Det kom og det gik

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
musling
Kort karma: 166
Likede indlæg: 2042

Det kom og det gik

Indlægaf musling » 28. sep 2017, 15:20

Jeg voksede op med kassettebåndet og snart også VHS'en. Det var vildt sejt, at man kunne sætte et bånd i en maskine og optage det, der var i tv.

Pludselig en dag, kom en rund skive til verden og revolutionerede vores måde at høre musik og se og optage film på. CD'en og DVD'en drønede frem og fandt plads i vores hjem. CD'en gjorde det muligt at blande musikken og 'kunne ikke slides op' - og DVD'en = wauw. Jeg kan huske at nogen sagde, da BluRay'en kom: Den vil aldrig forsvinde og den vil aldrig blive lige så billig som DVD'en. Den kan noget..

Jaja. Nu skriver vi 2017 og hvornår har du sidst købt en CD/DVD/BluRay? Og hvis du har købt for nyligt - hvor mange køber du så nu kontra for 15 år siden?

Mediet er ikke dødt, men vi må nok erklære det for udgående.

Det kom - revolutionerede - og så gik det igen.
Måske kom der noget nyt?
Måske var der bare ikke et behov længere.

Er der andet end CD/DVD'en der måtte opgive?
Hvad er kommet - blevet og derefter gået igen i løbet af de sidste 30-40 år/i dit liv?
1
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1186
Likede indlæg: 10292

Re: Det kom og det gik

Indlægaf Rapfisk » 28. sep 2017, 15:30

Der var mini-disc'en, som Sony lancerede som et alternativ til kassettebåndet, mens man ikke troede, at kassettebåndets brugere gerne ville have et alternativ til CD'en.

Vi har aldrig brugt den i mit hjem, men movieboksen, man kunne leje, var også en stor ting.

Så er der spillekonsollerne til tv'et. Måske er det bare fordi, jeg er kommet i et andet segment, men hvem har sidst stået i kø efter en X-box?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Zorglup
Kort karma: 24
Geografisk sted: Djursland
Likede indlæg: 526

Indlægaf Zorglup » 28. sep 2017, 15:41

Jeg købte 'Pink Floyd - The wall' på dvd for 5-6 år siden, fordi jeg troede den var væk. Den dukkede så op igen :)
Før i tiden ( 15 - 20 år siden ) købte jeg vel 1-2 cd'ere om måneden og det samme med film.
Nu har jeg flyttekasser fyldt til randen med samme og ser / lytter dem aldrig.
0
:ninja: >>Kung-fu'tze si'r : Ispind i mund, er bedre end ispind i øje !<< :ninja:
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14791

Indlægaf Juki » 28. sep 2017, 15:58

Disketter, MP3-afspillere, discman.. Bruger man stadig iPods?

Cd'er købte jeg også ret mange af da jeg var teenager for 10-15 år siden. Film på VHS, DVD og Blu-ray har jeg aldrig rigtig ejet, det har mest været nogle enkelte serier, tegne- og animationsfilm.

Jeg er så håbløst bagud at jeg først fik en dvdafspiller for 2 år siden ca og et fladskærmstv for få år siden. Inden da havde jeg et gammelt billedrørstv :genert:

Sidste år bestilte jeg den der Nintendo mini, men jeg annullerede ordren pga. ventetid. Ellers kan jeg ikke rigtig komme i tanke om noget lignende der har fået comeback :gruble: Måske Tamagotchien..? Og den gamle Nokia mobil. Jeg ved dog ikke hvor populære de er blevet.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3457
Likede indlæg: 25300

Indlægaf Wizzze » 28. sep 2017, 16:22

0
Do as I say! :whip:
Akehurst2
Kort karma: 797
Likede indlæg: 21959

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2017, 16:24

musling skrev:
Jaja. Nu skriver vi 2017 og hvornår har du sidst købt en CD/DVD/BluRay? Og hvis du har købt for nyligt - hvor mange køber du så nu kontra for 15 år siden?

Jeg har lige købt en lærebog, der stolt annoncerede, at der fulgte en CD-rom med.

