3 retters middag

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
musling
Kort karma: 166
Likede indlæg: 2045

3 retters middag

Indlægaf musling » 2. okt 2017, 18:40

Opgave:
Du får gode venner på besøg lørdag aften.
De indløser 'et gavekort' på en længe ventet 3 retters middag.
Hvad vil du servere?

Jeg skal klare denne udfordring til på lørdag.
Jeg vil rigtigt gerne forberede så meget som muligt og undgå at stå for meget i køkkenet, når gæsterne er ankommet.
Retterne skal gerne passe lidt sammen - og kan de laves i forvejen vil det være et plus.
Fisk og ost må ikke være en del af menuen og fx steg af filet er udelukket. Hovedretten må gerne være 'færdig' når forretten serveres.

Det eneste jeg med sikkerhed ved, er at vi efter den gode middag skal slutte af med en kop kaffe og lækker chokolade, som jeg vil gå i en chokoladeforretning og købe på "1 af den og 2 af den"-måden.

Hvad ville du servere? :gris:
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 466
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14630

Re: 3 retters middag

Indlægaf Hunkat » 2. okt 2017, 18:52

Hm, hvad med en kold suppe til forret? Kan laves i forvejen og skal ikke engang varmes men kan serveres direkte fra køleskabet næsten så det passer med hovedretten.

Måske noget med noget syrlig frugt til dessert som modspil til mørk og tung chokolade?
0
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3460
Likede indlæg: 25309

Indlægaf Wizzze » 2. okt 2017, 19:42

Det kom an på hvor mange der ville blive i alt, hvad de gode venner kan lide, og hvor pænt/imponerende retterne skal være.

GrydeRetter som Stroganoff eller Boeuf Bourguignon bliver faktisk bedre af at blive lavet i forvejen, skal bare varmes op, og så kan man lave tilbehør som ris eller mos, lige før der skal serveres. De er også nemme at gøre pæne, med lidt creme fraische, lidt grønt, og måske lidt friskstegt bacon.

Men det er kraftige fyldige retter, så lette forretter, gerne med lidt syre og grøntsager, som f.eks. en ærte-lime suppe med champagne, melon med skinke og balsamico eller måske en frisk figen salat med en citrus-honning dressing.

og så noget med frisk frugt til chokolden, måske en simple eton-mess lavet med hindbær og brombær :gruble:
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Æble
Kort karma: 687
Likede indlæg: 12064

Indlægaf Æble » 2. okt 2017, 19:49

Jeg ville lave en salat af en art til forret og mørbradgryde med kartoffelmos til hovedret.

Og en frugtærte fx pære eller hindbær med creme fraiche til dessert.
0
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 750
Likede indlæg: 14428

Indlægaf HappyPaww » 3. okt 2017, 05:46

Wow i er oldschool herinde :devil2:

Hvad med italiensk tema?
Forret kunne være mozzarella eller burrata med tomater, frisk basilikum, balsamicoglace og olivenolie (med mindre mozzarella ikke fungerer fordi det teknisk set er en ost..?”

Hovedret: En svamperisotto med Kyllingebryst til - evt fyldt og omviklet i parmaskinke

Dessert:
Tiramisu

Eller fransk tema:
En eller anden salat (er lidt ideforladt når der ikke må være ost eller fisk :D - ville foreslå en varm ged :D).
Coq au vin
Creme brulee
0
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1721
Likede indlæg: 7561

Indlægaf Spjaerten » 3. okt 2017, 06:08

Fransk Løgsuppe (har en hvor det er blendet og legeret)

Coq au vin

Fransk citron tærte med marengs
2
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
musling

Indlægaf musling » 3. okt 2017, 14:59

Tak for de indtil nu indkomne ideer.
Flere nævner noget syrligt/citron - det havde jeg ikke haft i tankerne. Det er faktisk en god ide med noget friskt oven på de forrige to retter.

Jeg har selv tænkt æble - evt som gennemgående tema. Jeg har en god og simpel salat med æbler (hovedret) og jeg elsker lune desserter med æble. Så er stilen lagt.

Hovedet er stadig i blød men jeg overvejer lige alle jeres fantastiske ideer. Kom endelig med flere. Hvis ikke jeg bruger dem er det jo en fin ide-tråd til andre!

