Slut med natåbne apoteker ??

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3457
Likede indlæg: 25300

Re: Slut med natåbne apoteker ??

Indlægaf Wizzze » 30. sep 2017, 08:23

FruKuk skrev:Jeg har forsøgt at komme i tanke om noget medicin, der lå mellem at være så akut, at man ikke kan vente 6-8 timer og så lidt akut, at man ikke fik en "startpakke" udleveret af vagtlægen/skadestuen.

Men jeg så heller aldrig benyttet mig af et døgn/natapotek, så måske jeg bare ikke er målgruppe.

Jeg kan huske 4 gange i mit liv, hvor vi en weekend af lægevagten har fået at vide, at der skulle hentes medicin på et døgnapotek. 2 gange har det været penicillin, og en gang var noget feberdæmpende og en gang noget specielt smertestillende efter en tandoperation.
Dengang tror jeg så ikke man kunne komme og hente medicin på sygehus/skadestue :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29688

Indlægaf paint » 30. sep 2017, 08:25

Wizzze skrev:
Artem skrev:
paint skrev:Enig, bortset fra det med 'Københavneriet'. Der bor altså 1½ mio mennesker i Københavns-området, hvilket alt andet lige jo også vil gøre, at der er langt flere der kunne få brug for et døgnåbent apotek. Jeg ved ikke, hvor mange kunder der gennemsnitligt er på landets døgnåbne apoteker, men jo flere mennesker der er samlet på ét sted, jo flere vil der være, der kunne have behov for det.
Men som du selv siger, hvis man havde dem geografisk placeret så de kunne dække et større område, ville det da også være fint nok.

I mine yngre år da jeg boede i Aalborg har jeg en gang været med min søster inde på det døgnåbne i Aalborg, og det er faktisk mit indtryk at de havde rigeligt med kunder om natten.

Hvorfor min pointe lidt er at enten har vi døgnåbne apoteker, eller også har vi ikke. København skal ikke være en undtagelse.

Jeg gætter på at det hænger sammen med at København nu har 1813, altså telefon"læge" ikke en reel vagtlæge, med adgang til medicin og evt. sygebesøg :gruble:

Jeg gætter så på, at det næste bliver en sms-tjeneste. Du sender en sms til et nummer og skriver, hvad du fejler. Kort efter modtager du en sms, med teksten 'God bedring'
5
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 30. sep 2017, 13:02

paint skrev:
Wizzze skrev:
Artem skrev:
paint skrev:Enig, bortset fra det med 'Københavneriet'. Der bor altså 1½ mio mennesker i Københavns-området, hvilket alt andet lige jo også vil gøre, at der er langt flere der kunne få brug for et døgnåbent apotek. Jeg ved ikke, hvor mange kunder der gennemsnitligt er på landets døgnåbne apoteker, men jo flere mennesker der er samlet på ét sted, jo flere vil der være, der kunne have behov for det.
Men som du selv siger, hvis man havde dem geografisk placeret så de kunne dække et større område, ville det da også være fint nok.

I mine yngre år da jeg boede i Aalborg har jeg en gang været med min søster inde på det døgnåbne i Aalborg, og det er faktisk mit indtryk at de havde rigeligt med kunder om natten.

Hvorfor min pointe lidt er at enten har vi døgnåbne apoteker, eller også har vi ikke. København skal ikke være en undtagelse.

Jeg gætter på at det hænger sammen med at København nu har 1813, altså telefon"læge" ikke en reel vagtlæge, med adgang til medicin og evt. sygebesøg :gruble:

Jeg gætter så på, at det næste bliver en sms-tjeneste. Du sender en sms til et nummer og skriver, hvad du fejler. Kort efter modtager du en sms, med teksten 'God bedring'

Hvis man betaler ekstra sender de en sådan en smiley her: :kram:
1
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 942
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 16770

Indlægaf Delfin » 30. sep 2017, 14:37

Artem skrev:
Wizzze skrev:Jeg gætter på at det hænger sammen med at København nu har 1813, altså telefon"læge" ikke en reel vagtlæge, med adgang til medicin og evt. sygebesøg :gruble:

Men i kan vil stadig komme til en lægevagt hvis den er nødvendigt? Eller henviser de så en til skadestuen?

På 1813 bliver man henvist til akutmodtagelse eller akutklinik alt efter hvor man bor i regionen, så selvfølgelig kan man komme til at se en læge, hvis det vurderes nødvendigt. 1813 er bare en port, der sorterer 'kan vente til i morgen, klares med et godt råd' fra
1
14 11 14
JoyNips
Kort karma: 1030
Likede indlæg: 22853

Indlægaf JoyNips » 30. sep 2017, 15:04

Delfin skrev:Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.

