At få fjernet mandler som voksen - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Evapeva
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2170

Re: At få fjernet mandler som voksen - erfaringer?

Indlægaf Evapeva » 3. okt 2017, 10:41

Lathyrus skrev:Jeg har fået mine fjernet da jeg var omkring 10-11 år gammel. Husker at det gjorde vanvittigt ondt!

Det hjalp helt klart at få dem væk i forhold til dårlig ånde og antallet af halsbetændelser, men blir nødt til at sige at man stadig kan få halsbetændelse selvom man ikke har mandler. Sidste vinter var jeg så “heldig” at få det to gange. Så ja, det hjælper at få dem væk, men man er ikke nødvendigvis kureret for halsbetændelse resten af livet.

Yyydrk. Det er jo ikke fair! :gruble:
0
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 933
Likede indlæg: 10483

Indlægaf Aragorn » 3. okt 2017, 10:56

Hvad angår smerterne er de forøvrigt lumske - det gør ikke så voldsomt ondt det første døgn eller måske endda 2, hvilket kan få én til at tro, det ikke er så slemt - men så bliver de intense. Det får en voksen mand til at pive og klynke.
1
It's a grand experiment
A well planned bizarre event
It's a grand experimental life
kartoffelpizza
Kort karma: 170
Likede indlæg: 3494

Indlægaf kartoffelpizza » 3. okt 2017, 11:15

Lathyrus skrev:Jeg har fået mine fjernet da jeg var omkring 10-11 år gammel. Husker at det gjorde vanvittigt ondt!

Det hjalp helt klart at få dem væk i forhold til dårlig ånde og antallet af halsbetændelser, men blir nødt til at sige at man stadig kan få halsbetændelse selvom man ikke har mandler. Sidste vinter var jeg så “heldig” at få det to gange. Så ja, det hjælper at få dem væk, men man er ikke nødvendigvis kureret for halsbetændelse resten af livet.

Yes, enig mht halsbetændelse. Mine blev fjernet da jeg var 4, men jeg har altså stadig halsbetændelse ca hvert 4. år. Det er jo så også mere til at holde ud :lol:
1
Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 3. okt 2017, 11:45

Og i det mindste er der ingen mutant-mandler, som vokser ind i mundhulen, selvom man alligevel kan rammes af halsbetændelse. Det er ikke en uvigtig detalje. :badr:
1

Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3538

Indlægaf dykkersild » 3. okt 2017, 13:58

Evapeva skrev:
Muspel skrev:Forvent 10 dages sygemelding.

Men det gjorde altså kun ‘jeg ligger bare her i forsterstilling’- ondt de første to. Og så lige et tilbagefald når sårskorperne løsner sig...

Ja, dem har jeg godt hørt lidt om. :nerve: Hvordan sker det? Jeg har hørt, det stinker helt vildt, men kommer man også til at sluge dem, eller hvordan? :lol: Jeg er sådan en, der gerne vil kende alle detaljer inden, så jeg er godt forberedt. Beslutningen om at få dem fjernet er taget i dag nemlig. :gogo:

EEEJJJJJ Eva - det skrev du bare ikke. Der dånede jeg altså en lille smule :shock:
2
Brugeravatar
Evapeva

Indlægaf Evapeva » 3. okt 2017, 14:50

dykkersild skrev:
Evapeva skrev:

Men det gjorde altså kun ‘jeg ligger bare her i forsterstilling’- ondt de første to. Og så lige et tilbagefald når sårskorperne løsner sig...

Ja, dem har jeg godt hørt lidt om. :nerve: Hvordan sker det? Jeg har hørt, det stinker helt vildt, men kommer man også til at sluge dem, eller hvordan? :lol: Jeg er sådan en, der gerne vil kende alle detaljer inden, så jeg er godt forberedt. Beslutningen om at få dem fjernet er taget i dag nemlig. :gogo:

EEEJJJJJ Eva - det skrev du bare ikke. Der dånede jeg altså en lille smule :shock:

Haha jo, hvis man vil kende alle detaljer, så er det jo én af dem. :D
0

Allmost_Famous
Kort karma: 633
Likede indlæg: 14128

Indlægaf Allmost_Famous » 3. okt 2017, 16:16

Nej, man er ikke nødvendigvis fri for halsbetændelser. Men personligt har jeg haft halsbetændelse måske 2-3 gange på de omkring seks år siden mine mandler blev fjernet. Og det har været meget mildt i forhold til før, og har ikke krævet sygemelding, men bare lidt ro.

