Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2017, 18:48

Ubiquitous skrev:
DenBruneMunk skrev:Nogen som har tænkt på at nonner har gået rundt i Danmark i mange år, og ingen har vist nogensinde forbudt dem at bære deres ordensdragt. Nogle ordner dækker dog ikke ansigt til men den ligger tæt op af det som folk mener er religiøst undertrykkende, så spørger jeg hvad er nonners beklædning, når det lige præcis også er religiøst betonet af de vælger at gå i sådan en ordensdragt.

Mener ikke burka som sådan skal forbydes, bare de ændrer den del af beklædning som gør deres ansigt skjult , synligt, så kan religion eller ej, være mindre prioriteret, når loven i Danmark forbyder dækkede ansigter i offentligheden.
Det har så intet med religions overbevisning eller andet at gøre men et sikkerheds spørgsmål i offentligheden, hvor alle kan gemme sig i en burka.

Hvorfor i alverden ville det give så markante gevinster på sikkerhedsområdet, at man tvinger befolkningen til at holde ansigtet fri for beklædning?

Vel fordi hvis politiet kan se folk ansigter er det nemmere at genkende folk, hvis det nu er en de leder efter.

Det er jo derfor vi fik maskeforbuddet.
3
Petrix
Kort karma: 109
Likede indlæg: 1826

Indlægaf Petrix » 24. sep 2017, 18:49

Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:Problemet ligger jo I, hvordan man undgår at komme i en samme situation som f.eks. USA.
Der er jo ingen tvivl om at du er veluddannet og sidder muligvis i et godt job. Du har de politisk korrekte meninger og du anskuer tingene meget anderledes end den typiske DF vælger.
Nogle gange bliver man nødt til at give sig lidt for at kunne mødes på midten.
At du glæder dig over, at du ikke bidrager til samfundet i Danmark, det forstår jeg nok ikke helt.

Hvilken situation hentyder du til med hensyn til USA?

Jeg er parat til at give mig en hel del, også med hensyn til intolerance i samfundet, men det er nødvendigt, at jeg føler, at det går i den rigtige retning. I Danmark synes jeg, at det går i den forkerte retning. Jeg vil gerne bidrage til et samfund, der går i den rigtige retning. Jeg vil ikke bidrage til et samfund, der går i den forkerte retning, hvis jeg kan undgå det.

Jeg tror godt vi kan blive enige om at den siddende Præsident i USA, skaber mere splittelse end han skaber sammenhold.
Jeg mener helt klart det samme kan og vil ske i Europa, hvis ikke man imødekommer nogle af højrefløjens ønsker.

PS: Jeg stemmer ikke DF og ser mig selv som værende til venstre i forhold til midten.

Så vil du mene, at DF er blevet et mere midtersøgende parti i deres udlændingepolitik, efter at man fra de andre partiers side har forsøgt at imødegå dem her de sidste mange år?

Nej det vil jeg ikke mene de er.
Men DF bør i min optik ikke vokse sig større end de er, og det kan kun gøres ved at imødegå nogle af deres krav.
Burka forbud er en billig måde at holde DF på afstand.
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 11
Likede indlæg: 219

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 18:54

Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:Problemet ligger jo I, hvordan man undgår at komme i en samme situation som f.eks. USA.
Der er jo ingen tvivl om at du er veluddannet og sidder muligvis i et godt job. Du har de politisk korrekte meninger og du anskuer tingene meget anderledes end den typiske DF vælger.
At du glæder dig over, at du ikke bidrager til samfundet i Danmark, det forstår jeg nok ikke helt.

Jeg er parat til at give mig en hel del, også med hensyn til intolerance i samfundet, men det er nødvendigt, at jeg føler, at det går i den rigtige retning. I Danmark synes jeg, at det går i den forkerte retning. Jeg vil gerne bidrage til et samfund, der går i den rigtige retning. Jeg vil ikke bidrage til et samfund, der går i den forkerte retning, hvis jeg kan undgå det.

Jeg tror godt vi kan blive enige om at den siddende Præsident i USA, skaber mere splittelse end han skaber sammenhold.
Jeg mener helt klart det samme kan og vil ske i Europa, hvis ikke man imødekommer nogle af højrefløjens ønsker.

PS: Jeg stemmer ikke DF og ser mig selv som værende til venstre i forhold til midten.

Så vil du mene, at DF er blevet et mere midtersøgende parti i deres udlændingepolitik, efter at man fra de andre partiers side har forsøgt at imødegå dem her de sidste mange år?

