Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
avdotja
Kort karma: 409
Likede indlæg: 9668

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf avdotja » 24. sep 2017, 21:45

Hvis det ikke tilfældigvis var fordi jeg selv er kvinde, er det lige før jeg ville finde det morsomt at begrænsninger af kvinders frihed - fra Saudi Arabien over Tyrkiet til det nordlige Europa altid begrundes med “hensyn til kvindernes selv”.

Og så påstår man at de forskellige folkeslag/trosretninger ikke har noget tilfælles...
4
avdotja

Indlægaf avdotja » 24. sep 2017, 21:51

pirken skrev:Det skal forbydes, i hvert fald i det offentlige rum. Vil gerne kunne se ansigtet. Så må disse kvinder gå med tørklæde i stedet, dem har jeg til gengæld intet imod. Hvis de vil gå med burka, så må det foregå hjemme. Gider ikke diskutere, om det er en intolerant eller racistisk holdning. Selv er jeg ret ligeglad med folks religion, så længe det forbliver en privatsag, men burka synes jeg er for ekstremt.

Hvad med elefanthuer om vinteren eller solhat + mørke kæmpesolbriller om sommeren? Skal det også forbydes? For her kan man heller ikke se ansigtet. Eller hvad med mumier, eller for den sags skyld burkaer, til fastelavn - skal det forbydes?
0
Petrix
Kort karma: 107
Likede indlæg: 1799

Indlægaf Petrix » 24. sep 2017, 21:57

avdotja skrev:
pirken skrev:Det skal forbydes, i hvert fald i det offentlige rum. Vil gerne kunne se ansigtet. Så må disse kvinder gå med tørklæde i stedet, dem har jeg til gengæld intet imod. Hvis de vil gå med burka, så må det foregå hjemme. Gider ikke diskutere, om det er en intolerant eller racistisk holdning. Selv er jeg ret ligeglad med folks religion, så længe det forbliver en privatsag, men burka synes jeg er for ekstremt.

Hvad med elefanthuer om vinteren eller solhat + mørke kæmpesolbriller om sommeren? Skal det også forbydes? For her kan man heller ikke se ansigtet. Eller hvad med mumier, eller for den sags skyld burkaer, til fastelavn - skal det forbydes?

Det kan vi som normalt tænkende individer godt skelne imellem.
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 942
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 16770

Indlægaf Delfin » 24. sep 2017, 21:57

Seladon skrev:
vibbsen skrev:
Delfin skrev:Uagtet at jeg personligt føler mig dårligt tilpas ved at stå overfor mennesker, hvor jeg ikke kan se ansigtet, mener jeg ikke, at det skal forbydes. Det er et skråplan at begynde at lovgive om folks påklædning. (Undtaget maskeforbud ved demonstrationer, selvom effekten er ret så lille, de har dem jo på alligevel.)

Men vælger man at bruge niqab eller burka, må man også være klar over, at det kan have konsekvenser. Hvis der overhovedet er nogen, er det så få arbejdsgivere, som vil ansætte en så tildækket kvinde, at jeg ikke mener, at man reelt står til rådighed for det danske arbejdsmarked, så det må være udelukket at få kontanthjælp.

Og det var faktisk her jeg hellere så at vi lagde fokus. I Danmark må du gå klædt PRÆCIS som du vil. I Danmark skal du være til rådighed for det Danske Arbejdsmarked hvis du vil have adgang til offentlige ydelser. Hvis du insisterer på at være iført burka/nihab når du opholder dig i det offentlige rum, så kan du desværre ikke betragtes som værende til rådighed. Nøjagtig ligesom vi faktisk heller ikke betragter dig som værende til rådighed for det danske arbejdsmarked hvis du har krydderen smækfyldt med bandetatoveringer. For vi VED udmærket at disse ting bliver sorteret fra hos arbejdsgiverne. Det viser al erfaring.

Der hvor jeg er ansat er stort set al rengøringspersonale af anden etnisk herkomst. Og de bærer alle sammen tørklæde. Men der er ikke EN ENESTE af dem som går med burka/nihab.....hvilket helt sikkert skyldes at det er kropumuligt at gøre professionelt rent med sådan en fætter på. Og at Forenede Rengøring derfor IKKE har en burkaløsning i sortimentet over arbejdsbeklædning....

Rent teoretisk kan burkaklædte kvinder søge og få arbejde på et call center..... ;)

Ja hvis de ikke lyder lidt uldne i headsettet :D

Der findes sikkert enkelte jobs, som kan klares med sådan en fætter på, men det er vist på det teoretiske plan.