Det er jo noget helt andet end at have grum halsbetændelse hver anden måned, især når det kræver sygedage derhjemme.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1299
Likede indlæg: 14089

Indlægaf Aima » 3. okt 2017, 16:45

Evapeva skrev:
Aima skrev:Ja, smerten værd! Og jeg er endda en af skrækhistorierne.

Uh, fortæl. Ja, helt seriøst, bring it! Sprang det op, så du skulle genopereres? Eller hur? :)

Ja, netop. Tre fucking gange, hvor jeg måtte ind med ambulance, udpumpes, lægges i narkose og brændes sammen.

Derudover gik hele mit immunsystem fuldstændigt ned, hvilket bl.a. resulterede i, jeg fik infektioner i sår, hals og på lunger og at begge læber var så ramt af herpesudbrud (der også gik infektion i), at de måtte lappes sammen af en kirurg, altså med lim, fordi de der ekstreme herpessår sprættede læberne helt op. Jeg tabte mig i sagens natur helt vildt, og det var også planlagt at jeg skulle have sondemad. Det vendte dog stille og roligt inden, og jeg kan stadig huske den leverpostejsmad min mor skar i bittebittesmå ryttere, og som var det første rigtige mad jeg fik i månedsvis.

Jeg var syg, altså sengeliggende, i tre-fire måneder, jeg var heldigvis hjemmeboende teenager.

Det var en voldsom omgang, men operationen var uundgåelig for mit vedkommende. Jeg havde konstant halsbetændelse og led generelt af vejrtrækningsbesvær. Min mor var sommetider inde og kigge til mig om natten, fordi hun simpelthen frygtede, jeg skulle blive kvalt.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aragorn
Kort karma: 933
Likede indlæg: 10483

Indlægaf Aragorn » 3. okt 2017, 18:40

Aima skrev:
Evapeva skrev:

Uh, fortæl. Ja, helt seriøst, bring it! Sprang det op, så du skulle genopereres? Eller hur? :)

Ja, netop. Tre fucking gange, hvor jeg måtte ind med ambulance, udpumpes, lægges i narkose og brændes sammen.

Derudover gik hele mit immunsystem fuldstændigt ned, hvilket bl.a. resulterede i, jeg fik infektioner i sår, hals og på lunger og at begge læber var så ramt af herpesudbrud (der også gik infektion i), at de måtte lappes sammen af en kirurg, altså med lim, fordi de der ekstreme herpessår sprættede læberne helt op. Jeg tabte mig i sagens natur helt vildt, og det var også planlagt at jeg skulle have sondemad. Det vendte dog stille og roligt inden, og jeg kan stadig huske den leverpostejsmad min mor skar i bittebittesmå ryttere, og som var det første rigtige mad jeg fik i månedsvis.

Jeg var syg, altså sengeliggende, i tre-fire måneder, jeg var heldigvis hjemmeboende teenager.

Det var en voldsom omgang, men operationen var uundgåelig for mit vedkommende. Jeg havde konstant halsbetændelse og led generelt af vejrtrækningsbesvær. Min mor var sommetider inde og kigge til mig om natten, fordi hun simpelthen frygtede, jeg skulle blive kvalt.

Puh, den er alligevel slem. Den form for historik i forhold til at få fjernet mandler må være være 1 ud af 100.000 eller færre, trods alt.
0
It's a grand experiment
A well planned bizarre event
It's a grand experimental life
Muspel
Kort karma: 547
Likede indlæg: 7846

Indlægaf Muspel » 3. okt 2017, 18:53

Evapeva skrev:

Altså det starter med at kradse lidt, som om man hele tiden har noget galt i halsen. Og man har lyst til at stikke en strikkepind ned og klø (ligesom under en gibs). Det gjorde jeg dog ikke :D

Jeg husker ikke at hoste det op...
0
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 1299
Likede indlæg: 14089

Indlægaf Aima » 4. okt 2017, 02:50

Aragorn skrev:
Aima skrev:
Evapeva skrev:

Puh, den er alligevel slem. Den form for historik i forhold til at få fjernet mandler må være være 1 ud af 100.000 eller færre, trods alt.

