Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 11
Likede indlæg: 219

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Ubiquitous » 26. sep 2017, 14:46

eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
Er irske kvinder undertrykte? Hvad skal vi gøre ved det? Forbyde kartofler?

Er du enig i at hvis fri abort er forbudt, er det noget der gør kvinder mindre fri, ja eller nej?

Jeg begynder at tænke at du måske slet ikke ser abort som noget vigtigt.

Jeg har ikke skrevet noget om vi skal gøre noget med Irland, så hvorfor du lige spørger mig om det, ja det ved jeg ikke.

Så du vil ikke svare på spørgsmålet. Jeg vil til gengæld gerne svare på dit. Ja, jeg mener at forbud mod fri abort gør kvinder mindre frie.

Grunden til, at jeg snakker om Irland er, at fri abort er ulovligt i Irland.

Lol jamen hvorfor spørger du mig ud af det blå om vi skal gøre noget ved Irland?

Vi kan jo ikke lege korstog og få andre lande til at indføre abort, lige som vi jo heller ikke kan forbyde burkaer i andre lande.

Vi kan forbyde dem i DK hvis vi vil, men andre lande kan vi jo ikke bestemme over.

Hvorfor vil du ikke svare på, om irske kvinder er undertrykte? Jeg har ikke bragt abort ind i diskussionen. Det har du. Jeg har ikke bragt lovgivningen i emiraterne ind i diskussionen, udover at nævne, at man ikke har nogen planer om at forbyde burka. Det har du. Men at indrage et andet europæisk lands lovgivning i diskussionen, det er åbenbart out of bounds. Det er nemt at have klare holdninger, når man ignorerer alt, der ikke passer ind.

Selvfølgeligt er det da en kvindeundertrykkende ting i Irland at de ikke kan få abort.

Det siger da sig selv. Jeg troede du mente det retorisk, var ikke klar over at du forventede et svar på det :)

Hvad problemer irske kvinder ellers har skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved ikke hvorfor du snakker om Irland.

Jeg bringer Irland ind i diskussionen, fordi du bragte abort ind i diskussionen. Men du er vist ikke parat til at følge den diskussion til dørs.

Jeg kan konstatere, at du ikke ønsker at svare på, om irske kvinder er undertrykte. Er det fordi man ikke kan svare ja eller nej til det? I lighed med kvinder i burka?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 26. sep 2017, 15:48

Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
Er irske kvinder undertrykte? Hvad skal vi gøre ved det? Forbyde kartofler?

Er du enig i at hvis fri abort er forbudt, er det noget der gør kvinder mindre fri, ja eller nej?

Jeg begynder at tænke at du måske slet ikke ser abort som noget vigtigt.

Jeg har ikke skrevet noget om vi skal gøre noget med Irland, så hvorfor du lige spørger mig om det, ja det ved jeg ikke.

Så du vil ikke svare på spørgsmålet. Jeg vil til gengæld gerne svare på dit. Ja, jeg mener at forbud mod fri abort gør kvinder mindre frie.

Grunden til, at jeg snakker om Irland er, at fri abort er ulovligt i Irland.

Lol jamen hvorfor spørger du mig ud af det blå om vi skal gøre noget ved Irland?

Vi kan jo ikke lege korstog og få andre lande til at indføre abort, lige som vi jo heller ikke kan forbyde burkaer i andre lande.

Vi kan forbyde dem i DK hvis vi vil, men andre lande kan vi jo ikke bestemme over.

Hvorfor vil du ikke svare på, om irske kvinder er undertrykte? Jeg har ikke bragt abort ind i diskussionen. Det har du. Jeg har ikke bragt lovgivningen i emiraterne ind i diskussionen, udover at nævne, at man ikke har nogen planer om at forbyde burka. Det har du. Men at indrage et andet europæisk lands lovgivning i diskussionen, det er åbenbart out of bounds. Det er nemt at have klare holdninger, når man ignorerer alt, der ikke passer ind.

Selvfølgeligt er det da en kvindeundertrykkende ting i Irland at de ikke kan få abort.

Det siger da sig selv. Jeg troede du mente det retorisk, var ikke klar over at du forventede et svar på det :)

Hvad problemer irske kvinder ellers har skal jeg ikke kunne sige. Jeg ved ikke hvorfor du snakker om Irland.

