900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Re: 900.000 danskere fik denne SMS fra Røde Kors - som koster penge at afmelde

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 09:46

DenBruneMunk skrev:
Bimmerdyret skrev:
DenBruneMunk skrev:Mon ikke,

Nuppet fra forbrugerombudsmanden
Hvornår er det ulovligt at sende mails, sms’er mv.?
Det er ulovligt at kontakte forbrugere via mail og sms (elektronisk post) for at markedsføre varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren i forvejen har givet sin tilladelse til det (givet samtykke).

Spamforbuddet gælder i forhold til alle, dvs. at virksomheder ikke må sende elektroniske reklamer til forbrugere, andre virksomheder, foreninger, ansatte i offentlige myndigheder mv. Læs mere om reglerne for spam og elektronisk post.

Noget kan tyde på at har man fået den SMS, så har også tidligere tilkendegivet at man accepterer fremtidige henvendelser, og så er det også fair at det er med gebyr for at afmelde igen.

Alt andet er ulovligt

Dansk Røde Kors har offentligt meldt ud at de har købt telefonnumre fra et privat firma.

Iflg. forbrugerombudsmanden har de ikke indhentet samtykke med modtager. Du mener nok det har sælger af telefon nummer men de har lige meget hvad de skriver, ikke lovligt ret til at videre sælge private informationer iflg. dataloven, hvor de altså deler informationer for en pris. Det samtykke du giver ved konkurrence har intet med videresalg at gøre, ligesom de heller ikke skjult kan tillade sig at misbruge dit NemID fordi du deltager i en konkurrence og de i betingelser skriver at de må bruge dit NemID til andre virksomheder og hævning af penge osv..
Skjulte agenda'r i betingelser, er ulovlige , men korrekt, de skal først findes, før man kan dømme firmaer, som oftest også er set i TV.

Jamen, vi er enige :)
Netop fordi de pågældende brugere ikke har givet samtykke osv. så er det ikke lovligt.
Jeg forsøgte med det oplyste at understøtte din udtalelse om at det var ulovligt...
0
JoyNips
Kort karma: 1032
Likede indlæg: 22880

Indlægaf JoyNips » 2. okt 2017, 09:48

Bimmerdyret skrev:
JoyNips skrev:Hvis man ikke vil modtage sms'er, så må man læse vilkårene for diverse konkurrencer og lignende og lade være med at deltage i ting, hvor ens nummer videregives.

Ja, men som det allerede ER offentliggjort, så har Røde Kors KØBT telefonnumre af et privat firma.
Røde Kors har derfor sendt SMS'er ud til de telefonnumre de har købt.

Når et firma x køber telefonnumre af firma Y så kan ejerne af telefonnumrene jo ikke lige gøre noget mht konkurrencer eller deltagelse når de ikke ved hvem og hvortil deres numre gives :)

Og det er dét jeg skriver. Hvis man ikke vil have at firma Y sælger ens nummer, så skal man læse hvad man giver dem tilladelse til.
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 2. okt 2017, 09:56

Bimmerdyret skrev:
DenBruneMunk skrev:
Bimmerdyret skrev:

Det er ulovligt at kontakte forbrugere via mail og sms (elektronisk post) for at markedsføre varer eller tjenesteydelser, medmindre forbrugeren i forvejen har givet sin tilladelse til det (givet samtykke).

Spamforbuddet gælder i forhold til alle, dvs. at virksomheder ikke må sende elektroniske reklamer til forbrugere, andre virksomheder, foreninger, ansatte i offentlige myndigheder mv. Læs mere om reglerne for spam og elektronisk post.

Noget kan tyde på at har man fået den SMS, så har også tidligere tilkendegivet at man accepterer fremtidige henvendelser, og så er det også fair at det er med gebyr for at afmelde igen.

Alt andet er ulovligt

Dansk Røde Kors har offentligt meldt ud at de har købt telefonnumre fra et privat firma.

