Burka forbud - Ja eller Nej

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Atomic Blonde
Kort karma: 14
Likede indlæg: 222

Re: Burka forbud - Ja eller Nej

Indlægaf Atomic Blonde » 25. sep 2017, 10:37

Jeg er enig i, at burkaen er en krænkelse af enhver kvinde, der nogensinde har arbejdet for ligestilling. Jeg er absolut ingen fortaler for burka, men at forbyde den vil ikke hjælpe disse kvinder. Dette er et liv de blev født ind i, og de kender intet andet. Kultur, religion og lokale skikke har formet dem til at acceptere og underkaste sig et liv i skyggerne, både bag burka og bag mursten. Kun uddannelse, der lærer dem at respektere sig selv, vil hjælpe dem med at forstå, at de ikke skal skjule sig fra verden og bøje sig for konceptet om, at de er et ringere væsen, der er fanger af deres mænds usikkerhed. Men indtil det sker og de smider deres kulturelle åg af sig, kan der ikke gøres noget for dem.
1
Just on the border of my waking mind, there lies another time, where darkness and light are one,
and as I tread the halls of sanity, I feel so glad to be, unable to go beyond.
Petrix
Kort karma: 109
Likede indlæg: 1820

Indlægaf Petrix » 25. sep 2017, 10:39

avdotja skrev:
Petrix skrev:
avdotja skrev:
pirken skrev:Det skal forbydes, i hvert fald i det offentlige rum. Vil gerne kunne se ansigtet. Så må disse kvinder gå med tørklæde i stedet, dem har jeg til gengæld intet imod. Hvis de vil gå med burka, så må det foregå hjemme. Gider ikke diskutere, om det er en intolerant eller racistisk holdning. Selv er jeg ret ligeglad med folks religion, så længe det forbliver en privatsag, men burka synes jeg er for ekstremt.

Hvad med elefanthuer om vinteren eller solhat + mørke kæmpesolbriller om sommeren? Skal det også forbydes? For her kan man heller ikke se ansigtet. Eller hvad med mumier, eller for den sags skyld burkaer, til fastelavn - skal det forbydes?

Det kan vi som normalt tænkende individer godt skelne imellem.

Det kan man da; hvis man altså ikke har et problem med at forbyde ting baseret på køn og trosretning. Personlig har jeg dog svært ved at se det kvindefrigørende i at forbyde muslimske kvinder at gå med en bestemt klædningsgenstand, når selvsamme klædningsgenstand er tilladt for mænd.

Om det er kvindefrigørende eller ej svært at sige. For nogle kvinder vil det være en hjælp og for andre vil det være en hemsko.
Jeg tror bare mere på demokratiske løsninger, hvor man lytter til befolkningens bekymringer og handler derefter.
0
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 124
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2266

Indlægaf thomassneum » 25. sep 2017, 11:46

Atomic Blonde skrev:Jeg er enig i, at burkaen er en krænkelse af enhver kvinde, der nogensinde har arbejdet for ligestilling. Jeg er absolut ingen fortaler for burka, men at forbyde den vil ikke hjælpe disse kvinder. Dette er et liv de blev født ind i, og de kender intet andet. Kultur, religion og lokale skikke har formet dem til at acceptere og underkaste sig et liv i skyggerne, både bag burka og bag mursten. Kun uddannelse, der lærer dem at respektere sig selv, vil hjælpe dem med at forstå, at de ikke skal skjule sig fra verden og bøje sig for konceptet om, at de er et ringere væsen, der er fanger af deres mænds usikkerhed. Men indtil det sker og de smider deres kulturelle åg af sig, kan der ikke gøres noget for dem.

Word! :worship:
0
Med bov skal man mad lave, men...
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 25. sep 2017, 12:26

Ubiquitous skrev:
I de sidste 10 år har man i den grad imødegået DFs krav, og DF er blevet større og større i samme period. Derfor virker det ikke som et særligt stærkt argument, at man holder DF på afstand ved at implementere deres politik. Man kan selvfølgelig påstå, at DF var blevet endnu større, hvis man ikke havde rettet ind, men det er jo rent gætværk.