Jeg har én gang benyttet et natapotek. Fik i løbet af en time virkelig virkelig slem blærebetændelse og ringede til lægevagten, som udskrev sulfa, som jeg så kunne hente på apoteket. Fik ikke noget til opstart, eftersom jeg ikke blev tilset. Det var fredag aften, så jeg havde skullet gå til mandag formiddag, hvis ikke jeg havde haft den mulighed.
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 826
Likede indlæg: 7972

Indlægaf Mani » 30. sep 2017, 15:22

JoyNips skrev:
Delfin skrev:Jeg kan ikke se, der skulle være de store problemer med det. Hvis man har akut behov for medicin, får man jo til opstart fra lægevagten, og så kan man hente resten, når apoteket åbner. Håndkøb kan man købe i en døgnkiosk de fleste steder i landet, og daglig receptmedicin er ærlig talt et spørgsmål om at organisere sin tid. Også for folk med skæve arbejdstider. Vi arbejder trods alt ikke altid, så der er rig lejlighed til at gå på apoteket. Jeg tror, jeg brugte Steno en gang i de 12 år, jeg boede i Kbh. Kan ikke huske, hvad det var, men det kunne sikkert havde været klaret på anden vis.

Jeg har én gang benyttet et natapotek. Fik i løbet af en time virkelig virkelig slem blærebetændelse og ringede til lægevagten, som udskrev sulfa, som jeg så kunne hente på apoteket. Fik ikke noget til opstart, eftersom jeg ikke blev tilset. Det var fredag aften, så jeg havde skullet gå til mandag formiddag, hvis ikke jeg havde haft den mulighed.

Vores apotek har da åbent om lørdagen. Og selv om der ikke længere er døgnåbne apoteker vil der stadig være nogle, som har åbent fra 06-24 så vidt jeg forstår.
1
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 30. sep 2017, 15:37

JoyNips skrev:

Men den procedure er jo så anderledes, hvis der ikke findes et natapotek.
0
14 11 14
JoyNips
Kort karma: 1030
Likede indlæg: 22853

Indlægaf JoyNips » 30. sep 2017, 15:47

Mani skrev:
JoyNips skrev:

Vores apotek har da åbent om lørdagen. Og selv om der ikke længere er døgnåbne apoteker vil der stadig være nogle, som har åbent fra 06-24 så vidt jeg forstår.

Det er selvfølgelig rigtigt at det kunne være blevet hentet på normalt apotek når de åbnede kl. 9-10 stykker lørdag formiddag. Men det ændrer jo ikke ved, at jeg ikke fik til opstart fra lægevagten.
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 30. sep 2017, 16:05

JoyNips skrev:
Det er selvfølgelig rigtigt at det kunne være blevet hentet på normalt apotek når de åbnede kl. 9-10 stykker lørdag formiddag. Men det ændrer jo ikke ved, at jeg ikke fik til opstart fra lægevagten.

Vi har som sagt intet døgnapotek, men jeg har ikke stået i netop den situation i praksis. Jeg har kun haft konsultationer, hvor jeg var syg nok til at de ville se mig, men man kunne vel forestille sig, at lægen efter telefonkonsultationen lægger medicin til opstart ved skranken i modtagelsen.

Måske andre herinde har prøvet det i praksis?
0
14 11 14
ajnaM
Kort karma: 675
Likede indlæg: 15377

Indlægaf ajnaM » 30. sep 2017, 19:22

Jeg må indrømme, at jeg har det fint med, at jeg bor i nærheden af Steno.

Jeg har flere gange haft behov for akut medicin, især til børnene, og jeg har kun meget sjældent oplevet at få det hos vagtlægen. Flere gange har vagtlægen faktisk ledt, fordi det gerne har skullet gå stærkt, men så har de ikke haft noget af det, og vi har måttet på apoteket. Hvis det skal være en løsning, skal de i hvert fald have et noget større lager, end det har været tilfældet indtil videre.

I øvrigt har det virket sådan lidt suspekt, de gange jeg har fået medicin på hospitalet. Sådan en lille pose piller fra en læge - ikke noget navn, ikke nogen indlægsseddel eller noget. Jeg foretrækker klart at tage forbi apoteket.
0
ajnaM
Kort karma: 675
Likede indlæg: 15377

Indlægaf ajnaM » 30. sep 2017, 19:25

Og der er i øvrigt altid masser af mennesker på apoteket om natten. Det er ikke fordi, de mangler kunder - i hvert fald ikke på Steno.

Mange af dem er forældre med små børn. Der er typisk godt med lyd på på sådan en nat. :tie: Og altså, det har kun været ganske få gange, jeg ikke selv har kunnet vente med opstart af eksempelvis penicillin, som det typisk har været for mig. Men ungerne, de venter generelt helst ikke. Og slet ikke på smertestillende.
0
fisken80
Kort karma: 698
Likede indlæg: 25837

Indlægaf fisken80 » 30. sep 2017, 19:32

Delfin skrev:
fisken80 skrev:
Delfin skrev:
Juki skrev:

Jeg var ikke omkring en læge da jeg akut fik brug for stærk smertestillende medicin. Det blev klaret via telefonen da det var en velkendt komplikation. Jeg kan ikke huske om jeg havde haft fat i egen læge tidligere der havde noteret jeg skulle have det medicin, hvis smerterne tog til.

