Mere udflytning af statslige arbejdspladser

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22096

Mere udflytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Akehurst2 » 3. okt 2017, 12:51

Det har hele tiden ligget i kortene at der nok kom flere, og nu meldte statsministeren det så også ud fra Folketingets talerstol: https://www.b.dk/politiko/loekke-vil-ud ... jdspladser

Er det klogt at fortsætte allerede nu - har man erfaringer nok fra sidste proces til at undgå nogle af de samme problmer med tab af rutine, viden og erfaringer?

Er det klogt i det hele taget? Har udflytningerne bragt noget godt med sig? Det er måske for tidligt at sige, emn indtil videre har man jo mest hørt kritik fra alle involverede.

Hvor skal man flytte dem hen? Det undrede mig ved den forrige udflytning af man fx flyttede arbejdspladser fra København til Århus - der er sgu ikke meget udkant over Århus, og at man ikke flyttede nogen til fx Lolland.

Jeg er statsansat (dog pt. udstationeret), men betragter ikke mig selv som værende i risikozonen - men det er jo spørgsmålet hvor sikkert nogen sidder i sadlen. Udflyttes vi vil jeg sætte alt ind på at finde et andet job, så jeg stadig kan arbejde i cykelafstand fra mit hjem i København. Det kommer ikke på tale at flytte med.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 470
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14656

Re: Mere udflytning af statslige arbejdspladser

Indlægaf Hunkat » 3. okt 2017, 13:57

Umiddelbart er min fornemmelse, som primært er bygget på det jeg har hørt på vandrørene at der er et kæmpe videns- og produktionstab i udflytterstyrelserne. Både undervejs men også helt fra det bliver varslet. Folk siger op og byrderne på dem som bliver tilbage bliver bare større og større fordi ingen har lyst til at risikerer at blive fanget uden job i den anden ende. Så hellere smutte før tid.

Landbrugstyrelsen (eller var det fiskeri?) som var en af de første udflyttere har jo helt beviseligt haft utrolig lange sagsbehandlingstider og kan simpelthen ikke leve op til en minimum af service. Landmændene (eller fiskerne) får ikke deres penge og det er jo gift for en industri.

Edit: jeg sidder faktisk selv i et statsjob men nok i et af de få der er i sikkerhed for udflytning, da det er en selvejende institution jeg arbejder i. Vi kan ikke udflyttes.
2
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 3. okt 2017, 14:12

Ja, Landbrugsstyrelsen har virkelig været ramt: http://politiken.dk/indland/art6119725/»Ministerens-ansvar-er-entydigt-og-derfor-skal-det-også-placeres-hos-ham«

Men det har jo ikke været en hemmelighed: http://politiken.dk/indland/politik/art ... udflytning

Som regeringen åbenbart er helt afklaret med.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 400
Likede indlæg: 3899

Indlægaf Artem » 3. okt 2017, 14:20

Synes det lyder fornuftigt med udflytningen. Da jeg af rent princip er modstander af centralisering hvor alt skal være samlet i København.
Men ellers har de første udflytninger ikke påvirket mig, og er faktisk lidt i tvivl om de alle er blevet gennemført? For er ikke rigtig noget man hører til.
Dog er en af mine gamle stuediekammerater blevet ansat i Geodatastyrelsen for et halvt års tid siden, og det er jo kun sket fordi de er flytte ud.
Kunne da også selv sagtens forestille mig at arbejde sådan et sted hvis vi fik mere med bygge og anlæg til min del af landet.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2079

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 14:25

Akehurst2 skrev:Udflyttes vi vil jeg sætte alt ind på at finde et andet job, så jeg stadig kan arbejde i cykelafstand fra mit hjem i København. Det kommer ikke på tale at flytte med.
Det må være lækkert at have sådan luksus problemer, når andre må køre 150km for at komme til og fra arbejde, og så ender det måske med du bliver arbejdsløs, fordi jobbet ikke var 10km fra dit hjem og du måtte køre med tog eller bug.
Det er dog i din ret at have det ønske om at kunne cykle til jobbet og at det ligger tæt på hjemmet, det er bare ikke altid sådan, og så vil det være synd hvis du ender uden job, fordi et af dine krav var at jobbet lå nær dit hjem.

