Prutter du om prisen?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22011

Re: Prutter du om prisen?

Indlægaf Akehurst2 » 5. okt 2017, 09:08

Filipai skrev:Jeg køber aldrig noget til fuld pris. Sådan af princip (lige pånær i Ikea :P ) . Hvis tingene ikke er på tilbud, køber jeg det ikke, og hvis jeg skal ud og købe flere store ting, så forhandler jeg om prisen.

Sidst har jeg lige fået forhandlet et nedslag på hvad der (hvis alt går vel) bliver vores kommende hjem på 5%.

Edit: Det skal måske lige nævnes at jeg ikke forventer rabat på mad, men jeg nærmest altid køber på tilbud. Tøj køber jeg i centeret hvor jeg arbejder, og kan derfor få 10%

Må lige spørge til det der princp, som jeg synes er lidt pudsigt. Betyder det, at afslaget er vigtigere end den endelig pris? Hvad nu hvis prisen virker fornuftig, skal du så have et afslag bare fordi?

Jeg oplever især at folk mener, der skal gives afslag og handles, når det er fast ejendom. Men hvis sælger nu har sat en fornuftig pris, som er den, han vil sælge til - ville du så vælge huset fra, fordi du ikke kunne få afsalg, fordi du af princip ikke giver fuld pris?
1
Brugeravatar
Lathyrus
Kort karma: 203
Likede indlæg: 5219

Indlægaf Lathyrus » 5. okt 2017, 09:18

billiebean skrev:
Lathyrus skrev:Gør det kun ved større køb, feks bil og hus eller hvis jeg køber rigtig meget på een gang. Så kan jeg godt finde på at spørge om mængde rabat eller ved feks bilkøb gå ind i forhandling om hvor meget min brugte bil kan give i bytte ell hvor meget ekstra udstyr jeg kan få i den nye bil.

Jeg kunne dog aldrig finde på at prutte om prisen på alm dagligdags køb hvor der ikke er en grund til afslag (som feks mængde rabat ell at det er en udstillingsvare)
Jeg synes faktisk det er direkte uforskammet at prutte om prisen hvis eneste grund er, at man synes 499 er for meget for et par bukser.

Kan du uddybe det? Hvorfor er det uforskammet?

Man kan jo også vende den om og sige, at mange butikker tager sig en uforskammet avance på deres varer.

Jeg forventer at butikker tager en rimelig pris for deres varer. Om mærkevarer hvor man betaler for navnet har en rimelig pris, er selvfølgelig altid en diskusion, men man vælger selv om man vil betale det en vare koster. Og vil man ikk det, findes der billigere alternativer. At prutte om prisen på et par bukser i feks Vero Moda vil jeg finde uforskammet.
Jeg er datter af selvstændige erhvervsdrivende og måske kommer min holdning derfra. Jeg ved hvor meget der knokles for at kunne hæve en rimelig løn (ikke en fed hyre, men en alm løn som var man ansat) og hvis alle mener prisen er til forhandling, så er det strengt at have butik.
4
Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2076

Indlægaf DenBruneMunk » 5. okt 2017, 10:15

prutter altid om prisen

Om det er i butikken eller køb på nettet, så kan man altid spare lidt mere, enten ved rabat kupon eller ved at rette henvendelse til sælger, og finde et område som produktet fejler på og få rabat. Kan sige at steder som wish, aliexpress , der virker det rigtig godt.
Power (.dk) butikkerne er også gode til at få priserne ned ved netprisen eller under hvis man er god.
0
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3314

Indlægaf billiebean » 5. okt 2017, 10:34

Lathyrus skrev:
billiebean skrev:
Lathyrus skrev:Gør det kun ved større køb, feks bil og hus eller hvis jeg køber rigtig meget på een gang. Så kan jeg godt finde på at spørge om mængde rabat eller ved feks bilkøb gå ind i forhandling om hvor meget min brugte bil kan give i bytte ell hvor meget ekstra udstyr jeg kan få i den nye bil.

Jeg kunne dog aldrig finde på at prutte om prisen på alm dagligdags køb hvor der ikke er en grund til afslag (som feks mængde rabat ell at det er en udstillingsvare)
Jeg synes faktisk det er direkte uforskammet at prutte om prisen hvis eneste grund er, at man synes 499 er for meget for et par bukser.

Kan du uddybe det? Hvorfor er det uforskammet?

Man kan jo også vende den om og sige, at mange butikker tager sig en uforskammet avance på deres varer.

Jeg forventer at butikker tager en rimelig pris for deres varer. Om mærkevarer hvor man betaler for navnet har en rimelig pris, er selvfølgelig altid en diskusion, men man vælger selv om man vil betale det en vare koster. Og vil man ikk det, findes der billigere alternativer. At prutte om prisen på et par bukser i feks Vero Moda vil jeg finde uforskammet.
Jeg er datter af selvstændige erhvervsdrivende og måske kommer min holdning derfra. Jeg ved hvor meget der knokles for at kunne hæve en rimelig løn (ikke en fed hyre, men en alm løn som var man ansat) og hvis alle mener prisen er til forhandling, så er det strengt at have butik.

