Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22053

Re: Fællesøkonomi, et levn fra fortiden?

Indlægaf Sangius » 22. sep 2017, 15:52

abcd skrev:
Animi skrev:Så vidt jeg forstår, så har de fleste herinde (der ikke har fællesøkonomi) en ordning hvor de hver måned betaler et fast beløb til mad, regninger, opsparing osv., hvor det der står tilbage på deres konto så reelt set er lommepenge til hvad de nu har lyst til. Og så kan jeg ikke se problemet med at bruge dem med det samme, hvis det er det man har lyst til.

Det tror jeg også de har, men indvendingen gik på at hvis man havde fællesøkonomi, ville man risikere at stå med en tom konto, men hvis man har fællesøkonomi, behøver man netop ikke særlige kontoer til ditten og datten, man har én konto til den daglige drift, og den indeholder også pengene til uforudsete udgifter. Så man kommer aldrig til at stå med et tomt Dankort, medmindre man gør et eller andet helt dumt. Når en vaskemaskine går i stykker, kører man Dankortet igennem, man skal ikke flytte rundt på noget først.

Det ville aldrig fungere for os. Den billigste måned vi har koster lidt over 4000, den dyreste lidt over 32.000. Hvis jeg ikke havde lagt budget og oprettet budgetkonto, ville vi ikke have overblik over, hvor mange af de penge der stod på kontoen var "låst" til regninger, og hvor mange der kunne bruges frit.

Hvis vi nogensinde fik den spøjse ide at slå vores lønkonto sammen, ville vi så sandelig stadig beholde vores andre konti.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
abcd
Kort karma: 415
Likede indlæg: 13405

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 15:55

Sangius skrev:
abcd skrev:
Animi skrev:Så vidt jeg forstår, så har de fleste herinde (der ikke har fællesøkonomi) en ordning hvor de hver måned betaler et fast beløb til mad, regninger, opsparing osv., hvor det der står tilbage på deres konto så reelt set er lommepenge til hvad de nu har lyst til. Og så kan jeg ikke se problemet med at bruge dem med det samme, hvis det er det man har lyst til.

Det tror jeg også de har, men indvendingen gik på at hvis man havde fællesøkonomi, ville man risikere at stå med en tom konto, men hvis man har fællesøkonomi, behøver man netop ikke særlige kontoer til ditten og datten, man har én konto til den daglige drift, og den indeholder også pengene til uforudsete udgifter. Så man kommer aldrig til at stå med et tomt Dankort, medmindre man gør et eller andet helt dumt. Når en vaskemaskine går i stykker, kører man Dankortet igennem, man skal ikke flytte rundt på noget først.

Det ville aldrig fungere for os. Den billigste måned vi har koster lidt over 4000, den dyreste lidt over 32.000. Hvis jeg ikke havde lagt budget og oprettet budgetkonto, ville vi ikke have overblik over, hvor mange af de penge der stod på kontoen var "låst" til regninger, og hvor mange der kunne bruges frit.

Hvis vi nogensinde fik den spøjse ide at slå vores lønkonto sammen, ville vi så sandelig stadig beholde vores andre konti.

Jeg synes også det giver mening at have en budgetkonto til de faste udgifter netop for at fordele udgifterne over året. Det er en opsparing. Det giver også mening at have en ferieopsparing eller en bilopsparing. Men her taler vi om det beløb man har til uforudsete udgifter, de penge som man altid skal have adgang til hvis der sker et eller andet.
0
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 711
Likede indlæg: 14975

Indlægaf Animi » 22. sep 2017, 15:57

abcd skrev:

Man vil måske ikke stå med en fuldkommen tom konto, men man ville stadigvæk kunne risikere at de penge man har sat af til sjov er brugt, hvis man er to der bruger af det. Og så fungerer det bare bedre for nogen at have deres egne penge stående på deres konto.

