Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 769
Likede indlæg: 10151

Re: Dagpengereform - det var dæleme hurtigt!

Indlægaf DetSorteCirkus » 23. okt 2015, 08:30

DD_81 skrev:jeg har undet mig hele dagen...
Om folks udtalelser og rynken på næsen omkring den nu nedsatte dimittendsats.
Der er taget hensyn til forsørgere i aftalen, det finder jeg ret og rimeligt.
Men hvordan kan man stå åbent og udtale sig stærkt kritisk om at modtage 12.500 kr i dagpenge ydelse som nyuddannet, på en forsikring man just har tegnet. Det synes jeg ærligt talt er ret forkælet - jeg ville som dimittend have været fint tilfreds, der er immervæk et spring fra SU'en og op.
Der var en del argumentationer på bl.a. bolig, og ja der er da nogle der må fraflytte kollegier eller anden form for studiebolig, men så er det vel heller ikke flere der er tvunget. Og at man pludselig har en titel på cv'et fordrer vel ikke nødvendigvis man skal ha sin egen 3'er, man kan vel stadig bo i f.x. delebolig.

Nu er det ikke alle, der går fra SU til dagpenge. SOSU´erne og andre faglærte grupper får elevløn i store dele af deres uddannelse, så her vil den lavere dimittentsats kunne mærkes og sikkert for nogen også svække inticitamentet til at melde sig ind i en a-kasse.

Det er da rigtigt, at ikke alle studerende bor på kollegie, men de, der gør, har typisk et mindre lokalt netværk og en lavere økonomisk sandsynlighed for at kunne komme ind på boligmarkedet. I min egen vennekreds var det os, der enten har haft store børneopsparinger eller mulighed for forældrekøb, som under og efter studierne sad i billige lejligheder, hvor vi kunne blive boende, lige så længe vi havde lyst, mens andre måtte rykke videre til dyre lejeboliger. I København og sikkert også andre steder kan en lav husleje stort set kun opnås, hvis du kan finansiere et stort indskud, og det kan du typisk kun som nyuddannet ledig, hvis din studiebolig har været andel eller eje.
Jeg er enig med dig i, at det sandsynligvis ikke bliver jordens undergang over en bred kam, men pga. ovenstående mener jeg dog, at aftalen rammer socialt skævt ift. gruppen af dimittender, og det finder jeg altid kritisk, når en reform gør.

Og ja, meget kan lade sig gøre i en gasovn, som man siger, men opfordringen til at melde sig ind i en a-kasse har altid uofficielt gået på, at det i modsætning til kontanthjælpen var et tilbud, som sikrede dig et voksenliv, der var nogenlunde sammenligneligt med flertallets, og til det hører, vil jeg mene, din egen bolig og ikke et værelse hos andre.
Det er faktisk ikke, fordi jeg har så meget fokus på den enkelte dimittends situation. Det, der bekymrer mig, er, at man er ved at skære så kraftigt i dimittendsatsen, at det risikerer i mindre grad at blive naturligt at melde sig ind i en a-kasse, hvilket er en tendens, som vil kunne skade hele flexicuritymodellen og dermed alle arbejdsmarkedets parter. Jeg tror nemlig ikke, at man så bare vil melde sig ind, når man får sit første job eller senere. Det er vigtigt at få de nyuddannede med fra starten, og som Neenah skriver, kan du ikke alene sammenligne SU og dimittendsats for at bedømme, om tilbuddet stadig er attraktivt for det brede flertal.
6
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 23. okt 2015, 09:05

Det kommer i hvert fald til at få konsekvenser for dem, som har planlagt deres økonomi ud fra hvad de forventede at få i dagpengesats når de blev færdige - og det er vel ret mange lige pt., for jobs hænger på ingen måde på træerne. Man er nødt til ikke at sætte sig for hårdt og samtidig have en rimelig buffer i økonomien hvis man skal kunne betale togbilletter til og fra jobsamtaler og samtidig få mad på bordet og betale regningerne. Hvis denne buffer nu bliver udhulet af stramningerne, så ender vi vel med en masse nye dimittender som må gå fra hus og hjem uden at have noget andet at gå til. Hvem hjælper det i det lange løb? Jeg har svært ved at se hvorfor det er dem, som har allersværest ved at etablere sig både på job- og boligmarkedet, som nu skal betale regningen.
0
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4508

