Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Brugeravatar
Tux
Kort karma: 142
Likede indlæg: 3189

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Tux » 30. sep 2017, 05:45

Dikus skrev:
Tux skrev:
Dikus skrev:
Stars skrev:
Mi55y skrev:
LaMariposa skrev:
girl_beat skrev:Vi har ikke klassisk fællesøkomomi og heller intet ønske om det, selvom vi er gift og ejer bolig, bil m.m. Der er en fælles budgetkonto til alle fælles udgifter, og så spæder vi hver især til, når vi er enige om et større køb.

Det fungerer fint. Jeg har intet problem med, at vi hver især disponerer over de penge, vi selv har tjent :)

Sådan kører det også her. Det fungerer ret godt.

Men fungerer det ikke kun, hvis man har nogenlunde samme indtjening? Min kæreste er ingeniør i en lederstilling og tjener derfor en hel del mere end mig - oveni har jeg lidt gæld. Hvis vi skulle have den model her efter at have købt hus, så ville jeg aldrig have råd til fornøjelser, mens han ville svømme i penge. Vi får så højst sandsynligt lavet en skæv ejerfordeling af huset til hans fordel for at kompensere ham for de flere penge, han lægger i det og vores dagligdag, skulle vi ske at gå fra hinanden.

Man behøver jo ikke betale lige meget ind til fællesskabet.
Man kan vælge en model, hvor hver betaler 75% af sin løn til fælleskontoen - eller en model, hvor man efterlader 2.000 kr på egen konto og resten til fælleskontoen.

Men så har man jo også fællesøkonomi, hvor den der tjener mindst bruger af de penge, den der tjener mest, tjener.

I og med hver person stadig har egen konto med penge den anden ikke kan bruge af, er den model altså ikke fællesøkonomi i traditionel forstand..

Det oassernu meget godt til det. Traditionel fællesøkonomi har man bare ikke en bank til at sikre, at de to parter overholder aftalerne om, hvad man må bruge.

Det synes jeg overhoved ikke det gør..
0
avdotja
Kort karma: 414
Likede indlæg: 9720

Indlægaf avdotja » 30. sep 2017, 09:35

Tux skrev:
Dikus skrev:
Stars skrev:
Mi55y skrev:
LaMariposa skrev:
girl_beat skrev:Vi har ikke klassisk fællesøkomomi og heller intet ønske om det, selvom vi er gift og ejer bolig, bil m.m. Der er en fælles budgetkonto til alle fælles udgifter, og så spæder vi hver især til, når vi er enige om et større køb.

Det fungerer fint. Jeg har intet problem med, at vi hver især disponerer over de penge, vi selv har tjent :)

Sådan kører det også her. Det fungerer ret godt.

Men fungerer det ikke kun, hvis man har nogenlunde samme indtjening? Min kæreste er ingeniør i en lederstilling og tjener derfor en hel del mere end mig - oveni har jeg lidt gæld. Hvis vi skulle have den model her efter at have købt hus, så ville jeg aldrig have råd til fornøjelser, mens han ville svømme i penge. Vi får så højst sandsynligt lavet en skæv ejerfordeling af huset til hans fordel for at kompensere ham for de flere penge, han lægger i det og vores dagligdag, skulle vi ske at gå fra hinanden.

Man behøver jo ikke betale lige meget ind til fællesskabet.
Man kan vælge en model, hvor hver betaler 75% af sin løn til fælleskontoen - eller en model, hvor man efterlader 2.000 kr på egen konto og resten til fælleskontoen.

Men så har man jo også fællesøkonomi, hvor den der tjener mindst bruger af de penge, den der tjener mest, tjener.

I og med hver person stadig har egen konto med penge den anden ikke kan bruge af, er den model altså ikke fællesøkonomi i traditionel forstand..

Jeg er enig i at man ikke har fuld fællesøkonomi, hvis den ene har 5.000 til sig selv hver måned, mens den anden har 15.000 - heller ikke selv om den med 15.000 står for 75% af de faste udgifter. Men hvis man grundlæggende betragter alle penge der kommer ind i hustanden som fælles, begge har lige meget at have sagt mht hvad pengene skal bruges på, så har man fællesøkonomi - også selv om hver person får et (identisk) beløb i lommepenge hver måned.

