eks-Maupassant skrev:Ubiquitous skrev:Det er som om, at du bevidst prøver at misforstå mig. Jeg prøver at undgå at gætte på, hvad folk mener, så hvis Seladon mener, at den muslimske verden ikke tiltrækker dygtig arbejdskraft, så må høn skrive det. Beskrivelsen, som den står, passer fremragende på USA, hvor man ikke lovgiver om den slags, ikke engang hvis man er Trump, og hvor man godt kan tiltrække dygtige arbejdskraft.
Her i Dubai vil jeg påstå, at man også godt kan tiltrække dygtig arbejdskraft. Personligt ville jeg vurdere, at alle mine kolleger lynhurtigt ville kunne få job i Danmark til en særdeles fornuftig løn, hvis vi lige et øjeblik ser bort fra, at mange ikke er danskere. Rent fagligt mener jeg ikke, at der er noget issue.
Dem muslimske verden tiltrækker jo heller ikke dygtig arbejdskraft som sådan, fordi du kender 1 land der gør det betyder det jo ikke at folk flokkes til alle 70 lande

De muslimske lande skraber bunden globalt set rent økonomisk på globalt plan. Nærmest på alle parametre. Det er vist kun subsahara Afrika er redder regionen for at være nr sjok i verden.
Piller man olien ud af regnskabet i golfstaterne, hvor er de så henne BNP mæssigt? Gætter på de ville ligge i den lave ende ift. f.eks. Sydamerika.
Men altså, jeg tror ikke om burka er tilladt eller ej er noget der betyder så meget ift om der tiltrækkes arbejdskraft.
Jeg har i hvert fald ikke hørt et eneste pip om at folk ikke vil arbejde i Frankrig mere pga deres burkaforbud. Eller om at dem, der tager til USA, nævner burkaer som et specifikt parameter. Jeg tror ikke det er vigtigt for en kinesisk programmør med det. Det er nok mere drømmen om $$$ der trækker

Meget kan man sige om DF, men som regel er de rimeligt klare i spyttet, og det virker ikke som om der er tvivl om, at DF opfatter burkaforbuddet som et skridt på vejen til at forbyde al form for mellemøstlig traditionel påklædning i det offentlige rum. Når de har fået det her igennem, flytter de målstolperne en smule og går igang med at agitere for det næste beklædningsstykke, der nu skal forbydes, fordi muslimer, der bærer X "hader alt, hvad der er dansk".
Det er svært at sige noget generelt om den muslimske del af verden, og det føler jeg mig i øvrigt ikke kompetent til at udtale mig om. Jeg kan dog udtale mig om, hvordan tingenes tilstand er her i Dubai, i hvertfald ud fra mine oplevelser, og de oplevelser er væsensforskellige fra, hvordan mange danskere virker til at opfatte Mellemøsten, som emiraterne, trods alt, er en del af. Men selvfølgelig er jeg klar over, at mine oplevelser på ingen måde er eksponent for alle muslimske lande, og det har bestemt heller ikke været min hensigt at give det indtryk. Jeg er jo, i alt beskedenhed, ikke idiot.
I øjeblikket eksperimenterer man med at lave et hyperloop mellem Abu Dhabi og Dubai. Det er uklart, om det nogensinde bliver til noget, men jeg synes godt man kan tillade sig at kalde forsøget innovativt i sig selv, og det er bare ét eksempel på, at man forsøger at gøre tingene på en ny måde, så selvfølgelig reagerer jeg på, at nogen siger, at der ikke eksisterer innovation i Mellemøsten, hvis det var sådan det skulle forstås.
Med hensyn til burka, så ser man ikke mange i Dubai, men dog mange flere end i Danmark. Den fremherskende traditionelle påklædning er dog kandura for mænd og abaya for kvinder. Til trods for, at en del går med burka har jeg dog aldrig set en person med burka bestride et arbejde eller talt med en i burka. Dels fordi at det her opfattes som dårlig stil at tale med fremmede kvinder i det offentlige rum, så det er ikke noget jeg gør så meget (det gjorde jeg nu heller ikke i Danmark). Mit gæt ville være, at kvinder i burka sjældent arbejder, og hvis de gør, så gør de det ikke i det offentlige rum. Jeg taler dog med kvinder i abaya, primært i forbindelse med mit arbejde, og jeg synes ikke kommunikationen lider under det.
Det virker som om, at du (og mange andre danskere) ikke er klar over, at ting som for stor afhængighed af olie for slet ikke at tale om ligestilling slet ikke diskuteres i Mellemøsten. Det er faktisk ikke tilfældet. Her er for eksempel en avisartikel fra i sidste uge:
https://www.thenational.ae/uae/gender-e ... s-1.630060 . Det er selvfølgelig er særdeles ukritisk beskrivelse af en pressemeddelelse, men det ændrer ikke på, at der bliver sendt nogle ret klare signaler fra en mand, der bliver taget alvorligt, ikke kun i Dubai, men i hele regionen.
Så jeg mener det faktisk alvorligt, når jeg siger, at emiraterne er på vej i den rigtige retning mens Danmark er på vej i den forkerte, selvom ingen kan være i tvivl om, at Danmark som øjebliksbillede betragtet stadig er et friere samfund end her. Hvis det skulle ske, at retningen og visionerne ændrer sig hernede, så regner jeg med at flytte et andet sted hen - dog næppe Danmark.