Hvornår er du gammeldags?

Brænder du inde med noget, der ikke passer ind andre steder? Så passer det ind her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 1106
Likede indlæg: 16604

Re: Hvornår er du gammeldags?

Indlægaf dgd2007 » 4. okt 2017, 15:30

musling skrev:Jeg er vel egentlig ret gammeldags når jeg tænker, at verden har for travlt?
Jeg savner den tid, hvor butikkerne lukkede 17.30 og kun én gang om måneden holdt åbent til kl 13/14 om lørdagen. Søndag var det helt utænkeligt, at butikkerne holdt åbent, med mindre der var tale om en blomsterforretning, bager og lign.
Dengang, hvor man lige kunne nå i kiosken inden den lukkede og hvor man betalte overpris fordi man lige havde glemt en liter mælk. Dengang der var lidt mere personlig kontakt og hvor købmanden slog varerne ind selvstændigt.

Oh ja, jeg synes da det er en vældig luksus at jeg efterhånden kan handle når jeg vil (om ikke andet, så på nettet) og benytter mig også af det i stor stil - men tænker nu alligevel tilbage. Måske fordi jeg 'dengang' selv bare var barn og syntes det hele virkede langt mere roligt?

Ej, nu gør du mig helt nostalgisk ... jeg kan jo huske kolinalhandlere, der malede kaffebønnerne på et kæmpe apparat og endda et enkelt ismejeri, hvor de vejede smørret af fra en bøtte :D

Men det skal dog retfærdigvis siges, at det er noget hurtigere at købe ind i dag.
0
Brugeravatar
musling
Kort karma: 166
Likede indlæg: 2036

Indlægaf musling » 4. okt 2017, 15:51

dgd2007 skrev:
musling skrev:Jeg er vel egentlig ret gammeldags når jeg tænker, at verden har for travlt?
Jeg savner den tid, hvor butikkerne lukkede 17.30 og kun én gang om måneden holdt åbent til kl 13/14 om lørdagen. Søndag var det helt utænkeligt, at butikkerne holdt åbent, med mindre der var tale om en blomsterforretning, bager og lign.
Dengang, hvor man lige kunne nå i kiosken inden den lukkede og hvor man betalte overpris fordi man lige havde glemt en liter mælk. Dengang der var lidt mere personlig kontakt og hvor købmanden slog varerne ind selvstændigt.

Oh ja, jeg synes da det er en vældig luksus at jeg efterhånden kan handle når jeg vil (om ikke andet, så på nettet) og benytter mig også af det i stor stil - men tænker nu alligevel tilbage. Måske fordi jeg 'dengang' selv bare var barn og syntes det hele virkede langt mere roligt?

Ej, nu gør du mig helt nostalgisk ... jeg kan jo huske kolinalhandlere, der malede kaffebønnerne på et kæmpe apparat og endda et enkelt ismejeri, hvor de vejede smørret af fra en bøtte :D

Men det skal dog retfærdigvis siges, at det er noget hurtigere at købe ind i dag.

Ja, det er bestemt meget hurtigere og udvalget er større. Men set med nostalgiens briller, så var der nu noget særligt over den tid. Der var også noget særligt ved det, at man kunne gå søndagstur gennem byen og kigge på butiksvinduer i de lukkede forretninger. Jeg har godt nok trykket næsen flad mod mange ruder :D
0
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2064

Indlægaf cola » 4. okt 2017, 15:51

LadyFox skrev:
cola skrev:Manden betaler for maden.
Man siger tak for mad.
Man gir sin plads i bus / tog til de ældre, og har generelt respekt for de ældre
De ældre er ikke bare noget man stopper på et plejehjem når de er blevet for gamle til at klare sig selv, og så ellers glemmer alt om dem.
Man rydder op efter sig selv.
Man afbryder ikke andre når de taler, så venter man pænt til det blir ens tur (evt rækker fingeren i vejret, det plejer at virke)

Måske misforstår jeg, men hvad gør man så med dem?

Man passer dem, din mor og far har passet på dig da du var lille og skrøbelig, kun fair at du gør gengæld når de blir skrøbelige. så må du enten flytte tæt på dem eller de flytte tæt på dig, men at efterlade dem til hvem som helst anden der "har lyst" til at passe dem er bare forkert.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 1976
Likede indlæg: 39574

Indlægaf DetSorteCirkus » 4. okt 2017, 15:55

cola skrev:
LadyFox skrev:
Man siger tak for mad.
Man gir sin plads i bus / tog til de ældre, og har generelt respekt for de ældre
De ældre er ikke bare noget man stopper på et plejehjem når de er blevet for gamle til at klare sig selv, og så ellers glemmer alt om dem.
Man afbryder ikke andre når de taler, så venter man pænt til det blir ens tur (evt rækker fingeren i vejret, det plejer at virke)

Man passer dem, din mor og far har passet på dig da du var lille og skrøbelig, kun fair at du gør gengæld når de blir skrøbelige. så må du enten flytte tæt på dem eller de flytte tæt på dig, men at efterlade dem til hvem som helst anden der "har lyst" til at passe dem er bare forkert.