Iflg. forbrugerombudsmanden har de ikke indhentet samtykke med modtager. Du mener nok det har sælger af telefon nummer men de har lige meget hvad de skriver, ikke lovligt ret til at videre sælge private informationer iflg. dataloven, hvor de altså deler informationer for en pris. Det samtykke du giver ved konkurrence har intet med videresalg at gøre, ligesom de heller ikke skjult kan tillade sig at misbruge dit NemID fordi du deltager i en konkurrence og de i betingelser skriver at de må bruge dit NemID til andre virksomheder og hævning af penge osv..
Skjulte agenda'r i betingelser, er ulovlige , men korrekt, de skal først findes, før man kan dømme firmaer, som oftest også er set i TV.

Netop fordi de pågældende brugere ikke har givet samtykke osv. så er det ikke lovligt.
Jeg forsøgte med det oplyste at understøtte din udtalelse om at det var ulovligt...

goodie :)

Desværre som tidligere nævnt, kan de have købt af et udenlandsk firma, som må opbevare og sælge det fra USA :(
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 09:58

JoyNips skrev:
Bimmerdyret skrev:
JoyNips skrev:Hvis man ikke vil modtage sms'er, så må man læse vilkårene for diverse konkurrencer og lignende og lade være med at deltage i ting, hvor ens nummer videregives.

Ja, men som det allerede ER offentliggjort, så har Røde Kors KØBT telefonnumre af et privat firma.
Røde Kors har derfor sendt SMS'er ud til de telefonnumre de har købt.

Når et firma x køber telefonnumre af firma Y så kan ejerne af telefonnumrene jo ikke lige gøre noget mht konkurrencer eller deltagelse når de ikke ved hvem og hvortil deres numre gives :)

Og det er dét jeg skriver. Hvis man ikke vil have at firma Y sælger ens nummer, så skal man læse hvad man giver dem tilladelse til.

I netop dette tilfælde vil det så være ret let at levere et dødsstød til det pågældende mobilselvskab, fordi det klart overskrider reglerne for levering/videresalg af data til 3. part.
Og det er en sag, der er afgjort i forhold til TDC tilbage i slut 90'erne.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 10:02

DenBruneMunk skrev:
Bimmerdyret skrev:
DenBruneMunk skrev:
Bimmerdyret skrev:

Alt andet er ulovligt

goodie :)

Desværre som tidligere nævnt, kan de have købt af et udenlandsk firma, som må opbevare og sælge det fra USA :(

Men det har det netop ikke - de (Røde Kors) har nævnt det opgældende firma - der er dansk (geomedia A/S)

Under alle omstændigheder kan man ikke klandre 1 firma for at give oplysninger videre (dere er 900.000 der er ramt, og ja...nogle har accepteret), men alligevel 900.000!!!

Geomedia bør fortælle hvem, de har købt oplysninger fra.
0
Ficus
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2907

Indlægaf Ficus » 2. okt 2017, 10:23

Efterhånden må de fleste også vide at det meste viden/data om dem, bliver købt og solgt på kryds og tværs. Lovligt(man har godkendt etellerandet) eller ulovligt.

Jeg er nok mest "forarget", kan ikke finde det rigtige ord, over at nogen som RK bruger penge på det. Men der er det måske mig der er naiv.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 2. okt 2017, 10:31

Bimmerdyret skrev:Men det har det netop ikke - de (Røde Kors) har nævnt det opgældende firma - der er dansk (geomedia A/S)

Under alle omstændigheder kan man ikke klandre 1 firma for at give oplysninger videre (dere er 900.000 der er ramt, og ja...nogle har accepteret), men alligevel 900.000!!!

Jeg kan ikke finde GeoMedia på CVR.dk ? Så er det dansk, eller bare dansk repræsenteret?

