Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

abcd
Kort karma: 413
Likede indlæg: 13386

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 14:12

Artem skrev:
Angelina skrev:Vi har holdt hinanden ud i 13 år - og jeg kan aldrig huske at vi har været uenige / bølgerne er gået højt omkring penge ... herhjemme ville vi nok først blive uenige hvis der blev brugt flere penge end vi har - jeg er stærk modstander af lån / kviklån ... men jeg kan faktisk ikke huske vi har været uenige om investeringer - vi har talt om dem, måske fordi jeg er lidt mere forsigtig med penge end han er ... men aldrig været uenige.

Tror også det kan fungere fint med fællesøkonomi hvis man har rimelig den samme holdning til forbrug. Men det er der jo mange der ikke har, og jeg synes bare det er noget rod at blande sammen.

Hvis man ikke har den samme holdning, hvordan hjælper det så med flere kontoer? Der skal jo være nogen der bruger flere eller færre penge med de ekstra kontoer hvis det skal gøre en forskel for den samlede økonomi.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 398
Likede indlæg: 3889

Indlægaf Artem » 22. sep 2017, 14:17

abcd skrev:Hvis man ikke har den samme holdning, hvordan hjælper det så med flere kontoer? Der skal jo være nogen der bruger flere eller færre penge med de ekstra kontoer hvis det skal gøre en forskel for den samlede økonomi.

Ved at man har hver sin lønkonto, og så en fælles budgetkonto til de faste udgifter. Sammen med at man nok også bør have en fælles konto til mad.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 124
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2266

Indlægaf thomassneum » 22. sep 2017, 14:19

Der kan jo være mange dynamikker i en familie, som gør at man ikke ønsker at smide alle penge i én pulje. Gammel gæld, forskellige prioriteter, vaner, føslelser, frygt, kontrol - tja. næsten alt som giver diversiteten i os som mennesker, kan jeg forstå som årsag til ikke at have en fælles økonomi.

Vi køber store ting sammen.
Vi deler fællesudgifter, lige.

Vi deler en tilværelse.
Senest rettet af thomassneum 25. sep 2017, 07:27, rettet i alt 1 gang.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 1166
Likede indlæg: 15788

Indlægaf Moxy-lady » 22. sep 2017, 14:31

abcd skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg synes da ellers at jeg har forklaret det flere gange, men prøver gerne igen.

Jeg ved hvor mange penge jeg har brugt, og derfor behøver jeg ikke tjekke min konto for at se om der er råd til et par nye støvler eller en café tur. Hvis vi begge havde samme konto, så ville jeg blive nødt til at tjekke om det kunne lade sig gøre, fordi min kæreste i mellemtiden kunne have brugt penge på noget.
Jeg ved at når alt er betalt, har jeg x kr. Jeg behøver at gå på min konto meget sjældent, fordi jeg har en ide om hvad jeg har brugt.

Derudover er der, som du selv nævner, evnen til at holde gavekøb hemmeligt og sikkerheden ved den andens død, i at du stadig kan købe mad og betale regninger.

Din kæreste ville da være lidt nederen hvis han købte et eller andet dyrt og efterlod kontoen med 123 kroner og 87 øre. Uanset om man har en personlig konto eller fælleskonto, vil jeg mene at man altid bør have mindst 20.000 - 25.000 for at kunne håndtere evt. uforudsete udgifter.

Du læste godt det med at vi begge er studerende, ikke?

Jeg føler simpelthen at jeg slår i en dyne når jeg forsøger at diskutere med dig. Jeg giver simpelthen op.

Min pointe i alt sammen er, som en anden også lige her skrevet, at det er virkelig træls at der er nogen der selv, af forskellige årsager, ønsker at alt er fælles, der gør adskilte lønkonti mv til et spørgsmål om forholdets eller kærlighedens styrke. Det er ikke en konkurrence det her, og jeg gider sgu ikke få skudt i skoene at jeg vil skjule ting for min kæreste, at vi ikke stoler på hinanden, eller at det betyder at vi ikke vil hinanden nok.

Jeg synes at det er latterligt og naivt at tro at ens egen løsning - der tager højde for lige præcis ens egen økonomi, prioriteringer, lønniveau, og præferencer er den eneste sandhed.