Indlægaf Akehurst2 » 23. okt 2015, 09:26

DetSorteCirkus skrev:
Og ja, meget kan lade sig gøre i en gasovn, som man siger, men opfordringen til at melde sig ind i en a-kasse har altid uofficielt gået på, at det i modsætning til kontanthjælpen var et tilbud, som sikrede dig et voksenliv, der var nogenlunde sammenligneligt med flertallets, og til det hører, vil jeg mene, din egen bolig og ikke et værelse hos andre.
Det er faktisk ikke, fordi jeg har så meget fokus på den enkelte dimittends situation. Det, der bekymrer mig, er, at man er ved at skære så kraftigt i dimittendsatsen, at det risikerer i mindre grad at blive naturligt at melde sig ind i en a-kasse, hvilket er en tendens, som vil kunne skade hele flexicuritymodellen og dermed alle arbejdsmarkedets parter. Jeg tror nemlig ikke, at man så bare vil melde sig ind, når man får sit første job eller senere. Det er vigtigt at få de nyuddannede med fra starten, og som Neenah skriver, kan du ikke alene sammenligne SU og dimittendsats for at bedømme, om tilbuddet stadig er attraktivt for det brede flertal.

Det er jeg meget enig i.

Som dette indlæg også beskrev det: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ ... sikre-sig/

De der dimittender bliver jo ofte til pengekøer. Men hvis de ikke melder sig ind med det samme, så risikerer man, de aldrig kommer ind - og så mangler de altså.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 325
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3224

Indlægaf DD_81 » 23. okt 2015, 09:55

jeres argumenter er læst, og forstået, og giver mening.
Men ja jeg er nok bare, personligt, ikke helt enig.
Ja visse uddannelser giver elev-løn og forskel herfra til ny dimitentsats er lav.
Ja man kan supplere sin SU op med lån og studiejob
Ja det kan virke unfair at forsørgere er bedre stillet, (både i dimittend, SU(enlige forældre) og via de ydelser man får ud over)

Men jeg bliver altså stadig lidt "argh" oppe i mit hoved, når jeg læser i aviser, hører i radioen og på tv, den ærgelse/frustration unge mennesker giver udtryk for, jeg synes ærligt talt det giver et udtryk af forkælelse, udelukkende på deres argumentation og holdning.
og ja arbejdsløsheden er stor, og det ER et problem bladt ny-uddannede, men dagpenge skal jo grundlæggende ikke være ens indkomstgrundlag de første 12-24 måneder efter man har fået sit uddannelsesbevis.

Jeg håber dog, og igen jeg har ikke læst aftalen grundigere igennem, at systemet generelt er åbnet mere op ifht. supplerende dagpenge, kortere projekt ansættelses, sæsonarbejde etc. således at man har muligheden for at være selvforsørgende (helt eller delvis) i en given periode, uden at det giver bagslag på den lange bane, hvilket jeg synes er helt hul i hovedet. Det vil sikkert åbne mange døre, hvis man kan projekt ansættes, f.x tilbud om fastansættelse eller anbefalinger til andre, mund til mund, henvisninger via kollegaer osv.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 133
Likede indlæg: 1618

Indlægaf dykkersild » 23. okt 2015, 11:00

Sådan helt lavpraktisk - hvad får man i dagpengesats nu om dage - altså bruttobeløb? Er der sådan noget som laveste, mellem og højeste?
Jeg har aldrig selv været i kontakt med det system så jeg aner det faktisk ikke.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5863

Indlægaf Dikus » 23. okt 2015, 13:18

Hvordan adskiller den nye sats sig fra SU+lån?

Hvis den er lavere end det, så finder jeg det faktisk problematisk.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4228

Indlægaf Flora » 23. okt 2015, 13:26

dykkersild skrev:Sådan helt lavpraktisk - hvad får man i dagpengesats nu om dage - altså bruttobeløb? Er der sådan noget som laveste, mellem og højeste?
Jeg har aldrig selv været i kontakt med det system så jeg aner det faktisk ikke.

Hvis man er fuldtidsforsikret får man som nyuudannet ca. 14.500 kr om måneden. Er man ikke nyuddannet får man ca. 18.000 kr. om måneden.
0
Debattens sødeste :engel:
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 23. okt 2015, 13:29

Dikus skrev:Hvordan adskiller den nye sats sig fra SU+lån?