Du må have læst forkert, jeg kan intet finde på google med rødekors og geomedia på samme side, og intet om geomedia som har data på brugere? Så måske andet firma egentlig stavet anderledes.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret

Indlægaf Bimmerdyret » 2. okt 2017, 11:13

DenBruneMunk skrev:
Bimmerdyret skrev:Men det har det netop ikke - de (Røde Kors) har nævnt det opgældende firma - der er dansk (geomedia A/S)

Jeg kan ikke finde GeoMedia på CVR.dk ? Så er det dansk, eller bare dansk repræsenteret?

Du må have læst forkert, jeg kan intet finde på google med rødekors og geomedia på samme side, og intet om geomedia som har data på brugere? Så måske andet firma egentlig stavet anderledes.

Sry... lægger mig fladt ned :lol:

Det pågældende firma, der havde opkøbt telefonnumre var iflg Røde Kors

Geomatic A/S

:)

Bleklager mange gange angivelse af forkert firmanavn - og jeg kan ikke enggang undskylde med autocorrect.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1787
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 31166

Indlægaf LadyFox » 2. okt 2017, 11:36

Mistermor skrev:Men er det sikkert, at Røde Kors får pengene, det koster at afmelde? Kan det ikke være en service, som de betaler for?

Jeg var selv ude for, at jeg fik en sms fra vores lokale kunstskole, fordi jeg havde været tilmeldt sidste år. Den ville også koste penge at afmelde, så jeg ringede i stedet. Og jeg blev også halvfornærmet, fordi jeg ikke mener, at man binder sig til en ekstra sæson, fordi man tilmelder sig et kursus en sæson. - De havde i forvejen sendt girokort, hvor jeg havde skrevet en mail omkring min forundring over automatisk at være blevet tilmeldt i år også.

Men umiddelbart tænker jeg bare, at det ikke er kunstskolen, der får det beløb, men det selskab, der administrerer sms´erne?

Jeg ville også blive irriteret. Men det ville nu ikke få mig til at stoppe med at give til Røde kors. Jeg gav 300 via Michael Schøt og 50 til dem, der kom ved døren. Det er stadig en god sag. Verden bliver bare værre og værre markedsføringsmæssigt.

Det er jo lidt sjovt, at vi kan hidse os op i den grad over sådan en lille ting, - og så sidder der børn, der har levet deres liv i en flygtningelejr.
Hvad skal vi vælge at være forargede over? :-D

E-boks sender også sms´er om natten.....

Omvendt så kan man jo heller ikke hidse sig op over noget som helst i ens privatliv hvis tingene skal måles op efter børn i flygtningelejre.
6
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
PerXX
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2446

Indlægaf PerXX » 2. okt 2017, 11:37

Røde Kors selv siger at det ikke koster noget at afmelde SMS'erne:

Hvis du har fået en besked om, at det koster dig penge at afmelde vores SMS-kommunikation, er det en fejl hos din teleudbyder. Du vil ikke betale noget gebyr for at afmelde vores SMS-henvendelser.

Når det så er sagt er det stadig ikke en ret sympatisk metode at opkøbe telefonnumre og udsende reklamer på den måde.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 2. okt 2017, 12:25

Jeg synes ikke om at Røde Kors køber telefonnumre på den måde, heller ikke selvom det forgår lovligt og folk giver tilladelser til viderformidling af den slags på konkurrencer og den slags.
Røde Kors lever af folk lyst til at donerer deres hårdt tjente penge, og altså af folks gode vilje til at støtte den gode sag, der synes jeg derfor forpligter lidt i forhold til hvordan man fremføre sin sag. Og jeg synes det er okay hardcore markedsføring af sende en million smser ud til folk der ikke har bedt om det. Er de for fremme i skoende, og for pressende risikere de jo i værste fald at folk der ellers gerne ville støtte trækker sig.
3
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 345

Indlægaf annella » 2. okt 2017, 12:37

DenBruneMunk skrev:

Jeg er ikke helt sikker, men jeg mener, at GeoMedia hører til US-koncernen Intergraph, Corp. Huntsville/Alabama.
0
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 2. okt 2017, 12:51

