avdotja skrev:Som udgangspunkt synes jeg det er fornuftigt nok at gøre "et eller andet", men er enig med Tux i at der kommer til at ramme pensionisterne (som i forvejen tit har svært ved at få lov til at leve af deres murstensbundne formue).
Jeg havde gerne set at det kun trådte i kraft, hvis man ønskede at låne mere end 60% af husets værdi. Eller at man alternativt havde besluttet at man kun måtte have afdragsfrihed på den del der lå under 60% af boligens værdi. Der skal alligevel noget til før værdien af boligmarkedet falder med 40%.
En anden konsekvens er, at for det samme hus til 4 mio, vil folk med lavere indtægter fremadrettet kun bliver tilbudt de dyrere, fastforrentede lån; mens højindkomstgruppen stadig vil have adgang til de billigere, afdragsfrie flekslån. Det mener jeg er virkelig, virkelig uheldigt.
Selvom man kun har en husstandsindtægt på f.eks. 650.000 kr, kan en opsparing på 1 mio betyde at et hus til 4 mio kan være et fin ide. Men med de nye låneregler vil det betyde at man formentlig kun bliver tilbudt fastforrentede lån med afdrag, mens familien med en indkomst på 4 mio og nul opsparing stadig vil have adgang til de billige lån.
Man kan ikke købe et hus til 4 mio uden opsparing jf. allerede gældende regler. Det kræver mindst 5% udbetaling dvs. 200.000 kr