Jeg synes initiativet er godt og så får de også ryddet lidt op i de gamle som alligvel snart skulle på pension, som ikke er nævnt i nogen historier, og den erfaring de har, vil de nye uden, så erhverve sig på nye platforme og nye metoder, for man kan også blive for gammel til at kunne det nye som for nogle er hurtigere, selvom erfaring mest af alt vægter højt, så hjælper det ikke at den erfaring kræver 2 ansatte fordi den ene ikke helt kan følge med på nye systemer og man ender i en rådgivnings position indtil viden er videre givet og man bliver redundant til sidst.

Arbejdspladser kommer i hvert fald ud i nogle områder, hvor der oprindelig blev fjernet en del, og nu kommer de så tilbage :)

At man så lander en del i andre storbyer, det er vel så som det er, de var der ikke før i samme omfang, eller så blev der skåret i staben de sidste mange år fordi man centraliserede arbejdskraften som nu altså decentraliseres på områder, når de skal tale sammen.
1
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 142
Likede indlæg: 3189

Indlægaf Tux » 3. okt 2017, 14:51

Det er idioti og ren symbolpolitik, vores offentlige sektor er ineffektiv nok i forvejen til at man skal øde tusindvis af årsværk og tabt viden væk på ingenting...
3
Brugeravatar
Hunkat

Indlægaf Hunkat » 3. okt 2017, 15:22

Og bare lige for en god ordens skyld. Jeg er ikke nødvendigvis fan af at alle arbejdspladser skal ligge i København. Jeg kan sagtens se masser af logik i at styrelser ligger andre steder i landet hvor det giver mening eller at man lokalafdelinger/centre rundt om i landet. Det er faktisk den bedste løsning IMO.

MEN! Jeg er imod huj-hej-vilde-dyr metoden. Nununu! med vold og magt skal folk flyttes og statsansatte skal accepterer kontrakter hvor der står at de kan blive rykket 400 km uden at det er at betragte som en ændring i arbejdsforhold. MÅDEN man gør det på er ikke okay og skaber de her problemer som er beskrevet. Man kunne gøre det på tusind måder som var smartere. Oprette nye afdelinger og så naturligt lade dem vokse sig større efterhånden og løbende skære ned i København med naturlig afgang osv.
Men man valgte den største, grimmeste pisk man kunne finde, trampede hen over bekymringer og ekspertise og erklærede at det var alle andre der var dumme. Hvis det var en børnehave så er det sådan man får mennesker som ingen gider være venner med senere i livet. Men det er seriøst vores politikeres strategi og det er jeg meget imod.
7

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Chichu
Kort karma: 20
Likede indlæg: 808

Indlægaf Chichu » 3. okt 2017, 15:31

Jeg er kæmpe fan. Og jeg tilhører ellers bestemt ikke den del af det politiske spektrum, hvor initiativet komme fra.

Jeg synes dog, at det er trælsfor dem, hvis arbejdsplads skal udflyttes. Det er klart dem, der betaler prisen. Men tanken med udflytningen er jo, at ikke alle behøver at flytte til Kbh for at finde et arbejde i første omgang. At man kan flytte med konen, der får job på Grundfos eller Danfoss. At man kan blive i området, når man har læst på Ålborg Universitet. At man har karrieremuligheder, også uden at skulle flytte til København.

Jeg hæfter mig også ved, at alle de udflytnings"ramte" Djøf'ere jeg kender har fundet nye jobs i Kbh helt uden problemer. Så let ville det ikke have gået i Jylland, just saying, så det understreger jo endnu mere det fornuftige i initiativet.

Og ja, der vil være et produktivitetstab i overgangsperioden. Det ved regeringen, det ved vi alle. Men de vurderer, at det er det værd.