Der har været masser af sager gennem årene, hvor folk har været sure på DF, men i sidste ende har hadet og frygten vundet, når folk stod i stemmeboksen. Meningsmålinger kan man ikke engang fodre svin med.

Mht gætværk, ja men sådan fungerer politik jo. Man gætter på hvad der virker. Man kan jo ikke spole verden tilbage til 1997 og se hvad der ville ske hvis man afviste alle DFs krav :) Man kan kun bruge sund fornuft, historisk viden og kigge på hvad der sker i andre lande, that's it.

Mht "had og frygt", så er der jo en kerne af realitet i "indvandringsskepsissen" eller hvad man skal kalde det, DFerne forudså kriminelle ghettoer i slut 1990erne, alle andre forudså der ikke kom kriminelle ghettoer, og DFerne havde jo ret.

Før Sveriges åbne asylpolitik brød sammen forudså DF-typer at det ville ske, mens de indvandringspositive nærmest frem til dagen før og en halv time før den brød sammen forudså at alt ville gå godt med det, og det var jo forkert.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16430

Indlægaf vibbsen » 25. sep 2017, 12:39

Ubiquitous skrev:
vibbsen skrev:Og det var faktisk her jeg hellere så at vi lagde fokus. I Danmark må du gå klædt PRÆCIS som du vil. I Danmark skal du være til rådighed for det Danske Arbejdsmarked hvis du vil have adgang til offentlige ydelser. Hvis du insisterer på at være iført burka/nihab når du opholder dig i det offentlige rum, så kan du desværre ikke betragtes som værende til rådighed. Nøjagtig ligesom vi faktisk heller ikke betragter dig som værende til rådighed for det danske arbejdsmarked hvis du har krydderen smækfyldt med bandetatoveringer. For vi VED udmærket at disse ting bliver sorteret fra hos arbejdsgiverne. Det viser al erfaring.

Her tror jeg, at du er på linie med det store flertal af den danske befolkning, og hvis man finder det nødvendigt at præcisere, hvordan de offentlige myndigheder vurderer om man står til rådighed for det danske arbejdsmarked, så tror jeg såmænd ikke engang det er nødvendigt at lovgive yderligere på området. Det skulle man tro kunne klares med en praksisændring.

DFs forslag kommer dog et helt andet sted fra, og det mener jeg ikke man skal ignorere. Fra mit synspunkt angriber det selve sammenhængskraften i det danske samfund, hvilket måske er en af de mere enestående ting, vi har i Danmark. I Danmark betaler man som regel sin skat, om ikke med glæde, så med en generel opfattelse af, at pengene bliver brugt til at hjælpe andre mennesker, som man deler værdier med. Retorikken og stramningerne rammer jo ikke "kun" muslimerne. Jeg kan sagtens forstå, at man som muslim ikke føler sig hjemme i Danmark, fordi sådan har jeg det selv. Jeg føler mig, som ganske almindelig leverpostejfarvet dansker, ikke længere hjemme i Danmark, og jeg er bange for, at jeg ikke er den eneste. Det kan umuligt være godt for landet i det lange løb.

Her taler jeg ikke kun om (primært) DFs måde at italesætte udlændinge, men også om deres jævnlige udfald mod den såkaldte elite, der om nogen holder røven oppe på velfærdssamfundet.

Jamen, vi er da fuldstændig enige. Forslaget om at forbyde burka'er har intet at gøre med at være til rådighed for arbejdsmarkedet. Og der er måske i bund og grund også derfor at jeg stejler så meget over det...Jeg har det virkelig ikke godt med den slags forbud som efter min mening griber ind i den personlige frihed som vi har så travlt med at rose os selv for.....For mig er personlig frihed bl.a. retten til at klæde sig som man vil.

