Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22942

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf JoyNips » 4. okt 2017, 08:02

abcd skrev:
JoyNips skrev:Uanset om jeg kun fik 10.000 kr i løn, så er det et beløb jeg nødigt ville ud at bede venner om at låne mig. Hvis du og din hustru ikke har et problem med det, så skal I jo bare indrette jer derefter. :gogo:
Personligt ville jeg synes det var mere besværligt at skulle huske at oprette en ny NemKonto midt i sorgen over min partners død og alt det andet praktiske i den forbindelse end jeg/vi synes det er at lønnen automatisk går ind på min NemKonto og at der automatisk derfra overføres til vores fælleskonti, så det har vi jo bare indrettet os efter.

Det synes jeg også det er, men du skal jo huske at gange besværet med sandsynligheden for at det opstår. Hvis sandsynligheden for at din mand dør de næste 20 år er 1%, og besværet ved at oprette en NemKonto ved den lejlighed er f.eks. 20 ud af 100, så er det vægtede besvær = 20 * 0,01 = 0,2. Så besværet ved at have to lønkontoer skal være højst 0,2 eller 100 gange mindre end besværet ved oprettelse af NemKonto for at det giver mening at have de ekstra kontoer. Hvis det altså kun har at gøre med dødsfaldet.

Men det er sådan DU vil vægte besværet. Og så skal du jo bare indrette dig efter det og det er rigtigt og bedst for dig. Jeg vægter måske besværet anderledes. Og så indretter jeg mig efter det og det er rigtigt og bedst for mig. :-)
0
AstaPasta
Kort karma: 92
Likede indlæg: 3689

Indlægaf AstaPasta » 4. okt 2017, 09:50

Jeg forstår ikke det med besværet.
Om jeg flytter sammen med en mand og skal i banken og lægge vores lønkonti sammen, eller om jeg flytter sammen med en mand og skal i banken og oprette en fælles budgetkonto og opsætte en fast overførsel til denne, er vel samme mængde besvær?

Jeg ville for resten ikke have fælles lønkonto uanset besvær eller sandsynlighed for dødsfald. Hvis jeg nogensinde flytter sammen med en mand, så bliver han +one til mit liv, vi bliver ikke til 1 individ.
Og det skal nok passe, at det handler om, at jeg elsker mindre end den type menneske, der har fuld fællesøkonomi. Eller at jeg elsker mig selv højere, end jeg nogensinde kommer til at elske en kæreste.
1
I was born lost and take no pleasure in being found.
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3538

Indlægaf dykkersild » 4. okt 2017, 11:57

abcd skrev:
dykkersild skrev:Jeg har som tidligere nævnt ovenstående løsning - og det af fuldstændig samme grund som Joynips og de danske banker anbefaler. Det ser ud til, at du er en af de eneste der ser det som besværligt at "jonglere" to separate lønkonti. Det er ikke besværligt og du har ikke overbevist mig om, at dit set-up er bedre.

Hvis de danske banker anbefalede at man kun havde én lønkonto til deling, ville du så følge den anbefaling?

Hvis de danske banker samt jurister ala joynips ville anbefale dette - så ja.

Som det er nu - så ville min mands og min fælles opsparingskonto med et pt. seks-cifret beløb blive låst. Jeg har så min lønkonto som altid har et godt overskud af selv samme grund. Ikke på vilkår om jeg skal til at gemme 10.000 kr. i strømpeskuffen - det er da alligevel at gå tilbage til Ruder konge var knægt. Og som Joynips skriver - det kan trækker langt ud med en skiftesag.

Det er muligt at det er besværligt for dig - det er det ikke for mig. Og da slet ikke hvis dit forslag går ud på kontantbeholdninger i hjemmet.
Måske skal vi blot erkende at hvad der er besværligt for dig - dels ikke er besværligt for mig og dels giver mig en juridisk gældende mulighed for ikke at skulle tænke på økonomi ved min mands dødsfald. Et dødsfald som måske vil påvirke mig så meget at jeg slet ikke kan overskue at skaffe penge fra venner og bekendte og måske er jeg så lammet af chok at jeg slet ikke kan huske om jeg har gemt kontanterne i musli-dåsen eller bag komfuret.
0
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 4. okt 2017, 11:58

Sangius skrev:abcd, kan du egentlig anerkende, at hvad der er nemt for dig, ikke nødvendigvis er det for alle? ;)

Eller hvad der er besværligt for dig - ikke er besværligt for alle?
1
abcd
Kort karma: 416
Likede indlæg: 13426

Indlægaf abcd » 4. okt 2017, 12:02

dykkersild skrev:
abcd skrev:
dykkersild skrev:Jeg har som tidligere nævnt ovenstående løsning - og det af fuldstændig samme grund som Joynips og de danske banker anbefaler. Det ser ud til, at du er en af de eneste der ser det som besværligt at "jonglere" to separate lønkonti. Det er ikke besværligt og du har ikke overbevist mig om, at dit set-up er bedre.

