Det kom og det gik

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1085

Re: Det kom og det gik

Indlægaf Seladon » 28. sep 2017, 19:43

Bismarkvægten, vaskebrættet , høvlene .....
Generelt kan man sige at gammelt håndværktøj er skiftet ud med moderne redskaber
1
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3460
Likede indlæg: 25309

Indlægaf Wizzze » 28. sep 2017, 19:51

Conway skrev:Amiga 500 og Commodore 64 ej at forglemme. Telegrafen og morsenøglen. Karbidlampen på de gamle hestevogne og nefalygten på cyklerne samt gaslyset på hovedgaderne. Listen er uendelig...

Hov hov, Amiga 500 og Commodore 64 (ok 128) trives stadig fint nogen steder, har jeg hørt :fløjt:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29732

Indlægaf paint » 28. sep 2017, 19:51

Seladon skrev:
Wizzze skrev:Fastnet telefonen, findes den snart mere?

HDD optageren, den er vel nærmest hel død?

Det analoge tv, sort/hvid må vel tages at være helt væk, men har nogen stadig de store gamle tv stående? mine forældre nægtede længe, for man kunne jo ikke stille noget ovenpå en fladskærm :rulle:

Analoge film kamera, er der snart nogen af dem tilbage i alm. hjem, kan man få fremkaldt nogen steder mere, og de der blitz man brændte af, var der 4 i sådan en man satte ovenpå kameraet? :gruble:

fastnet telefon er noget, som kun folk med fremskreden nostalgi stadigvæk har. Og det er kun pga nostalgien :lol:

Listen er lang: grammofonen, magnetbåndaspilleren, VHF båndafspilleren, pladespilleren med vinyl plader, walkmanen...
finder man på det tekniske museum.

Pladespiller og vinylplader, finder man også hjemme hos mig. I øvrigt også en fin gammel forstærker. Og jeg bor ikke på et teknisk museum ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 934
Likede indlæg: 10487

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2017, 19:54

Først og fremmest må man erkende at YouTube mere eller mindre har afsluttet krigen om, hvilke medier man skal benytte. Alle de andre streamingtjenester når ikke YouTube til sokkeholderne i markedsandele. Man kan uden problemer se film i 4K på YouTube.

Jo jo, vi er selvfølgelig stadig nogen der gerne vil have vores musik fra andre steder end YouTube, og også have vores samling til at ligge lokalt, men at det rigtigt flytter på tingene er en illusion. En DVD understøtter lyd i 24 bit op til 192 kHz, hvilket er betragteligt mere end de 16 bit ved 44.1 kHz man kan klemme ud af en CD, men det lader til at folk for det meste er tindrene ligeglade med den form for detaljer. De moderne DAWs tillader at optage ved 32 bit floating point, men jeg har ikke umiddelbart hørt om at det kan købes.

Jeg har købt en del musik i såkaldt HD opløsning, som netop på grund af det højere dynamiske spand ved 24/192 ikke behøver at være nært så hård komprimeret. Stadig vælger jeg dog tabsløse filformater, som regel FLAC, og downloader tingene som filer. At have musikken på skive er bare ikke aktuelt længere, og en fil kan ikke slides op. Derudover kan den flyttes til samtlige afspillere man måtte have.

Så er der dem, der sværger til vinyl. Vinyl har den fordel, at det ikke er bundet af bitrate som digitale medier, og kan på den måde også bære 24 bits formater. Så når folk siger, de kan høre mere på vinyl, kan det som sådan være rigtigt nok. I mine øjne er det dog ikke et godt medie under nogen omstændigheder, fordi der er en betragtelig slitage, og varme/kulde påvirkning kan få pladen til at slå sig, og når den først er skæv, så lyder den absolut ikke rigtigt længere. Sammenholdt med, at man kan opnå 24 bits dybde på en helt almindelig download, så bliver pladen igen overflødig, og jeg betragter den i høj grad mere som et statussymbol og en statement, end så meget andet.

Med de nye encoding formater og de nye algorimter, for MP3 og andre teknologier, kan det være særdeles vanskeligt at høre at man lytter til lossy formater.