Ja der findes nok eksempler, hvor det bliver mere besværligt, men mon ikke, det så bliver, så man kan hente til opstart i lægevagten i stedet for apotek? Normalt har jeg fået noget smertestillende med hjem, hvis jeg fx er udskrevet efter operation e.lign., og det mener jeg er normen, her hvor vi ikke har noget døgnapotek i nærheden. Så det er vel også en mulighed, at de bliver bedre til det andre steder i landet
, hvis smerter efter en behandling er en mulighed.

Altså jeg synes sgu det er fjollet at lukke døgnapotekerne. Jeg har prøvet at få blærebetændelsen en sen aften, ringe til lægevagten, der sendte en recept til apoteket, hvor jeg så hentede det. Det er da fuldkommen tosset, at jeg fremover skal forbi lægevagten og optage hans tid med noget så banalt som en blærebetændelse.

Jeg ved ikke præcist, hvordan det fungerer her, men jeg er sikker på, der er styr på det. Det er ikke så tit, jeg bruger lægevagten, og når jeg gør, er det som regel slemt nok til at, at de vil se mig. Blindtarmsbetændelse er en af dem, jeg har været afsted med.
Jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvor slem din var, men normalt ville jeg vente til næste dag med en blærebetændelse, en halsbetændelse og andet i den størrelsesorden, også selvom jeg er i immundæmpende medicinsk behandling med instruks om at søge læge selv ved mindre infektioner. Så er der selvfølgelig weekenderne, hvor jeg/man må overveje situationen lidt mere.

Det fungerer jo her og alle de andre steder, hvor man ikke har haft den mulighed hidtil. 'Mit' nærmeste døgnapotek ligger en togtur på en time hver vej herfra. Det lukker godt nok ikke, men så kan det vist godt vente, hvis jeg ikke er for syg til at køre så langt. I øvrigt kører togene alligevel ikke om natten, så det kan ikke bruges til noget. Hvis jeg skal til lægevagt om natten, koster det 400 kr til en taxa. Sådan er det bare at bo lidt udenfor de større byer. Hvis alle skulle have adgang til døgnåbne apoteker indenfor rimelig transportafstand, ville det være vanvittig dyrt at have kørende, og der er andre steder i sundhedsvæsenet, jeg hellere ser pengene brugt.
Jeg tror bare, jer som mister muligheden lige skal vænne jer til de nye måder at gøre tingene på.

Udover at være afsindig smertefuldt, så kan blærebetændelse også udvikle sig til mere alvorlige ting, så det er komplet skørt at vente til næste dag med at få behandling.
De gange jeg har været ramt, og det er en del gange, der har det været meget meget smertefuldt og så afgjort ikke noget jeg havde lyst til at vente med at få behandlet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 30. sep 2017, 19:51

fisken80 skrev:
Udover at være afsindig smertefuldt, så kan blærebetændelse også udvikle sig til mere alvorlige ting, så det er komplet skørt at vente til næste dag med at få behandling.
De gange jeg har været ramt, og det er en del gange, der har det været meget meget smertefuldt og så afgjort ikke noget jeg havde lyst til at vente med at få behandlet.

Det er klart, man skal søge læge, hvis det udvikler sig, og man får feber osv, men man kan nu roligt se det an et stykke tid. Er man heldig, kan man endda drikke/tisse det væk i opløbet. Jeg ved ikke, om jeg er noget specielt for mig, men jeg ville personligt lige se det an, om det kan vente til næste dag. Måske er det fordi, jeg er vant til at være syg af lidt af hvert, at min tærskel er ret høj. Don't know.
Men at vi har forskellige grænser for, hvornår vi søger læge, er egentlig ikke det vigtige i forhold til nat-apoteker. Har man behov for lægehjælp og medicin nu og her, så får man det jo også, og om man skal hente medicinen på apoteket eller i akutklikken kan vel være lige meget.
3
14 11 14
HappyHippo
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2220

Indlægaf HappyHippo » 30. sep 2017, 22:03

Det meste smertestillende kan jo købes hos 7/11. På trods af små børn har jeg aldrig brugt dægnapotek, vi har en gang været på 7/11 kl 2 om natten efter panodil junior
1
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14791

Indlægaf Juki » 30. sep 2017, 22:57

HappyHippo skrev:Det meste smertestillende kan jo købes hos 7/11. På trods af små børn har jeg aldrig brugt dægnapotek, vi har en gang været på 7/11 kl 2 om natten efter panodil junior

Det er bare ikke alle steder der findes en 7/11..

Jeg tror desuden ikke den tættest på mig har døgnåbent :gruble:
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:

Tilbage til "Helbred"