Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 31166

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf LadyFox » 5. okt 2017, 13:20

annella skrev:
LadyFox skrev:
Animi skrev:Ift denne her debat, studser jeg altid lidt over argumentet som mange skriver på Facebook: "Hvad nu hvis vi tog til deres land og klædte os som vi havde lyst vil, hvad ville der så ikke ske?!?"
Jamen, vi kan da godt blive enige om at der findes lande hvor ens påklædning kan få en dømt - men er der ikke også det vi i Danmark gerne vil væk fra? At statens kan bestemme over ens påklædning?

Hvis forbuddet reelt set handlede om sikkerheden ift at man skal kunne genkende folk, så ville jeg kunne forstå det. Men når det nu mere handler om "Vi bryder os ikke om det, derfor skal det være forbudt" er det så reelt set bedre end i de lande, hvor man kan blive dømt for at gå for lidt klædt?
Det synes jeg ikke.

Da jeg var i Oman sidste år der gik jeg i det samme tøj som herhjemme. Dvs. Bikini på stranden og i poolen, shorts og t-shirt på gaden, og en lille sag af en kjole på natklub. Der var intet problem, jeg havde endda ret korte shorts på i en forlystelsespark hvor 80% af kvinderne lige der gik i burka, ingen virkede til at mene noget om det.
Det eneste sted jeg tog hensyn var at jeg var i et (ud af mange malls) hvor reglen var at man lige tog noget der dækkede armene på så det gjorde jeg. Men alle andre steder der rendte jeg rundt som normalt, intet problem.
En del af de unge piger gik lige så let påklædte som jeg, andre gik helt tildækket.
Ligesom blandt mændende, nogle gik helt almindeligt klædt, andre i kulturelle dragter.

Oman er et moderne land, hvor kvinder har rettigheder (modsat til i andre arabiske lande), de har bl.a. valgret, må køre bil, studere, arbejde, gå klædt som de vil, gå alene på cafe/restaurant, spise sammen med mandlige kollegaer m.m.

Det er dog stadig et muslimsk land.
Men vil det så sige at kommer man fra Oman så man gerne gå i burka, mens man ikke må hvis man kommer fra et mindre moderne land må man ikke?
0
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 711
Likede indlæg: 14931

Indlægaf Animi » 5. okt 2017, 13:37

BlueBunny skrev:
Animi skrev:
BlueBunny skrev:
Animi skrev:Ift denne her debat, studser jeg altid lidt over argumentet som mange skriver på Facebook: "Hvad nu hvis vi tog til deres land og klædte os som vi havde lyst vil, hvad ville der så ikke ske?!?"
Jamen, vi kan da godt blive enige om at der findes lande hvor ens påklædning kan få en dømt - men er der ikke også det vi i Danmark gerne vil væk fra? At statens kan bestemme over ens påklædning?

Hvis forbuddet reelt set handlede om sikkerheden ift at man skal kunne genkende folk, så ville jeg kunne forstå det. Men når det nu mere handler om "Vi bryder os ikke om det, derfor skal det være forbudt" er det så reelt set bedre end i de lande, hvor man kan blive dømt for at gå for lidt klædt?
Det synes jeg ikke.

Man kan også blive dømt i dk for at gå nøgen. Det synes jeg er ok. Der overskrider andres grænser.
Når man færdes blandt andre skal der tages hensyn.
En burka kan virke skræmmende. Andre dragter kan have samme effekt og er derfor forbudte visse steder. Deraf maskeforbudet. At gå med burka hjemme, eller at nogle steder vælger at tillade det er ok. Men den vej rundt. Jeg synes burka er et valg. Ikke en ret. Og med et valg følger fravalg. Bla fravælges at kunne færdes visse steder.

Men hvor går grænsen så? Jeg synes at store hættetrøjer der dækker folks ansigt kan være utrolig skræmmende om aftenen. Hvis nok begynder at synes det er skræmmende, skal det så også forbydes?