Men selvstændige erhvervsdrivende kommer jo heller ikke langt, hvis de ikke er i stand til at forhandle. Dvs. finde den rigtige pris på et parti varer. Så lige netop op det segment burde være vant til, at priser er noget man snakker sig frem til.

Jeg tror faktisk, at jeg vil til at forhandle lidt mere. Fx skal vi snart have bilen til reparation (igen-igen) og jeg synes godt nok, jeg bliver rippet af mekanikerne. Så der tænker jeg, at jeg vil prøve at høre, om vi ikke kan finde ud af en rabat.
0
Brugeravatar
billiebean
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3314

Indlægaf billiebean » 5. okt 2017, 10:42

En af pointerne i Penge var, at hvis man spørger efter rabat, så får man næsten altid et nej! Det er standard. Så kunsten er, hvad man så gør bagefter. Forhandlingsekspertens råd var, at man kunne sige noget i retningen af, at man spørger efter et afslag, fordi man virkelig synes, at produktet er godt og at man rigtig gerne vil købe, men at det ligger noget over ens budget, så hvad skal der til for at finde en løsning på det? Så dels undgår man at kritisere sælgers produkter og dels sender man bolden over til sælger igen, som så må finde argumenter for IKKE at give rabat, i stedet for at man selv skal finde argumenter FOR.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 3919
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 40686

Indlægaf kidkomb » 5. okt 2017, 11:14

Nej, det gør jeg ikke.
Jeg finder det en smule uforskammet, af samme grunde som andre debattører har givet.
Til gengæld køber jeg aldrig noget "stort" til fuld pris. Jeg undersøger og kører gerne langt for tilbud.
Selv dagligdags indkøb tjekker jeg som regel for tilbud. Jeg får kun ekstra motion af at gå både i Føtex, Netto og Meny. Det er ofte pengene værd lige at se sig for.
Men jeg prutter ikke selv.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler
#notallfeminists
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster
Akehurst2
Kort karma: 800
Likede indlæg: 22011

Indlægaf Akehurst2 » 5. okt 2017, 11:20

Jeg forsøger ikke selv at forhandle prisen, men har oplevet en møbelforhandler gøre det helt af sig selv. Efter at have stået og regnet prisen for specialfremstillet bord, seks stole og en lampe sammen, nævnede han prisen og sagde så med det samme: "Så nu vil I nok gerne have noget rabat?" Og gav (vistnok) 10 %.

Det synes jeg selvfølgelig var så fint, men jeg havde ikke spurgt om det selv - heller ikke selvom det åbenbart nærmest var forventet at købte man for et vist beløb fik man rabat.
0
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 335
Likede indlæg: 4045

Indlægaf girl_beat » 5. okt 2017, 11:20

billiebean skrev:En af pointerne i Penge var, at hvis man spørger efter rabat, så får man næsten altid et nej! Det er standard. Så kunsten er, hvad man så gør bagefter. Forhandlingsekspertens råd var, at man kunne sige noget i retningen af, at man spørger efter et afslag, fordi man virkelig synes, at produktet er godt og at man rigtig gerne vil købe, men at det ligger noget over ens budget, så hvad skal der til for at finde en løsning på det? Så dels undgår man at kritisere sælgers produkter og dels sender man bolden over til sælger igen, som så må finde argumenter for IKKE at give rabat, i stedet for at man selv skal finde argumenter FOR.

Dette har jeg brugt et par gange, og egentlig ikke med det direkte formål at prutte. Da støvsugeren fx brændte sammen ville jeg bruge 1000 kr. på en ny, og selvom jeg i butikken spurgte til den billige model inden for budgettet, ville sælgeren MEGET gerne sælge mig en dyrere. Og jeg fik en masse gode salgsargumenter med på vejen. Der endte jeg med at sige "Ved du hvad, jeg er nødt til at holde mig til budgettet, men hvis du vil sælge mig den dyrere for 1000 kr., så laver vi en handel med det samme". Og det ville han så godt :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 821
Likede indlæg: 6506

Indlægaf Filipai » 5. okt 2017, 12:12

Akehurst2 skrev:
Filipai skrev:Jeg køber aldrig noget til fuld pris. Sådan af princip (lige pånær i Ikea :P ) . Hvis tingene ikke er på tilbud, køber jeg det ikke, og hvis jeg skal ud og købe flere store ting, så forhandler jeg om prisen.

Sidst har jeg lige fået forhandlet et nedslag på hvad der (hvis alt går vel) bliver vores kommende hjem på 5%.

Edit: Det skal måske lige nævnes at jeg ikke forventer rabat på mad, men jeg nærmest altid køber på tilbud. Tøj køber jeg i centeret hvor jeg arbejder, og kan derfor få 10%

Må lige spørge til det der princp, som jeg synes er lidt pudsigt. Betyder det, at afslaget er vigtigere end den endelig pris? Hvad nu hvis prisen virker fornuftig, skal du så have et afslag bare fordi?

