Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Kort karma: 607
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 9228

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 6. okt 2017, 10:37

Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Ubiquitous skrev:Nej, det er faktisk temmeligt unormalt. Hvis du er uenig kan du jo for eksempel lave en søgning her på debatten. Hvad der er normalt er at trække offerkortet, som du gør her.

Men jeg synes bare ikke der er den store forskel på at gå med maske og burka, begge dele dækker ansigtet og så vidt jeg ved acceptere langt størstedelen af befolkningen da maskeforbudet.

Maskeforbuddet gælder også for burkaer. Du er, som så mange andre, bare ikke klar over, hvad maskeforbuddet egentlig handler om.

Jeg omformulere mig så - i de kredse jeg normalt kommer, bliver man kaldt racist og fremmedhadsk, hvis man har en holdning der peger bare lidt i mod at muslimer kan blive ramt/impliceret.
F.eks. kan nævnes at en anti-terror paragraf blev afvist på Uni fordi visse mennesker følte det mistænkeliggjorde muslimer på trods af at alle var mistænkeliggjort på samme plan.

Det lader til, at du har svært ved at acceptere hvordan tingene foregår i UK. Måske er det bedst, hvis du rejser til et andet land, der er mere kompatibelt med dine holdninger?

Jeg har det ganske fint med hvordan tingene fungerer i UK, tak. Tror du vil finde at der er en del herovre der har samme holdninger som mig, men som oftest tier fordi de er trætte af at blive stemplet som racister når de absolut intet har i mod andre mennesker, men bare har en anden politisk holdning på immigration/udlændinge spørgsmålet.
3
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 11
Likede indlæg: 219

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 10:39

TakeAChanceOnMe skrev:
Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Ubiquitous skrev:Nej, det er faktisk temmeligt unormalt. Hvis du er uenig kan du jo for eksempel lave en søgning her på debatten. Hvad der er normalt er at trække offerkortet, som du gør her.

Men jeg synes bare ikke der er den store forskel på at gå med maske og burka, begge dele dækker ansigtet og så vidt jeg ved acceptere langt størstedelen af befolkningen da maskeforbudet.

Maskeforbuddet gælder også for burkaer. Du er, som så mange andre, bare ikke klar over, hvad maskeforbuddet egentlig handler om.

Jeg omformulere mig så - i de kredse jeg normalt kommer, bliver man kaldt racist og fremmedhadsk, hvis man har en holdning der peger bare lidt i mod at muslimer kan blive ramt/impliceret.
F.eks. kan nævnes at en anti-terror paragraf blev afvist på Uni fordi visse mennesker følte det mistænkeliggjorde muslimer på trods af at alle var mistænkeliggjort på samme plan.

Det lader til, at du har svært ved at acceptere hvordan tingene foregår i UK. Måske er det bedst, hvis du rejser til et andet land, der er mere kompatibelt med dine holdninger?

Jeg har det ganske fint med hvordan tingene fungerer i UK, tak. Tror du vil finde at der er en del herovre der har samme holdninger som mig, men som oftest tier fordi de er trætte af at blive stemplet som racister når de absolut intet har i mod andre mennesker, men bare har en anden politisk holdning på immigration/udlændinge spørgsmålet.

Jamen jeg tror da også at folk i burka har det fint med, at de har lov til at bevæge sig rundt offentligt. Hvorfor er det så lige at de skal skride, når du ikke sig føler behovet for at forlade landet?
1
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 378
Likede indlæg: 7403

Indlægaf BlueBunny » 6. okt 2017, 10:43

Ubiquitous skrev:
BlueBunny skrev:Jeg prøver at forstå hvorfor de går i sådan en dragt som de ved møder modstand i samfundet. Det eneste svar jeg finder er at den bæres for at forhindre dem for at blive generet af troende.

Nej, jeg kan ikke se problemet i at søge at finde en forklaring på noget som virker uforklarligt.
Jeg fandt en reference fra koranen som forklaring.

Kan du se problemet I at du forsøger at dreje debatten til noget personligt i min måde at argumentere på i stedet for at forholde dig til fakta.

Det er sgu' da ikke personligt at fokusere på modpartens argumentationsform i en debat. Især når du argumentationsform ikke hænger sammen. Hvis du ikke kan forstå rationelle argumeter, så er du uinteressant at diskutere med i en rationel debat.

At burkadebatten og eventuelle forbud så ikke er rationelt, og derfor ikke giver mening at diskutere rationelt, kan der være en pointe i.

Hvorfor bærer kvinderne burka. Sådan helt kort forklaret.

Jeg læser fakta fra koranen, der skriver at de gør det for at signalere de er troende. Et signal der skal sendes så de ikke generes af andre troende.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4083

Indlægaf Pax Romana » 6. okt 2017, 10:54

Vi lever i en kultur, som konstant gør muslimske kvinder i hijab og burka synonymt med undertrykkelse, (og at ved at bære dem sender en politisk besked, som står som støtte for "ekstremister, der dræber uskyldige mennesker"), så meget, at de fleste mennesker ikke engang ønsker at engagere sig i en dialog med en muslimsk kvinde om hendes grunde for at bære den, fordi de antager og derefter fortæller hende, at hun er undertrykt.