Ethvert form for fysisk medie vil dø inden for ganske få år. Folk trækkker al form for TV og musik over nettet. Pirattjenester udfører deres job langt bedre end alle streamingtjenesterne gør. De leverer perfekt materiale - de er eddermame grundige, og de ved hvad de laver - og det går hurtigt. Samtidigt investerer folk rent faktisk penge i deres pirateri, ved at betale for servere til at holde styr på deres ting, og de går utroligt meget op i det.

Jeg så den anden dag en top ti over over uploadere på et internationalt piratsite. Nummer 1 havde uploadet over 14 petabytes. Det er jo grotesk.

De fysiske medier er dels for dem, der ikke har forstået at toget er kørt, og dels for dem, som bruger de fysiske medier til at understrege at det er en del af deres identitet.

Jeg har personligt et Blu-ray RAM drev i min ene computer. Jeg har brugt det en enkelt gang, umiddelbart efter at jeg havde installeret driveren, og ville teste det virkede. Jeg lånte en skive fra en ven, jeg så det virkede, og afleverede skiven igen. Jeg har ikke brugt det drev siden. Jeg ejer ikke en CD/DVD/Blu-ray skive. Min anden computer har slet ikke et drev til optiske medier.

Jeg ser det ikke som en dårlig udvikling. Der var jo ingen der holdt fast i film på VHS da DVD kom. Det handlede jo om, at man havde opfundet noget der var bedre, ganske enkelt. Selvfølgelig vælger folk den løsning der ganske enkelt er den bedste teknologi. Der er ingen grund til at begræde tabet af gamle teknologier. Jeg kan i hvert fald ikke se den grund, hvis der findes én.

Om folk stadig benytter iPods tvivler jeg på, deres telefon klarer jo det hele. Jeg kunne godt overveje at finde en afspiller der understøtter FLAC og med meget intern hukommelse med tiden, fordi jeg godt kan lide af have tingene adskilt, og i den sammenhæng kunne en Sony Walkman være interessant. Men igen - her er jeg absolut i mindretal, og min telefon klarer jobbet fint, så det er en personlig præference fra min sige.

Intet andet.
0
It's a grand experiment
A well planned bizarre event
It's a grand experimental life
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2017, 20:02

paint skrev:
Seladon skrev:

Det analoge tv, sort/hvid må vel tages at være helt væk, men har nogen stadig de store gamle tv stående? mine forældre nægtede længe, for man kunne jo ikke stille noget ovenpå en fladskærm :rulle:

Analoge film kamera, er der snart nogen af dem tilbage i alm. hjem, kan man få fremkaldt nogen steder mere, og de der blitz man brændte af, var der 4 i sådan en man satte ovenpå kameraet? :gruble:

fastnet telefon er noget, som kun folk med fremskreden nostalgi stadigvæk har. Og det er kun pga nostalgien :lol:

Listen er lang: grammofonen, magnetbåndaspilleren, VHF båndafspilleren, pladespilleren med vinyl plader, walkmanen...

Pladespiller og vinylplader, finder man også hjemme hos mig. I øvrigt også en fin gammel forstærker. Og jeg bor ikke på et teknisk museum ;)

Må jeg spørge om, hvorfor du benytter det system? Altså, jeg er oprigtigt interesseret, jeg er ikke ude på at vente på dit svar og så fortælle hvor dumt det er, men jeg kunne godt tænke mig at vide det, fordi jeg selv kun ser uplemper. Er det nye plader, optaget med moderne teknik? Og hvad afspiller du på? Ny grammofon, ny forstærker, nye højttalere? Eller er det et ældre system, der nu engang lyder som sådan et system gør, med musik fra LP'ens storhedstid?

Det er jo absolut ikke småpenge sådan et system kan koste, hvis man går ud og investerer i noget af det bedre i dag.