Jeg oplever især at folk mener, der skal gives afslag og handles, når det er fast ejendom. Men hvis sælger nu har sat en fornuftig pris, som er den, han vil sælge til - ville du så vælge huset fra, fordi du ikke kunne få afsalg, fordi du af princip ikke giver fuld pris?

Princippet med fuld pris er noget nærmere det med at ting altid kommer på tilbud, og derfor vil jeg ikke købe det til fuld pris.
Det var ikke vedrørende huskøb, det var svaret til hvad jeg sidst havde pruttet med prisen om. Det er ikke liiige så ofte jeg køber store faste ejendomme, det var bare mit sidste køb, og der blev prisen pruttet ned, fordi vi tilbød en hurtig overtagelse, ikke af princip. Afslaget er bestemt ikke vigtigere en den endelige pris. Jeg prutter sjældent om priser på DBA, fordi jeg kun gider købe hvis prisen er fornuftigt sat fra start.
1
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 1624
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 23494
Kontakt:

Indlægaf Dmitra » 5. okt 2017, 19:58

Nej.

Og jeg krummer tæer hvis jeg overværer andre gøre, i hvert fald hvis det er nogle jeg følges med. I mit hoved er det dårlig opdragelse.

De færreste tager trods alt i supermarkedet, finder deres varer for derefter at forsøge at få hver ting bare lidt billigere, hvorfor så andre steder?

(Selvfølgelig noget andet hvis sælger er privat fx og sælger x med en "pris 350 kr, men er til at forhandle med").
0
Guy Fawkes, the only man to enter the Parliament with honest intentions.

AnCap
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2969

Indlægaf Pølsemix » 6. okt 2017, 08:19

Jeg synes det er en lidt mudret debat, fordi der tages stilling til alt på en gang, lige fra en pose slik til huskøb.

Ved større investeringer giver det da i den grad mening at spørge om der kan files lidt på prisen ved fx bilkøb, hus og lån. Ellers så snyder man da bare sig selv ved at være ekstremt høflig, sælger kan da bare sige nej.

Når det omhandler mindre beløb kan jeg godt forstå at det bliver anset for tidsspilde og upassende at forlange rabatter.
2
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 08:24

Pølsemix skrev:Når det omhandler mindre beløb kan jeg godt forstå at det bliver anset for tidsspilde og upassende at forlange rabatter.

Og det er vist derfor man siger at der er begyndt at være større afstand mellem de rige og fattige, når man siger sådan eller bare tænker det.

For dem med små penge, vægter 50kr meget, og gæt, dem med masser, så betyder 100kr slet ikke noget. Det kan vi vist alle godt se pointen i. Bare man husker begge eksisterer.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Kort karma: 125
Likede indlæg: 2969

Indlægaf Pølsemix » 6. okt 2017, 08:27

DenBruneMunk skrev:Og det er vist derfor man siger at der er begyndt at være større afstand mellem de rige og fattige, når man siger sådan eller bare tænker det.

For dem med små penge, vægter 50kr meget, og gæt, dem med masser, så betyder 100kr slet ikke noget. Det kan vi vist alle godt se pointen i. Bare man husker begge eksisterer.

Du overfortolker helt vildt...

For at få det ned på jorden igen, i hvilket supermarked kan du gå ind og forhandle om prisen?
2
Brugeravatar
Dmitra
Kort karma: 1624
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 23494
Kontakt:

Indlægaf Dmitra » 6. okt 2017, 08:29

Pølsemix skrev:Jeg synes det er en lidt mudret debat, fordi der tages stilling til alt på en gang, lige fra en pose slik til huskøb.

Ved større investeringer giver det da i den grad mening at spørge om der kan files lidt på prisen ved fx bilkøb, hus og lån. Ellers så snyder man da bare sig selv ved at være ekstremt høflig, sælger kan da bare sige nej.

Når det omhandler mindre beløb kan jeg godt forstå at det bliver anset for tidsspilde og upassende at forlange rabatter.

Jeg svarede i en meget sort/hvid tone. Men jeg synes du har rigtig meget ret.
0
Guy Fawkes, the only man to enter the Parliament with honest intentions.

AnCap
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 6. okt 2017, 08:32

Pølsemix skrev:
DenBruneMunk skrev:Og det er vist derfor man siger at der er begyndt at være større afstand mellem de rige og fattige, når man siger sådan eller bare tænker det.

Du overfortolker helt vildt...

For at få det ned på jorden igen, i hvilket supermarked kan du gå ind og forhandle om prisen?

Fakta, når de har prissat forkert og glemt at ændre skilte, så er de flinke til at give mig rabatten. Kvickly når det er sidste salgsdag, så er flere åbne for rabat.

Især gratis varer er godt, når man får varer på særtilbud som de andre ikke får :) Der skal du ikke engang forhandle, dem får du lige ind på app'n. Man behøver vel ikke altid selv være primus motor på pris forhandlingen, det gør intet at forretningen særbehandler dig, hvis du vil have det.
0

Tilbage til "Livets forhold"