Slutteligt har centraladministrationen uden at blinke flyttet rundt på statslige arbejdspladser i Jylland i årevis, men nu hvor det går ud over deres egne venner, så har tragediens størrelse ingen ende. Så dobbeltmoralsk.
4
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 15:39

Tux skrev:Det er idioti og ren symbolpolitik, vores offentlige sektor er ineffektiv nok i forvejen til at man skal øde tusindvis af årsværk og tabt viden væk på ingenting...

Så kan man også stille sig selv spørgsmålet, hvis den er så ineffektiv, så er det vist på tide, at rense ud og udskifte hvor udskiftes kan, og hvis det er på flytning, så er den gode grund fundet istedet for en skam ved at fyres på andet grundlag, som de dårligt kan forklare.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 3. okt 2017, 15:41

DenBruneMunk skrev:
Akehurst2 skrev:Udflyttes vi vil jeg sætte alt ind på at finde et andet job, så jeg stadig kan arbejde i cykelafstand fra mit hjem i København. Det kommer ikke på tale at flytte med.
Det må være lækkert at have sådan luksus problemer, når andre må køre 150km for at komme til og fra arbejde, og så ender det måske med du bliver arbejdsløs, fordi jobbet ikke var 10km fra dit hjem og du måtte køre med tog eller bug.
Det er dog i din ret at have det ønske om at kunne cykle til jobbet og at det ligger tæt på hjemmet, det er bare ikke altid sådan, og så vil det være synd hvis du ender uden job, fordi et af dine krav var at jobbet lå nær dit hjem.

Hvis jeg ikke kan finde et andet job så kan jeg jo blive nødt til at acceptere længere pendling eller flytte - sådan er det jo også i dag, hvis jeg skulle miste mit job. Og sådan er det jo for alle. Men mit udgangspunkt er, at det vil jeg gøre alt for at undgå.

DenBruneMunk skrev:Jeg synes initiativet er godt og så får de også ryddet lidt op i de gamle som alligvel snart skulle på pension, som ikke er nævnt i nogen historier, og den erfaring de har, vil de nye uden, så erhverve sig på nye platforme og nye metoder, for man kan også blive for gammel til at kunne det nye som for nogle er hurtigere, selvom erfaring mest af alt vægter højt, så hjælper det ikke at den erfaring kræver 2 ansatte fordi den ene ikke helt kan følge med på nye systemer og man ender i en rådgivnings position indtil viden er videre givet og man bliver redundant til sidst.

Hvis man synes, det generelt er et problem at de gamle (og erfarne) medarbejdere ikke er tilstrækkelig omstillingsparate, så synes jeg hellere man skulle forsøge at opkvalificere dem eller fyre dem frem for at gennemføre sådan et cirkus for at slippe af med dem. Man risikerer i øvrigt meget vel, at det er de omstillingsparate, kvikke medarbejdere, der finder nye jobs og forsvinder af sig selv - og så er man bare dårligere stillet.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 3. okt 2017, 15:48

Akehurst2 skrev:Hvis man synes, det generelt er et problem at de gamle (og erfarne) medarbejdere ikke er tilstrækkelig omstillingsparate, så synes jeg hellere man skulle forsøge at opkvalificere dem eller fyre dem frem for at gennemføre sådan et cirkus for at slippe af med dem. Man risikerer i øvrigt meget vel, at det er de omstillingsparate, kvikke medarbejdere, der finder nye jobs og forsvinder af sig selv - og så er man bare dårligere stillet.
Det er vel der ineffektive folk findes, når de ældres og når de føler deres rutiner forsvinder og når de ikke opkvalificeres, fordi de simpelthen ikke kan og vil bruge de nye metoder. Nok er nyere generationer mere åbne men det tager lige lidt tid før de er igennem den fase og generation.
Det er selvfølgelig nok ikke grunden men kan være en årsag til nogle går på tidlig pension, nogle finder andet job og ny motivation, og de få, de flytter til deres nye bolig i yderkommuner hvis det er hvor jobbet er. Nogle har lettere ved omstilling som du mener skal til, og de har også lysten til at prøve nyt, andre de er som æsler, og de bliver på deres plads, så kan man sparke nok så meget til dem.
0
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29826

Indlægaf paint » 3. okt 2017, 16:31

Tux skrev:Det er idioti og ren symbolpolitik, vores offentlige sektor er ineffektiv nok i forvejen til at man skal øde tusindvis af årsværk og tabt viden væk på ingenting...