Den hellange dragt aka lang frakkelighende ting, kan også ligge på kanten i nogle fag. Vi havde på min daværende arbejdplads i vuggestue nogle praktikanter med sådanne dragter på, og det var altså ikke dem, som råhyggede på madrassen med bøger og børnesange. Ej heller så man dem smide sig på gulvet og bygge med klodser og lave togbaner. De sad på stole, sommetider med et barn på skødet, og det er da også fint, men ikke hele tiden.
1
14 11 14
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14791

Indlægaf Juki » 24. sep 2017, 22:28

Personligt bryder jeg mig ikke om ikke at kunne se og aflæse folks mimik, som er svært med burka eller niqab.

Jeg er delvis imod et forbud. Jeg synes det er fint at der er begrænsninger i jobsammenhænge og situationer, hvor det kan "misforstås" hvis man er tildækket(fx i banker, hvis man skal ud at flyve osv.) Men hvordan folk går klædt i deres fritid er jeg virkelig ligeglad med og jeg synes ærlig talt ikke det er noget politikere eller andre skal blande sig i. Eller bruge penge og ressourcer på.

I så fald er der mange beklædningsgenstande jeg gerne vil klage over, da de provokerer mig, og dem der bærer det må være slave af moden :stoned:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 24. sep 2017, 23:18

Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:Problemet ligger jo I, hvordan man undgår at komme i en samme situation som f.eks. USA.
Der er jo ingen tvivl om at du er veluddannet og sidder muligvis i et godt job. Du har de politisk korrekte meninger og du anskuer tingene meget anderledes end den typiske DF vælger.
Nogle gange bliver man nødt til at give sig lidt for at kunne mødes på midten.
At du glæder dig over, at du ikke bidrager til samfundet i Danmark, det forstår jeg nok ikke helt.

Hvilken situation hentyder du til med hensyn til USA?

Jeg er parat til at give mig en hel del, også med hensyn til intolerance i samfundet, men det er nødvendigt, at jeg føler, at det går i den rigtige retning. I Danmark synes jeg, at det går i den forkerte retning. Jeg vil gerne bidrage til et samfund, der går i den rigtige retning. Jeg vil ikke bidrage til et samfund, der går i den forkerte retning, hvis jeg kan undgå det.

Jeg tror godt vi kan blive enige om at den siddende Præsident i USA, skaber mere splittelse end han skaber sammenhold.
Jeg mener helt klart det samme kan og vil ske i Europa, hvis ikke man imødekommer nogle af højrefløjens ønsker.

PS: Jeg stemmer ikke DF og ser mig selv som værende til venstre i forhold til midten.

Så vil du mene, at DF er blevet et mere midtersøgende parti i deres udlændingepolitik, efter at man fra de andre partiers side har forsøgt at imødegå dem her de sidste mange år?

Nej det vil jeg ikke mene de er.
Men DF bør i min optik ikke vokse sig større end de er, og det kan kun gøres ved at imødegå nogle af deres krav.
Burka forbud er en billig måde at holde DF på afstand.

Så for 10 år siden kunne du have kommet med det samme argument. Er der nogen grund til at tro, at det, der bestemt ikke har virket de sidste ti år nu vil begynde at virke?

De vokser ikke mere jo, tværtimod går de tilbage for tiden.

Messerschmidt-tingen gjorde av av på dem, og så er der vel også en del DF-vælgere der oprindeligt stemte Socialdemokratisk som vender tilbage til S nu hvor Mette Frederiksen også kører "stramt" som man kalder det.
0
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 11
Likede indlæg: 219

Indlægaf Ubiquitous » 25. sep 2017, 02:37

eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:
Ubiquitous skrev:
Petrix skrev:Problemet ligger jo I, hvordan man undgår at komme i en samme situation som f.eks. USA.
Der er jo ingen tvivl om at du er veluddannet og sidder muligvis i et godt job. Du har de politisk korrekte meninger og du anskuer tingene meget anderledes end den typiske DF vælger.
Nogle gange bliver man nødt til at give sig lidt for at kunne mødes på midten.
At du glæder dig over, at du ikke bidrager til samfundet i Danmark, det forstår jeg nok ikke helt.

Hvilken situation hentyder du til med hensyn til USA?

Jeg er parat til at give mig en hel del, også med hensyn til intolerance i samfundet, men det er nødvendigt, at jeg føler, at det går i den rigtige retning. I Danmark synes jeg, at det går i den forkerte retning. Jeg vil gerne bidrage til et samfund, der går i den rigtige retning. Jeg vil ikke bidrage til et samfund, der går i den forkerte retning, hvis jeg kan undgå det.

