Æble skrev:Mine forældre har ikke fællesøkonomi. Jeg synes deres system er så syret. De har været gift i 35 år. Har ingen fælleskonti. Min far tjener mest så han betaler alle de store faste udgifter. Min mor sparer op og betaler fra sin opsparing når de skal på ferie eller lave noget på huset. De skiftes til at handle og lave mad hver uge og betaler selv den uge de står for det. Ved ikke hvad de gør med fællesgaver osv.
Jeg ville heller ikke kunne leve med mine forældres måde at styre økonomi på.
Min far har lønkonto i bank A. Hans løn går ind og min mor(primært) har så sat et beløb hun skal have hver måned, sådan at hun på deres fælles budgetkonto i bank B kan betale alle regninger + et beløb til husholdning og opsparing. I B har hun os sin lønkonto, som min far også har adgang til. Min fars "lommepenge" består så af det varierende beløb der er tilbage i hans bank, selvom han har adgang til alt i bank B, så ved han ikke en pind om hvad de har eller ikke har af penge. For et par uger siden havde han så været inde og kigge, fordi han ledte efter en gammel postering og opdagede at min mor havde betalt et større lån ud, min far troede at de mindst skyldte 250.000 på det endnu. Han var helt forbløffet.
Reelt set har de så nok i 30-35 år kørt modellen hvor min mor bestemmer og min far skal spørge om lov, men hvor det nu er blevet sådan at han "glemmer" at de fælles penge findes og dermed aldrig beder om noget, fordi han har lommepengene i egen bank.
Jeg synes bare det er underligt.