Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 11
Likede indlæg: 219

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 18:01

Artem skrev:
Sangius skrev:
Artem skrev:Tildækning af ansigtet i det offentlige rum er ulovligt.

Nej, det er ikke.

Ok der står ellers noget andet her.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=832

§ 134 b. Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.«

Nej, det gør der nu ikke. Det er ulovligt at tildække ansigtet i det offentlige rum under specielle omstændigheder. Det er ikke ulovligt generelt.
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1055
Likede indlæg: 22006

Indlægaf Sangius » 24. sep 2017, 18:01

Artem skrev:
Sangius skrev:

Nej, det er ikke.

§ 134 b. Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde, hæfte eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.

Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.«

Nej. Der står du ikke må være maskeret hvis du er i et optog eller lignende (demonstration), og at du gerne må gå maskeret hvis der er et formål. Religion, mode, vejr - det er formål.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2074

Indlægaf DenBruneMunk » 24. sep 2017, 18:02

Nogen som har tænkt på at nonner har gået rundt i Danmark i mange år, og ingen har vist nogensinde forbudt dem at bære deres ordensdragt. Nogle ordner dækker dog ikke ansigt til men den ligger tæt op af det som folk mener er religiøst undertrykkende, så spørger jeg hvad er nonners beklædning, når det lige præcis også er religiøst betonet af de vælger at gå i sådan en ordensdragt.

Mener ikke burka som sådan skal forbydes, bare de ændrer den del af beklædning som gør deres ansigt skjult , synligt, så kan religion eller ej, være mindre prioriteret, når loven i Danmark forbyder dækkede ansigter i offentligheden.
Det har så intet med religions overbevisning eller andet at gøre men et sikkerheds spørgsmål i offentligheden, hvor alle kan gemme sig i en burka.
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 18:03

Petrix skrev:Problemet ligger jo i, at burkaen er et tydeligt symbol på islamiseringen af samfundet.
I Tyskland er AfD i stor fremgang og Merkel er nødsaget til at gøre noget, hvis hun vil undgå store problemer.
Det samme vil være gældende i Danmark.

Hvem bestemmer, hvad burkaen er et symbol på i Danmark? Du siger én ting. Martin Henriksen siger en anden. Precaseptica siger en tredje. Hvem har ret?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2017, 18:03

Ubiquitous skrev:
Seladon skrev:I hele Europa - Nord Syd Øst Vest - kommunikerer vi face to face, vi lægger mærke til ansigt og mimik i både det offentligerum og privatsfæren. Det er simpelthen en del af vores kultur.

Jeg forstår ikke hvorfor accept af beklædnings genstande der i den grad dækker ansigt til pludselig skulle være en indikatør for tolerance. Er det ikke en alt for stor simplificering?

Desuden er der ikke evidens at et samfund, hvor k/ m er iført den slags tøj, tiltrækker dygtig arbejdskraft , er speciel tolerant og / eller fremadrettet.Lidt ironi kan forekomme her.

PS. jeg er ikke DF fan.

I stort set hele verden, måske snart med undtagelse af Danmark, er der folk, der går i burka, kandura og alt muligt andet underligt. Jeg vil vove at påstå, at der er en hel del steder i verden, hvor m/k er iført den slags tøj, der er bedre end Danmark til eksempelvis at tiltrække dygtig arbejdskraft.

Altså, det er som om du tror verden består enten af muslimske lande og så Danmark :)

Men der er så en verden udenfor det. 80% af verden er ikke muslimsk.

Kina er ved at forbyde burkaer også, pga uighurerne. Frankrig har forbudt dem.

Lur mig om man ikke ville få problemer mange andre steder, f.eks. Østeuropa eller måske steder i Sydamerika hvis man gik rundt i burka der.
1
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 24. sep 2017, 18:04

Omg. Det er ikke ulovligt at være maskeret i Danmark. Det er en udbredt og trættende misforståelse i denne uendelige debat.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 942
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 16770

Indlægaf Delfin » 24. sep 2017, 18:05

DenBruneMunk skrev:Nogen som har tænkt på at nonner har gået rundt i Danmark i mange år, og ingen har vist nogensinde forbudt dem at bære deres ordensdragt. Nogle ordner dækker dog ikke ansigt til men den ligger tæt op af det som folk mener er religiøst undertrykkende, så spørger jeg hvad er nonners beklædning, når det lige præcis også er religiøst betonet af de vælger at gå i sådan en ordensdragt.