Hvis de danske banker anbefalede at man kun havde én lønkonto til deling, ville du så følge den anbefaling?

Som det er nu - så ville min mands og min fælles opsparingskonto med et pt. seks-cifret beløb blive låst. Jeg har så min lønkonto som altid har et godt overskud af selv samme grund. Ikke på vilkår om jeg skal til at gemme 10.000 kr. i strømpeskuffen - det er da alligevel at gå tilbage til Ruder konge var knægt. Og som Joynips skriver - det kan trækker langt ud med en skiftesag.

Det er muligt at det er besværligt for dig - det er det ikke for mig. Og da slet ikke hvis dit forslag går ud på kontantbeholdninger i hjemmet.
Måske skal vi blot erkende at hvad der er besværligt for dig - dels ikke er besværligt for mig og dels giver mig en juridisk gældende mulighed for ikke at skulle tænke på økonomi ved min mands dødsfald. Et dødsfald som måske vil påvirke mig så meget at jeg slet ikke kan overskue at skaffe penge fra venner og bekendte og måske er jeg så lammet af chok at jeg slet ikke kan huske om jeg har gemt kontanterne i musli-dåsen eller bag komfuret.

Du skriver at du synes det er smart med penge i banken hvis din mand dør, men hvis banken anbefalede noget andet, ville du følge bankens anbefaling. Hvorfor det? Er det ikke bedre selv at kunne tage stilling? Hvis du alligevel bare følger banken, har du ikke rigtigt brug for en masse andre argumenter, så følger du jo bare banken uanset.
0
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 4. okt 2017, 12:41

abcd skrev:
dykkersild skrev:
abcd skrev:

Du skriver at du synes det er smart med penge i banken hvis din mand dør, men hvis banken anbefalede noget andet, ville du følge bankens anbefaling. Hvorfor det? Er det ikke bedre selv at kunne tage stilling? Hvis du alligevel bare følger banken, har du ikke rigtigt brug for en masse andre argumenter, så følger du jo bare banken uanset.

Nej det gør jeg ikke - du overså: samt jurister ala joynips.

Dvs. både bank og jurister uafhængige af hinanden - vi har talt med en jurist for at sikre hinanden bedst muligt.
0
abcd

Indlægaf abcd » 4. okt 2017, 12:58

dykkersild skrev:Nej det gør jeg ikke - du overså: samt jurister ala joynips.

Dvs. både bank og jurister uafhængige af hinanden - vi har talt med en jurist for at sikre hinanden bedst muligt.

Så hvis banken og juristen siger noget forskelligt, er du på den.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 4. okt 2017, 13:16

Men hvis en it-mand siger noget andet end bankens anbefaling, så har han ret, folkens! Kan vi så forstå det! :-D
1
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22096

Indlægaf Akehurst2 » 4. okt 2017, 13:22

JoyNips skrev:Men hvis en it-mand siger noget andet end bankens anbefaling, så har han ret, folkens! Kan vi så forstå det! :-D

Ja for at overføre fra egen lønkonto til budgetkonto er jo helt gruopvækkende besværligt, men at overføre fra fælles lønkonto til budgetkonto er easy-peasy.
0
Brugeravatar
dykkersild

Indlægaf dykkersild » 4. okt 2017, 13:31

abcd skrev:
dykkersild skrev:Nej det gør jeg ikke - du overså: samt jurister ala joynips.

Så hvis banken og juristen siger noget forskelligt, er du på den.

Nej slet ikke - så bruger jeg bare mit gode hoved og vurderer hvad der vil virke bedst for mig. Jeg ville umiddelbart nok følge juristen. Det samme gode hoved som indtil videre har sikret mig en god gældfri tilværelse - og det helt uden besvær eller penge gemt i sokkerne.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 4. okt 2017, 13:35

Jeg har en indrømmelse: jeg har også forsikringer! Den bro krydser jeg heller ikke først når jeg når til den. Og testamentet! Og opsparing!