Hvad skal man leve af i de år, hvor man bruger al sin tid på at passe sine forældre?
I dag kommer man jo praktisk talt kun på plejehjem, hvis man behøver pleje døgnet rundt eller tæt på.
9
Yes, we may be hidden by rags
But we've something they'll never have
:lun:
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1783
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 31115

Indlægaf LadyFox » 4. okt 2017, 16:01

cola skrev:
LadyFox skrev:
Man siger tak for mad.

Du er godt klar over at mange ældre mennesker kræver døgnbemandning ikke? Hvis de ældre jeg er hos nu skulle passes af pårørende så ville de pårørende ikke kunne lave andet, det ville ikke være forsvarligt at lade dem være alene.
Derudover, så får alle jo ikke børn, eller har unge pårørende - hvem skal passe os barnløse?

I mange tilfælde er uddannet personale nok den bedste løsning, det er jo nok også derfor at plejepersonale som oftes har en uddannelse.
8
- Helgen og ordensstifter, prædikant og digter, dyreven og miljøforkæmper.
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 465
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14591

Indlægaf Hunkat » 4. okt 2017, 16:07

Jeg hæver mine madpenge og har dem i konvolutter til ugerne. Nogle af de helt unge kassemedarbejdere kan næsten ikke holde sig tilbage for at rulle med øjnene når man står og fumler med sine småmønter.
2
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 4. okt 2017, 16:09

^ Detudover der væsentlig forskel på at passe børn/babyer og så gamle oftes syge mennesker.
Folk der får børn får dem jo også frivilligt, oftes fordi de godt kan lide børn og har lyst til at passe de her børn. Børnene bliver ikke spurgt inden fødselen om ældrepleje er noget de er nede med.

Jeg vil mene der er noget galt med en som forælder hvisam helt seriøst ønsker sine børn skal opgive deres eget liv på ubestemt tid for at passe en når man ikke kan selv.
6
fisken80
Kort karma: 695
Likede indlæg: 25743

Indlægaf fisken80 » 4. okt 2017, 16:10

zembra1986 skrev:
Lemonella skrev:Jeg er også med på, at god gammeldags mad, ikke skal fyldes med alskens nymodens påhit. Husker stadig med rædsel, at min ellers så søde svigerinde, ville gøre julens ris a la mande, en smule mere fedtfattig ved at komme græsk yoghurt i. Yrk det smagte frygteligt.
Bøger skal være af papir.[b] En ny bog skal dufte af bog og de nye sider skal knitre på den der helt specielle måde, som kun nye bøger kan.[/b]
Facebook, kan jeg lige svinge mig op til, at bruge. Instagram, Twitter og hvad har vi ikke, kommer jeg aldrig til, at bruge. Jeg har altså også et liv, der skal leves. :D
Film skal ses på tv eller i biffen, at sidde og se film på mobilen, er noget fnidderværk.

Lige præcis! :)

Fatter ikke man gider at læse en bog på en ipad. Det fede ved bøger er netop at det IKKE er et digitalt medie og der er da (næsten) ikke noget bedre end at sidde med en fysisk bog, duften af papiret og lyden når man vender en side :love:

For mig er det vigtigste ved bøger indholdet. Og det er bare smart, at man kan have i tusindvis af bøger på sin ipad fremfor i tasken når man skal på ferie.
Det sagt, så ønsker jeg mig et helt rum kun til bøger, hvis vi en dag kommer til at bo lidt større end nu.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Zoxa
Kort karma: 21
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Indlægaf Zoxa » 4. okt 2017, 16:35

Jo forresten - det er ikke pinligt at pat værket bliver træt med alderen og ja - sørme ja da så - vi får noget så ulækkert som tidslinier i ansigtet og i håret (det kaldes rynker og gråt hår)

Og uanset hvor meget filler du hælder i læberne er du stadig en hønse røv inderst inde...
1
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2064

Indlægaf cola » 4. okt 2017, 16:41

Tråden hedder hvornår er du gammeldags... og det har jeg svaret på. alt andet kan vi tage i en anden tråd. men jeg syntes i dag at det er alt for nemt for folk bare at læsse de gamle af et sted og så glemme alt om dem. Min nabo fx får besøg af sine børn max en gang om året... hvad sker der lige for det. Der er jeg gammeldags, jeg tager gerne på besøg hos min mor ofte... og hun bor vel at mærke ikke tæt på.
1
Lykke
Kort karma: 207
Likede indlæg: 5433

Indlægaf Lykke » 4. okt 2017, 16:41

Jeg hæver kontanter.
Låner bøger, dvd'er, lp'er, cd'er på biblioteket.
Hører radio.
Holder papiravis i weekenden.
Jeg er gift (det ved jeg faktisk ikke om er så gammeldags, måske at det var i en tidlig alder).
Når jeg helst tager til siddekoncerter.
Når vedkommende bag kassen i Matas undrer sig over at jeg ikke har Club Matas som app. Jeg gider ikke apps. Jo har da en del, men min telefon er efterhånden gammel, og der er ikke en masse plads på den. Så ja, der bliver prioteret i apps. Og når en butik går fra medlemskort til app, ja så dropper jeg det.
0
fisken80
Kort karma: 695
Likede indlæg: 25743