Jeg synes ikke. Jeg synes der er forskel. Meget stor forskel endda.
Derudover kører debatten på helt konkret burkaen. Ikke hættetrøjer.

Burkaen er en klædedragt som i hele sin fremtoning signalerer så mange udemokratiske overbevisninger og religiøs ekstremisme.
En burka er ikke bare en neutral heldragt. Som feks en der går gennem byen i en "bi-dragt" eller andet.
Så det er den samlede "pakke".

Jeg går ind for frihed og demokrati. Når andre så åbenlyst bekæmper disse værdier, og bruger argumenter som lige netop frihed som begrundelse for at have lov at bekæmpe friheden, så synes jeg det er skræmmende. Manipulation.

Og jeg forstår ikke at dem som ønsker et frit samfund ikke kan se at det er problematisk. "Det er jo bare et stykke stof". "Man skal have lov at have det tøj på man ønsker". Præcis! bare husk at når folk er uenige så kræver det kompromis. Kompromis kan være at bære det hjemme og at det er tilladt udvalgte steder. Evt særlige dage/tidsrum. At tillade den overalt er at ignorere de demonstrative værdier den signalerer, og det kan jeg ikke forstå skal være ok, bare fordi det er en "religiøs" dragt. Værdierne er stadig alt for ekstreme, og jeg ser dem som en trussel mod fremtidens frihed.

Ja, diskussionen kører på burkaer og ikke hættetrøjer, men tænkte at når nu du selv bragte andre ting op som fx maskeforbuddet, at jeg så også kunne drage en parallel til andre ting.

Jeg synes bestemt heller ikke at burkaen er neutral, men der er meget tøj der ikke er særlig neutrale og har en bestemt værdi. Jeg synes bare ikke det er nok til at skulle forbyde folk at have det på i sin fritid.
Og jeg synes det er lidt sjovt at man ikke kan se at det kan være ligeså undertrykkende at bestemme hvad folk skal tage af, som det er at bestemme hvad folk skal tage på.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 345

Indlægaf annella » 5. okt 2017, 14:00

LadyFox skrev:
annella skrev:
LadyFox skrev:

Det synes jeg ikke.

Da jeg var i Oman sidste år der gik jeg i det samme tøj som herhjemme. Dvs. Bikini på stranden og i poolen, shorts og t-shirt på gaden, og en lille sag af en kjole på natklub. Der var intet problem, jeg havde endda ret korte shorts på i en forlystelsespark hvor 80% af kvinderne lige der gik i burka, ingen virkede til at mene noget om det.
Det eneste sted jeg tog hensyn var at jeg var i et (ud af mange malls) hvor reglen var at man lige tog noget der dækkede armene på så det gjorde jeg. Men alle andre steder der rendte jeg rundt som normalt, intet problem.
En del af de unge piger gik lige så let påklædte som jeg, andre gik helt tildækket.
Ligesom blandt mændende, nogle gik helt almindeligt klædt, andre i kulturelle dragter.

Oman er et moderne land, hvor kvinder har rettigheder (modsat til i andre arabiske lande), de har bl.a. valgret, må køre bil, studere, arbejde, gå klædt som de vil, gå alene på cafe/restaurant, spise sammen med mandlige kollegaer m.m.

Men vil det så sige at kommer man fra Oman så man gerne gå i burka, mens man ikke må hvis man kommer fra et mindre moderne land må man ikke?

Det har jeg da ikke udtalt mig om, jeg svarede kun på din kommentar om landet Oman og kvinders rettigheder i landet.

Indonesien er forøvrigt også et muslimsk land, det største muslimske land i verden.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 5. okt 2017, 14:11

annella skrev:
LadyFox skrev:
annella skrev:
LadyFox skrev:

Det synes jeg ikke.

Det har jeg da ikke udtalt mig om, jeg svarede kun på din kommentar om landet Oman og kvinders rettigheder i landet.