Det er endnu værre end symbolpolitik. Det er ren stemmehøst, for skatteborgernes penge. Alle ved at Venstre er gået voldsomt tilbage især i Jylland. DF, havde et kanon-valg i Sønderjylland sidste gang, og de stemmer vil de gerne behold. Dette er også grunden til at det især er lige netop de to partier, der er mest ivrige med udflytningen.

Principielt, er jeg ikke imod udflytning af nogle statslige arbejdspladser, hvis de giver mening. Men i det omfang det sker/skal ske nu, giver det absolut ingen mening. Der er steder, hvor 90% af medarbejderne ikke er flyttet med, og hele den mangeårige erfaring og viden, smider man direkte ud. Alle har jo set hvordan det er gået i SKAT og ikke mindst hvad det har kostet i tabte skatter og svindel.

I andre lande (bl.a i UK) har man prøvet det samme, med et elendigt resultat - så det er ikke fordi, der mangler viden om konsekvenserne.

Skulle man lave udflytninger, og det kan man da godt i et vist omfang, skal det ske gradvist, over en længere årrække, hvor man hele tiden følger med i, om serviceniveauet forringes og om de resultater der produceres, kan følge med.
4
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 3. okt 2017, 16:38

paint skrev:
Principielt, er jeg ikke imod udflytning af nogle statslige arbejdspladser, hvis de giver mening. Men i det omfang det sker/skal ske nu, giver det absolut ingen mening. Der er steder, hvor 90% af medarbejderne ikke er flyttet med, og hele den mangeårige erfaring og viden, smider man direkte ud. Alle har jo set hvordan det er gået i SKAT og ikke mindst hvad det har kostet i tabte skatter og svindel.

Uanset hvad man mener om udflytning, så burde det være evident for enhver, at netop SKAT burde få noget ro, men nej: http://politiken.dk/indland/politik/art ... n%C3%B8vre
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3464
Likede indlæg: 25349

Indlægaf Wizzze » 3. okt 2017, 17:30

Det er en mærkelig timing og dårligt medarbejderbehandling. Hej alle nu skal I høre, de næste 2 måneder kan I alle gå rundt og være usikre, og så til jul får nogen af jer en feeeed julegave :rulle:
Det skal da nok hjælpe på indsatsen og effektiviteten i det offentlige :tie:

Det ville nok have været smartere at følge op på de udflytninger har har være, og få undersøgt hvilke felter hvor udflytning er gået godt, og hvor det er gået mindre godt, og så lade det afgøre hvor man flyttede de næste og så melde noget sikkert ud, ikke alt det her uro og spekulation der nu kan køre i måneder.
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Hunkat

Indlægaf Hunkat » 3. okt 2017, 17:34

Wizzze skrev:Det er en mærkelig timing og dårligt medarbejderbehandling. Hej alle nu skal I høre, de næste 2 måneder kan I alle gå rundt og være usikre, og så til jul får nogen af jer en feeeed julegave :rulle:
Det skal da nok hjælpe på indsatsen og effektiviteten i det offentlige :tie:

Det ville nok have været smartere at følge op på de udflytninger har har være, og få undersøgt hvilke felter hvor udflytning er gået godt, og hvor det er gået mindre godt, og så lade det afgøre hvor man flyttede de næste og så melde noget sikkert ud, ikke alt det her uro og spekulation der nu kan køre i måneder.

Alle ved jo at der ikke er stemmer i offentlig ansatte. Der er alligevel dårlig nok nok tilbage til at gøre en stemmeforskel. ;)
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"