Indlægaf fisken80 » 4. okt 2017, 16:51

cola skrev:Tråden hedder hvornår er du gammeldags... og det har jeg svaret på. alt andet kan vi tage i en anden tråd. men jeg syntes i dag at det er alt for nemt for folk bare at læsse de gamle af et sted og så glemme alt om dem. Min nabo fx får besøg af sine børn max en gang om året... hvad sker der lige for det. Der er jeg gammeldags, jeg tager gerne på besøg hos min mor ofte... og hun bor vel at mærke ikke tæt på.

Og du kender din nabos forhold til sine børn indgående og véd, at det udelukkende er egoisme, der gør, at besøgene er sjældne...
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
Brugeravatar
LadyFox

Indlægaf LadyFox » 4. okt 2017, 16:54

cola skrev:Tråden hedder hvornår er du gammeldags... og det har jeg svaret på. alt andet kan vi tage i en anden tråd. men jeg syntes i dag at det er alt for nemt for folk bare at læsse de gamle af et sted og så glemme alt om dem. Min nabo fx får besøg af sine børn max en gang om året... hvad sker der lige for det. Der er jeg gammeldags, jeg tager gerne på besøg hos min mor ofte... og hun bor vel at mærke ikke tæt på.

Men man må vel stadig godt kommenterer på det skrevne i tråden?

Jeg regner da selv med at besøge min mor noget oftere når hun en gang bliver gammel - hvis det er muligt. Jeg har også et tæt bånd til min mor og ønsker at se hende ofte. Uden at være den der har ansvaret for hende.
Min far har ikke andre børn end mig, han har til gengæld aldrig været der for mig, jeg kender ham udelukkende igennem Facebook, ham vil jeg næppe besøge. Havde min mor blevet med ham var vi sikkert ikke blevet tætte alligevel, og ja. Så ville jeg da stadig ikke besøge ham, i hvert fald ikke særlig ofte.
Folk kan have alle mulige grunde til ikke at gide deres forældre. Ofte tror jeg på at man får hvad man giver.
3
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 599
Likede indlæg: 16249

Indlægaf Santa » 4. okt 2017, 17:03

Jeg sparer op til ting.
Det føles efterhånden ret gammeldags.

Jeg bruger ikke Facebook. Men elsker Instagram og sms'er.
Og nu vi er ved Facebook, så nej, jeg er ikke inviteret til dit bryllup (læs: være fyld ved receptionen og smide en gave til 500,- for et glas vin og lidt kage!) bare fordi du har skrevet en masse invitation a la "Hvis I har lyst til at kigge forbi, alle jer, jeg ser en gang om året og har læst sammen med for ti år siden" på en fællesside på Facebook. Så forvent ikke en SU, vel?

Og så hader de skide Doodle-tingester! Inviter nu bare folk til middag den dag det passer DIG, og hvis nogen så ikke kan komme den dag, too bad. Det er pisseirriterende at man skal krone syv aftener i sin kalender, så vi kan finde en dag hvor alle kan....FOMO, much??

Men der er mange steder, hvor jeg er gammeldags, så jeg kunne blive ved!
0
Lad være med at læse mellem linjerne, det står ikke noget. ;)

Ikke medlem af Inderkredsen. :nej:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2074

Indlægaf DenBruneMunk » 4. okt 2017, 17:15

Synes at flere emner som bringes op lyder mere som gamle rutiner man har svært ved at fornye, og ikke en anden generations dagligdag.
Så ikke så gammeldags men bare gamle rutiner som kunne trænge til fornyelse.

Gammeldags, det må være man ikke bruger filter men bruger toilet papir til at filtrere kaffe :) , når man stadig tror at fastnet telefonen har drejeskive, og alt andet er nymodernet og man bare ikke vil købe nyt. Når tøjet man går i ligner en fra 50'rne og man stadig mener lange bukser er smarte udover funktionelle :) At man går til skomageren og får ny sål på skoene :) At man får kontant kredit i den lokale købmand og de skriver det op på en lap papir. Når man stadig ikke har fundet ud af cigaretter koster 50kr og ikke 5,0kr for en pakke bare fordi man håbede at leve i 60'rne. At tv skal være stort som 28" og helst 50 cm tykt bagtil, fordi man stadig mener det er kvalitet og tror de nye skærme ikke kan bruges til ens Video2000 system :) Man står stadig og venter på den lokale bus, selvom mange busser udenfor byen nu forlængst er skåret væk og man skal ringe flex trafik :)

Nu blev jeg vist gammeldags, som et David letterman show, hvor spørgsmål var trådens emne :)
0

Tilbage til "Generelt"