Men for mig er det at have frihed til at gå med burka ikke nødvendigvis et fripas til at man så kan bruge denne som "undskyldning" for reelt ikke at være til rådighed for arbejdsmarkedet. Hvis der er kun er job til gængelige som forudsætter at man IKKE går med burka, jamen så er man jo reelt ikke til rådighed hvis man insisterer på at have sin burka på. Men skidt for sig og snot for sig. For min skyld må folk gå klædt i g-strengs speedos hvis det er det de gerne vil (for lige at gå lidt i modsatte retning). Men hvis man skal have offentlige ledighedsydelser så må man være indstillet på at tilpasse sig til det som arbejdsmarkedet efterspørger.....Og her kunne jeg godt tænke mig at man var lidt mere klar i spyttet og måske lave netop den praksisændring du snakker om.
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 25. sep 2017, 12:51

Atomic Blonde skrev:Jeg er enig i, at burkaen er en krænkelse af enhver kvinde, der nogensinde har arbejdet for ligestilling. Jeg er absolut ingen fortaler for burka, men at forbyde den vil ikke hjælpe disse kvinder. Dette er et liv de blev født ind i, og de kender intet andet. Kultur, religion og lokale skikke har formet dem til at acceptere og underkaste sig et liv i skyggerne, både bag burka og bag mursten. Kun uddannelse, der lærer dem at respektere sig selv, vil hjælpe dem med at forstå, at de ikke skal skjule sig fra verden og bøje sig for konceptet om, at de er et ringere væsen, der er fanger af deres mænds usikkerhed. Men indtil det sker og de smider deres kulturelle åg af sig, kan der ikke gøres noget for dem.

Hæhæ ja et burka-forbud ville være lidt som Clockwork Orange hvor samfundet tager en "utilpasset" person og tvinger ham til at være "tilpasset" mod hans egne ønsker og identitet.

Han finder så bare en måde at snige sig uden om forbuddene og lave endnu mere mayhem.

Så ja man kan sige at hvis man bare forbyder burkaerne uden at pille ved deres identitet (eller uden at de selv gør det) så ville de finde en måde at underkaste sig endnu mere på, for lissom at kompensere for at burkaerne er væk.
0
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16430

Indlægaf vibbsen » 25. sep 2017, 13:19

Seladon skrev:
vibbsen skrev:
Delfin skrev:Uagtet at jeg personligt føler mig dårligt tilpas ved at stå overfor mennesker, hvor jeg ikke kan se ansigtet, mener jeg ikke, at det skal forbydes. Det er et skråplan at begynde at lovgive om folks påklædning. (Undtaget maskeforbud ved demonstrationer, selvom effekten er ret så lille, de har dem jo på alligevel.)

Men vælger man at bruge niqab eller burka, må man også være klar over, at det kan have konsekvenser. Hvis der overhovedet er nogen, er det så få arbejdsgivere, som vil ansætte en så tildækket kvinde, at jeg ikke mener, at man reelt står til rådighed for det danske arbejdsmarked, så det må være udelukket at få kontanthjælp.

Og det var faktisk her jeg hellere så at vi lagde fokus. I Danmark må du gå klædt PRÆCIS som du vil. I Danmark skal du være til rådighed for det Danske Arbejdsmarked hvis du vil have adgang til offentlige ydelser. Hvis du insisterer på at være iført burka/nihab når du opholder dig i det offentlige rum, så kan du desværre ikke betragtes som værende til rådighed. Nøjagtig ligesom vi faktisk heller ikke betragter dig som værende til rådighed for det danske arbejdsmarked hvis du har krydderen smækfyldt med bandetatoveringer. For vi VED udmærket at disse ting bliver sorteret fra hos arbejdsgiverne. Det viser al erfaring.

Der hvor jeg er ansat er stort set al rengøringspersonale af anden etnisk herkomst. Og de bærer alle sammen tørklæde. Men der er ikke EN ENESTE af dem som går med burka/nihab.....hvilket helt sikkert skyldes at det er kropumuligt at gøre professionelt rent med sådan en fætter på. Og at Forenede Rengøring derfor IKKE har en burkaløsning i sortimentet over arbejdsbeklædning....