Mener ikke burka som sådan skal forbydes, bare de ændrer den del af beklædning som gør deres ansigt skjult , synligt, så kan religion eller ej, være mindre prioriteret, når loven i Danmark forbyder dækkede ansigter i offentligheden.
Det har så intet med religions overbevisning eller andet at gøre men et sikkerheds spørgsmål i offentligheden, hvor alle kan gemme sig i en burka.

Lille kommentar til en del af indlægget.
Burka er jo netop helt tildækket, så at forbyde den del af burkaen, som dækker ansigtet giver ingen mening. Billede
0
14 11 14
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 18:07

DenBruneMunk skrev:Nogen som har tænkt på at nonner har gået rundt i Danmark i mange år, og ingen har vist nogensinde forbudt dem at bære deres ordensdragt. Nogle ordner dækker dog ikke ansigt til men den ligger tæt op af det som folk mener er religiøst undertrykkende, så spørger jeg hvad er nonners beklædning, når det lige præcis også er religiøst betonet af de vælger at gå i sådan en ordensdragt.

Hvorfor i alverden ville det give så markante gevinster på sikkerhedsområdet, at man tvinger befolkningen til at holde ansigtet fri for beklædning?
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 398
Likede indlæg: 3869

Indlægaf Artem » 24. sep 2017, 18:09

Sangius skrev:
Artem skrev:
Sangius skrev:

Nej, det er ikke.

Nej. Der står du ikke må være maskeret hvis du er i et optog eller lignende (demonstration), og at du gerne må gå maskeret hvis der er et formål. Religion, mode, vejr - det er formål.

Religion og mode er ikke anerkendelsesværdigt formål.

Men ja jeg er med på at der ikke står det generelt er ulovligt at være tildækket i det offentlige rum. Men i mange sammenhæng bør man kunne identificere en person, som feks en bankkunde, eller i en offentlig forvalting.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Sangius

Indlægaf Sangius » 24. sep 2017, 18:12

Artem skrev:
Sangius skrev:
Artem skrev:
Sangius skrev:

Nej, det er ikke.

Religion og mode er ikke anerkendelsesværdigt formål.

Men ja jeg er med på at der ikke står det generelt er ulovligt at være tildækket i det offentlige rum. Men i mange sammenhæng bør man kunne identificere en person, som feks en bankkunde, eller i en offentlig forvalting.

Ja, og så må man leve med, at man er voldsomt begrænset når man vælger at dække ansigtet til. Men det skal da så sandelig ikke forbydes, folk må da selvom hvordan de går klædt.

Jeg kan nok heller ikke få et job, eller få taget pas-billede, hvis jeg insisterer på at iklæde mig sort latexdragt med en udstoppet flamingo på hovedet, men ikke desto mindre er det min forbandede ret at gøre det, uanset hvor dumt det så end må være.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 18:14

eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
Seladon skrev:I hele Europa - Nord Syd Øst Vest - kommunikerer vi face to face, vi lægger mærke til ansigt og mimik i både det offentligerum og privatsfæren. Det er simpelthen en del af vores kultur.

Jeg forstår ikke hvorfor accept af beklædnings genstande der i den grad dækker ansigt til pludselig skulle være en indikatør for tolerance. Er det ikke en alt for stor simplificering?

Desuden er der ikke evidens at et samfund, hvor k/ m er iført den slags tøj, tiltrækker dygtig arbejdskraft , er speciel tolerant og / eller fremadrettet.Lidt ironi kan forekomme her.

PS. jeg er ikke DF fan.

I stort set hele verden, måske snart med undtagelse af Danmark, er der folk, der går i burka, kandura og alt muligt andet underligt. Jeg vil vove at påstå, at der er en hel del steder i verden, hvor m/k er iført den slags tøj, der er bedre end Danmark til eksempelvis at tiltrække dygtig arbejdskraft.

Altså, det er som om du tror verden består enten af muslimske lande og så Danmark :)

Lur mig om man ikke ville få problemer mange andre steder, f.eks. Østeuropa eller måske steder i Sydamerika hvis man gik rundt i burka der.

