Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4083

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Pax Romana » 6. okt 2017, 09:23

Et ægte demokrati er forpligtet til at tage hensyn til mindretallet. Et ægte demokrati er et åbent samfund, og bør derfor i høj grad give plads til udemokratiske elementer.

Det som er farligt for et demokrati, er manglende engagement og manglende interesse for demokratiet hvilket gør at demokratiet også bliver voldsomt sårbart.

Vi har nogle demokratiske værdier hvor vi har lov til at ytre vores holdning og organisere sig, som vi har lyst til. Naturligvis skal demokratiet også have lov til at forsvare sig imod udemokratiske elementer. Men det må og skal være en balancegang hvor vi ser på rimeligheden i det. Der skal være grænser for, hvor meget vi kan tillade os at slå ned på det som vi anser som ”demokratiets fjender”.

Nå alt kommer til alt, hvem er det så, der definerer, hvem der er demokratiets fjender og hvem, der ikke er?
Med et burka forbud, kan jeg kun sige; Tillykke til demokratiet- vi har sejret ad helvede til!
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 6. okt 2017, 09:32

icelady skrev:Jeg ser frem til den første sag, hvor det er en dansk konvertit, der dømmes gentagne gange...de kan jo ligesom ikke smides ud af landet, i og med de er danskere. :gruble:

Jeg tror ikke, der kommer een eneste mere fri muslimsk kvinde ved det her forbud; synes en del politikere har travlt med "Jamen nu kan kvinderne jo sige til deres mænd at de ikke må have burka på ude." Og hvad vil der så ske? Så kommer kvinden jo slet ikke ud.

Nej, jeg synes stadig det er hul i hovedet at der spildes så meget tid på noget, der omhandler så få. (ikke at det ikke skal debatteres; men så massivt som det er, synes jeg personligt er overdrevet.)

Helt uenig da det længe efterlyste oprør blandt muslimske kvinder måske kan kickstartes med dette forbud...
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 345

Indlægaf annella » 6. okt 2017, 09:33

Pax Romana skrev:Et ægte demokrati er forpligtet til at tage hensyn til mindretallet. Et ægte demokrati er et åbent samfund, og bør derfor i høj grad give plads til udemokratiske elementer.

Det som er farligt for et demokrati, er manglende engagement og manglende interesse for demokratiet hvilket gør at demokratiet også bliver voldsomt sårbart.

Vi har nogle demokratiske værdier hvor vi har lov til at ytre vores holdning og organisere sig, som vi har lyst til. Naturligvis skal demokratiet også have lov til at forsvare sig imod udemokratiske elementer. Men det må og skal være en balancegang hvor vi ser på rimeligheden i det. Der skal være grænser for, hvor meget vi kan tillade os at slå ned på det som vi anser som ”demokratiets fjender”.

Nå alt kommer til alt, hvem er det så, der definerer, hvem der er demokratiets fjender og hvem, der ikke er?
Med et burka forbud, kan jeg kun sige; Tillykke til demokratiet- vi har sejret ad helvede til!

Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol anser et Burka-forbud ikke kun for acceptabelt, men eksplicit "nødvendigt for et demokratisk samfund" (dommen er fra juli i år.)

Domstolen præciserede, at vedtagelsen af sådanne love bestemmer de enkelte EU-medlemsstater.

Og det ser ud til, at Danmark vil gennemføre en burka-forbud-lov: https://www.b.dk/politiko/venstre-og-la ... -i-danmark
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 607
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 9238

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 6. okt 2017, 09:34

Nomine skrev:Kompromis? Hvorfor i alverden mener du at andre menneskers påklædning har det mindste med dig at gøre? Du har ikke udtalt dig racistisk indtil videre af hvad jeg har læst. Men du lyder bange og så har du lavet en sammenkobling som du ikke selv tager ansvaret for - du vil gerne have at andre mennesker skal fjerne din frygt - men det skal de ikke. Det skal du selv.

Fordi vi alle skal være her og det ER ubehageligt at der kommer en stor sort ting uden nogen som helst genkendelige menneskelige træk mod dig. Ligesom jeg ville synes det er vildt ubehageligt hvis en person med hele ansigtet dækket af en hue/maske kom i mod mig - det har for mig alt at gøre med at kunne se folks ansigt og intet at gøre med hvad der dækker ansigtet.

Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Der er jo ikke nogen der siger at de skal gå nøgne rundt - de er for min skyld ganske velkomne til at bære tørklæder - men jeg vil altså gerne kunne se folks ansigt samt kropsform, også i det offentlige rum.

