Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 378
Likede indlæg: 7403

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf BlueBunny » 6. okt 2017, 08:38

Nomine skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Der er jo ikke nogen der siger at de skal gå nøgne rundt - de er for min skyld ganske velkomne til at bære tørklæder - men jeg vil altså gerne kunne se folks ansigt samt kropsform, også i det offentlige rum.

Og der er folk, der føler, at de gerne vil holde deres kropsform og ansigt ude af det offentlige rum. Hvorfor skal deres grænser overskrides til fordel for dine krav?

Hvis de ikke kan forstå hvorfor og gå på kompromis, så synes jeg de burde tage til et sted hvor det er fuldt ud acceptabelt at gå dækket for top til tå. Som sagt, jeg siger ikke at de skal være nøgne, jeg vil bare gerne kunne se folks ansigt.

Og jeg har det ganske fint med at blive stemplet som racist, fremmedhadsk og hvad der ellers ryger ud efter sådan en udmelding.

Kompromis? Hvorfor i alverden mener du at andre menneskers påklædning har det mindste med dig at gøre? Du har ikke udtalt dig racistisk indtil videre af hvad jeg har læst. Men du lyder bange og så har du lavet en sammenkobling som du ikke selv tager ansvaret for - du vil gerne have at andre mennesker skal fjerne din frygt - men det skal de ikke. Det skal du selv.

Arh, lidt fælles bør man være i et offentligt rum. Folk kan heller ikke rende rundt i skræmmende klovnedragter uden konsekvenser. Og helt ubegrundet er frygten ikke. Dragten står for nogle meget udemokratiske holdninger og at gå og vifte med disse holdninger er ikke noget andre stiltiende skal acceptere. Vi har i århundrede kæmpet for et åbent og frit samfund. Det er ok at være uenig. Det er ikke ok at forvente at modstanden mod demokrati og kvinderettigheder bare skal accepteres.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 11
Likede indlæg: 219

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 08:38

DenBruneMunk skrev:enig, selv i mellemøsten er der områder med forbud mod disse dragter, så en debat i vesten om dette kan virke latterlig, når lande man tænker de kommer fra, allerede har forbud mod dem i visse offfentlige områder, dog ikke som total forbud.

Med mindre man har højere ambitioner mht. personlig frihed i Danmark selvfølgelig. Det havde man engang, men det er åbenbart ved at ændre sig.
Senest rettet af Ubiquitous 6. okt 2017, 08:39, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 08:38

Udover det, så man da elske Inger Støjberg for at have hjulpet DF med at få det igennem, jeg synes stadig hun kunne være et fint folketingsmedlem for DF i den nærmeste fremtid, hun deler meget med dem, og omvendt gør Venstre til mere DF end de ønsker.

Så nu bliver det forbud virkelighed, så ser vi frem til de første bøder, og evt. udvisninger når de gentagne gange overtræder loven, som jo giver dommeren ret til udvisning.
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 08:41

BlueBunny skrev:Arh, lidt fælles bør man være i et offentligt rum. Folk kan heller ikke rende rundt i skræmmende klovnedragter uden konsekvenser. Og helt ubegrundet er frygten ikke. Dragten står for nogle meget udemokratiske holdninger og at gå og vifte med disse holdninger er ikke noget andre stiltiende skal acceptere. Vi har i århundrede kæmpet for et åbent og frit samfund. Det er ok at være uenig. Det er ikke ok at forvente at modstanden mod demokrati og kvinderettigheder bare skal accepteres.

Det er nyt for mig, at klovnedragter i det offentlige rum har konsekvenser. Hvor har du det fra?

Hvem har givet dig retten til at bestemme, hvad burkaen symboliserer?
1
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 08:43

BlueBunny skrev:Er det ikke korrekt at burka bæres for at muslimske kvinder kan genkendes som troende. Så de ikke generes af troende der tænker de er vantro.

Dvs burkaen er grundlæggende en præventiv foranstaltning der skal medvirke til at kvinderne ikke chikaneres.

