der er råd til OG brug for det.
Han var mere spontan/lyststyret, så der behøvede kun være råd til det.

Så når jeg fik lyst til chokolade, var det metaforiske slikskab stort set altid tomt, fordi han lige havde taget det sidste.
Som da sofaerne var slidte, men han lige var faldet over et fedt motherboard.
Og de der 20.-25.000 ... jeg var glad, bare kontoen ikke gik i minus inden månedens udgang.
Sådan er det nogle gange, når man skal leve af en butiksassistentløn + 60% dagpenge - især når en eller begge parter er rygere :genert:

Hvis jeg skal bo sammen med nogen igen, skal vi have hver vores slikskab.

Jeg fornemmer, vi her også har en ret stor forskel i personlighed - for den form for økonomisk adfærd ville være en deal breaker for mig. Altså ikke din...

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvem du svarer her, Dikus?
0
Zoe 12-10-18
kartoffelpizza
Kort karma: 170
Likede indlæg: 3514

Indlægaf kartoffelpizza » 27. sep 2017, 18:51

Vi har fælles økonomi med hver sin lønkonto og fælles budget, opsparing, medicin, husholdning etc. Ja, vi har mange konti.
Vi får lommepenge begge to til sjov og alt andet kører fælles - rugbrød, fagforening, vinterstøvler, brudekjole, p-piller, insulin og spise ude.
Vi tjener alligevel ca det samme - jeg tjener måske 1-3000 mere alt efter hvor mange ydervagter jeg har. Vi kommer begge fra SU direkte i første prof-bachelor-job. Vi har præcis samme mængde SU-lån, ingen har store værdier med ind. Og vi er fuldkommen enige vedr økonomi.

Vi får også fælles efternavn når vi bliver gift (mit i øvrigt), og har det vist meget sådan begge to, at vi har det rigtig godt med at være den her form for enhed. Vores individualitet får vi dækket i 10000 andre sammenhænge.

Men jeg ser det gjort på mange måder i vores omgangskreds, og det er da fedt, at der er flere måder, så alle kan gøre som de bedst kan lide.
5
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 1826
Likede indlæg: 20993

Indlægaf LaMariposa » 29. sep 2017, 03:30

girl_beat skrev:Vi har ikke klassisk fællesøkomomi og heller intet ønske om det, selvom vi er gift og ejer bolig, bil m.m. Der er en fælles budgetkonto til alle fælles udgifter, og så spæder vi hver især til, når vi er enige om et større køb.

Det fungerer fint. Jeg har intet problem med, at vi hver især disponerer over de penge, vi selv har tjent :)

Sådan kører det også her. Det fungerer ret godt.
1
:lun: Be brave

I’ll keep myself together keep on holding on...
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 29. sep 2017, 06:09

LaMariposa skrev:
girl_beat skrev:Vi har ikke klassisk fællesøkomomi og heller intet ønske om det, selvom vi er gift og ejer bolig, bil m.m. Der er en fælles budgetkonto til alle fælles udgifter, og så spæder vi hver især til, når vi er enige om et større køb.

Det fungerer fint. Jeg har intet problem med, at vi hver især disponerer over de penge, vi selv har tjent :)

Men fungerer det ikke kun, hvis man har nogenlunde samme indtjening? Min kæreste er ingeniør i en lederstilling og tjener derfor en hel del mere end mig - oveni har jeg lidt gæld. Hvis vi skulle have den model her efter at have købt hus, så ville jeg aldrig have råd til fornøjelser, mens han ville svømme i penge. Vi får så højst sandsynligt lavet en skæv ejerfordeling af huset til hans fordel for at kompensere ham for de flere penge, han lægger i det og vores dagligdag, skulle vi ske at gå fra hinanden.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 113
Likede indlæg: 3553

Indlægaf Stars » 29. sep 2017, 06:39

Mi55y skrev:
LaMariposa skrev:

Men fungerer det ikke kun, hvis man har nogenlunde samme indtjening? Min kæreste er ingeniør i en lederstilling og tjener derfor en hel del mere end mig - oveni har jeg lidt gæld. Hvis vi skulle have den model her efter at have købt hus, så ville jeg aldrig have råd til fornøjelser, mens han ville svømme i penge. Vi får så højst sandsynligt lavet en skæv ejerfordeling af huset til hans fordel for at kompensere ham for de flere penge, han lægger i det og vores dagligdag, skulle vi ske at gå fra hinanden.

Man behøver jo ikke betale lige meget ind til fællesskabet.
Man kan vælge en model, hvor hver betaler 75% af sin løn til fælleskontoen - eller en model, hvor man efterlader 2.000 kr på egen konto og resten til fælleskontoen.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3464
Likede indlæg: 25357

Indlægaf Wizzze » 29. sep 2017, 06:40

Mi55y skrev:
LaMariposa skrev:

Fordi man har fælleskonti til budget, husholdning mv. så behøver det jo ikke betyde at man indbetaler præcist sammen beløb til de konti.

Vi betaler procentvis den samme del af vores økonomier ind til de fælles konti, men 30% af 15.000 er jo et andet beløb end 30% af 30.000, så den med den store indkomst, og de brede skuldre betaler mest, men begge yder det samme i forhold til deres indtægt.
Der ud over kan man så have "private" udgifter der går over den personlige lønkonto, til f.eks. gammel gæld som du skriver, eller en hobby eller lign.
1
Do as I say! :whip:
abcd
Kort karma: 416
Likede indlæg: 13426

Indlægaf abcd » 29. sep 2017, 06:48

Mi55y skrev:Men fungerer det ikke kun, hvis man har nogenlunde samme indtjening? Min kæreste er ingeniør i en lederstilling og tjener derfor en hel del mere end mig - oveni har jeg lidt gæld. Hvis vi skulle have den model her efter at have købt hus, så ville jeg aldrig have råd til fornøjelser, mens han ville svømme i penge. Vi får så højst sandsynligt lavet en skæv ejerfordeling af huset til hans fordel for at kompensere ham for de flere penge, han lægger i det og vores dagligdag, skulle vi ske at gå fra hinanden.