Og så kan jeg virkelig ikke se hvorfor det skulle være usmart at have flere konto. Nu er jeg alene, men jeg har da både en opsparingskonto, en budgetkonto og en konto til mad og forbrug. Som blev anbefalet af min bankmand. Ellers ville jeg ikke kunne holde styr på hvor meget jeg ville kunne bruge som jeg har lyst, og hvad der står på min opsparing og hvilke penge der skal gemmes til de regninger der kommer hver 3. måned.

EDIT: Nu så jeg så lige at du skrev til Sangius at man altid skal kunne have adgang til pengene til de uforudsete udgifter - jeg kan sagtes hæve over på min primære konto, og så overføre efterfølgende hvis der er brug for det.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
abcd

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 16:13

Animi skrev:Man vil måske ikke stå med en fuldkommen tom konto, men man ville stadigvæk kunne risikere at de penge man har sat af til sjov er brugt, hvis man er to der bruger af det. Og så fungerer det bare bedre for nogen at have deres egne penge stående på deres konto.

Og så kan jeg virkelig ikke se hvorfor det skulle være usmart at have flere konto. Nu er jeg alene, men jeg har da både en opsparingskonto, en budgetkonto og en konto til mad og forbrug. Som blev anbefalet af min bankmand. Ellers ville jeg ikke kunne holde styr på hvor meget jeg ville kunne bruge som jeg har lyst, og hvad der står på min opsparing og hvilke penge der skal gemmes til de regninger der kommer hver 3. måned.

EDIT: Nu så jeg så lige at du skrev til Sangius at man altid skal kunne have adgang til pengene til de uforudsete udgifter - jeg kan sagtes hæve over på min primære konto, og så overføre efterfølgende hvis der er brug for det.

Men det er igen ekstra administration. Lad os sige at du har besluttet at du altid skal have 10.000,- til uforudsete udgifter. De 10.000,- kan enten stå på din lønkonto eller på en separat konto. Hvis de står på din lønkonto, skal du bare vide at de første 10.000,- af lønkontoen svarer til en kassekredit, det er ikke penge du normalt skal bruge, men det kan være du går lidt over en måned, og så er pengene der, og du kan justere dit forbrug næste måned. Hvis de står på en separat konto, skal du flytte penge rundt når du skal bruge dem eller efter du har brugt dem. Jeg kan ikke forstå hvordan det kan hjælpe med at overskue noget.
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 22. sep 2017, 16:21

abcd skrev:
Sangius skrev:
abcd skrev:

Jeg synes også det giver mening at have en budgetkonto til de faste udgifter netop for at fordele udgifterne over året. Det er en opsparing. Det giver også mening at have en ferieopsparing eller en bilopsparing. Men her taler vi om det beløb man har til uforudsete udgifter, de penge som man altid skal have adgang til hvis der sker et eller andet.

De sættes ind i vores banklån.
Vores lønkonto er vitterligt kun til lommepenge, og det ville være besværligt at skulle deles om den konto. Det er da meget nemmere med sin egen slikskål.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 22. sep 2017, 16:22

abcd skrev:
Animi skrev:Man vil måske ikke stå med en fuldkommen tom konto, men man ville stadigvæk kunne risikere at de penge man har sat af til sjov er brugt, hvis man er to der bruger af det. Og så fungerer det bare bedre for nogen at have deres egne penge stående på deres konto.

Men det er igen ekstra administration. Lad os sige at du har besluttet at du altid skal have 10.000,- til uforudsete udgifter. De 10.000,- kan enten stå på din lønkonto eller på en separat konto. Hvis de står på din lønkonto, skal du bare vide at de første 10.000,- af lønkontoen svarer til en kassekredit, det er ikke penge du normalt skal bruge, men det kan være du går lidt over en måned, og så er pengene der, og du kan justere dit forbrug næste måned. Hvis de står på en separat konto, skal du flytte penge rundt når du skal bruge dem eller efter du har brugt dem. Jeg kan ikke forstå hvordan det kan hjælpe med at overskue noget.