Jeg bringer Irland ind i diskussionen, fordi du bragte abort ind i diskussionen. Men du er vist ikke parat til at følge den diskussion til dørs.

Jeg kan konstatere, at du ikke ønsker at svare på, om irske kvinder er undertrykte. Er det fordi man ikke kan svare ja eller nej til det? I lighed med kvinder i burka?

Næ, det er ret enkelt - jeg ved nærmest ingenting om kvinders forhold i Irland :)

Den eneste irske kvinde jeg lige kan komme i tanke om er Sinead O'Connor, og hun er vist ikke helt repræsentativ.

Jeg gætter på at når de ikke har fri abort er deres samfund nok kvindeundertrykkende på andre punkter også, og at den katolske kirke bestemmer en del, men vi er virkeligt ude i rent gætteri.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22053

Indlægaf Sangius » 26. sep 2017, 16:08

Der er ingen tvivl om, at tørklædet og lignende har sine rødder i kvindeundertrykkelsen. Men jeg har svært ved at se, hvorfor vi absolut krampagtigt skal holde fast i, at tørklædet nu og altid vil være kvindeundertrykkende.

I så fald er kjolen den vel også. Den er også en gammel beklædningsgenstand, som kvinder var påtvunget at bære, og hvis de ikke gjorde det, ville accept nok ikke være den første reaktion.

Kvinder er blevet undertrykt og bliver det fortsat. Et tørklæde er ikke en undertrykkende ting. Der kan være undertrykkelse bag valget om at bære tørklæde, men der kan også være styrke. Det er dumt at skære alle over en kam, og påstå at tørklædet ikke kan andet end undertrykke.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 26. sep 2017, 20:18

eks-Maupassant skrev:
Næ, det er ret enkelt - jeg ved nærmest ingenting om kvinders forhold i Irland :)

Den eneste irske kvinde jeg lige kan komme i tanke om er Sinead O'Connor, og hun er vist ikke helt repræsentativ.

Jeg gætter på at når de ikke har fri abort er deres samfund nok kvindeundertrykkende på andre punkter også, og at den katolske kirke bestemmer en del, men vi er virkeligt ude i rent gætteri.

Fair nok. Ved du mere om kvinder i Danmark i burka end du ved om kvinder i Irland? Hvis nej, hvordan kan du så her skråsikkert afgøre, at de er undertrykte? Det hænger ikke rigtigt sammen.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 26. sep 2017, 20:22

Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:

Fair nok. Ved du mere om kvinder i Danmark i burka end du ved om kvinder i Irland? Hvis nej, hvordan kan du så her skråsikkert afgøre, at de er undertrykte? Det hænger ikke rigtigt sammen.

Fordi burka = undertrykkelse.

Samme som at jeg kan vide at en slave i Mongoliet er undertrykt, selv om jeg ikke ved noget om Mongoliet.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 26. sep 2017, 20:28

(Fordi slave = undertrykt.)
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 26. sep 2017, 20:47

eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:

Samme som at jeg kan vide at en slave i Mongoliet er undertrykt, selv om jeg ikke ved noget om Mongoliet.

OK. Så du mener at kvinder i Danmark er undertrykte, fordi de går i burka, og fordi en burka er det samme som undertrykkelse. Vi er altså ude i en ren tautologi her. Hvis du nu fra starten havde erkendt, at du ikke havde nogen rationelle argumenter, så var det gået meget nemmere.

I øvrigt interessant, at disse udtalelse kommer fra dig, der beskylder venstrefløjen for alt mellem himmel og jord, inklusiv kulturrelativisme. For at opsummere har jeg opfattet dine argumenter (og mangel på samme) sådan her.

E: Kvinder i Danmark i burka er undertrykte, fordi burka=undertrykkelse
E: Forresten er ingen fri abort=undertrykkelse, nu vi er igang
U: Da fri abort ikke er tilgængelig i Irland og da ingen fri abort=undertrykkelse må den logiske konsekvens af dine påstande være, at du mener, at irske kvinder er undertrykte. Er det tilfældet?
E: Uuuuh, det kan jeg ikke afgøre, for jeg kender slet ikke noget til irske kvinder
U: Kender du noget til kvinder i Danmark iført burka?
E: Nej
U: <Facepalm>
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 26. sep 2017, 21:06

Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:

OK. Så du mener at kvinder i Danmark er undertrykte, fordi de går i burka, og fordi en burka er det samme som undertrykkelse. Vi er altså ude i en ren tautologi her. Hvis du nu fra starten havde erkendt, at du ikke havde nogen rationelle argumenter, så var det gået meget nemmere.