Hvordan gør I med alt andet end penge i husholdningen? Helt 50/50? Det er jo ofte sådan at den der tjener mest, arbejder mest og derfor bidrager lidt mindre til det huslige arbejde. Det er nok særligt udtalt hvis man har børn. Hvis den der tjener mest, ejer 70% af huset, og den der tjener mindst, arbejder mest med det huslige, skal den der tjener mindst så ikke på en eller anden måde kompenseres den anden vej?
2
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 335
Likede indlæg: 4046

Indlægaf girl_beat » 29. sep 2017, 07:11

Wizzze skrev:
Mi55y skrev:
LaMariposa skrev:

Fordi man har fælleskonti til budget, husholdning mv. så behøver det jo ikke betyde at man indbetaler præcist sammen beløb til de konti.

Vi betaler procentvis den samme del af vores økonomier ind til de fælles konti, men 30% af 15.000 er jo et andet beløb end 30% af 30.000, så den med den store indkomst, og de brede skuldre betaler mest, men begge yder det samme i forhold til deres indtægt.
Der ud over kan man så have "private" udgifter der går over den personlige lønkonto, til f.eks. gammel gæld som du skriver, eller en hobby eller lign.

Præcis! Vi har ca. en 60-40 fordeling (ca. fordi vi ikke har regnet minutiøst på det) af indbetalingerne til de fælles udgifter, og resten bliver stående på hver vores konto. Når vi så står overfor en større udgift som ferie, møbler eller lign. kigger vi først på fælleskontoen og spæder så til hver især. Min mand tjener langt mere end mig og har også flere penge til sig selv - heldigvis er han en gavmild én af slagsen :-D
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 29. sep 2017, 07:53

abcd skrev:
Mi55y skrev:Men fungerer det ikke kun, hvis man har nogenlunde samme indtjening? Min kæreste er ingeniør i en lederstilling og tjener derfor en hel del mere end mig - oveni har jeg lidt gæld. Hvis vi skulle have den model her efter at have købt hus, så ville jeg aldrig have råd til fornøjelser, mens han ville svømme i penge. Vi får så højst sandsynligt lavet en skæv ejerfordeling af huset til hans fordel for at kompensere ham for de flere penge, han lægger i det og vores dagligdag, skulle vi ske at gå fra hinanden.

Hvordan gør I med alt andet end penge i husholdningen? Helt 50/50? Det er jo ofte sådan at den der tjener mest, arbejder mest og derfor bidrager lidt mindre til det huslige arbejde. Det er nok særligt udtalt hvis man har børn. Hvis den der tjener mest, ejer 70% af huset, og den der tjener mindst, arbejder mest med det huslige, skal den der tjener mindst så ikke på en eller anden måde kompenseres den anden vej?

Vi har endnu ikke børn, men arbejder begge i projektorienterede virksomheder, så arbejdstid svinger meget. Vi har begge flextid og mulighed for at arbejde hjemme. Han har dog meget længere transporttid end mig, hvorfor det stort set altid er mig, der handler ind og også mest mig, der laver mad. Men det mener jeg nu ikke, at jeg skal kompenseres for. Hvis vi skulle dele det lige, ville vi spise senere end jeg bryder mig om.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 1826
Likede indlæg: 20993

Indlægaf LaMariposa » 29. sep 2017, 08:04

abcd skrev:

Hvordan gør I med alt andet end penge i husholdningen? Helt 50/50?Det er jo ofte sådan at den der tjener mest, arbejder mest og derfor bidrager lidt mindre til det huslige arbejde. Det er nok særligt udtalt hvis man har børn. Hvis den der tjener mest, ejer 70% af huset, og den der tjener mindst, arbejder mest med det huslige, skal den der tjener mindst så ikke på en eller anden måde kompenseres den anden vej?

Til det markerede, så fungerer det ikke sådan hos os, at min kæreste arbejder mere end mig. Han tjener mere, fordi hans grundløn er ca 15.000 højere end min løn, og fordi han kan få overarbejde udbetalt (jeg har jobløn, men er aldrig under 37 timer).

Anyways, så deler vi udgifterne til bolig, forsikring osv. helt lige. Mad deles vi også nogenlunde om, alt efter, hvem der lige køber ind. Det samme med ferier og større ting til hjemmet. Til gengæld betaler min kæreste næsten altid, når vi er ude at spise, i biffen osv.

Så føler mig egentlig ikke rigtig snydt, selvom jeg nok procentvis betaler mere end ham til de faste udgifter.
0
:lun: Be brave

I’ll keep myself together keep on holding on...
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 142
Likede indlæg: 3189

Indlægaf Tux » 29. sep 2017, 20:42

Dikus skrev:
Stars skrev:
Mi55y skrev:
LaMariposa skrev:

Man behøver jo ikke betale lige meget ind til fællesskabet.
Man kan vælge en model, hvor hver betaler 75% af sin løn til fælleskontoen - eller en model, hvor man efterlader 2.000 kr på egen konto og resten til fælleskontoen.

Men så har man jo også fællesøkonomi, hvor den der tjener mindst bruger af de penge, den der tjener mest, tjener.

I og med hver person stadig har egen konto med penge den anden ikke kan bruge af, er den model altså ikke fællesøkonomi i traditionel forstand..
3

Tilbage til "Privatøkonomi"