Jeg har til gengæld virkelig svært ved at forstå hvordan det for dig åbenbart er så besværlig og uoverskueligt, lige at skulle gå ind og flytte nogen penge.
Nu er det ikke særlig tit at jeg har uforudset udgifter, så at jeg en sjælden gang lige skal ind og flytte nogen penge ser jeg slet ikke som besværligt, jeg går alligevel ofte ind og holder øje med mine konti, så at bruge et minut ekstra en dag kan jeg ikke se problemet i.
Men vi er jo alle forskellige, og for mig hjælper det virkelig at jeg har forskellige konti, så jeg kan se præcis hvor meget jeg kan bruge på mig selv hver måned.
3
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
abcd

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 16:29

Animi skrev:Jeg har til gengæld virkelig svært ved at forstå hvordan det for dig åbenbart er så besværlig og uoverskueligt, lige at skulle gå ind og flytte nogen penge.

Det ville overhovedet ikke være uoverskueligt, jeg gider bare ikke gøre noget hvis jeg ikke kan se formålet. Jeg er måske miljøskadet af at mit arbejde i høj grad består af at skære overflødige arbejdsgange bort. Flyt af penge fra en konto til en anden for at betale for en ny vaskemaskine, mener jeg er en overflødig arbejdsgang. Der er nogle museklik du kunne have sparet.

Jeg lever af at udvikle it-systemer. Det sker ofte at man præsenterer folk for noget nyt, og de kan overhovedet ikke se at det er smart. Vi har altid gjort sådan her, det er vigtigt at vi gør alle de her ting fordi dit og dat. Jamen kan vi ikke bare gøre sådan her og spare al den der registrering som I aldrig kigger på. Nej nej, så kan vi aldrig overskue det. Så går der en måned: Det er godt nok smartere på den her måde.
0
Brugeravatar
Animi

Indlægaf Animi » 22. sep 2017, 16:33

abcd skrev:
Animi skrev:Jeg har til gengæld virkelig svært ved at forstå hvordan det for dig åbenbart er så besværlig og uoverskueligt, lige at skulle gå ind og flytte nogen penge.

Det ville overhovedet ikke være uoverskueligt, jeg gider bare ikke gøre noget hvis jeg ikke kan se formålet. Jeg er måske miljøskadet af at mit arbejde i høj grad består af at skære overflødige arbejdsgange bort. Flyt af penge fra en konto til en anden for at betale for en ny vaskemaskine, mener jeg er en overflødig arbejdsgang. Der er nogle museklik du kunne have sparet.

Jeg lever af at udvikle it-systemer. Det sker ofte at man præsenterer folk for noget nyt, og de kan overhovedet ikke se at det er smart. Vi har altid gjort sådan her, det er vigtigt at vi gør alle de her ting fordi dit og dat. Jamen kan vi ikke bare gøre sådan her og spare al den der registrering som I aldrig kigger på. Nej nej, så kan vi aldrig overskue det. Så går der en måned: Det er godt nok smartere på den her måde.

Ja okay, jeg må så sige at livet for mig er for kort til at bekymre mig om jeg har brugt 10 museklik for meget :-D

Jeg har desuden prøvet at have alle mine penge samlet på én konto - det kunne jeg ikke have, fordi jeg hele tiden skulle regne på hvor meget jeg måtte bruge af det x beløb der stod på min konto. Så for mig er det de 10 ekstra museklik værd :-p
Senest rettet af Animi 22. sep 2017, 16:36, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 22. sep 2017, 16:34

Det er da lige så besværligt at skjule fødselsdags og juleindkøb hvert år? Det kræver mange museklik!
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
abcd

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 16:47

Sangius skrev:Det er da lige så besværligt at skjule fødselsdags og juleindkøb hvert år? Det kræver mange museklik!

