https://www.b.dk/nationalt/slut-med-doe ... liver-ramt
Jeg er faktisk overrasket over at der kun er 11 natåbne apoteker i landet i dag

Men nu kun et?

Wizzze skrev:Har de ikke gået ret stille med det her?![]()
https://www.b.dk/nationalt/slut-med-doe ... liver-ramt
Jeg er faktisk overrasket over at der kun er 11 natåbne apoteker i landet i dag
Men nu kun et?
Delfin skrev:Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.
Juki skrev:Delfin skrev:Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.
Jeg var ikke omkring en læge da jeg akut fik brug for stærk smertestillende medicin. Det blev klaret via telefonen da det var en velkendt komplikation. Jeg kan ikke huske om jeg havde haft fat i egen læge tidligere der havde noteret jeg skulle have det medicin, hvis smerterne tog til.
Delfin skrev:Juki skrev:Delfin skrev:Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.
Jeg var ikke omkring en læge da jeg akut fik brug for stærk smertestillende medicin. Det blev klaret via telefonen da det var en velkendt komplikation. Jeg kan ikke huske om jeg havde haft fat i egen læge tidligere der havde noteret jeg skulle have det medicin, hvis smerterne tog til.
Ja der findes nok eksempler, hvor det bliver mere besværligt, men mon ikke, det så bliver, så man kan hente til opstart i lægevagten i stedet for apotek? Normalt har jeg fået noget smertestillende med hjem, hvis jeg fx er udskrevet efter operation e.lign., og det mener jeg er normen, her hvor vi ikke har noget døgnapotek i nærheden. Så det er vel også en mulighed, at de bliver bedre til det andre steder i landet
, hvis smerter efter en behandling er en mulighed.
fisken80 skrev:Delfin skrev:Juki skrev:Delfin skrev:Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.
Ja der findes nok eksempler, hvor det bliver mere besværligt, men mon ikke, det så bliver, så man kan hente til opstart i lægevagten i stedet for apotek? Normalt har jeg fået noget smertestillende med hjem, hvis jeg fx er udskrevet efter operation e.lign., og det mener jeg er normen, her hvor vi ikke har noget døgnapotek i nærheden. Så det er vel også en mulighed, at de bliver bedre til det andre steder i landet
, hvis smerter efter en behandling er en mulighed.
Altså jeg synes sgu det er fjollet at lukke døgnapotekerne. Jeg har prøvet at få blærebetændelsen en sen aften, ringe til lægevagten, der sendte en recept til apoteket, hvor jeg så hentede det. Det er da fuldkommen tosset, at jeg fremover skal forbi lægevagten og optage hans tid med noget så banalt som en blærebetændelse.
paint skrev:Hvis man forudsætter, at de nuværende 11 døgnapoteker, ligger fordelt nogenlunde rundt omkring i landets kommuner (som der er 98 af) så sparer man altså ca. 174.000 kr pr Kommune på døgnapoteker.
Går de ikke i lidt små sko på Christiansborg?
Artem skrev:paint skrev:Hvis man forudsætter, at de nuværende 11 døgnapoteker, ligger fordelt nogenlunde rundt omkring i landets kommuner (som der er 98 af) så sparer man altså ca. 174.000 kr pr Kommune på døgnapoteker.
Går de ikke i lidt små sko på Christiansborg?
Omvendt kan man jo godt diskutere behovet. Der er 4 i jylland med Aalborg, Randers, Århus, og Esbjerg.
Vi har altså rigtig mange steder i landet hvor der er over 100 km til et døgnåbent apotek, og folk overlever da på trods af det.
For hvis man mener at det et must så burde der være flere, så der maks er omkring 50 km til det nærmeste.
paint skrev:Det er jo relativt logisk, at det er i de større byer, at der er døgnåbne apoteker, Jo højere befolkningstal, des større er kundekredsen og dermed behovet. Jeg mener ikke man skal have døgnåbne apoteker, selv i små landsbyer. Men i landets større byer, synes jeg godt man kunne have det.
Noget helt andet er, at jeg faktisk troede at apotekerne selv bestemte, om de havde et kundegrundlag for at holde døgnåbent. Apoteker er jo, trods alt, private firmaer og burde vel selv bestemme, om de ville have åbent eller ej. Men sådan er det åbenbart ikke.