Jeg kan ikke sidde og diskutere et rimeligt rådighedsbeløb og købsvaner med en der tager udgangspunkt i at have 25.000 til uforudsete udgifter, når jeg allerede har nævnt at vi begge er studerende. Det er en latterlig attitude der udelukkende tager udgangspunkt i ens egen situation.

At man har en økonomi der kan bære at den ene køber en sindssyg dyr racercykel mens den anden køber Gucci tasker fra samme konto, uden at det kan føre til problemer, synes jeg er rigtig fedt for dem. Men det ændrer ikke på at når man har et relativt lille beløb til fornøjelser hver især, når man gerne vil spare op til noget lidt dyrere, så er det altså rart at kæresten ikke lige tager i biografen med veninderne, og tager et hug ud af hvad der ellers er på kontoen. At man glemmer at små ting kan betyde meget, når økonomien er stram.

Jeg mistænkeliggør ikke jer eller jeres måde at gøre tingene på. Jeg går nemlig ud fra at vi Alle er voksne mennesker der indretter vores liv og vores økonomi som vi føler det passer lige præcis os, og at vi, hvis vi er i tvivl om vores forhold, eller spiller pengene fra fælleskasse op, dealer med de ting. Jeg ville sætte pris på hvis folk her i tråden ville tage samme udgangspunkt.
8
Zoe 12-10-18
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22049

Indlægaf Sangius » 22. sep 2017, 14:40

abcd skrev:
Moxy-lady skrev:Jeg synes da ellers at jeg har forklaret det flere gange, men prøver gerne igen.

Jeg ved hvor mange penge jeg har brugt, og derfor behøver jeg ikke tjekke min konto for at se om der er råd til et par nye støvler eller en café tur. Hvis vi begge havde samme konto, så ville jeg blive nødt til at tjekke om det kunne lade sig gøre, fordi min kæreste i mellemtiden kunne have brugt penge på noget.
Jeg ved at når alt er betalt, har jeg x kr. Jeg behøver at gå på min konto meget sjældent, fordi jeg har en ide om hvad jeg har brugt.

Derudover er der, som du selv nævner, evnen til at holde gavekøb hemmeligt og sikkerheden ved den andens død, i at du stadig kan købe mad og betale regninger.

Din kæreste ville da være lidt nederen hvis han købte et eller andet dyrt og efterlod kontoen med 123 kroner og 87 øre. Uanset om man har en personlig konto eller fælleskonto, vil jeg mene at man altid bør have mindst 20.000 - 25.000 for at kunne håndtere evt. uforudsete udgifter.

Vores opsparing og penge til uforudsete udgifter ligger i vores banklån. Vi betaler mere af på vores lån end hvad der er nødvendigt, og så kan vi trække ud fra lånet igen, hvis det er nødvendigt.
Så der står som regel 1000-2000 kroner på hver vores konto, når alt er betal hver måned. Så havde vi samme konto, skulle vi helt sikker rådføre os med den anden om, hvor mange penge denne havde brugt, så man vidste hvor meget man selv kunne bruge.
Det er da bare besværligt.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3538

Indlægaf dykkersild » 22. sep 2017, 14:48

En konto - flere konti...
4
fisken80
Kort karma: 699
Likede indlæg: 25849

Indlægaf fisken80 » 22. sep 2017, 14:49

abcd skrev:
Artem skrev:
Angelina skrev:Vi har holdt hinanden ud i 13 år - og jeg kan aldrig huske at vi har været uenige / bølgerne er gået højt omkring penge ... herhjemme ville vi nok først blive uenige hvis der blev brugt flere penge end vi har - jeg er stærk modstander af lån / kviklån ... men jeg kan faktisk ikke huske vi har været uenige om investeringer - vi har talt om dem, måske fordi jeg er lidt mere forsigtig med penge end han er ... men aldrig været uenige.

Tror også det kan fungere fint med fællesøkonomi hvis man har rimelig den samme holdning til forbrug. Men det er der jo mange der ikke har, og jeg synes bare det er noget rod at blande sammen.

Hvis man ikke har den samme holdning, hvordan hjælper det så med flere kontoer? Der skal jo være nogen der bruger flere eller færre penge med de ekstra kontoer hvis det skal gøre en forskel for den samlede økonomi.