Det er som om, at du bevidst prøver at misforstå mig. Jeg prøver at undgå at gætte på, hvad folk mener, så hvis Seladon mener, at den muslimske verden ikke tiltrækker dygtig arbejdskraft, så må høn skrive det. Beskrivelsen, som den står, passer fremragende på USA, hvor man ikke lovgiver om den slags, ikke engang hvis man er Trump, og hvor man godt kan tiltrække dygtige arbejdskraft.

Her i Dubai vil jeg påstå, at man også godt kan tiltrække dygtig arbejdskraft. Personligt ville jeg vurdere, at alle mine kolleger lynhurtigt ville kunne få job i Danmark til en særdeles fornuftig løn, hvis vi lige et øjeblik ser bort fra, at mange ikke er danskere. Rent fagligt mener jeg ikke, at der er noget issue.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 584
Likede indlæg: 29633

Indlægaf paint » 24. sep 2017, 18:19

Hvis de 20-30 kvinder, der går i Burka i Danmark kan forsørge sig selv, er jeg egentlig ret ligeglad med, hvad de har på.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 398
Likede indlæg: 3869

Indlægaf Artem » 24. sep 2017, 18:26

Sangius skrev:Ja, og så må man leve med, at man er voldsomt begrænset når man vælger at dække ansigtet til. Men det skal da så sandelig ikke forbydes, folk må da selvom hvordan de går klædt.

Jeg kan nok heller ikke få et job, eller få taget pas-billede, hvis jeg insisterer på at iklæde mig sort latexdragt med en udstoppet flamingo på hovedet, men ikke desto mindre er det min forbandede ret at gøre det, uanset hvor dumt det så end må være.

Med hensyn til den paragraf jeg henviste til synes jeg selv den virker lidt som en gummiparagraf og tvivler på at der er ret mange som er blevet straffet efter den.
Synes også det er et område hvor det er svært at lave en klar lov. For selv om jeg grundlæggende synes godt om et maskeringsforbud i det offentlige rum, så er der jo nødt til at være mange undtagelser som vi har været inde på, men også med karneval, fastelavn osv. Så i praksis er det svært, og synes faktisk ikke om ideen om forbud ved bestemte beklædningsgenstande.
0
Fra bybo til thybo
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2017, 18:45

Ubiquitous skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:

PS. jeg er ikke DF fan.

Det er som om, at du bevidst prøver at misforstå mig. Jeg prøver at undgå at gætte på, hvad folk mener, så hvis Seladon mener, at den muslimske verden ikke tiltrækker dygtig arbejdskraft, så må høn skrive det. Beskrivelsen, som den står, passer fremragende på USA, hvor man ikke lovgiver om den slags, ikke engang hvis man er Trump, og hvor man godt kan tiltrække dygtige arbejdskraft.

Her i Dubai vil jeg påstå, at man også godt kan tiltrække dygtig arbejdskraft. Personligt ville jeg vurdere, at alle mine kolleger lynhurtigt ville kunne få job i Danmark til en særdeles fornuftig løn, hvis vi lige et øjeblik ser bort fra, at mange ikke er danskere. Rent fagligt mener jeg ikke, at der er noget issue.

Dem muslimske verden tiltrækker jo heller ikke dygtig arbejdskraft som sådan, fordi du kender 1 land der gør det betyder det jo ikke at folk flokkes til alle 70 lande :)

De muslimske lande skraber bunden globalt set rent økonomisk på globalt plan. Nærmest på alle parametre. Det er vist kun subsahara Afrika er redder regionen for at være nr sjok i verden.

Piller man olien ud af regnskabet i golfstaterne, hvor er de så henne BNP mæssigt? Gætter på de ville ligge i den lave ende ift. f.eks. Sydamerika.

Men altså, jeg tror ikke om burka er tilladt eller ej er noget der betyder så meget ift om der tiltrækkes arbejdskraft.

Jeg har i hvert fald ikke hørt et eneste pip om at folk ikke vil arbejde i Frankrig mere pga deres burkaforbud. Eller om at dem, der tager til USA, nævner burkaer som et specifikt parameter. Jeg tror ikke det er vigtigt for en kinesisk programmør med det. Det er nok mere drømmen om $$$ der trækker :)
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2017, 18:46

paint skrev:Hvis de 20-30 kvinder, der går i Burka i Danmark kan forsørge sig selv, er jeg egentlig ret ligeglad med, hvad de har på.

Og hvad hvis de ikke kan?

Det vil jeg umiddelbart tro at de ikke kan. Uden at jeg ved det.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"