Isotretinoin - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 450
Likede indlæg: 8402

Isotretinoin - erfaringer?

Indlægaf Mangoness » 27. sep 2017, 08:01

Hvis mine blodprøver er ok, så skal jeg starte på Isotretinoin. Indtil videre har jeg den forestilling, at det bliver nogle lange måneder :genert:

Er der nogen af jer, som har erfaring med det, og hvad oplevede I af bivirkninger?

Kan i anbefale noget fugtighedscreme, læbepomade og lignende?

Kom den urene hud igen efter behandlingen?

Har i nogle gode tips til at sluge kapslerne? :panik:
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22930

Re: Isotretinoin - erfaringer?

Indlægaf JoyNips » 27. sep 2017, 14:52

Jeg har fået to kure med isotretinoin. Første gang kom den urene hud tilbage igen et halvt års tid efter behandlingen og jeg fik en omgang mere, som har holdt det væk i nu 5- 6 år.

Jeg havde ikke de store bivirkninger. Tør hud, selvfølgelig og tørre læber (i stor stil). Og tørre næseslimhinder! Men derudover var det ikke så slemt. Jeg havde vist også lidt ledsmerter under 2. omgang, men ikke så slemt at det er noget, jeg husker særlig godt.

Mht. fugtighedscfreme, så var det for mig vigtigt, at det var fugt med fedt og ikke vand. Vandige cremer trængte ikke rigtig gennem den tørre hud. Jeg brugte forskellige cremer undervejs, men jeg husker at Embryolisse var fin og så brugte jeg også Avéne Cicalfate. Læbepomader var mest af alt en hyppighedsting. Jeg kan stadig blive helt panikslagen hvis jeg ikke har læbepomade med, for jeg brugte nærmest læbepomade en gang hver halve time, tror jeg. Husker at jeg brugte Apotekets, Irmas, Burts Bees, EOS og adskillige andre. Jeg skulle bare altid have et par stykker med mig.

Kapslerne slugte jeg bare med noget vand. Jeg har ikke svært ved at sluge piller og den slags.
1
avdotja
Kort karma: 414
Likede indlæg: 9727

Indlægaf avdotja » 27. sep 2017, 15:03

For mig var det ikke en slem omgang. Jeg har givetvis haft mere tør hud/læber, men det var ikke værre end at jeg ikke har hæftet mig synderligt ved det. Mener dog jeg lettere fik næseblod :gruble:

Det er også 5-6 år siden jeg var på det og det er ikke kommet igen :)
1
Brugeravatar
Mangoness

Indlægaf Mangoness » 27. sep 2017, 16:27

JoyNips skrev:Jeg har fået to kure med isotretinoin. Første gang kom den urene hud tilbage igen et halvt års tid efter behandlingen og jeg fik en omgang mere, som har holdt det væk i nu 5- 6 år.

Jeg havde ikke de store bivirkninger. Tør hud, selvfølgelig og tørre læber (i stor stil). Og tørre næseslimhinder! Men derudover var det ikke så slemt. Jeg havde vist også lidt ledsmerter under 2. omgang, men ikke så slemt at det er noget, jeg husker særlig godt.

Mht. fugtighedscfreme, så var det for mig vigtigt, at det var fugt med fedt og ikke vand. Vandige cremer trængte ikke rigtig gennem den tørre hud. Jeg brugte forskellige cremer undervejs, men jeg husker at Embryolisse var fin og så brugte jeg også Avéne Cicalfate. Læbepomader var mest af alt en hyppighedsting. Jeg kan stadig blive helt panikslagen hvis jeg ikke har læbepomade med, for jeg brugte nærmest læbepomade en gang hver halve time, tror jeg. Husker at jeg brugte Apotekets, Irmas, Burts Bees, EOS og adskillige andre. Jeg skulle bare altid have et par stykker med mig.

Kapslerne slugte jeg bare med noget vand. Jeg har ikke svært ved at sluge piller og den slags.

Tak for svaret. Jeg vil prøve at kigge nærmere på det :)

Jeg har svært ved at sluge piller, så jeg håber lidt, at den nyindkøbte synkegel vil hjælpe mig :genert:
0

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness

Indlægaf Mangoness » 27. sep 2017, 16:29

avdotja skrev:For mig var det ikke en slem omgang. Jeg har givetvis haft mere tør hud/læber, men det var ikke værre end at jeg ikke har hæftet mig synderligt ved det. Mener dog jeg lettere fik næseblod :gruble:

Det er også 5-6 år siden jeg var på det og det er ikke kommet igen :)

Tak for svaret :D

Jeg håber, at jeg er lige så heldig, og at jeg ikke skal på pillerne igen. Desværre døjede min far også med uren hud langt op i tyverne :genert:
0

Billede

Cheese Billede
Brugeravatar
Fillie
Kort karma: 850
Geografisk sted: Backsword
Likede indlæg: 5031

Indlægaf Fillie » 27. sep 2017, 17:08

Jeg fik Roaccutan i begyndelsen af 2001. Kuren varede seks måneder, og jeg mindes ikke, jeg havde nogen bivirkninger. Min akne forsvandt og er aldrig vendt tilbage. Jeg krydser fingre for, at du får en lige så positiv oplevelse! :gogo:
1
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Mangoness

Indlægaf Mangoness » 27. sep 2017, 17:17

Fillie skrev:Jeg fik Roaccutan i begyndelsen af 2001. Kuren varede seks måneder, og jeg mindes ikke, jeg havde nogen bivirkninger. Min akne forsvandt og er aldrig vendt tilbage. Jeg krydser fingre for, at du får en lige så positiv oplevelse! :gogo:

Tak, det gør jeg også :kryds:
1

Billede

Cheese Billede
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 618
Likede indlæg: 5545

Indlægaf Little_Woman » 27. sep 2017, 19:27

Jeg har også brugt det en gang; desværre kunne jeg ikke tåle det.