Jeg tror godt vi kan blive enige om at den siddende Præsident i USA, skaber mere splittelse end han skaber sammenhold.
Jeg mener helt klart det samme kan og vil ske i Europa, hvis ikke man imødekommer nogle af højrefløjens ønsker.

PS: Jeg stemmer ikke DF og ser mig selv som værende til venstre i forhold til midten.

Så vil du mene, at DF er blevet et mere midtersøgende parti i deres udlændingepolitik, efter at man fra de andre partiers side har forsøgt at imødegå dem her de sidste mange år?

Nej det vil jeg ikke mene de er.
Men DF bør i min optik ikke vokse sig større end de er, og det kan kun gøres ved at imødegå nogle af deres krav.
Burka forbud er en billig måde at holde DF på afstand.

Så for 10 år siden kunne du have kommet med det samme argument. Er der nogen grund til at tro, at det, der bestemt ikke har virket de sidste ti år nu vil begynde at virke?

De vokser ikke mere jo, tværtimod går de tilbage for tiden.

Messerschmidt-tingen gjorde av av på dem, og så er der vel også en del DF-vælgere der oprindeligt stemte Socialdemokratisk som vender tilbage til S nu hvor Mette Frederiksen også kører "stramt" som man kalder det.

I de sidste 10 år har man i den grad imødegået DFs krav, og DF er blevet større og større i samme period. Derfor virker det ikke som et særligt stærkt argument, at man holder DF på afstand ved at implementere deres politik. Man kan selvfølgelig påstå, at DF var blevet endnu større, hvis man ikke havde rettet ind, men det er jo rent gætværk.

Der har været masser af sager gennem årene, hvor folk har været sure på DF, men i sidste ende har hadet og frygten vundet, når folk stod i stemmeboksen. Meningsmålinger kan man ikke engang fodre svin med.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1055
Likede indlæg: 22003

Indlægaf Sangius » 25. sep 2017, 05:39

Det handler ikke om islam, sharia, indvandring eller kvindeundertrykkelse. Det handler om, hvorvidt vi er et land, hvor man kan tillade sig at lovgive omkring hvad folk vælger at klæde sig i. Og det er fuldstændig uhørt, at staten og lovgivningen skal blande sig i det.

Det vil alligevel ikke hjælpe en bjælle på kvindeundertrykkelse, eller fremme indvandringen, at forbyde burka og deslige. Det vil om muligt bare gøre det værre. Forbud er sjældent vejen frem.
Senest rettet af Sangius 25. sep 2017, 08:29, rettet i alt 1 gang.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2074

Indlægaf DenBruneMunk » 25. sep 2017, 07:26

Ubiquitous skrev:
DenBruneMunk skrev:
eks-Maupassant skrev:
Ubiquitous skrev:
DenBruneMunk skrev:Nogen som har tænkt på at nonner har gået rundt i Danmark i mange år, og ingen har vist nogensinde forbudt dem at bære deres ordensdragt. Nogle ordner dækker dog ikke ansigt til men den ligger tæt op af det som folk mener er religiøst undertrykkende, så spørger jeg hvad er nonners beklædning, når det lige præcis også er religiøst betonet af de vælger at gå i sådan en ordensdragt.

Mener ikke burka som sådan skal forbydes, bare de ændrer den del af beklædning som gør deres ansigt skjult , synligt, så kan religion eller ej, være mindre prioriteret, når loven i Danmark forbyder dækkede ansigter i offentligheden.
Det har så intet med religions overbevisning eller andet at gøre men et sikkerheds spørgsmål i offentligheden, hvor alle kan gemme sig i en burka.

Hvorfor i alverden ville det give så markante gevinster på sikkerhedsområdet, at man tvinger befolkningen til at holde ansigtet fri for beklædning?

Vel fordi hvis politiet kan se folk ansigter er det nemmere at genkende folk, hvis det nu er en de leder efter.

Det er jo derfor vi fik maskeforbuddet.

Man behøver vist ikke sige mere. Det startede vist med bz'rne helt tilbage dengang, og så frem til de sidste oprør på nørrebro.

Maskeforbuddet blev til på foranledning af politiet. Kilde: https://www.b.dk/danmark/politiet-fores ... askeforbud
Mig bekendt har politiet ikke nogen holdning til et generelt forbud mod burka og lignende i det offentlige rum. Indtil det ændrer sig synes jeg ikke det giver mening at diskutere den vinkel. Enig?