Rent teoretisk kan burkaklædte kvinder søge og få arbejde på et call center..... ;)

Men det er jo meget teoretisk......Og vil næppe fungerer i praksis. Jeg har arbejdet i call-centre i mange år. Og udover at headset og burka/nihab går dårlig i spænd sådan rent praktisk, Og rigtig mange steder har man et beklædningsreglement som vil kræve at de smider burka'en hvis de skal være ansat. Af den simple grund at man skal kunne identificere sine ansatte på udseendet. Der hvor jeg er ansat er der flere af kvinderne i call-centerfunktionerne som går med tørklæde. Men INGEN som går med hverken burka eller Nihab. Og der ER altså en stor forskel.

Men der er efter min mening stadig en stor forskel på et generelt forbud mod burka/nihab i det offentlige rum. Og så på problematikken i forhold til rådighedkravet når vi taler om offentlige ydelser. For hvor jeg mener at man reelt har krav på at kunne gå klædt hvordan fanden man nu end lyster i det offentlige rum, så mener jeg ikke man nødvendigvis har krav på at få offentlige ydelser hvis man ikke opfylder de krav som der nu er for at få disse.

I min kommune var DF for nylig ude med et forslag om at man skulle forbyde kommunalt ansatte at bære religiøse symboler. Her mente man naturligvis tørklæde ect. Men fordi man ikke må formulerer det på den måde, så havde man strikket et forslag sammen som sjovt nok lige lavede en undtagelse når vi snakker mindre kristne kors og davidsstjerner. Det var simpelthen så pinligt at jeg nærmest vred mig i smerte bare ved at læse det. Og forslaget faldt da også med et brag. DF's kernevælgere i kommunen var naturligvis ellevilde :stoned: Og utrolig skuffede over at forslaget faldt. "Knæfald for islam" tror jeg en af dem kaldte det :stoned: :stoned: :stoned: . Vi bor i øvrigt i en kommune hvor Dansk mad i daginstitutionerne og juletræ på torvet er en del af konstitueringsaftalen :tie: :tie:
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 942
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 16770

Indlægaf Delfin » 25. sep 2017, 17:40

KOntanthjælpen er også i spil her http://nyheder.tv2.dk/politik/2017-09-2 ... ller-niqab
0
14 11 14
Brugeravatar
Ubiquitous
Kort karma: 11
Likede indlæg: 219

Indlægaf Ubiquitous » 26. sep 2017, 02:45

avdotja skrev:For et par år siden besøgte jeg et sted der åbenbart ikke var vant til specielt mange vestlige turister. Jeg kan ikke engang komme med et kvalificeret gæt på hvor mange billeder der florerer af heldækkede muslimske kvinder (lang, sort, løsthængende dragt samt fuldstændig dækket hår, men typisk med ansigtet frit) sammen med undertegnedes blegfede, bikiniklædte krop.

Da jeg var færdig med at bade, kunne jeg gå op i snackområdet, hvis madboder alle blev betjent af kvinder. Der var to slags, side om side i en stor pærevæltning: de samme heldækkede kvinder og så kvinder i minimale shorts og tilhørende top (det var et varmt land. Hvis du ikke havde nogen specifikt grund til at dække dig til var mottoet tilsyneladende “jo mindre, des bedre”).

Jeg må med en vis beklagelse meddele at jeg faktisk var overrasket over hvor let folk tog på det. Der var ingen umiddelbar dem-mod-os grupperinger, venskaber/bekendtskaber så ud til at trives på tværs af “grænserne” og man var fuldstændig ligeglad med hvad “modparten” havde på eller ikke på.

Jeg er på ingen måde tilhænger af det kvindesyn der ligger bag burkaen eller, for den sags skyld, tørklædet; og det er uanset om kvinden er blevet tvunget til det eller gør det frivilligt fordi det er sådan man nu engang gør. Men det er et symptom på undertrykkelsen, ikke årsagen; at tvinge folk vil (udover den åbenlyse krænkelse af retten til at klæde sig som man vil) ikke betyde noget som helst.

Jeg kunne ikke tænke mig at være fattig, muslimsk kvinde i førnævnte land, men jeg bilder mig sgu heller ikke ind at det altid er en dans på roser at være i hendes shortsklædte venindes sko.