Jeg fik mega pæn hud i ansigtet, til gengæld fik jeg rødt udslet over resten af kroppen :rulle:
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Mangoness

Indlægaf Mangoness » 28. sep 2017, 15:06

Little_Woman skrev:Jeg har også brugt det en gang; desværre kunne jeg ikke tåle det.

Jeg fik mega pæn hud i ansigtet, til gengæld fik jeg rødt udslet over resten af kroppen :rulle:

:8:

Hvor længe var du på pillerne? Gennemførte du? :genert:

Kom den urene hud igen, da du stoppede på pillerne?

Og gik det røde udslæt væk igen? :forvirret:

(Jeg har lidt mange spørgsmål :blush: )
0

Billede

Cheese Billede
Brugeravatar
Little_Woman
Kort karma: 618
Likede indlæg: 5545

Indlægaf Little_Woman » 28. sep 2017, 18:34

Mangoness skrev:
Little_Woman skrev:Jeg har også brugt det en gang; desværre kunne jeg ikke tåle det.

Jeg gennemførte ikke - var vist til kontrol efter en uge, hvor jeg stoppede. Derefter var alt ved det gamle; både krop og ansigt.
0
Nu med fugl

Otto, 16.11.18 :lun:
Brugeravatar
Mangoness

Indlægaf Mangoness » 28. sep 2017, 21:15

Little_Woman skrev:
Mangoness skrev:

Jeg gennemførte ikke - var vist til kontrol efter en uge, hvor jeg stoppede. Derefter var alt ved det gamle; både krop og ansigt.

Årh :(

Jeg har godt læst rundt omkring, at nogle får nogle slemme bivirkninger :ae:
0

Billede

Cheese Billede
JoyNips
Kort karma: 1036
Likede indlæg: 22930

Indlægaf JoyNips » 29. sep 2017, 08:06

Mangoness skrev:
Little_Woman skrev:
Mangoness skrev:

Årh :(

Jeg har godt læst rundt omkring, at nogle får nogle slemme bivirkninger :ae:

Der er jo heldigvis flere, der IKKE får slemme bivirkninger, end der er folk, som gør. Jeg er superglad for at jeg tog skridtet som 25-årig og fik isotretinoin. Jeg skulle have gjort det 10 år tidligere, men risikoen for bivirkninger afholdt mig ALT for længe.
1
Brugeravatar
Mangoness

Indlægaf Mangoness » 29. sep 2017, 15:46

JoyNips skrev:Der er jo heldigvis flere, der IKKE får slemme bivirkninger, end der er folk, som gør. Jeg er superglad for at jeg tog skridtet som 25-årig og fik isotretinoin. Jeg skulle have gjort det 10 år tidligere, men risikoen for bivirkninger afholdt mig ALT for længe.

Det er lidt samme sag for mig. Jeg har også overvejet det i mange år (og håbede, at jeg ville vokse fra det) - men nu har jeg så fundet ud af, at min far døjede med det langt op i tyverne. Og det ser desværre ud til, at jeg har arvet det. Så der er vist ingen vej udenom :genert:

Men jeg får nok at vide i løbet af næste uge, om mine blodprøver er ok (det plejer de at være), så jeg kan begynde :panik:
0

Billede

Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness

Indlægaf Mangoness » 2. okt 2017, 15:56

Jeg har fået kapslerne nu, og de er på størrelse med en tictac.

Nu skal jeg så bare lære at sluge en tictac, så jeg kan få kapslerne ned :genert:
0

Billede

Cheese Billede
Ata
Kort karma: 238
Likede indlæg: 4069

Indlægaf Ata » 25. feb 2019, 10:46

Mangoness skrev:Jeg har fået kapslerne nu, og de er på størrelse med en tictac.

Nu skal jeg så bare lære at sluge en tictac, så jeg kan få kapslerne ned :genert:

Bare lige et tip, som virker på mig og min datter (vi kan heller ikke så godt sluge piller). I stedet for at sluge pillerne med vand, skal du sluge dem med mad. Fordi ens hals er mere indstillet på at synke noget "klumpet", når det er mad. Jeg gør det, at jeg tygger noget mad godt, fx nogle rosiner eller et stykke blødt brød, og så putter jeg pillen i munden, lige inden jeg skal synke maden. Og skyller så efter med et glas vand. Det virker hver gang og som sagt også for min datter.
Senest rettet af Ata 25. feb 2019, 10:57, rettet i alt 1 gang.
1

Tilbage til "Helbred"