Alle har ret til et liv uden kriminalitet, Der er tvangsfjernelse af børn af bandekriminelle den rette løsning

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 345

Alle har ret til et liv uden kriminalitet, Der er tvangsfjernelse af børn af bandekriminelle den rette løsning

Indlægaf annella » 3. okt 2017, 06:28

[urlhttp://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art6139670/Alle-har-ret-til-et-liv-uden-kriminalitet.-Derfor-er-tvangsfjernelse-af-b%C3%B8rn-af-bandekriminelle-den-rette-l%C3%B8sning][/url]

Politikens leder gør sig på forsiden af avisen d. 29.9 til forsvarer for bandemedlemmer, der lader deres børn vokse op som tilskuere til farlig kriminalitet.

Og som dermed udsætter børnene for stor risiko for, at de ender samme sted som deres forældre. Det er et besynderligt forsvar at føre. For det må først og fremmest handle om børnene. Om at give dem en barndom uden våben, uden trusler, udenfor fare. Bandemiljøet i Danmark er så råt og brutalt, at vi har pligt til at beskytte børnene fra det.

Det gælder både de børn, der har fædre eller storebrødre, der er involveret i det farlige bandemiljø. Og det gælder de børn og unge, der er på vej ind i miljøet. Alle børn har ret til en tryg barndom. Når forældrene ikke er i stand til at løfte det ansvar, skal staten tage over. Alt andet vil være et svigt. Ikke for at straffe forældrene. Men for at beskytte børnene.Naturligvis skal det altid være på baggrund af en individuel vurdering. Altid. Men det går ikke, at se tiden an i mange år, når der er konstateret alvorlige problemer.

Det er direkte farligt for børnene at vokse op i et bandemiljø, hvor likvideringer og våbenbesiddelse er en del af hverdagen.

Beslutningen om at tvangsfjerne et barn er indgribende. Men beslutningen om ikke at gøre noget er også en beslutning med store konsekvenser for børnene.

Det er et massivt svigt af børn og unge, som vi ikke kan være bekendt.

I stedet for at kritisere Socialdemokratiet burde Politiken fokusere på, hvordan vi beskytter børnene af hårde kriminelle.

Er tvangsfjernelse af børn af bandekriminelle den rette løsning?

Jeg må ærligt indrømme, jeg kan ikke selv besvare mit spørgsmål med hverken ja eller nej, jeg ved det simpelthen ikke lige bortset fra, at jeg ikke mener et barn/børn nødvendigvis skal tvangsfjernes, hvis barnet/børnene har en storebroder, der er involveret i et bandemiljø.
1
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 468
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14648

Re: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art6139670/Alle-har-ret-til-et-liv-uden-kriminalitet.-Derfor-er-tvangsfjernel

Indlægaf Hunkat » 3. okt 2017, 06:49

Nu har jeg i forbindelse med et tidligere arbejde været i sporadisk kontakt med folk som var bl.a. ledende figurer i rockermiljøet omkring Christiania. En af dem havde ofte sin lille datter med og hun var den gladeste lille pige, de bagte kager sammen og hun var fars lille prinsesse og kunne sno ham om sin finger. Han var meget tydeligt en utrolig hengiven far. (ikke at det forsvarer kriminalitet selvfølgelig)

Selvfølgelig skal børn ikke blandes ind i kriminalitet. Selvfølgelig skal børn ikke overvære kriminalitet eller vold eller stofmisbrug. Selvfølgelig skal børn ikke indgå i en 'arvefølge' eller bruges som budstikkere eller andet. Alt det nævnte er ikke i orden under nogle omstændigheder og det er sådan set ligegyldigt om far er bandeleder eller alkoholiker.

At far sidder i fængsel eller er væk fra 22-05 om natten er ikke vanrøgt. Præcis ligesom man sagtens kan være en god og hengiven mor og tjene sine penge på ryggen om natten.

Umiddelbart tænker jeg at det er et ikke-forslag. Hvis kommunen bliver obs. på at børn overværer vold eller bliver truet så skal der altså ikke særlovgivning til at man begynder at kigge på de forskellige indsatser. Man kunne jo overveje at lade folk som er professionelle på det her område gøre deres arbejde (og de gør jo faktisk alt hvad de kan) uden at gud og hvermand skal have en mening om det.
4
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 72
Likede indlæg: 2254

Re: Alle har ret til et liv uden kriminalitet, Der er tvangsfjernelse af børn af bandekriminelle den rette løsning

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 3. okt 2017, 06:56

Det var dog en ekstrem ubehagelig fascistisk udvidelse af statsmagten. Blot man nævner ordet "barn" kan man åbenbart forsikre omverdenen og sig selv om at overdrage de mest tyranniske magtbeføjelser til statsmagten og undertrykke borgerne på helt fundamentale frihedsparametre.

Nej ikke god ide.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1981
Likede indlæg: 39695

Re: Alle har ret til et liv uden kriminalitet, Der er tvangsfjernelse af børn af bandekriminelle den rette løsning

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. okt 2017, 07:43

Det mest idiotiske er da det med storebrødrene. Det tyder på enorm uvidenhed.
Som om det er naturgivent, at små brødre, og yngre drenge generelt, ser op til kriminelle, og forældre over en bred kam er ude af stand til at lede deres børn på bedre veje, hvis et familiemedlem træder forkert.

Der findes selvfølgelig familier, hvor det hele sejler, og man tror, at den eneste vej til bedre levevilkår går gennem kriminalitet og passiv forsørgelse, men det er altså slet ikke normen. Heller ikke i indvandrerkredse, hvor stadig tilknytning til hjemlandet og beskedne sprogkundskaber (ud over hverdagssprog) kan gøre uddannelse ekstra udfordrende.

Jeg har fx. en elev på 11, der sidste år så op til sin ældre fætter, som jeg også kender, af positive grunde, men som nu siger, at "det er synd for ham, fordi han laver dumme ting og ikke kan finde ud af at gå i skole eller på arbejde". Det er tydeligt, at den unge mands deroute har fået familiens voksne til at slå ring om de yngre drenge og understrege, hvor vigtigt det er at følge med i skolen, selvom det er svært, hvilket min elev i den grad har taget til sig. Og det er ved gud ikke en videre ressourcestærk familie, når det gælder integration og social mobilitet.
0
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 22052

Indlægaf Sangius » 3. okt 2017, 08:27

En tvangsfjernelse er meget sjældent en lykkelig slutning. Synes det virker som en elendig ide.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 4. okt 2017, 23:22

Aner det ikke.

Kunne forestille mig at for nogen af bandefolkene så fik det at de har børn dem måske til at overveje en anden livsstil?
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"