Hvem sidder og kigger på sit kontoudtog? Jeg logger ind en gang om måneden og orienterer mig om månedens betalinger, hvor mange penge vi har, og hvor meget ekstra vi kan betale på lånet, men jeg sidder da ikke og kigger på hvem der har brugt hvor meget, hvornår på hvad. Det lyder som endnu en overflødig arbejdsgang.
1
Brugeravatar
Raenil
Kort karma: 83
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 4061

Indlægaf Raenil » 22. sep 2017, 17:07

Jeg må indrømme at jeg simpelthen ikke fatter at man kan gå så meget op i hvordan andre gør tingene.
Mennesker gør forskellige ting på forskellige måder.
8
abcd

Indlægaf abcd » 22. sep 2017, 17:19

Raenil skrev:Jeg må indrømme at jeg simpelthen ikke fatter at man kan gå så meget op i hvordan andre gør tingene.
Mennesker gør forskellige ting på forskellige måder.

Hvem går op i det? Man kan vel godt have en diskussion uden at det behøver at handle om noget man går vildt meget op i. Jeg synes det er sjovt at diskutere for diskussionens skyld, emnet er mindre vigtigt.
0
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 22. sep 2017, 17:31

abcd skrev:
Sangius skrev:Det er da lige så besværligt at skjule fødselsdags og juleindkøb hvert år? Det kræver mange museklik!

Hvem sidder og kigger på sit kontoudtog? Jeg logger ind en gang om måneden og orienterer mig om månedens betalinger, hvor mange penge vi har, og hvor meget ekstra vi kan betale på lånet, men jeg sidder da ikke og kigger på hvem der har brugt hvor meget, hvornår på hvad. Det lyder som endnu en overflødig arbejdsgang.

Jeg kigger et par gange om ugen, for at bevare overblikket, og holde øje med, at jeg ikke kommer i overtræk.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 22. sep 2017, 17:37

Nå, abcd. Jeg går ud fra, at det ikke kommer som en overraskelse for dig, at ikke alle mennesker er som du.
Vi har ikke fælles lønkonto fordi:

-vores lønkonto bruges som ren lommepenge, og vi kan begge godt lide, at have overblikket over eget forbrug, uden samtidig at skulle have det over den andens, for at undgå overtræk.
-vi køber gaver til hinanden, og tjekker begge jævnligt vores netbank.
-der ville ikke være nogen fordel for os I at kombinere vores kontoer.

Derfor. Jeg forstår godt at I har fælles, nu det fungerer så godt for jer.
Senest rettet af Sangius 22. sep 2017, 18:16, rettet i alt 1 gang.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Moxy-lady
Kort karma: 1166
Likede indlæg: 15809

Indlægaf Moxy-lady » 22. sep 2017, 18:13

Men det sjove ved det hele, ing, ABCD, at du sparer måske 3 klik om måneden, men du skal så til gengæld selv ind og vurdere en masse ting undervejs. Så hvis vi forholder os til tidsperspektivet i hvordan man administrerer sin økonomi, så tror jeg MINDST at vi bruger lige lang tid på det - selv hvis jeg skal overføre noget (chok, jeg tror næsten at jeg har fået gigt i fingeren af alle de der klik) flere gange.

Ærlig talt så synes jeg at du lyder meget konservativ og snæversynet og undrer mig gevaldigt over hvordan du får penge for at gøre tingene smartere for andre.

Du NÆGTER simpelthen noget så simpelt som at andre mennesker kigger på deres konto mere jævnligt end du gør (som du nævner ovenover da der blev diskuteret at gemme gavekøb for sin partner) - selv dét er simpelthen ikke noget du kan få ind i dit lille hoved at folk kan opdage fordi "jeg går kun ind på kontoen et par gange om måneden for at se om der skal overføres mere til lånet!" What, kan andre mennesker have det anderledes? Whaaaat? Det kan da ikke være rigtigt, så gør de det forkert!

Fuck mig sidelæns og kald mig Bente, hvor bliver jeg træt i hovedet.
2
Zoe 12-10-18

Tilbage til "Privatøkonomi"