At få fjernet mandler som voksen - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2170

At få fjernet mandler som voksen - erfaringer?

Indlægaf Evapeva » 2. okt 2017, 15:47

I skrivende stund har jeg (endnu en) galoperende halsbetændelse, pyh hvor er det strengt. Udover at gøre hamrende ondt, så vokser den ene mutant-agtige mandel nærmest ind i munden, sådan at hvis jeg ikke laver kartoffelmund, så kan jeg mærke den og får sat brækrefleksen igang. Super! :stoned: Mig på stærk penicillin og sideløbende mælkesyrebakterier for ikke at ende med svamp over hele kroppen efterfølgende. :klap:

Jeg fik allerede grønt lys til at få mine mandler fjernet i december 2016, men der var jeg lige blevet gravid = ingen operationer i fuld narkose. Nu er baby ekstern, så det er bare om at tage sig sammen til at hoppe på ventelisten. Jeg er ret nervøs; synes alle skriver om det, som den VÆRSTE oplevelse i deres voksne liv, cirka. :nerve:

Nå - andre med dumme mandler? Som har fået dem fjernet? Er der noget om alle dommedagsfortællingerne hist og pist? Fortæl en masse om det! :wave:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
didaa
Kort karma: 64
Likede indlæg: 1055

Re: At få fjernet mandler som voksen - erfaringer?

Indlægaf didaa » 2. okt 2017, 18:26

Når du nu har prøvet at føde, så tænker jeg du allerede har oplevet en pæn stor smerte i forvejen - så i det lys bliver det nok ikke så slemt :D

Spøg til side, jeg har kun observeret andre der har fået det gjort, og senest min nevø på 11 år. Det var ikke sjovt og han var hammerked af det, og ikke i stand til at indtage noget videre i flere dage. Så det virker til at være mere end blot en ubehagelig omgang. Men det skal jo nok gøres, og bagefter glemmer vi heldigvis hvordan det var.
1
Patience
Kort karma: 60
Likede indlæg: 2034

Indlægaf Patience » 2. okt 2017, 18:33

Få det gjort! Det er træls ja, men det er trods alt i en begrænset periode.
Jeg havde samme problemer som dig med meget store mandler der efterhånden var kronisk betændte og det er det bedste jeg har gjort at få dem fjernet.
Jeg har ikke haft antydningen af gener siden og selve den trælse periode med smerter efter operationen tog 10 dage. Og ja det var virkelig træls i de 10 dage, men det er trods alt meget kort tid sammenlignet med al den tid, jeg brugte på at være syg og have gener inden, jeg fik dem fjernet
3
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Brugeravatar
Purple Haze
Kort karma: 656
Geografisk sted: Kbh. Østerport
Likede indlæg: 11993

Indlægaf Purple Haze » 2. okt 2017, 19:05

Hvis du har store problemer med dem ville jeg få dem fjernet.
Har selv prøvet det, og det er bestemt ikke noget man gør "for sjov", men det er at foretrække frem for kronisk halsbetændelse, lugtgener og smerter.

Efterfølgende har jeg fået nemmere ved at få lungebetændelse, men det sker heldigvis sjældnere og sjældnere.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Allmost_Famous
Kort karma: 633
Likede indlæg: 14150

Indlægaf Allmost_Famous » 2. okt 2017, 19:09

Jeg fik fjernet mine som voksen. Det gjorde så sindsygt ondt hen over mange dage, og jeg tudede og tudede. Men jeg ville gøre det igen, uden at blinke! At slippe for at have grumme halsbetændelser hver anden måned, er det hele værd.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3464
Likede indlæg: 25343

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2017, 19:48

Min lillebror fik dem fjernet som voksen, det gjorde naller i dage, men med masser af sodavandsis og flødeis/softice, kan man overleve.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 2. okt 2017, 21:41

Tak for inputs. :)

Og pokkers. Jeg havde håbet, at mindst én af jer ville skrive "ork, det er slet ikke slemt", men det er vist ikke tilfældet. :fløjt:

Men altså - man skal regne med 10 dage i pokkers til smerter, som kan sidestilles med at føde? Parentes: Jeg har født tre gange, det var jeg rimelig hardcore til, men det tog så heldigvis heller aldrig 10 dage. Altså føles det langt værre end en monsterslem halsbetændelse, eller nogenlunde på linje med?

Nå, det er selvfølgelig heller ikke smerterne der skal afgøre det. Jeg gider ikke være småsyg med ondt i halsen + have halsbetændelser 6 gange på et år, og det gider min chef heller ikke, at jeg har. Og det er også træls for familien, når mor bare ligger i sengen og er dårlig igen. Så jeg må nok svinge mig op til at hive 10 dage ud af kalenderen.
0

Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 936
Likede indlæg: 10522

Indlægaf Aragorn » 2. okt 2017, 21:42

Smerte.
2
It's a grand experiment
A well planned bizarre event
It's a grand experimental life
Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 2. okt 2017, 21:49

Aragorn skrev:Smerte.

Budskab modtaget. :-D Næste spørgsmål: Smerten værd?
0

Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 14184

Indlægaf Aima » 3. okt 2017, 02:24

Ja, smerten værd! Og jeg er endda en af skrækhistorierne.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
DollsLiveForever
Kort karma: 13
Likede indlæg: 102

Indlægaf DollsLiveForever » 3. okt 2017, 05:32

Det et så meget smerten værd. Tænk næsten aldrig at være syg og så få kriller i halsen og tænke, ha ha ikke eksisterened mandler, det bliver ikke værre for i findes ikke længere. Jeg var syg ca. En uge hver anden måned inden, efter de er blevet fjernet, måske 2-4 dage om året.
1
Muspel
Kort karma: 547
Likede indlæg: 7851

Indlægaf Muspel » 3. okt 2017, 05:55

Forvent 10 dages sygemelding.

Men det gjorde altså kun ‘jeg ligger bare her i forsterstilling’- ondt de første to. Og så lige et tilbagefald når sårskorperne løsner sig...
1
Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 3. okt 2017, 08:03

Muspel skrev:Forvent 10 dages sygemelding.

Men det gjorde altså kun ‘jeg ligger bare her i forsterstilling’- ondt de første to. Og så lige et tilbagefald når sårskorperne løsner sig...

Ja, dem har jeg godt hørt lidt om. :nerve: Hvordan sker det? Jeg har hørt, det stinker helt vildt, men kommer man også til at sluge dem, eller hvordan? :lol: Jeg er sådan en, der gerne vil kende alle detaljer inden, så jeg er godt forberedt. Beslutningen om at få dem fjernet er taget i dag nemlig. :gogo:
0

Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 3. okt 2017, 08:04

Aima skrev:Ja, smerten værd! Og jeg er endda en af skrækhistorierne.

Uh, fortæl. Ja, helt seriøst, bring it! Sprang det op, så du skulle genopereres? Eller hur? :)
0

Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 203
Likede indlæg: 5237

Indlægaf Lathyrus » 3. okt 2017, 08:50

Jeg har fået mine fjernet da jeg var omkring 10-11 år gammel. Husker at det gjorde vanvittigt ondt!

Det hjalp helt klart at få dem væk i forhold til dårlig ånde og antallet af halsbetændelser, men blir nødt til at sige at man stadig kan få halsbetændelse selvom man ikke har mandler. Sidste vinter var jeg så “heldig” at få det to gange. Så ja, det hjælper at få dem væk, men man er ikke nødvendigvis kureret for halsbetændelse resten af livet.
1

Tilbage til "Helbred"