Og der er folk, der føler, at de gerne vil holde deres kropsform og ansigt ude af det offentlige rum. Hvorfor skal deres grænser overskrides til fordel for dine krav?

Hvis de ikke kan forstå hvorfor og gå på kompromis, så synes jeg de burde tage til et sted hvor det er fuldt ud acceptabelt at gå dækket for top til tå. Som sagt, jeg siger ikke at de skal være nøgne, jeg vil bare gerne kunne se folks ansigt.

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor man ikke kan få lov til at gå i det tøj man har lyst til i sin fritid, hvis man overholder blufærdighedsgrænsen, landets lovgivning i øvrigt og desuden kan forsørge sig selv. Det plejede at være de gældende værdier i Vesteuropa.

Og jeg har det ganske fint med at blive stemplet som racist, fremmedhadsk og hvad der ellers ryger ud efter sådan en udmelding.

Ja, det virker ligefrem som om, at du fisker lidt efter det.

Det er bare det der normalt bliver kylet af sted hvis man er af en anden holdning end 100% accept og tolerance af ting med muslimske elementer indblandet.

Men jeg synes bare ikke der er den store forskel på at gå med maske og burka, begge dele dækker ansigtet og så vidt jeg ved acceptere langt størstedelen af befolkningen da maskeforbudet.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 09:37

icelady skrev:Nej, jeg synes stadig det er hul i hovedet at der spildes så meget tid på noget, der omhandler så få. (ikke at det ikke skal debatteres; men så massivt som det er, synes jeg personligt er overdrevet.)

Idag 100, imorgen 1000, om 100 år, 100.000 hvis ikke det blev lov idag :) Så vi frelser (fedt ord) fremtidige for at tage stilling til dette.
0
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4083

Indlægaf Pax Romana » 6. okt 2017, 09:39

annella skrev:
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol anser et Burka-forbud ikke kun for acceptabelt, men eksplicit "nødvendigt for et demokratisk samfund" (dommen er fra juli i år.)

Domstolen præciserede, at vedtagelsen af sådanne love bestemmer de enkelte EU-medlemsstater.

Og det ser ud til, at Danmark vil gennemføre en burka-forbud-lov: https://www.b.dk/politiko/venstre-og-la ... -i-danmark
Det ændrer ikke ved min personlige holdning, at det stadig er udemokratisk.
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 11
Likede indlæg: 219

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 09:41

BlueBunny skrev:Jeg prøver at forstå hvorfor de går i sådan en dragt som de ved møder modstand i samfundet. Det eneste svar jeg finder er at den bæres for at forhindre dem for at blive generet af troende.

Nej, jeg kan ikke se problemet i at søge at finde en forklaring på noget som virker uforklarligt.
Jeg fandt en reference fra koranen som forklaring.

Kan du se problemet I at du forsøger at dreje debatten til noget personligt i min måde at argumentere på i stedet for at forholde dig til fakta.

Det er sgu' da ikke personligt at fokusere på modpartens argumentationsform i en debat. Især når du argumentationsform ikke hænger sammen. Hvis du ikke kan forstå rationelle argumeter, så er du uinteressant at diskutere med i en rationel debat.

At burkadebatten og eventuelle forbud så ikke er rationelt, og derfor ikke giver mening at diskutere rationelt, kan der være en pointe i.
0
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 1628
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 23564
Kontakt:

Indlægaf Dmitra » 6. okt 2017, 09:44

TakeAChanceOnMe skrev:
Nomine skrev:Kompromis? Hvorfor i alverden mener du at andre menneskers påklædning har det mindste med dig at gøre? Du har ikke udtalt dig racistisk indtil videre af hvad jeg har læst. Men du lyder bange og så har du lavet en sammenkobling som du ikke selv tager ansvaret for - du vil gerne have at andre mennesker skal fjerne din frygt - men det skal de ikke. Det skal du selv.

Fordi vi alle skal være her og det ER ubehageligt at der kommer en stor sort ting uden nogen som helst genkendelige menneskelige træk mod dig. Ligesom jeg ville synes det er vildt ubehageligt hvis en person med hele ansigtet dækket af en hue/maske kom i mod mig - det har for mig alt at gøre med at kunne se folks ansigt og intet at gøre med hvad der dækker ansigtet.

Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Der er jo ikke nogen der siger at de skal gå nøgne rundt - de er for min skyld ganske velkomne til at bære tørklæder - men jeg vil altså gerne kunne se folks ansigt samt kropsform, også i det offentlige rum.

Og der er folk, der føler, at de gerne vil holde deres kropsform og ansigt ude af det offentlige rum. Hvorfor skal deres grænser overskrides til fordel for dine krav?