Min første tanke: Hvor i alverden skal jeg proppe den ind henne?
4
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Kort karma: 1074
Likede indlæg: 15685

Indlægaf POCKETKITTEN » 28. sep 2017, 16:32

Jeg køber dvd'er, når det er film, jeg ved, jeg får lyst til at se igen og igen. Der er stadig mange film, der ikke kan streames, eller som koster penge.

Hele mit musikforbrug er klaret med Spotify. Har ikke købt en cd i 10 år, tror jeg.

Tror ikke på, at lydbøger eller e-bøger nogensinde vil erstatte bøger for mig, men det er selvfølgelig ikke helt sammenligneligt.
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3457
Likede indlæg: 25300

Indlægaf Wizzze » 28. sep 2017, 16:33

Fastnet telefonen, findes den snart mere?

HDD optageren, den er vel nærmest hel død?

Det analoge tv, sort/hvid må vel tages at være helt væk, men har nogen stadig de store gamle tv stående? mine forældre nægtede længe, for man kunne jo ikke stille noget ovenpå en fladskærm :rulle:

Analoge film kamera, er der snart nogen af dem tilbage i alm. hjem, kan man få fremkaldt nogen steder mere, og de der blitz man brændte af, var der 4 i sådan en man satte ovenpå kameraet? :gruble:
2
Do as I say! :whip:
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2017, 17:01

POCKETKITTEN skrev:
Tror ikke på, at lydbøger eller e-bøger nogensinde vil erstatte bøger for mig, men det er selvfølgelig ikke helt sammenligneligt.

Rigtige bøger bliver først flået fra my cold dead hands.
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1085

Indlægaf Seladon » 28. sep 2017, 17:02

Wizzze skrev:Fastnet telefonen, findes den snart mere?

HDD optageren, den er vel nærmest hel død?

Det analoge tv, sort/hvid må vel tages at være helt væk, men har nogen stadig de store gamle tv stående? mine forældre nægtede længe, for man kunne jo ikke stille noget ovenpå en fladskærm :rulle:

Analoge film kamera, er der snart nogen af dem tilbage i alm. hjem, kan man få fremkaldt nogen steder mere, og de der blitz man brændte af, var der 4 i sådan en man satte ovenpå kameraet? :gruble:

fastnet telefon er noget, som kun folk med fremskreden nostalgi stadigvæk har. Og det er kun pga nostalgien :lol:

Listen er lang: grammofonen, magnetbåndaspilleren, VHF båndafspilleren, pladespilleren med vinyl plader, walkmanen...
finder man på det tekniske museum.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2017, 17:02

Wizzze skrev:Fastnet telefonen, findes den snart mere?

På kontorer her i Bruxelles er den stadig vildt populær, sammen med stationære computere :-D
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 28. sep 2017, 17:04

Seladon skrev:
Listen er lang: grammofonen, magnetbåndaspilleren, VHF båndafspilleren, pladespilleren med vinyl plader, walkmanen...

Pladespillere og vinylplader fik da noget af en revival med hipsterne.

Og har vel egentlig haft et fint nicheliv hos musikafficionados helt generelt.
1
Brugeravatar
musling
Kort karma: 166
Likede indlæg: 2042

Indlægaf musling » 28. sep 2017, 17:06

Fedt I vil være med til at tænke tilbage :D

Kommer selv lige i tanker om halogenpæren. Den var så genial, da den kom frem - findes den efterhånden andre steder end i butikkerne? Jeg har i hvert fald ikke noget med halogen mere - til gengæld er al belysning i huset LED.
1
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1085

Indlægaf Seladon » 28. sep 2017, 17:08

Akehurst2 skrev:
Seladon skrev:

Pladespillere og vinylplader fik da noget af en revival med hipsterne.

Og har vel egentlig haft et fint nicheliv hos musikafficionados helt generelt.

Fuld forståeligt, for vinylpladernes lydkvalitet er virkelig fint. Men nichen er ret lille, så vidt jeg kunne se.

Og endnu en ting for nostalgikere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Conway
Permanent bortvist
Kort karma: 25
Likede indlæg: 470

Indlægaf Conway » 28. sep 2017, 19:09

Amiga 500 og Commodore 64 ej at forglemme. Telegrafen og morsenøglen. Karbidlampen på de gamle hestevogne og nefalygten på cyklerne samt gaslyset på hovedgaderne. Listen er uendelig...
1
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"