Men DF bør i min optik ikke vokse sig større end de er, og det kan kun gøres ved at imødegå nogle af deres krav.

Så for 10 år siden kunne du have kommet med det samme argument. Er der nogen grund til at tro, at det, der bestemt ikke har virket de sidste ti år nu vil begynde at virke?
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 18:57

eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
DenBruneMunk skrev:Nogen som har tænkt på at nonner har gået rundt i Danmark i mange år, og ingen har vist nogensinde forbudt dem at bære deres ordensdragt. Nogle ordner dækker dog ikke ansigt til men den ligger tæt op af det som folk mener er religiøst undertrykkende, så spørger jeg hvad er nonners beklædning, når det lige præcis også er religiøst betonet af de vælger at gå i sådan en ordensdragt.

Mener ikke burka som sådan skal forbydes, bare de ændrer den del af beklædning som gør deres ansigt skjult , synligt, så kan religion eller ej, være mindre prioriteret, når loven i Danmark forbyder dækkede ansigter i offentligheden.
Det har så intet med religions overbevisning eller andet at gøre men et sikkerheds spørgsmål i offentligheden, hvor alle kan gemme sig i en burka.

Hvorfor i alverden ville det give så markante gevinster på sikkerhedsområdet, at man tvinger befolkningen til at holde ansigtet fri for beklædning?

Vel fordi hvis politiet kan se folk ansigter er det nemmere at genkende folk, hvis det nu er en de leder efter.

Hvis forslaget kom fra politiet, så var det jo en anden sag. Den sikkerhedspolitiske vinkel opfatter jeg som et påskud, som ikke har nogen reel effekt, i det mindste indtil fagfolk overbeviser mig om noget andet. Det er vel rimeligt nok?
1
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 24. sep 2017, 19:02

Jeg synes det er en underlig logik der lægges for dagen i denne tråd.
Muslimske lande praktiserer undertrykkelse og middelalder afstrafning i stor stil hvilket de fleste herinde nok finder forkasteligt. Når muslimer valfarter herop og fortsætter med at praktisere hjemlandets rædselskultur finder man det pludselig iorden og tillader sig endog at kalde modstandere for racister.
Jeg vil lige minde om undersøgelserne der bekræfter at langt størstedelen af herboende muslimer går ind for Sharia.
At forbyde Burka og andre muslimske særinteresser har intet med intolerance at gøre, men derimod et absolut nødvendigt signal om at her går grænsen for udbredelsen af muslimsk konfliktbaseret kultur.
Antallet muslimske borgere stiger fortsat hurtigere end etniske danskere og det er komplet uforståeligt at mange stadig tror at naiv godtroende tolerance er vejen frem.
Medierne skriver konstant om det store moderate muslimske flertal som om de udgør en magtfaktor. Intet kunne være mere forkert hvilket syrienskrigere, gadebander, terrorister og overrepræsentation på alle kriminalitets parametre tydeligt viser.
Moderate muslimer har intet, som i absolut intet, at skulle have sagt overfor de højtråbende og dybt religiøse muslimer der kæmper indædt for indførelsen af Sharia. Ingen moderate vover at tale dem imod hvilket den sociale kontrol i ghetto-områder tydeligt viser.
Medierne har vildledt befolkningen i en grad så det minder om massepsykose og der er nu gået sport i hvem der kan udskamme Danmark og danskere der er imod muslimsk indvandring mest muligt.
Identitetsfornægtelse og selvudslettelse er blevet den nye trend hvilket tydeligt ses i denne tråd.
Jeg er stor fan af DF og glæder mig lige nu over at AfD bliver Tysklands 3 største parti.
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 24. sep 2017, 19:12

Fandt lige denne boganmeldelse og den går fint i spænd med min egen iagtagelse.:
http://newspeek.us15.list-manage.com/tr ... dfed94de34
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Petrix
Kort karma: 109
Likede indlæg: 1826

Indlægaf Petrix » 24. sep 2017, 19:27

Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:

Så for 10 år siden kunne du have kommet med det samme argument. Er der nogen grund til at tro, at det, der bestemt ikke har virket de sidste ti år nu vil begynde at virke?

For 20 år siden var DF et parti der aldrig skulle blive stuerene. Idag er det et parti med en enorm indflydelse.
Desværre bliver man nødt til at lytte til partiets og deres medlemmers ønsker.
Flygtningekrisen fik tilslutningen til DF til at ekspodere, så jeg tror nok lige at man bliver nødt til at lytte bare en lille smule.
1
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 19:28

eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:Det er som om, at du bevidst prøver at misforstå mig. Jeg prøver at undgå at gætte på, hvad folk mener, så hvis Seladon mener, at den muslimske verden ikke tiltrækker dygtig arbejdskraft, så må høn skrive det. Beskrivelsen, som den står, passer fremragende på USA, hvor man ikke lovgiver om den slags, ikke engang hvis man er Trump, og hvor man godt kan tiltrække dygtige arbejdskraft.

