Jeg kastede mig over det forrige år med den klassiske hyldeblomstsaft. Det var jo supernemt og gik rigtig godt, så da jeg faldt over et par yderst produktive vilde kirsebærtræer i en skov, gik jeg helt amok! Og lavede en kæmpe mængde kirsebærmarmelade i forskellige variationer.
En flaske kirkebærrom blev det også til.
Så havde min mor alt for mange modne tomater, og vi lavede sammen en stor portion tomatsovs, som ganske enkelt smager vidunderligt! Desværre på "slump" uden opskrift, så den eksperimenterer jeg stadig med at ramme igen.
Sammen har vi også lavet råsyltede agurker, det drivhus hun har, kunne drive en storproduktion!

Jeg har også forsøgt mig med at lave egen fond, som jeg fryser ned som isterninger, det er faktisk nemt og smart, kræver mest af alt tålmodighed.
I år har jeg lavet hyldeblomstsaft igen, og fandt ud af at blomsterne sagtnes kan fryses ned, så nu har jeg et lager til en portion mere.
Så har jeg lavet ribssaft, solbærsaft, solbær-jordbærmarmelade og brombærmarmelade. I min venindes nyindkøbte kolonihave står der hele tre ribsbuske og en solbærbusk, og de bugnede af bær. Hun gider ikke bruge dem, så jeg fik lov til plukke! Brombær fandt jeg masser af et sted ved en strand.
Og i dag skal jeg ud og ribbe samme kolonihave for kvæder og så vil jeg lave kvædegele.

Min mormor ville være blevet meget stolt af mig, hvis hun vidste hvor meget saft, marmelade og andet "på glas" jeg har produceret i de sidste par år!
Hvad laver I selv "på glas" som det hedder i min familie?