Hvis de ikke kan forstå hvorfor og gå på kompromis, så synes jeg de burde tage til et sted hvor det er fuldt ud acceptabelt at gå dækket for top til tå. Som sagt, jeg siger ikke at de skal være nøgne, jeg vil bare gerne kunne se folks ansigt.

Jeg kan heller ikke forstå hvorfor man ikke kan få lov til at gå i det tøj man har lyst til i sin fritid, hvis man overholder blufærdighedsgrænsen, landets lovgivning i øvrigt og desuden kan forsørge sig selv. Det plejede at være de gældende værdier i Vesteuropa.

Og jeg har det ganske fint med at blive stemplet som racist, fremmedhadsk og hvad der ellers ryger ud efter sådan en udmelding.

Det er bare det der normalt bliver kylet af sted hvis man er af en anden holdning end 100% accept og tolerance af ting med muslimske elementer indblandet.

Men jeg synes bare ikke der er den store forskel på at gå med maske og burka, begge dele dækker ansigtet og så vidt jeg ved acceptere langt størstedelen af befolkningen da maskeforbudet.

Det er jo ikke fordi jeg ikke forstår hvad du mener, men argumentet med "vi skal alle kunne være her" holder bare ikke i den her sammenhæng for så kan man ligesåvel argumentere for de burqa/niqabklædte kvinder også skulle kunne være her. Så det argument forekommer mig ret søgt.
2
Guy Fawkes, the only man to enter the Parliament with honest intentions.

AnCap
Brugeravatar
Code71
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3360

Indlægaf Code71 » 6. okt 2017, 09:48

FB opslag fra Anders Samuelsen:

"Der kommer et maskeringsforbud i Danmark. Sådan er det.

Alle er enige om, at burkaer er udtryk for ekstrem kvindeundertrykkelse. Uanset hvor få det drejer sig om, får jeg kvalme, hver gang jeg ser den form for beklædning. Det minder mig om kvinder, der har tabt friheden. Det minder mig om alle de kvinder i verden, der lider under forkvaklede mørkemænds usympatiske og forstenede fortolkning af gamle skrifter. Dé mænd er problemets kerne. Dé skal bekæmpes!

NU er der så et kæmpe flertal i folketinget, der mener at Burkaen/ maskeringen skal forbydes. Liberal Alliance agter ikke at være mørkemænds forlængede arm i det danske folketing. Så hvis det er praktisk muligt med et sådan forbud UDEN at vi kommer til at gøre vold på os selv og vores egne værdier, ja så stemmer LA for.

Og må jeg så ikke bede om at vi kommer videre til næste punkt på dagsordenen? Vi har et land der trænger til lavere skat, en bedre offentlig sektor, mere vækst, mere i værksætteri, effektiv integration, flere hænder der VIL bidrage og mere begejstring. Kom så Danmark. Vi kan godt."

Jeg er meget enig i det meste af det han skriver. det forbud kan ikke komme hurtigt nok. Så håber jeg at det endelig starter den revolution blandt muslimske kvinder, at deres mænd indser at vi skriver 2017 og at parallelsamfund ikke er vejen frem
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 09:59

TakeAChanceOnMe skrev:

Jeg synes overhovedet ikke det er ubehageligt. Men mange mennesker har mange meninger om, hvad der er ubehageligt at se på. Personligt har jeg det fint med, at punkere, folk med tatoveringer, fodboldfans, klovne og sågar skinheads og racister har lov til at bevæge sig i det offentlige rum, så længe de ikke generer folk med andet end deres påklædning.

Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOMe skrev:Der er jo ikke nogen der siger at de skal gå nøgne rundt - de er for min skyld ganske velkomne til at bære tørklæder - men jeg vil altså gerne kunne se folks ansigt samt kropsform, også i det offentlige rum.

Nej, det er faktisk temmeligt unormalt. Hvis du er uenig kan du jo for eksempel lave en søgning her på debatten. Hvad der er normalt er at trække offerkortet, som du gør her.

Maskeforbuddet gælder også for burkaer. Du er, som så mange andre, bare ikke klar over, hvad maskeforbuddet egentlig handler om.
0
Frank
Kort karma: 23
Likede indlæg: 626

Indlægaf Frank » 6. okt 2017, 10:03

Jeg tror at et forbud mod burka kommer til at virke.
Vi slipper for at se disse kvinder i gadebilledet.
Til gengæld har vi de facto givet de kvinder en forvaringsdom. De kommer aldrig mere ud fra deres hjem.
2
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 10:12

Code71 skrev:FB opslag fra Anders Samuelsen:

"Der kommer et maskeringsforbud i Danmark. Sådan er det.