Her i Dubai vil jeg påstå, at man også godt kan tiltrække dygtig arbejdskraft. Personligt ville jeg vurdere, at alle mine kolleger lynhurtigt ville kunne få job i Danmark til en særdeles fornuftig løn, hvis vi lige et øjeblik ser bort fra, at mange ikke er danskere. Rent fagligt mener jeg ikke, at der er noget issue.

Dem muslimske verden tiltrækker jo heller ikke dygtig arbejdskraft som sådan, fordi du kender 1 land der gør det betyder det jo ikke at folk flokkes til alle 70 lande :)

De muslimske lande skraber bunden globalt set rent økonomisk på globalt plan. Nærmest på alle parametre. Det er vist kun subsahara Afrika er redder regionen for at være nr sjok i verden.

Piller man olien ud af regnskabet i golfstaterne, hvor er de så henne BNP mæssigt? Gætter på de ville ligge i den lave ende ift. f.eks. Sydamerika.

Men altså, jeg tror ikke om burka er tilladt eller ej er noget der betyder så meget ift om der tiltrækkes arbejdskraft.

Jeg har i hvert fald ikke hørt et eneste pip om at folk ikke vil arbejde i Frankrig mere pga deres burkaforbud. Eller om at dem, der tager til USA, nævner burkaer som et specifikt parameter. Jeg tror ikke det er vigtigt for en kinesisk programmør med det. Det er nok mere drømmen om $$$ der trækker :)

Meget kan man sige om DF, men som regel er de rimeligt klare i spyttet, og det virker ikke som om der er tvivl om, at DF opfatter burkaforbuddet som et skridt på vejen til at forbyde al form for mellemøstlig traditionel påklædning i det offentlige rum. Når de har fået det her igennem, flytter de målstolperne en smule og går igang med at agitere for det næste beklædningsstykke, der nu skal forbydes, fordi muslimer, der bærer X "hader alt, hvad der er dansk".

Det er svært at sige noget generelt om den muslimske del af verden, og det føler jeg mig i øvrigt ikke kompetent til at udtale mig om. Jeg kan dog udtale mig om, hvordan tingenes tilstand er her i Dubai, i hvertfald ud fra mine oplevelser, og de oplevelser er væsensforskellige fra, hvordan mange danskere virker til at opfatte Mellemøsten, som emiraterne, trods alt, er en del af. Men selvfølgelig er jeg klar over, at mine oplevelser på ingen måde er eksponent for alle muslimske lande, og det har bestemt heller ikke været min hensigt at give det indtryk. Jeg er jo, i alt beskedenhed, ikke idiot.

I øjeblikket eksperimenterer man med at lave et hyperloop mellem Abu Dhabi og Dubai. Det er uklart, om det nogensinde bliver til noget, men jeg synes godt man kan tillade sig at kalde forsøget innovativt i sig selv, og det er bare ét eksempel på, at man forsøger at gøre tingene på en ny måde, så selvfølgelig reagerer jeg på, at nogen siger, at der ikke eksisterer innovation i Mellemøsten, hvis det var sådan det skulle forstås.

Med hensyn til burka, så ser man ikke mange i Dubai, men dog mange flere end i Danmark. Den fremherskende traditionelle påklædning er dog kandura for mænd og abaya for kvinder. Til trods for, at en del går med burka har jeg dog aldrig set en person med burka bestride et arbejde eller talt med en i burka. Dels fordi at det her opfattes som dårlig stil at tale med fremmede kvinder i det offentlige rum, så det er ikke noget jeg gør så meget (det gjorde jeg nu heller ikke i Danmark). Mit gæt ville være, at kvinder i burka sjældent arbejder, og hvis de gør, så gør de det ikke i det offentlige rum. Jeg taler dog med kvinder i abaya, primært i forbindelse med mit arbejde, og jeg synes ikke kommunikationen lider under det.

Det virker som om, at du (og mange andre danskere) ikke er klar over, at ting som for stor afhængighed af olie for slet ikke at tale om ligestilling slet ikke diskuteres i Mellemøsten. Det er faktisk ikke tilfældet. Her er for eksempel en avisartikel fra i sidste uge: https://www.thenational.ae/uae/gender-e ... s-1.630060 . Det er selvfølgelig er særdeles ukritisk beskrivelse af en pressemeddelelse, men det ændrer ikke på, at der bliver sendt nogle ret klare signaler fra en mand, der bliver taget alvorligt, ikke kun i Dubai, men i hele regionen.

