Slut med natåbne apoteker ??

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3464
Likede indlæg: 25349

Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Wizzze » 29. sep 2017, 17:54

Har de ikke gået ret stille med det her? :nerve:

https://www.b.dk/nationalt/slut-med-doe ... liver-ramt

Jeg er faktisk overrasket over at der kun er 11 natåbne apoteker i landet i dag :gruble:
Men nu kun et? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 832
Likede indlæg: 8015

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Mani » 29. sep 2017, 17:57

Wizzze skrev:Har de ikke gået ret stille med det her? :nerve:

https://www.b.dk/nationalt/slut-med-doe ... liver-ramt

Jeg er faktisk overrasket over at der kun er 11 natåbne apoteker i landet i dag :gruble:
Men nu kun et? :gruble:

Jeg så en del om det lige da det blev besluttet. Men jeg bor også tæt på Aarhus, så måske var det lokalt der var opmærksomhed på at døgnapoteket blev indskrænket?
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 955
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 24239

Indlægaf icelady » 29. sep 2017, 18:01

Debatten kørte sidste år, og til dels i år her i byen.

Det kom frem, at størstedelen af salget om natten var "ikke akutte" ting, såsom kondomer, cremer, hovedpinepiller og andet, som stort ikke ville gøre en livstruende forskel, om man fik det kl 1 om natten eller kl 9, når apoteket åbnede til normal dagstid.

Akut-medicin får man jo som oftest udleveret ved besøg ved vagtlægen, så her i byen betyder det, at man skal gå fra den ene ende af sygehuset til den anden, for at få akutmedicin.

Problemet er så dem, der feks glemmer at få købt p-piller, eller hovedpinepiller; eller dem, der får besøg af vagtlægen som udskriver noget. Men hvis man i de tilfælde alligevel skal ud at køre, kan det for så vidt være underordnet om man skal køre på et apotek, eller på sygehuset.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14791

Indlægaf Juki » 29. sep 2017, 18:11

Jeg synes også at kunne huske det tidligere har været fremme :gruble:

Men jeg har måske ikke tænkt så meget over det, da jeg ikke arbejder om natten(som eksemplet i artiklen) Egentlig tror jeg kun at jeg har haft behov for kraftig smertestillende medicin akut, udenfor normal åbningstid, én gang. Og den gang fik jeg det leveret med en taxa da det var helt umuligt for mig at komme på apoteket efter det.

Hvis det stadig er muligt tænker jeg at det for mange ikke gør den store forskel. Det er vel kun hvis det er noget medicin man skal instrueres i?

Ja, det skulle da lige være hvis der ikke er en skadestue i ens by.. Det kommer jeg faktisk i tvivl om nu om der er her i byen :genert:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 943
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 16771

Indlægaf Delfin » 29. sep 2017, 18:44

Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.
2
14 11 14
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14791

Indlægaf Juki » 29. sep 2017, 18:50

Delfin skrev:Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.

Jeg var ikke omkring en læge da jeg akut fik brug for stærk smertestillende medicin. Det blev klaret via telefonen da det var en velkendt komplikation. Jeg kan ikke huske om jeg havde haft fat i egen læge tidligere der havde noteret jeg skulle have det medicin, hvis smerterne tog til.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 29. sep 2017, 18:59

Juki skrev:
Delfin skrev:Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.

Jeg var ikke omkring en læge da jeg akut fik brug for stærk smertestillende medicin. Det blev klaret via telefonen da det var en velkendt komplikation. Jeg kan ikke huske om jeg havde haft fat i egen læge tidligere der havde noteret jeg skulle have det medicin, hvis smerterne tog til.

Ja der findes nok eksempler, hvor det bliver mere besværligt, men mon ikke, det så bliver, så man kan hente til opstart i lægevagten i stedet for apotek? Normalt har jeg fået noget smertestillende med hjem, hvis jeg fx er udskrevet efter operation e.lign., og det mener jeg er normen, her hvor vi ikke har noget døgnapotek i nærheden. Så det er vel også en mulighed, at de bliver bedre til det andre steder i landet
, hvis smerter efter en behandling er en mulighed.
0
14 11 14
fisken80
Kort karma: 702
Likede indlæg: 25934

Indlægaf fisken80 » 29. sep 2017, 21:05

Delfin skrev:
Juki skrev:

Ja der findes nok eksempler, hvor det bliver mere besværligt, men mon ikke, det så bliver, så man kan hente til opstart i lægevagten i stedet for apotek? Normalt har jeg fået noget smertestillende med hjem, hvis jeg fx er udskrevet efter operation e.lign., og det mener jeg er normen, her hvor vi ikke har noget døgnapotek i nærheden. Så det er vel også en mulighed, at de bliver bedre til det andre steder i landet

Altså jeg synes sgu det er fjollet at lukke døgnapotekerne. Jeg har prøvet at få blærebetændelsen en sen aften, ringe til lægevagten, der sendte en recept til apoteket, hvor jeg så hentede det. Det er da fuldkommen tosset, at jeg fremover skal forbi lægevagten og optage hans tid med noget så banalt som en blærebetændelse.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 400
Likede indlæg: 3899

Indlægaf Artem » 29. sep 2017, 21:05

Det er et par måneder siden at jeg læste om det i Nordjyske, hvor det er noget med at apotekerne kunne vælge mellem forskellige ordninger, og med generelt dårligere åbningstider.
En af de ting jeg undrede mig over den gang var at vi har et sygehus her i kommunen, mens nabokommunen ikke har det, men de har til gengæld et apotek med bedre åbningstider.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 29. sep 2017, 21:38

fisken80 skrev:
Delfin skrev:
Juki skrev:

Altså jeg synes sgu det er fjollet at lukke døgnapotekerne. Jeg har prøvet at få blærebetændelsen en sen aften, ringe til lægevagten, der sendte en recept til apoteket, hvor jeg så hentede det. Det er da fuldkommen tosset, at jeg fremover skal forbi lægevagten og optage hans tid med noget så banalt som en blærebetændelse.