Hvis man ikke mener at det er fællesøkonomi i traditionel forstand, så er fællesøkonomi som koncept et meget nyt (og kortvarigt) fænomen. Den gang manden var hovedforsøgeren, havde kvinden heller ikke nødvendigvis adgang til kontoen/alle pengene, men fik derimod et beløb hver uge/måned til at dække husholdningsudgifterne. Og der er vel ikke nogen der vil påstå at den typiske familie for 50 eller 100 år siden, ikke havde "traditionel" fællesøkonomi?
1
DannyZuko
Kort karma: 19
Likede indlæg: 488

Indlægaf DannyZuko » 30. sep 2017, 18:55

Vi er gift og har fælles hus, biler og barn, og jeg synes det ville være mega besværligt, hvis vi skulle køre med adskilt økonomi. Der skal jo hele tiden købes noget til barnet, noget til haven osv., hvordan deler man det retfærdigt op?
Og hvordan deler man udgiften, når man er på ferie og går på restaurant eller køber en is?

Vi har hver sin lønkonto, og beholder hver måned en lille sjat lommepenge og smider resten i den store fællespulje, som er der budgetkonto osv. trækkes fra. Hvis lommepengene slipper op, overfører man bare noget mere fra fælleskontoen, og der er ikke noget med at spørge om lov til at købe helt almindelige ting.
Jeg er for doven til adskilt økonomi!
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22049

Indlægaf Sangius » 30. sep 2017, 19:20

DannyZuko skrev:Vi er gift og har fælles hus, biler og barn, og jeg synes det ville være mega besværligt, hvis vi skulle køre med adskilt økonomi. Der skal jo hele tiden købes noget til barnet, noget til haven osv., hvordan deler man det retfærdigt op?
Og hvordan deler man udgiften, når man er på ferie og går på restaurant eller køber en is?

Vi har hver sin lønkonto, og beholder hver måned en lille sjat lommepenge og smider resten i den store fællespulje, som er der budgetkonto osv. trækkes fra. Hvis lommepengene slipper op, overfører man bare noget mere fra fælleskontoen, og der er ikke noget med at spørge om lov til at købe helt almindelige ting.

Traditionel fællesøkonomi er en fælles lønkonto. Det du beskriver er hvad vi også selv bruger, og mange andre. Men det er i princippet ikke traditionel fællesøkonomi.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3459
Likede indlæg: 25302

Indlægaf Wizzze » 30. sep 2017, 19:32

DannyZuko skrev:Vi er gift og har fælles hus, biler og barn, og jeg synes det ville være mega besværligt, hvis vi skulle køre med adskilt økonomi. Der skal jo hele tiden købes noget til barnet, noget til haven osv., hvordan deler man det retfærdigt op?

Bortset fra at vi ikke har barn, så bruger vi vores husholdningskonto til den slags indkøb, snold og restaurantbesøg. Vi indbetaler bare mere til kontoen end der er brug for i hverdagen, så der altid er en god buffer til det uforudsete, spise ude osv. Og vi indbetaler til husholdningskontoen i forhold til vores økonomi, så det belaster lige hårdt, eller lige lidt, afhængig af hvordan man ser på det.
0
Do as I say! :whip:
Petrix
Kort karma: 109
Likede indlæg: 1812

Indlægaf Petrix » 30. sep 2017, 19:42

Da jeg var gift havde vi fælles økonomi på den måde, at Jeg betalte de faste udgifter. Hvad hver enkelt så havde tilbage på bankbogen kunne vi selv disponere over.
0
Xnaiv
Kort karma: 32
Likede indlæg: 338

Indlægaf Xnaiv » 30. sep 2017, 20:24

Vi kører lommepengemodellen - resten er fuldstændig fælles.

Baggrunden for dette er, at jeg godt kan lide at have noget stående på min egen konto så jeg kan købe en taske til kr. 15.000 uden at overveje hvad min kæreste tænker om dette. Jeg ville også have det svært med at der stod mindre end kr. XX.XXX på min konto, hvor det ikke rører ham at hans nærmer sig kr. 0. Hans forbrugsmønster er helt modsat og bruger mere hans penge på kioskbesøg, byture, tøj mv.
Så vi er meget forskellige i hvordan vi prioritere økonomien.

