Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22054

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Sangius » 22. sep 2017, 04:43

Og vi deler også slikket op herhjemme. En skål hver. :D
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Aquadorable
Kort karma: 229
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 2655

Indlægaf Aquadorable » 22. sep 2017, 05:02

Sangius skrev:Vi har en fælles budgetkonto, en fælles madkonto, en fælles opsparingskonto og en fælles boligprioritetskonto. Og så hver sin lønkonto. Det er simpelthen aldrig faldet os ind, at kombinere vores lønkontoer. Jeg kan vitterligt ikke se, hvad godt der skulle komme ud af det. Udover at man så skal passe på op til jul/fødselsdage/andre gave-giver-dage, så partneren ikke ser beløbet på netbank.

Og vi har både billån, boligllån og baby. Det fungerer :)

Sådan er det også hos os. Forskellen er bare, tror jeg, at vi deler pengene lige. Det vil sige, at selv om min mand tjener meget mere end mig, så har vi præcis samme rådighedsbeløb. Han afleverer altså betydeligt mere til fælleskassen.

Jeg vil altid foretrække at have en lønkonto hver, som vi har nu. Det gør altså bare ting som gaveindkøb osv. en del lettere.

Vi deler i øvrigt også slikket op. En skål hver :D
3
K - 12.06.18 :love:
Lykke
Kort karma: 207
Likede indlæg: 5441

Indlægaf Lykke » 22. sep 2017, 05:43

Vi har ikke alt fælles. Men ender op med samme rådighedsbeløb når de faste ting er betalt.
Jeg drømmer om flere penge, men nu fungerer det fint. Vi skiftes til at give mere eller mindre.
0
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 83
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 4065

Indlægaf Raenil » 22. sep 2017, 06:20

Vi er totalt fælles.
Og vi snakker også om indkøb og økonomi og om der er penge nok til fornøjelser i denne måned, når nu børnene skal have vintertøj (igen).

Det kunne aldrig falde mig ind at købe nyt legetøj for over et par tusind uden at have vendt det med min kone.
2
abcd
Kort karma: 415
Likede indlæg: 13407

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 06:34

Sangius skrev:Vi har en fælles budgetkonto, en fælles madkonto, en fælles opsparingskonto og en fælles boligprioritetskonto. Og så hver sin lønkonto. Det er simpelthen aldrig faldet os ind, at kombinere vores lønkontoer. Jeg kan vitterligt ikke se, hvad godt der skulle komme ud af det. Udover at man så skal passe på op til jul/fødselsdage/andre gave-giver-dage, så partneren ikke ser beløbet på netbank.

Og vi har både billån, boligllån og baby. Det fungerer :)

Selvfølgelig fungerer det, jeg synes bare det er et spøjst sted at opdele når man bor i det samme hus og deler regninger og seng. Flere skriver at de ikke kan se fordelen ved at slå kontoer sammen. Jeg har prøvet at forklare hvad fordelen er, men der er ikke rigtigt nogen der prøver at forklare hvad formålet med separate kontoer er, hvis det ikke handler om at beskytte sin personlige økonomi fra familiens. Ud over det med gaverne, men er gaver hele grunden til opdeling af kontoer?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 753
Likede indlæg: 14443

Indlægaf HappyPaww » 22. sep 2017, 06:40

For mit vedkommende tjener jeg så relativt meget mere end min kæreste, som har været på SU størstedelen af vores forhold. Jeg har derfor dækket de fleste regninger med et månedligt tilskud fra ham på x antal kroner. Hvis vi skulle have fællesøkonomi og han reelt lige så mange “lommepenge” som mig, synes jeg ikke det er fair.

Nu hvor vores økonomi kommer til at se anderledes ud, skal vi selvfølgelig kigge på fordelingen, men 100% fællesøkonomi tror jeg aldrig vi får. Jeg synes netop det er gammeldags...
1
Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 22. sep 2017, 06:42

I gen af os bruger i øvrigt penge i flæng, og større køb bliver trods alt vendt med den anden.
0
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22084

Indlægaf Akehurst2 » 22. sep 2017, 06:59

abcd skrev:
Selvfølgelig fungerer det, jeg synes bare det er et spøjst sted at opdele når man bor i det samme hus og deler regninger og seng. Flere skriver at de ikke kan se fordelen ved at slå kontoer sammen. Jeg har prøvet at forklare hvad fordelen er, men der er ikke rigtigt nogen der prøver at forklare hvad formålet med separate kontoer er, hvis det ikke handler om at beskytte sin personlige økonomi fra familiens. Ud over det med gaverne, men er gaver hele grunden til opdeling af kontoer?

Folk kan have mange forskellige grunde, tænker jeg.

For os er det helt overordnede, at vi begge ikke ønsker den totale sammenblanding. Nok også fordi vi ikke var hel unge, da vi fandt sammen og således som voksne har vænnet os til at have vores get og have styr på det på hver vores måde. Jeg er fx meget cigarkasse med lønkonto, egen budgetkonto og opsparingskonto ved siden af den fælles budgetkonto og husholdningskonto. Jeg kan godt lide det overblik det giver mig og ønsker ikke at ændre det til en andens system.