Indonesien er forøvrigt også et muslimsk land, det største muslimske land i verden.

Så kan jeg bare ikke se hvad dit svar har med noget at gøre. Min kommentar var til det animi skrev om at nogle har det med at argumenterer for at vi skal forbyde burka fordi at man jo også i muslimske lande skal klæde sig efter deres normer. Og det er jo bare ikke sandheden, muslimske lande er netop som andre lande forskellige. Så man kan ikke bare sige muslimsk land = påtvungen tildækning osv. For sådan er det jo altså ikke nødvendigvis.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 5. okt 2017, 14:31

LadyFox skrev:Så kan jeg bare ikke se hvad dit svar har med noget at gøre. Min kommentar var til det animi skrev om at nogle har det med at argumenterer for at vi skal forbyde burka fordi at man jo også i muslimske lande skal klæde sig efter deres normer. Og det er jo bare ikke sandheden, muslimske lande er netop som andre lande forskellige. Så man kan ikke bare sige muslimsk land = påtvungen tildækning osv. For sådan er det jo altså ikke nødvendigvis.
Cutter lige i jeres qoute'r.
I de lande hvor det kræves af indbyggere og landsmænd, der er det jo af respekt europæiske kvinder gør det samme.

Der hvor man måske kan være i tvivl, er om de kvinder som går i burka, af respekt, vil tage ansigtdækningen af, når og hvis loven skal håndhæves på det område, og de ikke mere må gå helt tildækket i Danmark. Når vi bevæger os over i manglende respekt, så må de bøje sig eller flytte ud af landet, vi har ikke plads til en kultur i en anden kultur, så er det yt!
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 5. okt 2017, 14:53

DenBruneMunk skrev:
LadyFox skrev:Så kan jeg bare ikke se hvad dit svar har med noget at gøre. Min kommentar var til det animi skrev om at nogle har det med at argumenterer for at vi skal forbyde burka fordi at man jo også i muslimske lande skal klæde sig efter deres normer. Og det er jo bare ikke sandheden, muslimske lande er netop som andre lande forskellige. Så man kan ikke bare sige muslimsk land = påtvungen tildækning osv. For sådan er det jo altså ikke nødvendigvis.
I de lande hvor det kræves af indbyggere og landsmænd, der er det jo af respekt europæiske kvinder gør det samme.

Der hvor man måske kan være i tvivl, er om de kvinder som går i burka, af respekt, vil tage ansigtdækningen af, når og hvis loven skal håndhæves på det område, og de ikke mere må gå helt tildækket i Danmark. Når vi bevæger os over i manglende respekt, så må de bøje sig eller flytte ud af landet, vi har ikke plads til en kultur i en anden kultur, så er det yt!

Ja, selvfølgelig skal man da gøre sit for at følge de regler der er i det land man færdes i. Men jeg er stadig ikke glad for dumme regler, og det synes jeg et burka forbud ville være, og jeg ser ikke det at man bør følge landes regler som et argument for at vi behøver et burka forbud her.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 5. okt 2017, 15:16

LadyFox skrev:
DenBruneMunk skrev:

Ja, selvfølgelig skal man da gøre sit for at følge de regler der er i det land man færdes i. Men jeg er stadig ikke glad for dumme regler, og det synes jeg et burka forbud ville være, og jeg ser ikke det at man bør følge landes regler som et argument for at vi behøver et burka forbud her.

Enig, når vi allerede har et udmærket forbud mod at dække ansigtet til, når det ikke er funktionelt nødvendigt.
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 607
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 9225

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 5. okt 2017, 15:53

Hvor jeg bor er der en del, der går i burka. Specielt på universitet. Jeg må ærligt indrømme at hjertet sidder helt oppe i halsen på mig, når der kommer sådan en gående mod mig. Jeg synes det er SÅ ubehageligt - både fordi man ikke kan se deres ansigter, men også fordi at de ofte er sorte og så kommer der lige pludselig sådan en stor uidentificerbar sort figur mod en. Nej tak ...