SU-sats for udeboende er 5900 kr pr måned og maksimale lånebeløb er 3000 kr, så der er stadig et pænt hop op til den nye dagpengesats.
1
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 23. okt 2015, 13:47

Flora skrev:

SU-sats for udeboende er 5900 kr pr måned og maksimale lånebeløb er 3000 kr, så der er stadig et pænt hop op til den nye dagpengesats.

Det var det, jeg troede.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 32
Likede indlæg: 607

Indlægaf Stars » 23. okt 2015, 15:19

Flora skrev:

Du skal så af den difference betale a-kasse, (højere) indboforsikring, flytte, hvis du bor på kollegie, hvad du ellers har fået studierabat på. Der var en tidligere i tråden, der var steget 1200kr i faste udgifter ved endt studie.
1
Brugeravatar
Flora

Indlægaf Flora » 23. okt 2015, 15:32

Stars skrev:
Flora skrev:

Du skal så af den difference betale a-kasse, (højere) indboforsikring, flytte, hvis du bor på kollegie, hvad du ellers har fået studierabat på. Der var en tidligere i tråden, der var steget 1200kr i faste udgifter ved endt studie.

Ja, det ved jeg. Men mon ikke det kan dækkes ind at den øgede indtægt? Altså så man ender på nogenlunde samme rådighedsbeløb.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 23. okt 2015, 15:36

Stars skrev:
Flora skrev:

den nye sats vil være på 12.800 kr. Det er mere end kontanthjælpssatsen. Det er 2.000 kr. mere end på kontanthjælp - og så meget koster A-kassen trods alt ikke om måneden.
2
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 23. okt 2015, 15:37

Ret beset, synes jeg, det er uforskammet at mene, man ikke kan klare sig for det beløb... Når ingen kæmper for en højere sats til kontanthjælpsmodtagere. Som - i tilfælde af sygdom - også skal betale til A-kasse og ikke nødvendigvis har haft samme mulighed for at forberede sig.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 23. okt 2015, 16:57

polavyk skrev:
Dikus skrev:Ret beset, synes jeg, det er uforskammet at mene, man ikke kan klare sig for det beløb... Når ingen kæmper for en højere sats til kontanthjælpsmodtagere. Som - i tilfælde af sygdom - også skal betale til A-kasse og ikke nødvendigvis har haft samme mulighed for at forberede sig.

Er det ikke det, der er det geniale; Hvis man bruger det argument, er der jo ingen, der skal have noget særligt for "ikke at lave noget".

Jeg synes, vi er ude på et skråplan, når dagpengene pludselig bliver afhængige af, om man er forsørger eller ej. Ellers må der også være to satser for indbetaling.

Det sidste er jeg enig i.
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 387
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3813

Indlægaf Delfin » 23. okt 2015, 19:48

Dikus skrev:Ret beset, synes jeg, det er uforskammet at mene, man ikke kan klare sig for det beløb... Når ingen kæmper for en højere sats til kontanthjælpsmodtagere. Som - i tilfælde af sygdom - også skal betale til A-kasse og ikke nødvendigvis har haft samme mulighed for at forberede sig.

Jeg mener så også, at satsen for enlige på kontanthjælp er latterligt lav. Jeg mener heller ikke, at man hører hjemme på kontanthjælp, hvis man er syg, men det er en helt anden diskussion.

Jeg kender person=x.
x har taget sin uddannelse på revalideringsydelse, som svarer til den fulde dagpengesats. x's indkomst falder allerede med dimmitendsats anno 2015, men det har x taget højde for med noget opsparing. x har en ungdomsbolig, der senest skal fraflyttes 3 mdr efter endt uddannelse. x har måttet sætte sit max huslejeønske op til 5-6000 kr for overhovedet at få nogle tilbud fra boligselskabet. Med den nye sats går x 5000 kr ned i indtægt om måneden. Det ville blive svært at få til at hænge sammen. De der billige boliger hænger jo bare ikke på træerne.

Jeg tror x er meget meget glad for, at det først træder i kraft i 2017. Til den tid har x forhåbentlig fået arbejde.
1
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"