Den forud forståede forestilling om, at alle muslimske kvinder, der bærer disse, er undertrykt, er meget problematisk. For det første ignorerer det det store antal muslimske kvinder, der bærer det på deres egne vilkår, og for det andet bruger man et stykke tøj som en indikator for at finde ud af hvilke kvinder der er undertrykt, og hvilke der ikke er.

Hvad man meget bekvemt glemmer er, at den mest afgørende del af kæmpe for andres rettigheder og frihed er at lytte til dem, og ikke hvad du mener vil gavne dem.

Med det sagt, er der ingen benægtelse fra min side at nogle muslimske kvinder bærer hijab/burka på grund af deres familier og / eller samfundsmæssige pres. Kvinder på tværs af religiøse, racemæssige og klasseskel lever i kulturer, der er mandlige dominerede og patriarkalske. Muslimske kvinder, i deres respektive samfund såvel som sekulære samfund, står overfor udfordringerne for at leve i et patriarkalsk samfund. Men det betyder ikke, at man skal antage, at alle muslimske kvinder er undertrykt og på en eller anden måde skal reddes eller befries fra at bære hijab/burka eller den islamiske tro. De stereotyper og antagelser, der skildrer disse muslimske kvinder som undertrykte og stemmefri individer, er undertrykkende i sig selv.
2
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 11:44

Pax Romana skrev:Men det betyder ikke, at man skal antage, at alle muslimske kvinder er undertrykt og på en eller anden måde skal reddes eller befries fra at bære hijab/burka eller den islamiske tro.
Du må mene niqab, selvom du skriver det flere gange :)
Tørklædet bæres jo af mange , også dem uden religion som årsag, så det er nok ikke den som er i fokus. Og undertrykkende er det vel heller ikke?, så skal vi jo snart begynde at tale grønlændere og Folk i lapland som fryser :)
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 12:11

BlueBunny skrev:
Ubiquitous skrev:
BlueBunny skrev:Jeg prøver at forstå hvorfor de går i sådan en dragt som de ved møder modstand i samfundet. Det eneste svar jeg finder er at den bæres for at forhindre dem for at blive generet af troende.

Nej, jeg kan ikke se problemet i at søge at finde en forklaring på noget som virker uforklarligt.

Kan du se problemet I at du forsøger at dreje debatten til noget personligt i min måde at argumentere på i stedet for at forholde dig til fakta.

Det er sgu' da ikke personligt at fokusere på modpartens argumentationsform i en debat. Især når du argumentationsform ikke hænger sammen. Hvis du ikke kan forstå rationelle argumeter, så er du uinteressant at diskutere med i en rationel debat.

At burkadebatten og eventuelle forbud så ikke er rationelt, og derfor ikke giver mening at diskutere rationelt, kan der være en pointe i.

Jeg læser fakta fra koranen, der skriver at de gør det for at signalere de er troende. Et signal der skal sendes så de ikke generes af andre troende.

Du læser "Fakta fra koranen"...

Du læser noget i koranen, som du tolker på en bestemt måde og kalder for fakta.

Hvorfor bærer kvinder burka? Det er der sikkert mange forskellige grunde til. Man kune jo spørge dem. Eller er det for nemt?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 6. okt 2017, 12:11

Pax Romana skrev:Der er ingen grund til at adskille mennesker på grundlag af det, de har på. Sådanne regler har ingen plads i et frit og åbent liberalt demokrati.

Det er helt rimeligt at kræve, at folk går gennem sikkerhedskontrolpunkter, for at etablere deres identitet. Bare fordi en person er påklædt i religiøs forstand, undtager dem ikke fra at gøre det. Det er rimeligt at bede folk om at fjerne bestemte tøjgenstande på sikkerhedscheckpoints. Vi alle står over for disse krav ved screening af lufthavnssikkerhed, uanset om det er ved fjernelse af bælter, sko eller jakker. Når en person har gennemgået et kontrolpunkt er de ikke længere en sikkerhedstrussel.

Der foretages ofte en sammenligning mellem folk der bliver bedt om at fjerne en motorcykelhjelm i en bank til et generelt forbud mod en burka. De er ikke ens. For det første er motorcykelhjelme ikke religiøse symboler. De er en sikkerhedsanordning. Burkas er også et udtryk for en persons tro. At bære en burka er også en form for ytringsfrihed.

For det andet er bankerne privat ejendom. Der har altid været forskellige love, der gælder for offentlig og privat ejendom. Generelt skal folk, hvis de går ind i en privat ejendom, respektere ejerens ønsker. Offentlige rum er anderledes , fordi staten fastsætter reglerne. På offentlige steder skal folk behandles ens, og der kræves tolerance for mangfoldighed.