Det hjælper jo på den måde, at man sikrer, at den med et mere løst forhold til økonomi (og som ikke mener, at det er nødvendigt med 25.000 på kontoen altid) ikke bruger de penge, der skal give den anden tryghed.
Jeg har f.eks. et livrem og seler forhold til penge. Jeg elsker at have en stor opsparing og lader gerne være med at bruge penge på mig selv sidst på måneden for at kunne forøge denne med nogle tusind kroner, fordi sådan har JEG det bedst. Min kæreste kan godt leve med at have mindre på sin opsparing og bruger gerne penge på sig selv og nøjes med 1000 kroner til sin opsparing. Derfor er det rigtig smart, at vi hver især bidrager til alt det der er fælles efter en forholdsvis beregning ud fra hver vores indkomst, og resten kan vi så bruge som vi har lyst, om det så er på opsparing eller nyt tøj, det er fuldkommen lige meget.

Bemærk, at ingen af os bruger hver en krone vi har, vi sparer begge op, der er bare forskel på hvor meget vi sparer op. Og vi kan begge fint bruge nogle af de opsparede penge på noget fælles hvis vi synes det giver mening. Det taler vi om hen ad vejen.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
abcd

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 15:13

Moxy-lady skrev:
abcd skrev:

At være studerende er ikke en god undskyldning for at efterlade sin konto med 123 kroner og 87 øre. Det kan være en rimelig undskyldning for at nedjustere beløbet til uforudsete udgifter til 10.000,-.
0
abcd

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 15:14

fisken80 skrev:Det hjælper jo på den måde, at man sikrer, at den med et mere løst forhold til økonomi (og som ikke mener, at det er nødvendigt med 25.000 på kontoen altid) ikke bruger de penge, der skal give den anden tryghed..

Men så er det jo netop også noget med at man ikke stoler på den anden i forhold til økonomi: Du skal have din egen konto, for så bliver jeg ikke påvirket af din skødesløse omgang med penge.
1
abcd

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 15:18

dykkersild skrev:En konto - flere konti...

Nej, kontoer er korrekt dansk retstavning. Heldigvis da. Man må også skrive virusser og forummer.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 711
Likede indlæg: 14931

Indlægaf Animi » 22. sep 2017, 15:27

abcd skrev:
Moxy-lady skrev:
abcd skrev:

At være studerende er ikke en god undskyldning for at efterlade sin konto med 123 kroner og 87 øre. Det kan være en rimelig undskyldning for at nedjustere beløbet til uforudsete udgifter til 10.000,-.

Så vidt jeg forstår, så har de fleste herinde (der ikke har fællesøkonomi) en ordning hvor de hver måned betaler et fast beløb til mad, regninger, opsparing osv., hvor det der står tilbage på deres konto så reelt set er lommepenge til hvad de nu har lyst til. Og så kan jeg ikke se problemet med at bruge dem med det samme, hvis det er det man har lyst til.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
abcd

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 15:40

Animi skrev:Så vidt jeg forstår, så har de fleste herinde (der ikke har fællesøkonomi) en ordning hvor de hver måned betaler et fast beløb til mad, regninger, opsparing osv., hvor det der står tilbage på deres konto så reelt set er lommepenge til hvad de nu har lyst til. Og så kan jeg ikke se problemet med at bruge dem med det samme, hvis det er det man har lyst til.

Det tror jeg også de har, men indvendingen gik på at hvis man havde fællesøkonomi, ville man risikere at stå med en tom konto, men hvis man har fællesøkonomi, behøver man netop ikke særlige kontoer til ditten og datten, man har én konto til den daglige drift, og den indeholder også pengene til uforudsete udgifter. Så man kommer aldrig til at stå med et tomt Dankort, medmindre man gør et eller andet helt dumt. Når en vaskemaskine går i stykker, kører man Dankortet igennem, man skal ikke flytte rundt på noget først.
0
fisken80

Indlægaf fisken80 » 22. sep 2017, 15:41

abcd skrev:
fisken80 skrev:Det hjælper jo på den måde, at man sikrer, at den med et mere løst forhold til økonomi (og som ikke mener, at det er nødvendigt med 25.000 på kontoen altid) ikke bruger de penge, der skal give den anden tryghed..