Det lyder ret tvivlsomt. Hvor har du det fra?
0
Brugeravatar
BlueBunny

Indlægaf BlueBunny » 6. okt 2017, 08:43

Burkaen signalerer for mig ikke at "her går en terrorist".
Den signalerer, at her går en som frygter for at blive stemplet som vantro. Frygter dette stempel i så høj grad at hun isolerer sig fra samfundet i så høj grad og hun går i sin egen stof-silo. At der er noget som skræmmer i hende i den grad, skræmmer mig.
Det er ikke ok.
1
Brugeravatar
BlueBunny

Indlægaf BlueBunny » 6. okt 2017, 08:45

Ubiquitous skrev:
BlueBunny skrev:Er det ikke korrekt at burka bæres for at muslimske kvinder kan genkendes som troende. Så de ikke generes af troende der tænker de er vantro.

Dvs burkaen er grundlæggende en præventiv foranstaltning der skal medvirke til at kvinderne ikke chikaneres.

Her fra blandt andet:
Koranen indeholder dog blandt andet de følgende to vers, hvis betydning mange muslimer tolker som et påbud om anvendelse af hijab:

Sura Al-Ahzab 59 (kapitel 33, "klanerne", vers 59): Oh Profet! Sig til dine hustruer, deres døtre og de troende kvinder, at de skal dække sig helt med deres ydre klædning. Det er det bedste for dem, så de kan kendes (som troende kvinder) og ikke generes (af de troende). Og Allah er den evige Tilgivende og den mest Barmhjertige.

Sura Al-Nur 31 (kapitel 24, "lyset", vers 31): Og sig til de troende kvinder, at de skal sænke deres blikke, optræde anstændigt og ikke åbenbare deres skønhed og smykker, undtagen hvad der er åbenbart af den, og at de skal trække deres hoveddække sammen om deres bryster og ikke åbenbare deres skønhed, undtagen over for deres ægtemænd, deres fædre, deres ægtemænds fædre, deres sønner, deres ægtemænds sønner, deres brødre eller deres brødres sønner eller deres søstres sønner, eller deres kvinder, eller de slaver som de ejer, eller mandlige tjenere som har fået fjernet deres lyst, eller børn, der endnu ikke ejer blusel; og de må ikke trampe i gulvet og tiltrække opmærksomhed til det de har tildækket. Oh I troende, vend jer Alle mod Allah at i må opnå velsignelse.

Hvorfor går de ellers tildækket? Det kan umuligt være fordi det er bekvemt
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 08:46

BlueBunny skrev:Burkaen signalerer for mig ikke at "her går en terrorist".
Den signalerer, at her går en som frygter for at blive stemplet som vantro. Frygter dette stempel i så høj grad at hun isolerer sig fra samfundet i så høj grad og hun går i sin egen stof-silo. At der er noget som skræmmer i hende i den grad, skræmmer mig.
Det er ikke ok.

Måske kan du arbejde med dig selv og dine fordomme? Det ville da give mere mening end at begynde begrænse andre menneskers frihed,
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Kort karma: 671
Likede indlæg: 5950

Indlægaf Sophies-mor » 6. okt 2017, 08:47

Generelt er jeg for.
Primært fordi jeg ikke går ind for maskering i det offentlige rum.
Jeg er dog bekymret for, om kvinderne så i stedet for aldrig kommer uden for en dør.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 08:49

BlueBunny skrev:
Ubiquitous skrev:

Her fra blandt andet:
Koranen indeholder dog blandt andet de følgende to vers, hvis betydning mange muslimer tolker som et påbud om anvendelse af hijab:

Sura Al-Ahzab 59 (kapitel 33, "klanerne", vers 59): Oh Profet! Sig til dine hustruer, deres døtre og de troende kvinder, at de skal dække sig helt med deres ydre klædning. Det er det bedste for dem, så de kan kendes (som troende kvinder) og ikke generes (af de troende). Og Allah er den evige Tilgivende og den mest Barmhjertige.

Sura Al-Nur 31 (kapitel 24, "lyset", vers 31): Og sig til de troende kvinder, at de skal sænke deres blikke, optræde anstændigt og ikke åbenbare deres skønhed og smykker, undtagen hvad der er åbenbart af den, og at de skal trække deres hoveddække sammen om deres bryster og ikke åbenbare deres skønhed, undtagen over for deres ægtemænd, deres fædre, deres ægtemænds fædre, deres sønner, deres ægtemænds sønner, deres brødre eller deres brødres sønner eller deres søstres sønner, eller deres kvinder, eller de slaver som de ejer, eller mandlige tjenere som har fået fjernet deres lyst, eller børn, der endnu ikke ejer blusel; og de må ikke trampe i gulvet og tiltrække opmærksomhed til det de har tildækket. Oh I troende, vend jer Alle mod Allah at i må opnå velsignelse.