Så har vi også hver vores økonomi, som ikke vedrører den fælles. Min mand ejer en bolig i udlandet med sin søster, og den hører til hans familie, så den skal ikke rodes ind i vores fælles økonomi. Min midlertidige bolig i udlandet er også min og betales af mig uden om det fælles.

De bankkonti, vi hver især har af hensyn til bolig og ophold i udlandet også er adskilte. Det ville være alt for besværligt at skulle igennem KYC med den anden også af hensyn til et eller andet princip om noget fælles, og de konto vedrører igen ikke vores økonomiske fællesskab.

Gaverne er ikke grunden hos os, men det er en højst velkommen følgevirkning.
0
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22932

Indlægaf JoyNips » 22. sep 2017, 07:07

Jeg er for delvis fællesøkonomi. Vores løn skal ikke gå ind på samme konto, for hvis en af os dør er det altså noget rod. Derfor har vi også hver vores opsparing. Men efter min mening kunne vi godt overføre hele lønnen til fælles pulje og derfra fordele det ud.
Jeg kan egentlig også godt lide, at vi har hver vores konto til eget forbrug. Jeg synes min kæreste bruger unødvendige penge på Lego, han synes jeg bruger unødvendige penge på hest, men så længe det sker fra vores egen forbrugskonto, så kan man jo være ligeglad.
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 22. sep 2017, 07:32

HappyPaww skrev:For mit vedkommende tjener jeg så relativt meget mere end min kæreste, som har været på SU størstedelen af vores forhold. Jeg har derfor dækket de fleste regninger med et månedligt tilskud fra ham på x antal kroner. Hvis vi skulle have fællesøkonomi og han reelt lige så mange “lommepenge” som mig, synes jeg ikke det er fair.

Min mand har også mange flere penge end mig. Jeg har selv en god løn og mulighed for et højt forbrug og lider ingen nød, men han har stadig flere.

Nogen af pengene bruger han på ret en ret dyr hobby. Skulle han så droppe den og så skulle vi bruge pengene i fællesskab? Eller skulle han bare overføre et tilsvarende beløb til mig og spare det mindre op, fordi vi pinedød skal have det samme? Jeg kan slet ikke se formålet med det.
0
Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 22. sep 2017, 07:41

Akehurst2 skrev:
HappyPaww skrev:For mit vedkommende tjener jeg så relativt meget mere end min kæreste, som har været på SU størstedelen af vores forhold. Jeg har derfor dækket de fleste regninger med et månedligt tilskud fra ham på x antal kroner. Hvis vi skulle have fællesøkonomi og han reelt lige så mange “lommepenge” som mig, synes jeg ikke det er fair.

Min mand har også mange flere penge end mig. Jeg har selv en god løn og mulighed for et højt forbrug og lider ingen nød, men han har stadig flere.

Nogen af pengene bruger han på ret en ret dyr hobby. Skulle han så droppe den og så skulle vi bruge pengene i fællesskab? Eller skulle han bare overføre et tilsvarende beløb til mig og spare det mindre op, fordi vi pinedød skal have det samme? Jeg kan slet ikke se formålet med det.

Det er jo lige netop det vi ikke gør. Min kæreste blander sig ikke I, hvad jeg laver med mine penge, ligesom jeg ikke blander mig i hans, så længe det er rimeligt og det ikke gør, at vi ikke har råd til dagligdagen, fælles oplevelser osv.
Måske du quoter mig ved en fejl, men ja, vi har netop slet ikke "pinedød det samme" :gruble:
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 22. sep 2017, 07:43

HappyPaww skrev:
Akehurst2 skrev:

Det er jo lige netop det vi ikke gør. Min kæreste blander sig ikke I, hvad jeg laver med mine penge, ligesom jeg ikke blander mig i hans, så længe det er rimeligt og det ikke gør, at vi ikke har råd til dagligdagen, fælles oplevelser osv.
Måske du quoter mig ved en fejl, men ja, vi har netop slet ikke "pinedød det samme" :gruble:

Jeg prøvede egentlig bare at skrive, at jeg netop var helt enig med dig (selvom jeg er den i forholdet med mindst), men det fremstod måske ikke klart nok.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Kort karma: 300
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 5788

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 22. sep 2017, 07:44

Hvad andre folk gør, må de helt selv om. Jeg mener ikke der er noget der er mere rigtigt end noget andet.
Men jeg synes personligt bedst om at vi har en fast overførsel til en budgetkonto og en madkonto, og alt hvad der er tilbage bliver på vores egne lønkonti.
Det der med at være "fælles om alt" er en meget sød tanke, men jeg tror ganske enkelt ikke på at det ikke skaber konflikter når man hver især vil bruge penge på interesser som den anden part måske finder fuldstændig åndssvage. Og jeg gider ikke spørge om lov når jeg vil købe et par bukser til 1000 kr. eller investere min løn i aktier eller bruge tusindvis af kroner på en eller anden interesse jeg pludselig har fået.
Vores løsning har altid fungeret for os, så det er der ingen grund til at ændre på.
2
Brugeravatar
HappyPaww

Indlægaf HappyPaww » 22. sep 2017, 07:48

Angelina skrev:

Nu hvor vores økonomi kommer til at se anderledes ud, skal vi selvfølgelig kigge på fordelingen, men 100% fællesøkonomi tror jeg aldrig vi får. Jeg synes netop det er gammeldags...