Det lyder som en abaya. Hvorfor var du skuffet over, at folk ikke havde ondt i røven over hvad folk have på, ligesom i Danmark?

Hvem har bestemt, at abayaen er et symbol på undertrykkelse? Bare fordi DF bliver ved med at sige det, gør det jo ikke sandt. Her i landet går både mænd og kvinder i traditionel påklædning. Hvis abayaen er symbol på undertrykkelse er kanduraen så også? Eller hvordan?
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 72
Likede indlæg: 2251

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 26. sep 2017, 05:03

Jeg ved ikke om det skal forbydes, i det hele taget interesserer jeg mig efterhånden mindre og mindre for hvad i gør med jeres uløselige islamproblemer i Europa, men det er vist en fejlslutning. Som sædvanligt er mange af de mest rabiate muslimer konvertitter eller nyligt radikaliserede individer. Burka er lidt noget andet, men de bærer ikke den sorte heldragt fordi de er født ind i det, eller pga. kulturelle baggrunde - de bære den af bevidst religiøs-ideologiske grunde.

Men som sædvaneligt mener jeg, at det er det samme med konvertitter jeg har mødt andre steder.Islam -> kristendom; buddhisme -> kristendom.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 72
Likede indlæg: 2251

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 26. sep 2017, 05:55

Ubiquitous skrev:Hvem har bestemt, at abayaen er et symbol på undertrykkelse? Bare fordi DF bliver ved med at sige det, gør det jo ikke sandt. Her i landet går både mænd og kvinder i traditionel påklædning. Hvis abayaen er symbol på undertrykkelse er kanduraen så også? Eller hvordan?
Disse klædedrager er udtryk for social kontrol & slut-shaming X 1000 + magt til at påtvinge det syn der ligger bag med vold.

Men jeg syntes alligevel det er sjovt når vestlige feminister og andet laver kunstspring og binder knuder på sig selv for at vise hvordan diverse aspekter af islamisk religion og kultur ikker er kvindeundertrykkende - alt imens kvinder fra den muslimske verden (& muslimske samfund i DK) helt bogstaveligt talt risikerer liv for at slippe for samme ting. Før var det kvindeomskæring der var hipt og udtryk for legitim kulturel mangfoldighed og female empowerment, men det seneste er at vi nu skal tro at sharialov er super frigørende.

Billede
5
Grab them by the pussy
avdotja
Kort karma: 414
Likede indlæg: 9720

Indlægaf avdotja » 26. sep 2017, 11:10

Ubiquitous skrev:
avdotja skrev:For et par år siden besøgte jeg et sted der åbenbart ikke var vant til specielt mange vestlige turister. Jeg kan ikke engang komme med et kvalificeret gæt på hvor mange billeder der florerer af heldækkede muslimske kvinder (lang, sort, løsthængende dragt samt fuldstændig dækket hår, men typisk med ansigtet frit) sammen med undertegnedes blegfede, bikiniklædte krop.

Da jeg var færdig med at bade, kunne jeg gå op i snackområdet, hvis madboder alle blev betjent af kvinder. Der var to slags, side om side i en stor pærevæltning: de samme heldækkede kvinder og så kvinder i minimale shorts og tilhørende top (det var et varmt land. Hvis du ikke havde nogen specifikt grund til at dække dig til var mottoet tilsyneladende “jo mindre, des bedre”).

Jeg må med en vis beklagelse meddele at jeg faktisk var overrasket over hvor let folk tog på det. Der var ingen umiddelbar dem-mod-os grupperinger, venskaber/bekendtskaber så ud til at trives på tværs af “grænserne” og man var fuldstændig ligeglad med hvad “modparten” havde på eller ikke på.

Jeg er på ingen måde tilhænger af det kvindesyn der ligger bag burkaen eller, for den sags skyld, tørklædet; og det er uanset om kvinden er blevet tvunget til det eller gør det frivilligt fordi det er sådan man nu engang gør. Men det er et symptom på undertrykkelsen, ikke årsagen; at tvinge folk vil (udover den åbenlyse krænkelse af retten til at klæde sig som man vil) ikke betyde noget som helst.