Du benytter dig simpelthen af udelukkelsesmetoden? Der kan simpelthen ikke være andre muligheder, end at de prøver at undgå chikane? Kan du se nogen logiske problemer med den form for argumentation?

Er makeup bekvemt?
1
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2973

Indlægaf Pølsemix » 6. okt 2017, 08:53

DenBruneMunk skrev:Udover det, så man da elske Inger Støjberg for at have hjulpet DF med at få det igennem, jeg synes stadig hun kunne være et fint folketingsmedlem for DF i den nærmeste fremtid, hun deler meget med dem, og omvendt gør Venstre til mere DF end de ønsker.

Så nu bliver det forbud virkelighed, så ser vi frem til de første bøder, og evt. udvisninger når de gentagne gange overtræder loven, som jo giver dommeren ret til udvisning.

For mig virker det som en påtaget rolle for at tækkes de vælgere, som kunne finde på at vandre til DF.
0
Brugeravatar
BlueBunny

Indlægaf BlueBunny » 6. okt 2017, 08:53

Ubiquitous skrev:
BlueBunny skrev:
Ubiquitous skrev:

Her fra blandt andet:

Du benytter dig simpelthen af udelukkelsesmetoden? Der kan simpelthen ikke være andre muligheder, end at de prøver at undgå chikane? Kan du se nogen logiske problemer med den form for argumentation?

Jeg prøver at forstå hvorfor de går i sådan en dragt som de ved møder modstand i samfundet. Det eneste svar jeg finder er at den bæres for at forhindre dem for at blive generet af troende.

Nej, jeg kan ikke se problemet i at søge at finde en forklaring på noget som virker uforklarligt.
Jeg fandt en reference fra koranen som forklaring.

Kan du se problemet I at du forsøger at dreje debatten til noget personligt i min måde at argumentere på i stedet for at forholde dig til fakta.
1
Brugeravatar
BlueBunny

Indlægaf BlueBunny » 6. okt 2017, 08:54

Ubiquitous skrev:
BlueBunny skrev:
Ubiquitous skrev:

Her fra blandt andet:

Er makeup bekvemt?

Se bort fra min ønske om at andre forklaringer. Jeg accepterer at den eneste forklaring er at de ønsker at signalere de er troende for at undgå at blive generet af andre troende.

Jeg havde måske håbet at der var andre forklaringer - pyt
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 955
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 24213

Indlægaf icelady » 6. okt 2017, 08:58

Jeg ser frem til den første sag, hvor det er en dansk konvertit, der dømmes gentagne gange...de kan jo ligesom ikke smides ud af landet, i og med de er danskere. :gruble:

Jeg tror ikke, der kommer een eneste mere fri muslimsk kvinde ved det her forbud; synes en del politikere har travlt med "Jamen nu kan kvinderne jo sige til deres mænd at de ikke må have burka på ude." Og hvad vil der så ske? Så kommer kvinden jo slet ikke ud.

Nej, jeg synes stadig det er hul i hovedet at der spildes så meget tid på noget, der omhandler så få. (ikke at det ikke skal debatteres; men så massivt som det er, synes jeg personligt er overdrevet.)
3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
BlueBunny

Indlægaf BlueBunny » 6. okt 2017, 08:58

Ubiquitous skrev:
BlueBunny skrev:Burkaen signalerer for mig ikke at "her går en terrorist".
Det er ikke ok.

Måske kan du arbejde med dig selv og dine fordomme? Det ville da give mere mening end at begynde begrænse andre menneskers frihed,

Jeg ønsker ikke at begrænse friheden. Tværtimod.

Og "fordomme" lyder så negativt og lidt subjektivt. I mit perspektiv er det fakta.
Burkaen bæres af frygt for at blive stemplet som vantro.

Jeg arbejder gerne for frihed til folket, fremfor stiltiende at acceptere nogen undertrykkes
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"