Og jeg tror det er præcis her hvor den store forskel ligger for os der har fællesøkonomi kontra jer der ikke ønsker det. Jeg kunne slet ikke forestille mig at være i et parforhold hvor den ene havde en masse "lommepenge" og den anden så var lidt "på røven" ... og jeg kunne slet ikke forestille mig hvordan man så gør med f.eks ferier. Går den efter laveste fællesnævner? Person a har råd til hostels, person b har råd til fem stjernede hoteller, så derfor bor man på hostels? Eller rejser man så slet ikke sammen? Eller hvad med når man går ud og spiser? Eller skal give gaver til familie og venner.

Jeg kravler stille og roligt op i mod min mands indtægt (og om 2 år ryger jeg over den ;) ), men vi startede altså ud med at jeg var enlig mor på SU og han sad i et højtlønnet job, havde vi skulle leve efter hvad jeg havde råd til, havde vi nærmest skulle leve på vandgrød jo ... så startede jeg virksomhed op, igen lav indtægt vs. høj indtægt. Jeg kunne slet ikke have forestillet mig min mand så havde siddet og snakket om "fair" i forhold til at det han skulle have flere "lommepenge".

Og jeg siger ikke der er noget galt i den delte økonomi - det ligger bare så langt fra min virkelighed at jeg har ualmindeligt svært ved at forstå det - men måske er jeg netop gammeldags, fordi jeg mener vi er en familieenhed og det hele er fælles, både når der er mange penge og når der virkelig har været lavvande i kassen.

På ferier betaler jeg størstedelen, fordi jeg har lyst til den type ferie, og fordi jeg netop har råd til det. Jeg betaler da også jævnligt gaver til hans side af familien, hvis mit overskud er til det, og det er generelt mig der betaler restaurantbesøg, biografture osv.

Men forskellen er, at jeg gør det af lyst (og fordi det er noget jeg selv gerne vil, og så må jeg jo ofre mig). Men han skal fx ikke tage ud og spise og gå i byen med sine venner for mine penge - det må han få råd til ved at prioritere i hans egen økonomi. Tjente han flere penge, skulle han heller ikke bekoste mit "private" forbrug, som han så at sige ikke får noget ud af - det vil sige, alt der ikke har med fælles oplevelser, generel husholdning og vores børn at gøre.

Og det ændrer da ikke på, at da han fik sin første rigtige månedsløn, og jeg havde fødselsdag, så forlangte jeg også en pæn gave :devil:
2
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 22. sep 2017, 07:51

Angelina skrev:
Akehurst2 skrev:

Har I råd til hans dyre hobby og gør dem ham glad? For det er ligesom kriterierne herhjemme ... altså jeg synes hans racercykler er latterligt dyre (og ret uinteressante), men derfor under jeg ham gerne en rasende dyr cykel for VORES penge, fordi den gør ham glad (og vi har råd til det) ... Jeg køber en bil der er noget dyrere end mit egentlige behov, men han ved den gør mig glad og jeg synes biler er vældig god underholdning, så derfor under han mig en dyr bil for VORES penge (som vi har råd til).

Så blot fordi vi har fælles økonomi, skal alle vores penge ikke bruge på fælles ting - vi er også ind i mellem på ferier hver for sig (han vil f.eks gerne cykle over bjerge, jeg vil fucker gerne være fri for at cykle nogen som helst steder hen), så han smutter på en cykelferie, for vores penge - og det under jeg ham gerne (eftersom vi har råd til det) ... nogle perioder er JEG dyr i drift, andre perioder er han (mit er i de fleste tilfælde mere spredt - hvor hans er færre men større indkøb), men der er intet millimeter demokrati i det, der er intet "du købte en cykel til 20.000 kr, så nu skal jeg have stilletter til 20.000 kr" eller "du var på ferie og brugte 20.000 kr, så nu skal jeg også også på ferie for 20.000 kr" ... jeg har ingen ide om hvem af os der i virkeligheden er dyrest i drift, det er aldrig gjort op, og også helt irrelevant.

Ja, selvfølgelig har vi råd. Ellers var den dyre hobby der jo ikke. Men det er hans hobby og hans penge - det er ikke et fælles projekt, fordi han er gift med mig.

Det er det, der er forskellen for mig. Alt hvad vi gør er ikke fælles projekter fordi vi er et par. Og det, der ikke er fælles, finansieres heller ikke fælles. Og derfor holder vi det adskilt.
5

Tilbage til "Privatøkonomi"