I øvrigt interessant, at disse udtalelse kommer fra dig, der beskylder venstrefløjen for alt mellem himmel og jord, inklusiv kulturrelativisme. For at opsummere har jeg opfattet dine argumenter (og mangel på samme) sådan her.

E: Kvinder i Danmark i burka er undertrykte, fordi burka=undertrykkelse
E: Forresten er ingen fri abort=undertrykkelse, nu vi er igang
U: Da fri abort ikke er tilgængelig i Irland og da ingen fri abort=undertrykkelse må den logiske konsekvens af dine påstande være, at du mener, at irske kvinder er undertrykte. Er det tilfældet?
E: Uuuuh, det kan jeg ikke afgøre, for jeg kender slet ikke noget til irske kvinder
U: Kender du noget til kvinder i Danmark iført burka?
E: Nej
U: <Facepalm>

Jamen ret enig, men den hopper af her

Jeg skriver jo at det er undertrykkelse af dem at de ikke har fri abort, så de irske kvinder er undertrykt på det punkt, altså mht abort. Om de er undertrykt med andre ting, det ved jeg ikke.

Jeg forstår ikke hvorfor du synes det er så vildt at jeg ikke kan fortælle dig om jeg synes at say (random eksempel) den irske skilsmisselov er kvindeundertrykkende, da jeg ikke aner hvad den går ud på?

Anyway, hvis vi tager den danske burkaklædte, så har hun adgang til fri abort fordi hun bor i DK, så på det punkt har hun jo en slags fordel fremfor ireren :)

Men det bedste ville være hvis både ireren og den danske burkaklædte havde begge ting, at de slap for burka og havde adgang til abort.

Det er jo sån rimeligt standard hen ad landevejen at fri abort og ingen burka er kvindefrigørende :)
0
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 345

Indlægaf annella » 30. sep 2017, 06:20

Interessant afstemning til bl.a. Burka forbud. http://ekstrabladet.dk/nationen/nu-vil- ... es/6847289

Skal burkaer forbydes?
8,62% Nej
91,38% Ja
Skal niqab forbydes?
8,71% Nej
91,29% Ja
Skal hijab forbydes?
21,56% Nej
78,44% Ja
Skal tørklæde forbydes?
53,58% Nej
46,42% Ja

Din stemme er modtaget
1
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 30. sep 2017, 06:57

Sangius skrev:Der er ingen tvivl om, at tørklædet og lignende har sine rødder i kvindeundertrykkelsen. Men jeg har svært ved at se, hvorfor vi absolut krampagtigt skal holde fast i, at tørklædet nu og altid vil være kvindeundertrykkende.

I så fald er kjolen den vel også. Den er også en gammel beklædningsgenstand, som kvinder var påtvunget at bære, og hvis de ikke gjorde det, ville accept nok ikke være den første reaktion.

Kvinder er blevet undertrykt og bliver det fortsat. Et tørklæde er ikke en undertrykkende ting. Der kan være undertrykkelse bag valget om at bære tørklæde, men der kan også være styrke. Det er dumt at skære alle over en kam, og påstå at tørklædet ikke kan andet end undertrykke.

Der er kæmpeforskel på tørklæde og burka som du nok ved og emnet drejer sig jo om burkaen.
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Petrix
Kort karma: 109
Likede indlæg: 1831

Indlægaf Petrix » 30. sep 2017, 07:33

annella skrev:Interessant afstemning til bl.a. Burka forbud. http://ekstrabladet.dk/nationen/nu-vil- ... es/6847289

Skal burkaer forbydes?
8,62% Nej
91,38% Ja
Skal niqab forbydes?
8,71% Nej
91,29% Ja
Skal hijab forbydes?
21,56% Nej
78,44% Ja
Skal tørklæde forbydes?
53,58% Nej
46,42% Ja

Din stemme er modtaget

Jeg tror ikke at en resultatet fra en afstemning på "nationen" er særlig repræsentativ, ligesom en afstemning her på debatten heller ikke vil være det.
2
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22053