For pokker, mit liv er besværligt, sådan at være lidt fremtidssikret...
2
abcd

Indlægaf abcd » 4. okt 2017, 13:56

JoyNips skrev:Jeg har en indrømmelse: jeg har også forsikringer! Den bro krydser jeg heller ikke først når jeg når til den. Og testamentet! Og opsparing!

Idéen med en forsikring er at den skal begrænse skaden ved en hændelse som ellers ville have uoverskuelige konsekvenser for ens liv. F.eks. at ens hus brænder ned og man skal betale et nyt. Eller at man står med én indkomst i stedet for to ved dødsfald. Derfor giver det god mening at forsikre sit hus eller at have en livsforsikring på sin ægtefælle. Men det giver f.eks. ikke mening at forsikre et stykke elektronik til 10.000 kroner, det er spild af penge. På samme måde er det spild af tid at forsikre sig imod de 10.000,- man ville stå uden hvis ens ægtefælle dør. Det er ikke en uoverskuelig konsekvens, det er et mindre bump på vejen som man fint kan håndtere til den tid uden at det påvirker ens økonomi resten af livet.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 711
Likede indlæg: 14986

Indlægaf Animi » 4. okt 2017, 14:18

Jeg kender nogen hvor bare det at stå ud af sengen og børste tænder var helt uoverskueligt for dem, da deres ægtefælle døde. At skulle bekymre sig om hvor de skulle få penge fra hvis deres konto var låst, ville uden tvivl havde været fuldkommen uoverskueligt for dem og ikke bare et mindre bump på vejen de fint kunne håndtere.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
abcd

Indlægaf abcd » 4. okt 2017, 14:34

Animi skrev:Jeg kender nogen hvor bare det at stå ud af sengen og børste tænder var helt uoverskueligt for dem, da deres ægtefælle døde. At skulle bekymre sig om hvor de skulle få penge fra hvis deres konto var låst, ville uden tvivl havde været fuldkommen uoverskueligt for dem og ikke bare et mindre bump på vejen de fint kunne håndtere.

Du blander ting sammen, jeg taler om uoverskueligt for resten af livet. Hvis et hus til 2 millioner brænder ned, og man har en almindelig indkomst, risikerer man forbrugsgæld resten af livet. Det er en uoverskuelig konsekvens, så derfor er man forsikret. Det andet er noget forbipasserende, og hvis man er så deprimeret at man ikke kan komme ud af sengen, har man utvivlsomt større problemer end hvor man skal få penge fra, for så kan man jo heller ikke overskue at bruge penge til at købe noget eller lave mad til sig selv eller noget som helst andet, så skal man alligevel have hjælp udefra. Man forsikrer sig imod at ens liv er permanent eller længerevarende ødelagt økonomisk, og det er en separat lønkonto altså ingen forsikring imod, det er som at prøve at bruge smølfe-plaster som forsikring imod åbent kraniebrud.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 4. okt 2017, 14:39

abcd skrev:
JoyNips skrev:Jeg har en indrømmelse: jeg har også forsikringer! Den bro krydser jeg heller ikke først når jeg når til den. Og testamentet! Og opsparing!

Idéen med en forsikring er at den skal begrænse skaden ved en hændelse som ellers ville have uoverskuelige konsekvenser for ens liv. F.eks. at ens hus brænder ned og man skal betale et nyt. Eller at man står med én indkomst i stedet for to ved dødsfald. Derfor giver det god mening at forsikre sit hus eller at have en livsforsikring på sin ægtefælle. Men det giver f.eks. ikke mening at forsikre et stykke elektronik til 10.000 kroner, det er spild af penge. På samme måde er det spild af tid at forsikre sig imod de 10.000,- man ville stå uden hvis ens ægtefælle dør. Det er ikke en uoverskuelig konsekvens, det er et mindre bump på vejen som man fint kan håndtere til den tid uden at det påvirker ens økonomi resten af livet.

Min partners død er ikke et mindre bump på vejen. :)

Anyway, jeg er ikke ude på at overbevise dig om at du bør indrette din økonomi anderledes. Jeg synes ærligt talt bare, at din holdning om at alle andre er idioter der besværliggør deres liv helt enormt meget ved at have separate lønkonti som anbefalet fra alle banker, fortjener at blive modsagt.
Senest rettet af JoyNips 4. okt 2017, 14:40, rettet i alt 1 gang.
2

Tilbage til "Privatøkonomi"