Så jeg mener det faktisk alvorligt, når jeg siger, at emiraterne er på vej i den rigtige retning mens Danmark er på vej i den forkerte, selvom ingen kan være i tvivl om, at Danmark som øjebliksbillede betragtet stadig er et friere samfund end her. Hvis det skulle ske, at retningen og visionerne ændrer sig hernede, så regner jeg med at flytte et andet sted hen - dog næppe Danmark.
Senest rettet af Ubiquitous 24. sep 2017, 19:44, rettet i alt 2 gange.
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 19:31

Petrix skrev:For 20 år siden var DF et parti der aldrig skulle blive stuerene. Idag er det et parti med en enorm indflydelse.
Desværre bliver man nødt til at lytte til partiets og deres medlemmers ønsker.
Flygtningekrisen fik tilslutningen til DF til at ekspodere, så jeg tror nok lige at man bliver nødt til at lytte bare en lille smule.

Man kunne sagtens arbejde uden om DF, hvis man i stedet lyttede til det flertal, der ikke stemmer på dem, og jeg mener ikke at et forslag bliver mindre hadefuldt af, at mange er enige i det. Jeg ønsker bare ikke at medvirke.
1
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16430

Indlægaf vibbsen » 24. sep 2017, 19:59

Delfin skrev:Uagtet at jeg personligt føler mig dårligt tilpas ved at stå overfor mennesker, hvor jeg ikke kan se ansigtet, mener jeg ikke, at det skal forbydes. Det er et skråplan at begynde at lovgive om folks påklædning. (Undtaget maskeforbud ved demonstrationer, selvom effekten er ret så lille, de har dem jo på alligevel.)

Men vælger man at bruge niqab eller burka, må man også være klar over, at det kan have konsekvenser. Hvis der overhovedet er nogen, er det så få arbejdsgivere, som vil ansætte en så tildækket kvinde, at jeg ikke mener, at man reelt står til rådighed for det danske arbejdsmarked, så det må være udelukket at få kontanthjælp.

Og det var faktisk her jeg hellere så at vi lagde fokus. I Danmark må du gå klædt PRÆCIS som du vil. I Danmark skal du være til rådighed for det Danske Arbejdsmarked hvis du vil have adgang til offentlige ydelser. Hvis du insisterer på at være iført burka/nihab når du opholder dig i det offentlige rum, så kan du desværre ikke betragtes som værende til rådighed. Nøjagtig ligesom vi faktisk heller ikke betragter dig som værende til rådighed for det danske arbejdsmarked hvis du har krydderen smækfyldt med bandetatoveringer. For vi VED udmærket at disse ting bliver sorteret fra hos arbejdsgiverne. Det viser al erfaring.

Der hvor jeg er ansat er stort set al rengøringspersonale af anden etnisk herkomst. Og de bærer alle sammen tørklæde. Men der er ikke EN ENESTE af dem som går med burka/nihab.....hvilket helt sikkert skyldes at det er kropumuligt at gøre professionelt rent med sådan en fætter på. Og at Forenede Rengøring derfor IKKE har en burkaløsning i sortimentet over arbejdsbeklædning....
7
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 20:27

vibbsen skrev:Og det var faktisk her jeg hellere så at vi lagde fokus. I Danmark må du gå klædt PRÆCIS som du vil. I Danmark skal du være til rådighed for det Danske Arbejdsmarked hvis du vil have adgang til offentlige ydelser. Hvis du insisterer på at være iført burka/nihab når du opholder dig i det offentlige rum, så kan du desværre ikke betragtes som værende til rådighed. Nøjagtig ligesom vi faktisk heller ikke betragter dig som værende til rådighed for det danske arbejdsmarked hvis du har krydderen smækfyldt med bandetatoveringer. For vi VED udmærket at disse ting bliver sorteret fra hos arbejdsgiverne. Det viser al erfaring.

Her tror jeg, at du er på linie med det store flertal af den danske befolkning, og hvis man finder det nødvendigt at præcisere, hvordan de offentlige myndigheder vurderer om man står til rådighed for det danske arbejdsmarked, så tror jeg såmænd ikke engang det er nødvendigt at lovgive yderligere på området. Det skulle man tro kunne klares med en praksisændring.