Han tjener en del mere end jeg gør, men det har han kun muligheden for, da jeg primært passer det derhjemme. (Vi har begge en fin løn og vores økonomi er ikke sat ud fra hans indkomst - så vi ville begge fint kunne få det til at løbe rundt selvom han ikke havde hans nuværende job). Jeg ville nok have sværere ved det, hvis vores faste udgifter hang på at han tjente mere end mig, da jeg personligt har det lidt svært ved tanken om at han skulle forsørge mig.
De overordnede træk i økonomien står jeg får, hvilket er baggrunden for at vi på ingen måde mangler noget og har fået sat os I en gunstig økonomisk situation - dette er kæresten da meget glad for, selvom han indimellem er lettere utilfreds når jeg sætter forbrugsbremsen i indimellem. ;)
0
godtnavn
Kort karma: 632
Likede indlæg: 6652

Indlægaf godtnavn » 30. sep 2017, 22:17

Alle vores penge går ind på samme konto, som er vores opsparing, og den overfører så et fastbeløb til mad, budgetkonto og hver vores "lommepenge", hvad der er tilbage er så den måneds indbetaling på opsparing. Vi har ikke helt faste indtægter så det fungerer bedst på den måde, så får vi de penge vi skal bruge hver især og skal ikke tænke over om der går 5.000 mere eller mindre ind end sidste måned.

Jeg synes det er rart at kunne bruge 3.000 kr på vikler en måned uden det går udover kærestens ønske om computerdimser. Hvis vi skulle have en fælles konto ville vi sætte forbruget højere fordi der skulle kunne være til vi begge gik amok samme måned, og det ville medfører færre penge på opsparing. Ligeledes ville jeg skulle bruge mere tid på netbank i og med jeg ikke bare ville kunne bruge 3.000 kr, jeg ville være nødt til lige at tjekke om de stod der, når jeg har en konto der kun er min ved jeg altid cirka hvad der står :)
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22049

Indlægaf Sangius » 1. okt 2017, 02:51

Dikus skrev:
Sangius skrev:

Traditionel fællesøkonomi er en fælles lønkonto. Det du beskriver er hvad vi også selv bruger, og mange andre. Men det er i princippet ikke traditionel fællesøkonomi.

Jeg tror, du forveksler det ned en konto, som manden havde, fordi han tjente pengene?

Selv da kvinderne kom på arbejdsmarkedet, havde de da også ofte egen lønkonto. Det var bare ikke nok, så de fik lov at beholde lommepenge som altid.

Prlcis dom når man her i tråden ikke deler fællesudgifter 50/50, meb den lavestlønnede sikres lidt lommepenge af hovedforsørgeren.

Hmm. Nej. Når jeg hører fællesøkonomi, mener jeg der tales om en fælles lønkonto. Synes også det er hvad artiklen lægger op til.
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lilleluftballon
Kort karma: 30
Likede indlæg: 649

Indlægaf Lilleluftballon » 1. okt 2017, 13:23

Vi har helt fælles økonomi. Alle penge tjent er fælles, alle udgifter er fælles. Ingen af os er store forbrugere, så det der behov for "lommepenge" som nogen her i tråden beskriver, det har jeg ikke. Ville ikke ane hvad jeg skulle bruge lommepenge på?

Nå, men vi har stadig to konti. De er helt fælles, vi har begge adgang til hinandens. Så vil da mene vi har fællesøkonomi. De to konti stammer fra før vi blev gift, vi har ikke fået det ændret. Det kunne vi ligesågodt have.
1
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22023

Indlægaf Akehurst2 » 2. okt 2017, 14:25

abcd skrev:
Mi55y skrev:Men fungerer det ikke kun, hvis man har nogenlunde samme indtjening? Min kæreste er ingeniør i en lederstilling og tjener derfor en hel del mere end mig - oveni har jeg lidt gæld. Hvis vi skulle have den model her efter at have købt hus, så ville jeg aldrig have råd til fornøjelser, mens han ville svømme i penge. Vi får så højst sandsynligt lavet en skæv ejerfordeling af huset til hans fordel for at kompensere ham for de flere penge, han lægger i det og vores dagligdag, skulle vi ske at gå fra hinanden.

