annella skrev:LadyFox skrev:Animi skrev:Ift denne her debat, studser jeg altid lidt over argumentet som mange skriver på Facebook: "Hvad nu hvis vi tog til deres land og klædte os som vi havde lyst vil, hvad ville der så ikke ske?!?"
Jamen, vi kan da godt blive enige om at der findes lande hvor ens påklædning kan få en dømt - men er der ikke også det vi i Danmark gerne vil væk fra? At statens kan bestemme over ens påklædning?
Hvis forbuddet reelt set handlede om sikkerheden ift at man skal kunne genkende folk, så ville jeg kunne forstå det. Men når det nu mere handler om "Vi bryder os ikke om det, derfor skal det være forbudt" er det så reelt set bedre end i de lande, hvor man kan blive dømt for at gå for lidt klædt?
Det synes jeg ikke.
Da jeg var i Oman sidste år der gik jeg i det samme tøj som herhjemme. Dvs. Bikini på stranden og i poolen, shorts og t-shirt på gaden, og en lille sag af en kjole på natklub. Der var intet problem, jeg havde endda ret korte shorts på i en forlystelsespark hvor 80% af kvinderne lige der gik i burka, ingen virkede til at mene noget om det.
Det eneste sted jeg tog hensyn var at jeg var i et (ud af mange malls) hvor reglen var at man lige tog noget der dækkede armene på så det gjorde jeg. Men alle andre steder der rendte jeg rundt som normalt, intet problem.
En del af de unge piger gik lige så let påklædte som jeg, andre gik helt tildækket.
Ligesom blandt mændende, nogle gik helt almindeligt klædt, andre i kulturelle dragter.
Oman er et moderne land, hvor kvinder har rettigheder (modsat til i andre arabiske lande), de har bl.a. valgret, må køre bil, studere, arbejde, gå klædt som de vil, gå alene på cafe/restaurant, spise sammen med mandlige kollegaer m.m.
Det er dog stadig et muslimsk land.
Men vil det så sige at kommer man fra Oman så man gerne gå i burka, mens man ikke må hvis man kommer fra et mindre moderne land må man ikke?