Frihed, hvis det betyder noget, må betyde frihed for min nabo såvel som mig selv
.

Ja lige præcis. De burkaklædte, samt vigtigere deres mænd, accepterer på ingen måde den præmis. Hvis de kunne bestemme, tvang de religiøse forskrifter ned over alle.

Derfor skal det miljø bekæmpes.

Du forvarer ikke friheden ved at gøre dig til ven for dem der er dens største fjender. Det er derfor tørklæder var forbudte i Tyrkiet i den periode, hvor de var et sekulært demokrati, og er tilladte når de, som nu, er diktatur med religiøst tilsnit.
1
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 6. okt 2017, 12:15

Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Ubiquitous skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:

Jamen jeg tror da også at folk i burka har det fint med, at de har lov til at bevæge sig rundt offentligt. Hvorfor er det så lige at de skal skride, når du ikke sig føler behovet for at forlade landet?

Fordi vi gerne vil minimere den magt som ekspansiv og ekstrem religion har.
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 12:15

eks-Maupassant skrev:Ja lige præcis. De burkaklædte, samt vigtigere deres mænd, accepterer på ingen måde den præmis. Hvis de kunne bestemme, tvang de religiøse forskrifter ned over alle.*

*Citation needed
0
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 378
Likede indlæg: 7403

Indlægaf BlueBunny » 6. okt 2017, 12:16

Ubiquitous skrev:
BlueBunny skrev:
Ubiquitous skrev:

Du læser "Fakta fra koranen"...

Du læser noget i koranen, som du tolker på en bestemt måde og kalder for fakta.

Hvorfor bærer kvinder burka? Det er der sikkert mange forskellige grunde til. Man kune jo spørge dem. Eller er det for nemt?

Nej det er for svært

Det nemme er at finde svar på nettet og spørge dem man er i dialog med
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 12:18

eks-Maupassant skrev:Fordi vi gerne vil minimere den magt som ekspansiv og ekstrem religion har.

Du har, heldigvis, ingen som helst indflydelse på, hvordan briterne styrer deres samfund.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 6. okt 2017, 12:20

Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:Ja lige præcis. De burkaklædte, samt vigtigere deres mænd, accepterer på ingen måde den præmis. Hvis de kunne bestemme, tvang de religiøse forskrifter ned over alle.*

*Citation needed

Google det selv?

Det der, det svarer til at du vil have dokumentation for at paven er katolik :)
1
Brugeravatar
Pax Romana
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4083

Indlægaf Pax Romana » 6. okt 2017, 12:23

eks-Maupassant skrev:
Ja lige præcis. De burkaklædte, samt vigtigere deres mænd, accepterer på ingen måde den præmis. Hvis de kunne bestemme, tvang de religiøse forskrifter ned over alle.

Derfor skal det miljø bekæmpes.

Du forvarer ikke friheden ved at gøre dig til ven for dem der er dens største fjender. Det er derfor tørklæder var forbudte i Tyrkiet i den periode, hvor de var et sekulært demokrati, og er tilladte når de, som nu, er diktatur med religiøst tilsnit.
En gang i mellem kunne jeg godt tænke mig, at nogle flere danskere blev udsendt i internationale missioner.
Har du hørt om hearts and minds som koncept?
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 6. okt 2017, 12:29

Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:Fordi vi gerne vil minimere den magt som ekspansiv og ekstrem religion har.

Du har, heldigvis, ingen som helst indflydelse på, hvordan briterne styrer deres samfund.

Lol du er jo ikke seriøs? Så lader du bare som om jeg har skrevet at jeg har en masse indflydelse på UK og så skyder du lige den ned :)

Hey jeg vil lige fortælle sig at du ikke er kejser af Sydamerika, fordi det fremgik lidt af dine indlæg, at du tror du er det.

Hov jeg glemt at kopiere din platte spydighed. Du er HELDIGVIS ikke kejser af Sydamerika. Så nu ramte jeg din børnehavetone :)
2
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 6. okt 2017, 12:32

BlueBunny skrev:Nej det er for svært

Det nemme er at finde svar på nettet og spørge dem man er i dialog med

Jeg vil da gerne svare på, hvorfor jeg tror mange går i burka, men det bliver naturligvis ikke andet end et gæt. I det muslimske samfund jeg bor i, er det familien, der er i højsædet. Mange muslimer skelner meget mellem det offentlige og det private. Det giver sig udtryk i nedtonet og konservativ påklædning, men også i tonede ruder i bilerne og i hjemmene, for ikke at tale om høje mure og den slags. Hernede er familien dem, du kan stole på, og resten er ikke så vigtigt, selvom man naturligvis behandler fremmede ordentligt og med respekt, så længe de behandler en på samme måde. Nogle er så konservative, at de ikke viser deres ansigt i offentligheden. De går i burka o. lign.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"