Har i øvrigt én gang før lavet italiensk tema.
Menuen var:

bruchetta med tomat og hvidløg
en lækker pastaret
tiramisu

Det var ret vellykket. Jeg tror ikke, at det bliver italiensk på lørdag - men ideen er glimrende. Elsker italiensk! :D
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 466
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14630

Indlægaf Hunkat » 3. okt 2017, 15:04

Æbleflæsk :D
0
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1981
Likede indlæg: 39661

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. okt 2017, 16:09

Bare lige et tip til en nem og enkel forret, der kan laves i forvejen og så tilsættes bobler og flødeskum inde ved bordet.
Man står som vært virkelig med følelsen af at servere noget svært og eksklusivt.
Jeg foretrækker i øvrigt, at suppen er lun, når den serveres, men ikke brandvarm.

https://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/ ... p?id=10378
1
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Ndss
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Indlægaf Ndss » 4. okt 2017, 20:12

Wizzze skrev:Det kom an på hvor mange der ville blive i alt, hvad de gode venner kan lide, og hvor pænt/imponerende retterne skal være.

GrydeRetter som Stroganoff eller Boeuf Bourguignon bliver faktisk bedre af at blive lavet i forvejen, skal bare varmes op, og så kan man lave tilbehør som ris eller mos, lige før der skal serveres. De er også nemme at gøre pæne, med lidt creme fraische, lidt grønt, og måske lidt friskstegt bacon.

Men det er kraftige fyldige retter, så lette forretter, gerne med lidt syre og grøntsager, som f.eks. en ærte-lime suppe med champagne, melon med skinke og balsamico eller måske en frisk figen salat med en citrus-honning dressing.

og så noget med frisk frugt til chokolden, måske en simple eton-mess lavet med hindbær og brombær :gruble:

Har du opskrift på ærte-lime suppen?
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3460
Likede indlæg: 25309

Indlægaf Wizzze » 4. okt 2017, 21:24

Ndss skrev:
Wizzze skrev:Det kom an på hvor mange der ville blive i alt, hvad de gode venner kan lide, og hvor pænt/imponerende retterne skal være.

Har du opskrift på ærte-lime suppen?

Vi er i Paris lige nu, så jeg er ikke i nærheden af mine opskrifter, men det er en afart af Creme Ninon, så prøv at Google Lime Creme Ninon, så kommer der helt sikkert et par opskrifter.
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
musling

Indlægaf musling » 5. okt 2017, 21:03

Forret mangler!

Hovedretten bliver beef wellington meets svinemørbrad med svampesauce, timiankartofler og salat med æble og granatæble
Desserten bliver lun applecrumble med rørt vanilleis
derefter kaffe og chokolade fra chokoladebutikken.

Jeg er i vildrede med forretten. Vi har snakket lidt om tarteletter, men der skal butterdej om mørbraden og svampesovs og tartelet-sovs minder meget om hinanden.
Overvejer at kaste mig ud i en græskarsuppe og toppe den op med sprødt bacon, æbletern og ristede græskarkerner.
Men egentlig vil jeg gerne have en kold forret, når nu hovedret og dessert er varme retter.

Så har du en ide til en kold forret (uden fisk og dressing) er den yderst velkommen :D
0
Brugeravatar
Anlewi
Kort karma: 114
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 2265

Indlægaf Anlewi » 5. okt 2017, 21:33

Jeg ville servere:

Forret:?

Hovedret: ølbrassieret svinekæber med en rodfrugtemis og en kålsalat

Dessert: græsk yoghurt rørt med ksrdemommefrø, vanille og flormelis i et glas med en brændt figner og karamel
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 619
Likede indlæg: 15696

Indlægaf Flora » 5. okt 2017, 21:41

Carpaccio serveret på en god salat kunne være en lækker forret :)
0
Brugeravatar
musling

Indlægaf musling » 5. okt 2017, 21:42

Flora skrev:Carpaccio serveret på en god salat kunne være en lækker forret :)

Det er faktisk en af min mands foretrukne forretter, men denne gang vil han gerne prøve noget andet :rulle: Det er ellers så dejlig nemt og smager virkelig godt.
1

Tilbage til "Mad og drikke"