Jeg kunne ikke tænke mig at være fattig, muslimsk kvinde i førnævnte land, men jeg bilder mig sgu heller ikke ind at det altid er en dans på roser at være i hendes shortsklædte venindes sko.

Det lyder som en abaya. Hvorfor var du skuffet over, at folk ikke havde ondt i røven over hvad folk have på, ligesom i Danmark?

Hvem har bestemt, at abayaen er et symbol på undertrykkelse? Bare fordi DF bliver ved med at sige det, gør det jo ikke sandt. Her i landet går både mænd og kvinder i traditionel påklædning. Hvis abayaen er symbol på undertrykkelse er kanduraen så også? Eller hvordan?

Tror du skal læse mit indlæg igen....

Jeg skriver at jeg beklager at det rent faktisk overraskede mig...
0
avdotja
Kort karma: 414
Likede indlæg: 9720

Indlægaf avdotja » 26. sep 2017, 11:13

Vlad Kalashnikov skrev:
Ubiquitous skrev:Hvem har bestemt, at abayaen er et symbol på undertrykkelse? Bare fordi DF bliver ved med at sige det, gør det jo ikke sandt. Her i landet går både mænd og kvinder i traditionel påklædning. Hvis abayaen er symbol på undertrykkelse er kanduraen så også? Eller hvordan?
Disse klædedrager er udtryk for social kontrol & slut-shaming X 1000 + magt til at påtvinge det syn der ligger bag med vold.

Men jeg syntes alligevel det er sjovt når vestlige feminister og andet laver kunstspring og binder knuder på sig selv for at vise hvordan diverse aspekter af islamisk religion og kultur ikker er kvindeundertrykkende - alt imens kvinder fra den muslimske verden (& muslimske samfund i DK) helt bogstaveligt talt risikerer liv for at slippe for samme ting. Før var det kvindeomskæring der var hipt og udtryk for legitim kulturel mangfoldighed og female empowerment, men det seneste er at vi nu skal tro at sharialov er super frigørende.

Billede

At man mener at kvinder selv skal have lov til at bestemme hvordan de klæder sig er temmelig forskelligt fra at mene at omskæring og sharia-lovgivning er fjong.
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 26. sep 2017, 11:37

avdotja skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:

Billede

At man mener at kvinder selv skal have lov til at bestemme hvordan de klæder sig er temmelig forskelligt fra at mene at omskæring og sharia-lovgivning er fjong.

Alt det islam har med at kvinder skal dækkes til er kvindeundertrykkende.

At man selv vælger at blive undertrykt fordi det er det nemmeste ift. sin familie og sociale omgangskreds, der forventer og hylder at man går med på hele undertrykkelsestingen, gør det jo ikke bedre.

Meget af feminismen går jo ud på at kvinder skulle lære at se de her usynlige barrierer.

A la slut-shaming, hvis kvinder lokkes til selv at overtage den klump værdier med at kvinder selv er ude om voldtægt hvis de er slutty klædt, at man ikke behøver behandle sexede kvinder pænt fordi de er beskidte sluts, så er det jo ikke fordi slutshaming er fjong og frigørende, når det er kvinder der gør det.

Det betyder bare at den sociale kontrol er så stærk at kvinderne handler direkte imod deres egne interesser, og hjælper med til at undertrykke sig selv.

Det er Stockholmsyndrom, at gidslet identificerer sig med gidseltagerne.
1
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 26. sep 2017, 11:42

Islams kønspolitik ligner helt generelt, at den er designet af mænd med sygelige jalousi-problemer og kontrolmani. Religionen er en wife-beaters våde drøm. Enhver wifebeater ville elske en religion hvor kvinder skal pakkes ind og bestemmes over og kontrolleres og holdes derhjemme.

Men det synes man så på venstrefløjen er en god ting. Kvindefrigørelse er for de hvide, de brune skal bare pakkes ind, det er bedst for dem og de ved jo heller ikke bedre selv.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"