DFs forslag kommer dog et helt andet sted fra, og det mener jeg ikke man skal ignorere. Fra mit synspunkt angriber det selve sammenhængskraften i det danske samfund, hvilket måske er en af de mere enestående ting, vi har i Danmark. I Danmark betaler man som regel sin skat, om ikke med glæde, så med en generel opfattelse af, at pengene bliver brugt til at hjælpe andre mennesker, som man deler værdier med. Retorikken og stramningerne rammer jo ikke "kun" muslimerne. Jeg kan sagtens forstå, at man som muslim ikke føler sig hjemme i Danmark, fordi sådan har jeg det selv. Jeg føler mig, som ganske almindelig leverpostejfarvet dansker, ikke længere hjemme i Danmark, og jeg er bange for, at jeg ikke er den eneste. Det kan umuligt være godt for landet i det lange løb.

Her taler jeg ikke kun om (primært) DFs måde at italesætte udlændinge, men også om deres jævnlige udfald mod den såkaldte elite, der om nogen holder røven oppe på velfærdssamfundet.
Senest rettet af Ubiquitous 24. sep 2017, 20:29, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1085

Indlægaf Seladon » 24. sep 2017, 20:28

vibbsen skrev:
Delfin skrev:Uagtet at jeg personligt føler mig dårligt tilpas ved at stå overfor mennesker, hvor jeg ikke kan se ansigtet, mener jeg ikke, at det skal forbydes. Det er et skråplan at begynde at lovgive om folks påklædning. (Undtaget maskeforbud ved demonstrationer, selvom effekten er ret så lille, de har dem jo på alligevel.)

Men vælger man at bruge niqab eller burka, må man også være klar over, at det kan have konsekvenser. Hvis der overhovedet er nogen, er det så få arbejdsgivere, som vil ansætte en så tildækket kvinde, at jeg ikke mener, at man reelt står til rådighed for det danske arbejdsmarked, så det må være udelukket at få kontanthjælp.

Og det var faktisk her jeg hellere så at vi lagde fokus. I Danmark må du gå klædt PRÆCIS som du vil. I Danmark skal du være til rådighed for det Danske Arbejdsmarked hvis du vil have adgang til offentlige ydelser. Hvis du insisterer på at være iført burka/nihab når du opholder dig i det offentlige rum, så kan du desværre ikke betragtes som værende til rådighed. Nøjagtig ligesom vi faktisk heller ikke betragter dig som værende til rådighed for det danske arbejdsmarked hvis du har krydderen smækfyldt med bandetatoveringer. For vi VED udmærket at disse ting bliver sorteret fra hos arbejdsgiverne. Det viser al erfaring.

Der hvor jeg er ansat er stort set al rengøringspersonale af anden etnisk herkomst. Og de bærer alle sammen tørklæde. Men der er ikke EN ENESTE af dem som går med burka/nihab.....hvilket helt sikkert skyldes at det er kropumuligt at gøre professionelt rent med sådan en fætter på. Og at Forenede Rengøring derfor IKKE har en burkaløsning i sortimentet over arbejdsbeklædning....

Rent teoretisk kan burkaklædte kvinder søge og få arbejde på et call center..... ;)
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 24. sep 2017, 20:47

eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:

Man behøver vist ikke sige mere. Det startede vist med bz'rne helt tilbage dengang, og så frem til de sidste oprør på nørrebro.
0
Brugeravatar
Ubiquitous

Indlægaf Ubiquitous » 24. sep 2017, 20:59

DenBruneMunk skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:

Man behøver vist ikke sige mere. Det startede vist med bz'rne helt tilbage dengang, og så frem til de sidste oprør på nørrebro.

Maskeforbuddet blev til på foranledning af politiet. Kilde: https://www.b.dk/danmark/politiet-fores ... askeforbud
Mig bekendt har politiet ikke nogen holdning til et generelt forbud mod burka og lignende i det offentlige rum. Indtil det ændrer sig synes jeg ikke det giver mening at diskutere den vinkel. Enig?
0
pirken
Kort karma: 6
Likede indlæg: 61

Indlægaf pirken » 24. sep 2017, 21:42

Det skal forbydes, i hvert fald i det offentlige rum. Vil gerne kunne se ansigtet. Så må disse kvinder gå med tørklæde i stedet, dem har jeg til gengæld intet imod. Hvis de vil gå med burka, så må det foregå hjemme. Gider ikke diskutere, om det er en intolerant eller racistisk holdning. Selv er jeg ret ligeglad med folks religion, så længe det forbliver en privatsag, men burka synes jeg er for ekstremt.
4

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"