Indlægaf Sangius » 30. sep 2017, 08:57

Ja, der er forskel på burka og tørklæde. Burkaen hæmmer ens liv og gøren i sådan en grad, at man kan undre sig over hvilken slags kvinde, der ville gøre det, hvis hun vitterligt var helt fri for at gøre det.
Det samme gør sig ikke gældende for et tørklæde.
Jeg synes personligt ikke en burka har hjemme i et moderne samfund. Men det er stadig langt ude at forbyde det, det vil ikke hjælpe en bjælle.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3941
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 40804

Indlægaf kidkomb » 30. sep 2017, 09:17

Jeg ved ikke om jeg synes at burkaen hører hjemme i et moderne samfund.
Det må være rart en gang imellem at kunne gemme sig.
Ligesom bag store solbriller og en stor hat. -Men der er hagen trods alt synlig.
Jeg er egentlig også ligeglad hvordan folk går klædt.
Fuldkommen.
Men jeg er altså ikke ligeglad om man hyller sit ansigt helt ind.
Elefanthue/skimaske/styrthjelm/burka bør ikke være noget man kan gå med uden et relevant formål.
Og nej, jeg synes ikke religion er et relevant formål.
Under ingen omstændigheder.
Vi har aldrig mere end minus 15 grader herhjemme og medmindre man cykler (relevant formål) eller det blæser meget (relevant) så er skimaske ikke ok.
Vores samfund er baseret på tillid og for at det skal kunne fungere skal man kunne identificere og se hvem man interagerer med.
Så selvom "relevant formål" er noget gummiagtig som begreb, så synes jeg at det er det rigtigste.
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 30. sep 2017, 11:02

Man kan sige meget om religion men dragter som dækker hele kroppen har været her længe.

Grønland - Kvinder OG mænd bærer skind dragter som praktisk set, dækker hele kroppen, nåååå, det er koldt, så må de godt??
Norge - Når folket deroppe skal fejre nogle dage, så bærer de folkedragter som også er med slør og særlige dragter, de skjuler intet direkte men alligevel.
Novo - Når folk går på arbejde her, så af rent hygiejnisk bærer de heldragter og ansigt dækkende masker, nå... det er jo arbejdsrelateret og arbejdsgiver kræver det.

Mon ikke vi finder dragter som bæres og dækker oftest hele kroppen og ansigt med, bare kontrolleret af en arbejdsgiver eller vejrlig, folkelig overbevisning men religionen, den skal da ikke have lov, arbejdsgiver, jo han betaler jo os for det.
Havde burka været mere åbenlyst begrundet og folk ikke argumenterede kvinde undertrykkelse men at det var en folkedragt, så ville omtalen stille og roligt ændres.

Der er mange gode grunde for forskellige at have en relevant dragt på, kvinder som bærer burka har deres, mænd på Grønland en anden, og Novo ledelsen også en grund. Skal vi diktere disse forskellige årsager, hvis kvinden,arbejdsgiveren eller folkeslag har valgt dette.

Ikke fordi jeg synes det er pænt men af respekt, så vil jeg holde på at det er deres valg. Når loven så beder dem droppe ansigt dækken, så må de følge loven, er det sikkerhedspolitik, så må de acceptere eller vælge et andet land hvor disse er accepteret ved lov.

Elsker danskere at nøgenbade, så er det klart ikke disse danskere som tager på ferie eller flytter til de arabiske lande? Så dumme er de vel ikke? Og det må gælde udlændinge , når de kommer til Danmark.

Hvor er ytringsfriheden i at bære disse dragter, når vi begynder at lovgive på det område. Er det ikke sådan nogle tatoverer hele kroppen? Er det ikke sådan nogle bærer tøj? Hvorfor skal deres burka ikke være en måde at ytre sig på , eller modsat ikke gøre det?
1
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 43
Likede indlæg: 1636

Indlægaf KIM K » 1. okt 2017, 03:48

Sømmelig kvindelig påklædning har været genstand for diskussion i århundreder.
Sørgeligt man i et samfund som det danske ikke synes at være kommet meget videre i 2017.
Det sagt, tror jeg det er et uddøende mindretal der her i moderne tid fortsat mener det tilkommer dem at blande sig i det ”svage” køns mundering.

Kvindeundertrykkelse i alle afskygninger bør man tage afstand fra, det hvad enten det foregår i andre kulturer, eller som her hvor en gruppe bagstræberiske personer vil indskrænke kvindens frie valg fra at gå klædt som hun vil.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"