Hvordan gør I med alt andet end penge i husholdningen? Helt 50/50? Det er jo ofte sådan at den der tjener mest, arbejder mest og derfor bidrager lidt mindre til det huslige arbejde. Det er nok særligt udtalt hvis man har børn. Hvis den der tjener mest, ejer 70% af huset, og den der tjener mindst, arbejder mest med det huslige, skal den der tjener mindst så ikke på en eller anden måde kompenseres den anden vej?

Vi har ikke børn og det gør bestemt hele forskellen, for børn giver nogle andre udfordringer i forhold til karriere, hvor det giver mindre menning at have så adskilt økonomi som vi har.

Men ellers er det sådan, at vi deles om det huslige arbejde, også selvom vi tjener forskelligt. Vi arbejder begge fuldtid+ - min mand er bare bedre til at tjene penge :-D

Rengøring betaler vi os fra (og deler den udgift ligeligt), jeg vasker tøj (for det vil jeg helst), min mand laver langt det meste praktiske/håndværksmæssige i hus og have, indkøb og madlaving deles vi om, min mand går på renseriet (og betaler det i øvrigt selv - for det er mest hans skjorter) og det virker alt i alt rigtig fint. Så meget arbejde omkring to voksne uden børn og dyr i et lille rækkehus er der jo heller ikke, særligt ikke, når rengøringen er udliciteret til et firma.
0
DannyZuko
Kort karma: 19
Likede indlæg: 488

Indlægaf DannyZuko » 3. okt 2017, 19:11

Vi blev anbefalet af banken at beholde hver sin lønkonto, selv om vi slog resten af vores økonomi sammen. Mener at forklaringen var, at ved evt. partners død vil en fælles lønkonto blive låst indtil boet er gjort op, og så er den tilbageværende part på r*ven. Er det korrekt?
0
JoyNips
Kort karma: 1032
Likede indlæg: 22880

Indlægaf JoyNips » 3. okt 2017, 19:30

DannyZuko skrev:Vi blev anbefalet af banken at beholde hver sin lønkonto, selv om vi slog resten af vores økonomi sammen. Mener at forklaringen var, at ved evt. partners død vil en fælles lønkonto blive låst indtil boet er gjort op, og så er den tilbageværende part på r*ven. Er det korrekt?

Ja. Og et ukompliceret bo tager som tommelfingerregel 9 måneder at gøre op, så det kan være længe, man er afskåret fra fælleskonti.
0
abcd
Kort karma: 413
Likede indlæg: 13386

Indlægaf abcd » 3. okt 2017, 20:45

JoyNips skrev:
DannyZuko skrev:Vi blev anbefalet af banken at beholde hver sin lønkonto, selv om vi slog resten af vores økonomi sammen. Mener at forklaringen var, at ved evt. partners død vil en fælles lønkonto blive låst indtil boet er gjort op, og så er den tilbageværende part på r*ven. Er det korrekt?

Ja. Og et ukompliceret bo tager som tommelfingerregel 9 måneder at gøre op, så det kan være længe, man er afskåret fra fælleskonti.

Kan man ikke bare oprette en ny konto til sin løn efter partneren er død?
0
JoyNips
Kort karma: 1032
Likede indlæg: 22880

Indlægaf JoyNips » 4. okt 2017, 06:26

abcd skrev:
JoyNips skrev:

Kan man ikke bare oprette en ny konto til sin løn efter partneren er død?

Selvfølgelig kan man det. Men alt afhængigt af hvornår partneren er død, man opdager at man ikke kan få afgang til de fælles midler, man opretter en ny konto og arbejdspladsen sætter løn til udbetaling, så kan der jo godt gå 2 måneder hvor man faktisk ikke har nogen penge til rådighed. Man kan selvfølgelig gå tiggergang hos familie og venner, men det tror jeg, de fleste voksne mennesker helst vil undgå at være nødt til. Så derfor er anbefalingen fra eksempelvis banken (fx https://www.jyskebank.dk/produkter/pension/konto) at man har sin egen lønkonto.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"