Mistermor skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes ikke om at Røde Kors køber telefonnumre på den måde, heller ikke selvom det forgår lovligt og folk giver tilladelser til viderformidling af den slags på konkurrencer og den slags.
Røde Kors lever af folk lyst til at donerer deres hårdt tjente penge, og altså af folks gode vilje til at støtte den gode sag, der synes jeg derfor forpligter lidt i forhold til hvordan man fremføre sin sag. Og jeg synes det er okay hardcore markedsføring af sende en million smser ud til folk der ikke har bedt om det. Er de for fremme i skoende, og for pressende risikere de jo i værste fald at folk der ellers gerne ville støtte trækker sig.

Det er jeg enig i. Men det sker jo allerede i voldsom grad, og det gælder alle i branchen. Facere, gentagne telefonopringninger, indsamlinger. Jeg undrer mig over, hvordan det kan betale sig. Kan facere og phonere tjene deres løn og mere ind?

Så sandt. Jeg synes i forvejen at de store organisationer er alt for fremme i skoende, både i forhold til de steder de henvender sig, men også hvad angår den måde de ofte fortæller deres budskab på, derfor kunne jeg ikke drømme om at støtte en lang række af de store organisationer.
Jeg synes bare ikke der ligefrem er behov for at skrue endnu mere op for kontaktformerne.
0
AstaPasta
Kort karma: 91
Likede indlæg: 3658

Indlægaf AstaPasta » 2. okt 2017, 13:04

LadyFox skrev:
Mistermor skrev:
LadyFox skrev:Jeg synes ikke om at Røde Kors køber telefonnumre på den måde, heller ikke selvom det forgår lovligt og folk giver tilladelser til viderformidling af den slags på konkurrencer og den slags.

Det er jeg enig i. Men det sker jo allerede i voldsom grad, og det gælder alle i branchen. Facere, gentagne telefonopringninger, indsamlinger. Jeg undrer mig over, hvordan det kan betale sig. Kan facere og phonere tjene deres løn og mere ind?

Så sandt. Jeg synes i forvejen at de store organisationer er alt for fremme i skoende, både i forhold til de steder de henvender sig, men også hvad angår den måde de ofte fortæller deres budskab på, derfor kunne jeg ikke drømme om at støtte en lang række af de store organisationer.
Jeg synes bare ikke der ligefrem er behov for at skrue endnu mere op for kontaktformerne.

Jeg synes det er mere offensivt at modtage fysiske foldere osv. i postkassen eller på min dørmåtte. Eller de mere aggresive facere for den sags skyld.
Så hvis de i højere grad vil gå over til sms, ser jeg det som en bonus. Hvis jeg endda kunne framelde at blive ringet op eller få husstandsomdelt crap, måtte de gerne få både mit telefonnummer, min mail og hvad de ellers vil have af elektroniske kontaktoplysninger. Men det er åbenbart et præferencespørgsmål.
0
I was born lost and take no pleasure in being found.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16430

Indlægaf vibbsen » 2. okt 2017, 13:12

Altså jeg har som sådan ikke noget issue med at de sender en SMS i forsøget på at indsamle penge.

Til gengæld så ville jeg gå helt i spagat over at skulle betale for at slippe for flere SMS'er fra dem. Og jeg ville være fuldstændig ligeglad med om det var fordi der var en udgift for dem ved en sådan afmelding. Not my fucking problem.

Hvad angår den der med at SMS'en er sendt sent om aftenen og nogle er blevet vækket, har fået vækket børnene/katten/deres gamle mor/blev skræmt fra vid og sans/whatever kan jeg kun sige :Slap dog lige lidt off...Hvis du ikke var så helvedes nysgerrig så kunne du jo bare sætte din telefon på lydløs om aftenen. Og hvis du ikke kan modtage en SMS om natten uden at tro at dette er en besked om død og ødelæggelse, så skulle du snuppe dig en snak med en god psykolog....Der er vist noget du skal have arbejdet lidt med....
7
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"