Det tror jeg heller ikke bz'rne ville være glade for at høre, de blev sammenlignet med :)

Kan dog ikke huske om det var nørrebro eller virkelig bare en demo som gjorde udfaldet fra politiet.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 124
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2266

Indlægaf thomassneum » 25. sep 2017, 07:34

Nej da..
Det skal naturligvis ikke forbydes. Jeg vil heller ikke forbyde folk at gå i shorts om vinteren. Det må de sgu selv om.
1
Med bov skal man mad lave, men...
avdotja

Indlægaf avdotja » 25. sep 2017, 07:57

Petrix skrev:
avdotja skrev:

Det kan vi som normalt tænkende individer godt skelne imellem.

Det kan man da; hvis man altså ikke har et problem med at forbyde ting baseret på køn og trosretning. Personlig har jeg dog svært ved at se det kvindefrigørende i at forbyde muslimske kvinder at gå med en bestemt klædningsgenstand, når selvsamme klædningsgenstand er tilladt for mænd.
2
avdotja

Indlægaf avdotja » 25. sep 2017, 08:19

For et par år siden besøgte jeg et sted der åbenbart ikke var vant til specielt mange vestlige turister. Jeg kan ikke engang komme med et kvalificeret gæt på hvor mange billeder der florerer af heldækkede muslimske kvinder (lang, sort, løsthængende dragt samt fuldstændig dækket hår, men typisk med ansigtet frit) sammen med undertegnedes blegfede, bikiniklædte krop.

Da jeg var færdig med at bade, kunne jeg gå op i snackområdet, hvis madboder alle blev betjent af kvinder. Der var to slags, side om side i en stor pærevæltning: de samme heldækkede kvinder og så kvinder i minimale shorts og tilhørende top (det var et varmt land. Hvis du ikke havde nogen specifikt grund til at dække dig til var mottoet tilsyneladende “jo mindre, des bedre”).

Jeg må med en vis beklagelse meddele at jeg faktisk var overrasket over hvor let folk tog på det. Der var ingen umiddelbar dem-mod-os grupperinger, venskaber/bekendtskaber så ud til at trives på tværs af “grænserne” og man var fuldstændig ligeglad med hvad “modparten” havde på eller ikke på.

Jeg er på ingen måde tilhænger af det kvindesyn der ligger bag burkaen eller, for den sags skyld, tørklædet; og det er uanset om kvinden er blevet tvunget til det eller gør det frivilligt fordi det er sådan man nu engang gør. Men det er et symptom på undertrykkelsen, ikke årsagen; at tvinge folk vil (udover den åbenlyse krænkelse af retten til at klæde sig som man vil) ikke betyde noget som helst.

Jeg kunne ikke tænke mig at være fattig, muslimsk kvinde i førnævnte land, men jeg bilder mig sgu heller ikke ind at det altid er en dans på roser at være i hendes shortsklædte venindes sko.
1
Brugeravatar
BlueBunny
Kort karma: 378
Likede indlæg: 7401

Indlægaf BlueBunny » 25. sep 2017, 09:41

Burka er for mig lige så grænseoverskridende som at møde en fra kkk med den hvide heldragt (ved ikke hvad den hedder).
Det er en klædedragt som repræsenterer værdier som jeg finder direkte skræmmende.

Derfor så jeg gerne at den forbydes. (Jeg ved ikke om kkk heldragten er forbudt, det bør den også blive, den udgør dog heldigvis ikke et problem herhjemme).
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2074

Indlægaf DenBruneMunk » 25. sep 2017, 10:17

BlueBunny skrev:Burka er for mig lige så grænseoverskridende som at møde en fra kkk med den hvide heldragt (ved ikke hvad den hedder).
Det er en klædedragt som repræsenterer værdier som jeg finder direkte skræmmende.

Derfor så jeg gerne at den forbydes. (Jeg ved ikke om kkk heldragten er forbudt, det bør den også blive, den udgør dog heldigvis ikke et problem herhjemme).

kkk bærer hætter som dækker ansigt, og er ikke en heldragt, men kitler. Så der er kun hætten de skal ændre på, dog gør politiet nok ikke meget ved det. Ved sidste demo på nørrebro var der flere hætteklædte og det var kun dem uden som blev anholdt og identificeret på kamera optagelser , som jeg så det. Så den lov virker ikke godt nok.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 124
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2266

Indlægaf thomassneum » 25. sep 2017, 10:20

Dikus skrev:
Vi har da en bluffærdighedslov. Gad vide, om dog ikke, du fik problemer, hvis du insisterede på at gå nøgen rundt alle steder.

Jo.. men nu taler vi heller ikke om nøgenhed.
Jeg er ikke imod regler. Men dette forbud finder jeg latterligt.
0
Med bov skal man mad lave, men...

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"