Men så er det jo netop også noget med at man ikke stoler på den anden i forhold til økonomi: Du skal have din egen konto, for så bliver jeg ikke påvirket af din skødesløse omgang med penge.

Jeg stoler fint på min kæreste i forhold til økonomi. Han har aldrig underskud, han har en fin opsparing og han betaler de ting der skal betales. Men JEG har sådan et forhold til økonomi at JEG gerne vil sætte ekstra ind på en opsparing hver måned. Også selvom vi ikke sparer op til noget bestemt og også selv om der i forvejen står rigtig mange penge. Sådan har JEG det bedst. Men hvorfor skal min kæreste tvinges til det samme? Hvorfor skulle han lide under, at jeg har det på den måde og derfor undlader at bruge penge på mig selv sidst på måneden for at kunne sætte 2000 kroner ekstra ind ud over den faste overførsel til opsparing?

Jeg synes ikke der er noget som helst skødesløst over, at man bruger de penge der er til overs når alle faste ting er betalt, mad, husholdning og fælles fornøjelser er betalt og der er overført et pænt beløb til opsparing. Hvorfor skulle det være skødesløst? JEG er bare nærig og går med livrem og seler i forhold til at bruge penge på ting til mig selv, men det skal min kæreste vel ikke lide under? Og derfor er det rigtig smart, at vi har hver vores konto som vi hver især råder over.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

fisken80

Indlægaf fisken80 » 22. sep 2017, 15:45

abcd skrev:
Animi skrev:Så vidt jeg forstår, så har de fleste herinde (der ikke har fællesøkonomi) en ordning hvor de hver måned betaler et fast beløb til mad, regninger, opsparing osv., hvor det der står tilbage på deres konto så reelt set er lommepenge til hvad de nu har lyst til. Og så kan jeg ikke se problemet med at bruge dem med det samme, hvis det er det man har lyst til.

Det tror jeg også de har, men indvendingen gik på at hvis man havde fællesøkonomi, ville man risikere at stå med en tom konto, men hvis man har fællesøkonomi, behøver man netop ikke særlige kontoer til ditten og datten, man har én konto til den daglige drift, og den indeholder også pengene til uforudsete udgifter. Så man kommer aldrig til at stå med et tomt Dankort, medmindre man gør et eller andet helt dumt. Når en vaskemaskine går i stykker, kører man Dankortet igennem, man skal ikke flytte rundt på noget først.

Selv med helt fælles økonomi er der jo da mange, hvilket også fremgår af tråden, der har forskellige kontoer og derfor uanset hvad skal flytte rundt på penge før de kan købe en ny vaskemaskine. Og det virker egentlig som om det er dét der dit problem eller hvad vi nu skal kalde det ligger. Men du kan da være ligeglad med hvor mange kontoer folk har, hvis det giver mening for dem at have 10 hvad er så problemet med det?
Jeg ville i øvrigt også bare køre dankortet igennem, hvis vi skulle ha en ny vaskemaskine. Eller også ville min kæreste. No big deal der. Vi har begge rigeligt stående til at købe den.
0

abcd

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 15:50

fisken80 skrev:Selv med helt fælles økonomi er der jo da mange, hvilket også fremgår af tråden, der har forskellige kontoer og derfor uanset hvad skal flytte rundt på penge før de kan købe en ny vaskemaskine. Og det virker egentlig som om det er dét der dit problem eller hvad vi nu skal kalde det ligger. Men du kan da være ligeglad med hvor mange kontoer folk har, hvis det giver mening for dem at have 10 hvad er så problemet med det?
Jeg ville i øvrigt også bare køre dankortet igennem, hvis vi skulle ha en ny vaskemaskine. Eller også ville min kæreste. No big deal der. Vi har begge rigeligt stående til at købe den.

Jeg er selvfølgelig helt ligeglad med hvor mange kontoer folk har, det må de styre helt selv. Ligesom de selv må bestemme om de tror på Julemanden. Jeg har bare en holdning til om det er en smart måde at styre sin økonomi på, ligesom jeg har en holdning til om det er fornuftigt at tro på Julemanden.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"