Ja, hvis det overhovedet kan gøre det. I hvert fald beskrev min egen læge efterfølgende forløbet som ‘et af de absolut sjældne skrækrilfælde’

Derudover skal lægges til at det er 15-17 år siden, lægevidenskaben udvikler sig konstant, så det var givetvis ikke gået så galt i dag :)
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Fræksak
Kort karma: 312
Likede indlæg: 3041

Indlægaf Fræksak » 4. okt 2017, 07:30

Jeg fik dem fjernet som 15-årig, så lidt voksen og lidt barn :-D. Det gjorde ondt, men ikke sådan absurd ondt. Altså jeg har også født et par gange, og så vil jeg trods alt hellere have fjernet mandler :lol:.

Al den is, jeg havde glædet mig til, måtte jeg dog til min store skuffelse vente med. Jeg tabte mig 8 kg på 14 dage fordi jeg ikke rigtig kunne spise. Men altså, skulle jeg sætte et tal på, gjorde det ondt en 6-7 stykker ud af 10, når det var værst.
1
Lmborg
Kort karma: 0

Indlægaf Lmborg » 15. jun 2020, 22:44

Av av av
Jeg er nu på 6. Dagen efter jeg fik fjernet mine mandler...
Hold nu k... Hvor et smertehelvede.
Jeg troede ikke, det var så slemt, og dog var jeg advaret.
I dag har jeg endelig spist og haft appetit... Det blev til en hel bolle til frokost... En lille portion salat til aften. Jeg har tabt 4 kg på 6 dage. Jeg har haft madlede, smerter i hals og ører, træthed, feber, bare ondt ondt ondt...
Men jeg føler lidt, det går den rette vej i dag.
Ville den dårlige ånde dog bare forsvinde!!!
Så jeg kan ligge ved siden af min kæreste igen. Ingen i familien, heller ikke hunden, vil sidde tæt på mig, så slemt lugter jeg ud af munden!
Hold nu op, det er en omgang!
Jeg glæder mig, til det er ovre!
Jeg er fitness instruktør og har sygemeldt mig i 2 uger, er det i underkanten? Læste et sted, at man frarådede fysisk anstrengelse i 3 uger???
Det holder jeg ikke ud! Jeg trænger til fast føde, kaffe, løbeture og god hård styrketræning! Hjææææælp. Hvornår falder de ildelugtende sår af?
0
FrkSkovmose
Kort karma: 2
Likede indlæg: 31

Indlægaf FrkSkovmose » 15. jun 2020, 22:58

Lmborg skrev:Av av av
Jeg er nu på 6. Dagen efter jeg fik fjernet mine mandler...
Hold nu k... Hvor et smertehelvede.
Jeg troede ikke, det var så slemt, og dog var jeg advaret.
I dag har jeg endelig spist og haft appetit... Det blev til en hel bolle til frokost... En lille portion salat til aften. Jeg har tabt 4 kg på 6 dage. Jeg har haft madlede, smerter i hals og ører, træthed, feber, bare ondt ondt ondt...
Men jeg føler lidt, det går den rette vej i dag.
Ville den dårlige ånde dog bare forsvinde!!!
Så jeg kan ligge ved siden af min kæreste igen. Ingen i familien, heller ikke hunden, vil sidde tæt på mig, så slemt lugter jeg ud af munden!
Hold nu op, det er en omgang!
Jeg glæder mig, til det er ovre!
Jeg er fitness instruktør og har sygemeldt mig i 2 uger, er det i underkanten? Læste et sted, at man frarådede fysisk anstrengelse i 3 uger???
Det holder jeg ikke ud! Jeg trænger til fast føde, kaffe, løbeture og god hård styrketræning! Hjææææælp. Hvornår falder de ildelugtende sår af?

Fy for pyffer, det er ikke rart.
Min mand fik sine fjernet for 7-8 år siden, og han havde det, som du beskriver. Og nøj, hvor det lugtede :tie: Heldigvis var det sommer, så vi havde en masse vinduer åbne hele tiden :-D Som jeg husker det, var han sygemeldt to uger, da han havde tunge løft på sit arbejde, som han skulle undgå. Jeg mener sårene faldt af i løbet af en uges tid, men er ikke sikker. God bedring!
0
Brugeravatar
Mads
Kort karma: 370
Likede indlæg: 4097

Indlægaf Mads » 15. jun 2020, 23:53

Jeg har kun prøvet at få dem smuttet. Men det var nu heller ikke rart.
0
Hvad er forskellen på julemanden og en jøde?
Julemanden kommer ned gennem skorstenen.

- Helle Thorning-Schmidt, interview i Ud & Se, december-nummeret 2020.

Tilbage til "Helbred"