Det kunne være sjovt for mig at høre, hvad det er ved den løsning der tiltaler dig, fordi jeg selv er 100% digital. Selv om jeg må sige, at jeg har hørt ting som Beatles og Simon & Garfunkel der absolut havde sin charme på det.
0
It's a grand experiment
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29732

Indlægaf paint » 28. sep 2017, 20:51

Aragorn skrev:
paint skrev:
Seladon skrev:

Må jeg spørge om, hvorfor du benytter det system? Altså, jeg er oprigtigt interesseret, jeg er ikke ude på at vente på dit svar og så fortælle hvor dumt det er, men jeg kunne godt tænke mig at vide det, fordi jeg selv kun ser uplemper. Er det nye plader, optaget med moderne teknik? Og hvad afspiller du på? Ny grammofon, ny forstærker, nye højttalere? Eller er det et ældre system, der nu engang lyder som sådan et system gør, med musik fra LP'ens storhedstid?

Det er jo absolut ikke småpenge sådan et system kan koste, hvis man går ud og investerer i noget af det bedre i dag.

Det kunne være sjovt for mig at høre, hvad det er ved den løsning der tiltaler dig, fordi jeg selv er 100% digital. Selv om jeg må sige, at jeg har hørt ting som Beatles og Simon & Garfunkel der absolut havde sin charme på det.

Jeg kan helt enkelt bedre lide lyden fra vinylplader end digitaliseret lyd, fra en CD. Jeg ved godt at der er vilde diskussioner omkring lydkvaliteten fra henholdsvis analoge medier som vinylplader versus digitaliseret lyd, som CD'er. JEG synes at jeg kan høre flere nuancer på en plade end på en CD.
Nogle har talt om " lp'ens styrke i forhold til cd'en er dens evne til at gengive musikken med høj timing, hvor en dac har et problem med at gengive alle frekvenser i samme millisekund". Om det er præcis dét, jeg kan høre - ved jeg ikke. Men en forskel - det kan jeg dog høre.

Jeg har primært de gamle originale vinylplader (men også nyere). Jeg kan også godt lige fornemmelsen af at have en plade - coveret er ofte et lille kunstværk i sig selv.

Min pladespiller, er nok i den ende man vil kalde nyere high end. Forstærkeren, er en fin ældre Luxman med palisander-kasse rundt om.

Denne model

Billede

Jeg har originale gamle højtalere i trækabinet - primært fordi jeg synes de er flotte. Jeg har dog også et par nyere DALI ZENSOR 3 højtalere, med en formidabel lyd. ;)
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2017, 20:53

Jeg ved ikke, om det allerede er blevet nævnt, men telefonbøger og busplaner trykt på papir er også en saga blot.

GPS enheder har også trange kår. Jeg har flere gange oplevet, at Google Maps er langt mere præcis og kender flere veje og er bedre opdateret end en GPS fra TomTom eller Garmin.

Indbygget GPS i en bil er problematisk, det er noget værre bøvl når de skal opdateres.

Den stationære PC er nærmest kun noget som mennesker der har behov for en kraftig maskine til afvikling af spil har, samt professionelle inden for IT og andre der har brug for en kraftigere maskine, eksempelvis fotografer der skal lave efterbehandling af billeder - ellers er det mit indtryk at folk generelt foretrækker en bærbar computer.

En kablet forbindelse til modem/router er også forbeholdt nørder, de fleste foretrækker WiFi.

Store diske i computerne er heller ikke noget folk har det store behov for, der hele ryger op på G Drive, Dropbox eller Amazon Cloud.

Deployment af en server kræver ikke en tekniker, det hele klares via scripts.
0
It's a grand experiment
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2017, 20:55

paint skrev:
Aragorn skrev:
paint skrev:
Seladon skrev:

Jeg kan helt enkelt bedre lide lyden fra vinylplader end digitaliseret lyd, fra en CD. Jeg ved godt at der er vilde diskussioner omkring lydkvaliteten fra henholdsvis analoge medier som vinylplader versus digitaliseret lyd, som CD'er. JEG synes at jeg kan høre flere nuancer på en plade end på en CD.
Nogle har talt om " lp'ens styrke i forhold til cd'en er dens evne til at gengive musikken med høj timing, hvor en dac har et problem med at gengive alle frekvenser i samme millisekund". Om det er præcis dét, jeg kan høre - ved jeg ikke. Men en forskel - det kan jeg dog høre.