Hvis man vil være ude i offentligt rum, så må man også klæde sig med hensyn til andre mennesker. Ikke at man skal klæde sig 100% efter andre ønsker, men det er virkelig ubehageligt ikke at kunne se en persons ansigt eller omridset af deres krop. Det kan selvfølgelig godt være forstærket af at have haft nogle rigtig dårlige oplevelser med andre mennesker, men jeg kan altså godt lide at man kan se hvem der går rundt omkring en og vide at ingen gemmer noget de ikke bør under tøjet.

(Og ja, det er muligvis racistisk - men Manchester Arena bomberen gik på mit universitet, og det har virkelig ikke hjulpet på hele scenariet med tildækkede ansigter/uidentificerbare silhuetter).
1
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 07:10

Kan man smide tiggere i fængsel i 14 dage for at sidde på gaden, så burde forbud mod masker , være mindst lige så hårdt og de skulle tages fra familien som brud på loven og ind og bure den indtil de lærer de har brudt dansk lov!
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 07:38

Nomine skrev:hvis det burkaforbud bliver en realitet så får jeg helt lyst til ikke at gå i andet. Jeg kan næsten ikke beskrive hvor forkert jeg mener det er at lovgive om kvinders påklædning.

Nu synes jeg ikke det er oprindeligt dragten som var målet hvis DF citeres korrekt

Det er Dansk Folkeparti, der har fået debatten om burkaforbud på dagsordenen. I juli meddelte de, at de vil fremsætte et forslag i Folketinget, der forbyder folk at gå med tildækket ansigt i for eksempel burka og niqap i det offentlige rum.
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 11
Likede indlæg: 219

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 07:48

DenBruneMunk skrev:

...Og i hvilke lande er det?
0
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3360

Indlægaf Code71 » 6. okt 2017, 07:50

Ja selvfølgelig skal vi ha en sådan regel. Eller rettere vi har den jo allerede. Der er maskeringsforbud i Danmark. Den skal bare udvides til også at omfatte burkaer
0
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 07:51

DenBruneMunk skrev:
Nomine skrev:hvis det burkaforbud bliver en realitet så får jeg helt lyst til ikke at gå i andet. Jeg kan næsten ikke beskrive hvor forkert jeg mener det er at lovgive om kvinders påklædning.

Nu synes jeg ikke det er oprindeligt dragten som var målet hvis DF citeres korrekt

Det er Dansk Folkeparti, der har fået debatten om burkaforbud på dagsordenen. I juli meddelte de, at de vil fremsætte et forslag i Folketinget, der forbyder folk at gå med tildækket ansigt i for eksempel burka og niqap i det offentlige rum.

For DF er det bare et skridt på vejen mod at forbyde al form for mellemøstlig traditionel påklædning.

"- Et burkaforbud er udtryk for et begyndende og reelt opgør med de islamistiske klædedragter, som symbolisere (sic) et dybt had mod alt hvad der er dansk, siger Martin Henriksen."
Kilde: http://jyllands-posten.dk/politik/ECE98 ... rkaforbud/
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 07:51

Code71 skrev:Ja selvfølgelig skal vi ha en sådan regel. Eller rettere vi har den jo allerede. Der er maskeringsforbud i Danmark. Den skal bare udvides til også at omfatte burkaer

Burkaer er allerede omfattet.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 07:54

Nomine skrev:Jeg kunne sagtens se for mig at man på en arbejdsplads/institution/skole/universitet havde en dresscode - det kan jeg personligt sagtens støtte - for mig går grænsen ved forbyde en harmløs påklædning på gaden - det er simpelthen så kvindeundertrykkende at tvinge kvinder til at afklæde sig.
Kan du ikke uddybe harmløs? Det er sket i andre lande, at mænd/kvinder gemmer sig bag maskerne og det er ikke just bare kroppe de skjuler og ingen harmløse bælter.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"