Jeg ved ikke præcist, hvordan det fungerer her, men jeg er sikker på, der er styr på det. Det er ikke så tit, jeg bruger lægevagten, og når jeg gør, er det som regel slemt nok til at, at de vil se mig. Blindtarmsbetændelse er en af dem, jeg har været afsted med.
Jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvor slem din var, men normalt ville jeg vente til næste dag med en blærebetændelse, en halsbetændelse og andet i den størrelsesorden, også selvom jeg er i immundæmpende medicinsk behandling med instruks om at søge læge selv ved mindre infektioner. Så er der selvfølgelig weekenderne, hvor jeg/man må overveje situationen lidt mere.

Det fungerer jo her og alle de andre steder, hvor man ikke har haft den mulighed hidtil. 'Mit' nærmeste døgnapotek ligger en togtur på en time hver vej herfra. Det lukker godt nok ikke, men så kan det vist godt vente, hvis jeg ikke er for syg til at køre så langt. I øvrigt kører togene alligevel ikke om natten, så det kan ikke bruges til noget. Hvis jeg skal til lægevagt om natten, koster det 400 kr til en taxa. Sådan er det bare at bo lidt udenfor de større byer. Hvis alle skulle have adgang til døgnåbne apoteker indenfor rimelig transportafstand, ville det være vanvittig dyrt at have kørende, og der er andre steder i sundhedsvæsenet, jeg hellere ser pengene brugt.
Jeg tror bare, jer som mister muligheden lige skal vænne jer til de nye måder at gøre tingene på.
2
14 11 14
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29826

Indlægaf paint » 29. sep 2017, 21:50

Hvis man forudsætter, at de nuværende 11 døgnapoteker, ligger fordelt nogenlunde rundt omkring i landets kommuner (som der er 98 af) så sparer man altså ca. 174.000 kr pr Kommune på døgnapoteker.

Går de ikke i lidt små sko på Christiansborg?
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 29. sep 2017, 22:12

paint skrev:Hvis man forudsætter, at de nuværende 11 døgnapoteker, ligger fordelt nogenlunde rundt omkring i landets kommuner (som der er 98 af) så sparer man altså ca. 174.000 kr pr Kommune på døgnapoteker.

Omvendt kan man jo godt diskutere behovet. Der er 4 i jylland med Aalborg, Randers, Århus, og Esbjerg.
Vi har altså rigtig mange steder i landet hvor der er over 100 km til et døgnåbent apotek, og folk overlever da på trods af det.
For hvis man mener at det et must så burde der være flere, så der maks er omkring 50 km til det nærmeste.
4
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29826

Indlægaf paint » 29. sep 2017, 22:23

Artem skrev:
paint skrev:Hvis man forudsætter, at de nuværende 11 døgnapoteker, ligger fordelt nogenlunde rundt omkring i landets kommuner (som der er 98 af) så sparer man altså ca. 174.000 kr pr Kommune på døgnapoteker.

Omvendt kan man jo godt diskutere behovet. Der er 4 i jylland med Aalborg, Randers, Århus, og Esbjerg.
Vi har altså rigtig mange steder i landet hvor der er over 100 km til et døgnåbent apotek, og folk overlever da på trods af det.
For hvis man mener at det et must så burde der være flere, så der maks er omkring 50 km til det nærmeste.

Det er jo relativt logisk, at det er i de større byer, at der er døgnåbne apoteker, Jo højere befolkningstal, des større er kundekredsen og dermed behovet. Jeg mener ikke man skal have døgnåbne apoteker, selv i små landsbyer. Men i landets større byer, synes jeg godt man kunne have det.

Noget helt andet er, at jeg faktisk troede at apotekerne selv bestemte, om de havde et kundegrundlag for at holde døgnåbent. Apoteker er jo, trods alt, private firmaer og burde vel selv bestemme, om de ville have åbent eller ej. Men sådan er det åbenbart ikke.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 29. sep 2017, 22:42

paint skrev:Det er jo relativt logisk, at det er i de større byer, at der er døgnåbne apoteker, Jo højere befolkningstal, des større er kundekredsen og dermed behovet. Jeg mener ikke man skal have døgnåbne apoteker, selv i små landsbyer. Men i landets større byer, synes jeg godt man kunne have det.

Noget helt andet er, at jeg faktisk troede at apotekerne selv bestemte, om de havde et kundegrundlag for at holde døgnåbent. Apoteker er jo, trods alt, private firmaer og burde vel selv bestemme, om de ville have åbent eller ej. Men sådan er det åbenbart ikke.

Det er jeg med på. Synes bare fordelingen er lidt sjov, specielt med hensyn til Randers. Tænker at det var bedre at det feks. havde været Holstebro, for at have en bedre geografisk dækning af hele jylland.
Synes bare den nuværende liste er mærkelig for det er jo ikke en gang de 11 største byer, for så burde byer som Vejle og Kolding også være med på listen.

På den måde synes jeg det er fint nok at ensrette servicen mere i hele landet. Dog skal vi endnu en gang være vidne til en gang Københavneri, hvor de som det eneste sted skal have en bedre service end resten af landet.
1
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 29. sep 2017, 22:46

Der er en masse lovgivning omkring apoteker https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=164756
Indskrænkning i åbningstid sker, fordi de mister nogle offentlige tilskud http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhe ... gnapoteker
Senest rettet af Delfin 29. sep 2017, 22:53, rettet i alt 1 gang.
0
14 11 14

Tilbage til "Helbred"