Alle er enige om, at burkaer er udtryk for ekstrem kvindeundertrykkelse. Uanset hvor få det drejer sig om, får jeg kvalme, hver gang jeg ser den form for beklædning. Det minder mig om kvinder, der har tabt friheden. Det minder mig om alle de kvinder i verden, der lider under forkvaklede mørkemænds usympatiske og forstenede fortolkning af gamle skrifter. Dé mænd er problemets kerne. Dé skal bekæmpes!

NU er der så et kæmpe flertal i folketinget, der mener at Burkaen/ maskeringen skal forbydes. Liberal Alliance agter ikke at være mørkemænds forlængede arm i det danske folketing. Så hvis det er praktisk muligt med et sådan forbud UDEN at vi kommer til at gøre vold på os selv og vores egne værdier, ja så stemmer LA for.

Og må jeg så ikke bede om at vi kommer videre til næste punkt på dagsordenen? Vi har et land der trænger til lavere skat, en bedre offentlig sektor, mere vækst, mere i værksætteri, effektiv integration, flere hænder der VIL bidrage og mere begejstring. Kom så Danmark. Vi kan godt."

Jeg er meget enig i det meste af det han skriver. det forbud kan ikke komme hurtigt nok. Så håber jeg at det endelig starter den revolution blandt muslimske kvinder, at deres mænd indser at vi skriver 2017 og at parallelsamfund ikke er vejen frem

LA mener, så vidt jeg er orienteret, at det ikke er muligt at lave et sådant forbud uden at uden at vi kommer til at gøre vold på os selv og vores værdier.

Det er par fine billeder fra Afghanistan du har der. Jeg morede mig lidt over, at der står en svært bevæbnet soldat i forgrunden. Ikke at det på nogen måde virker truende at se folk i uniform med skarpladte våben løbe rundt, hvis det altså ikke var fordi han er MASKERET. ;)
0
Petrix
Kort karma: 109
Likede indlæg: 1831

Indlægaf Petrix » 6. okt 2017, 10:19

Frank skrev:Jeg tror at et forbud mod burka kommer til at virke.
Vi slipper for at se disse kvinder i gadebilledet.
Til gengæld har vi de facto givet de kvinder en forvaringsdom. De kommer aldrig mere ud fra deres hjem.

Det er fint nok for mig, at ofre de få burka-klædte kvinder i Danmark. De må så selv gøre op med sig selv om de vil trodse deres ægtemænd/famile, om de vil søge til et andet land eller om de vil leve bag en dør resten af deres liv.
Det er jo ihvertfald et klart signal, at kvindeundertryggende adfærd og ekstrem religionsudøvelse ikke harmonerer med et liv i Danmark.
Jeg ville aldrig nogenside invitere en hætteklædt person til kaffe i min egen stue - og sådan er det!!!
0
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 607
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 9238

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 6. okt 2017, 10:22

Ubiquitous skrev:Nej, det er faktisk temmeligt unormalt. Hvis du er uenig kan du jo for eksempel lave en søgning her på debatten. Hvad der er normalt er at trække offerkortet, som du gør her.

Maskeforbuddet gælder også for burkaer. Du er, som så mange andre, bare ikke klar over, hvad maskeforbuddet egentlig handler om.

Jeg omformulere mig så - i de kredse jeg normalt kommer, bliver man kaldt racist og fremmedhadsk, hvis man har en holdning der peger bare lidt i mod at muslimer kan blive ramt/impliceret.
F.eks. kan nævnes at en anti-terror paragraf blev afvist på Uni fordi visse mennesker følte det mistænkeliggjorde muslimer på trods af at alle var mistænkeliggjort på samme plan.
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 10:29

TakeAChanceOnMe skrev:
Ubiquitous skrev:Nej, det er faktisk temmeligt unormalt. Hvis du er uenig kan du jo for eksempel lave en søgning her på debatten. Hvad der er normalt er at trække offerkortet, som du gør her.

Jeg omformulere mig så - i de kredse jeg normalt kommer, bliver man kaldt racist og fremmedhadsk, hvis man har en holdning der peger bare lidt i mod at muslimer kan blive ramt/impliceret.
F.eks. kan nævnes at en anti-terror paragraf blev afvist på Uni fordi visse mennesker følte det mistænkeliggjorde muslimer på trods af at alle var mistænkeliggjort på samme plan.

Det lader til, at du har svært ved at acceptere hvordan tingene foregår i UK. Måske er det bedst, hvis du rejser til et andet land, der er mere kompatibelt med dine holdninger?
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"