Jeg har primært de gamle originale vinylplader (men også nyere). Jeg kan også godt lige fornemmelsen af at have en plade - coveret er ofte et lille kunstværk i sig selv.

Min pladespiller, er nok i den ende man vil kalde nyere high end. Forstærkeren, er en fin ældre Luxman med palisander-kasse rundt om.

Denne model

Billede

Jeg har originale gamle højtalere i trækabinet - primært fordi jeg synes de er flotte. Jeg har dog også et par nyere DALI ZENSOR 3 højtalere, med en formidabel lyd. ;)

Det er bestemt også lækkert :-)
0
It's a grand experiment
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1085

Indlægaf Seladon » 28. sep 2017, 21:01

Aragorn skrev:Jeg ved ikke, om det allerede er blevet nævnt, men telefonbøger og busplaner trykt på papir er også en saga blot.

GPS enheder har også trange kår. Jeg har flere gange oplevet, at Google Maps er langt mere præcis og kender flere veje og er bedre opdateret end en GPS fra TomTom eller Garmin.

Indbygget GPS i en bil er problematisk, det er noget værre bøvl når de skal opdateres.

Den stationære PC er nærmest kun noget som mennesker der har behov for en kraftig maskine til afvikling af spil har, samt professionelle inden for IT og andre der har brug for en kraftigere maskine, eksempelvis fotografer der skal lave efterbehandling af billeder - ellers er det mit indtryk at folk generelt foretrækker en bærbar computer.

En kablet forbindelse til modem/router er også forbeholdt nørder, de fleste foretrækker WiFi.

Store diske i computerne er heller ikke noget folk har det store behov for, der hele ryger op på G Drive, Dropbox eller Amazon Cloud.

Jeps, Google maps er fin og præcis, meeeeeen..........det vil registrere din placering og en masse af andre ting om dig. Og hvem ved hvad Google gør med alle disse oplysninger. Klokkeklart eksempel på bagsiden af den teknologiske medalje.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2017, 21:01

Den trykte avis forsvinder også inden længe. Vi ser krampetrækningerne.

Kontanter ryger også, men ikke med det samme.
0
It's a grand experiment
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2017, 21:02

Seladon skrev:
Aragorn skrev:Jeg ved ikke, om det allerede er blevet nævnt, men telefonbøger og busplaner trykt på papir er også en saga blot.

Jeps, Google maps er fin og præcis, meeeeeen..........det vil registrere din placering og en masse af andre ting om dig. Og hvem ved hvad Google gør med alle disse oplysninger. Klokkeklart eksempel på bagsiden af den teknologiske medalje.

Helt enig. Det er dybt problematisk. De bruger de data til alt hvad de kan. Ingen tvivl om dét.
0
It's a grand experiment
Brugeravatar
Persnikedy
Kort karma: 1024
Likede indlæg: 17939

Indlægaf Persnikedy » 28. sep 2017, 21:04

Jeg har købt en blueray film idag.... :genert: Det er den anden film i denne måned som jeg har købt med hjem

For 15år siden ejede jeg ikke engang en dvd afspiller, men for 10år siden købte jeg nok minimum 3 dvder om måneden
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Aragorn

Indlægaf Aragorn » 28. sep 2017, 21:05

Musikstudier forsvinder også meget hurtigt. Der vil være få tilbage der er tilpas store, men teknologien gør det absolut muligt at optage sin musik selv.
0
It's a grand experiment
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 28. sep 2017, 23:18

Mønttelefoner.

Har lige genset Fight Club, der er til min overraskelse en mønttelefon med i den. Den er fra 1999, og fik mig til at tænke hvad var den sidste film der foregår i nutiden, hvor der er en mønttelefon med.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 28. sep 2017, 23:19

Film som sådan er da lidt ved at forsvinde og blive erstattet af streaming-Serier?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"