Folkeafstemning er roden til meget ondt

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Kort karma: 6
Likede indlæg: 345

Folkeafstemning er roden til meget ondt

Indlægaf annella » 8. okt 2017, 05:02

http://politiken.dk/debat/signatur/art6150090/Folkeafstemning-er-roden-til-meget-ondt?trackid=Jp%20lister%20seneste

Det er en skadelig myte, at folkeafstemninger er det perfekte udtryk for folkets vilje. Tværtimod – det fremmer populisme.

Så skete det igen. En uigennemtænkt og unødvendig folkeafstemning har kastet et land helt unødigt ud i kaos.

Denne gang er det Spanien, der efter folkeafstemningen i Catalonien står i en dyb forfatningsmæssig krise.

Og atter er det, som om alt for mange tilskriver en folkeafstemning – hvor mindre end halvdelen af befolkningen i Catalonien overhovedet stemte – en beslutningskraft og legitimitet, som er helt ude af proportioner.

Sagen er nemlig, at folkeafstemninger ikke er nogen synderlig god demokratisk model.

Verden er kompliceret, mere og mere faktisk, og det at koge et kompliceret og ekstremt afgørende spørgsmål som at løsrive sig – eller som i tilfældet Storbritannien at melde sig ud af EU efter næsten et halvt århundrede – er at tale ind i populismen.

Og vi kan sagtens selv være med: Folkeafstemningen om Maastrichttraktaten i 1992 førte som bekendt direkte til de ulyksalige danske EU-forbehold.

Hvad mener du om folkeafstemninger? er de roden til meget ondt?

Jeg personlig går ind for folkeafstemninger som i Schweiz, der har direkte demokrati. Eksemplerne med Catalonien, Storbritannien og Maastrichttraktaten, synes jeg halter, var valgresultaterne blevet et nej i alle 3 omtalte tilfælde, var de sikkert uden store diskussioner blevet accepteret, da det var vælgernes ønske.

Nej folkeafstemninger er ikke roden til meget ondt, det viser i det mindste folkeafstemningerne i Schweiz.
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 400
Likede indlæg: 3896

Re: Folkeafstemning er roden til meget ondt

Indlægaf Artem » 8. okt 2017, 09:04

Synes kun det er positivt at høre befolkningen, også selv om det går magthaverne imod.
Vi får jo nok også snart et par afstemninger med at Grønland og Færøerne vil løsrive sig fra danmark.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29776

Indlægaf paint » 8. okt 2017, 09:55

Principielt, er jeg tilhænger af at visse ting, lægges ud til en folkeafstemning. Men jeg mener samtidigt, at der er emner, som er så komplicerede og kan have så svært gennemskuelige konsekvenser, at man ikke kan forvente at hele befolkningen har sat sig ind i emnet.

F.eks den danske afstemning om vores retsforbehold i EU. Dén afstemning, mener jeg var uegnet til at blive lagt ud som folkeafstemning. Der var kompliceret EU-jura involveret. Man kan ikke forvente at en hel befolkning, skal sætte sig ind i komplicerede EU-forhold - hvilket en efterfølgende undersøgelse viste, at folk heller ikke havde gjort.
I disse tilfælde, scorer populismen billige point, fordi sagen nærmest er umulig at forklare i få ord. Hér mener jeg at folk må stole på de politikere/partier, de selv har stemt på ved et valg, og have tillid til at ens parti, har en holdning der flugter partiets øvrige politik.

Jeg er ligeledes ret sikker på at Brexit-afstemningen i UK, ikke var blevet et 'ja' til Brexit, hvis befolkningen havde været fuldt informeret om alle konsekvenserne. Hér var det igen populisterne, der løb af med den tvivlsomme sejr. Hele problematikken, blev kogt ned til 'Nej, til mere billig østeuropæisk arbejdskraft, der tager vores jobs' og 'Nej, til at vi skal give en masse penge til EU, som vi ikke får noget for', og 'Ja. til at vi selv vil bestemme i vores eget land'. Hele den lange række af alvorlige økonomiske konsekvenser et 'nej' fik/vil få, fik folk ikke meget at vide om.

Så visse afstemninger, kan fint lægges ud til folkeafstemning. Men andre kan ikke, fordi de folkevalgte politikere, er ansat til at bruge tid på at sætte sig meget grundigt ind i komplicerede sager. Samt at de desuden har et helt embedsapparat til rådighed, som kan beregne konsekvenser osv. osv. Sidstnævnte, har befolkningen ikke og kan derfor let manipuleres.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 8. okt 2017, 10:30

Hvad er det at "koge et spørgsmål"? :)

"Verden er kompliceret, mere og mere faktisk, og det at koge et kompliceret og ekstremt afgørende spørgsmål som at løsrive sig – eller som i tilfældet Storbritannien at melde sig ud af EU efter næsten et halvt århundrede – er at tale ind i populismen."

Han mener vel koge det ned?
0
Brugeravatar
Seladon
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1085

Indlægaf Seladon » 8. okt 2017, 10:38

eks-Maupassant skrev:Hvad er det at "koge et spørgsmål"? :)

"Verden er kompliceret, mere og mere faktisk, og det at koge et kompliceret og ekstremt afgørende spørgsmål som at løsrive sig – eller som i tilfældet Storbritannien at melde sig ud af EU efter næsten et halvt århundrede – er at tale ind i populismen."

Komplekse problemstillinger kan ikke nemt koges ned til
få simple spørgsmål som kan besvares med ja eller nej. Det er det han mener , tror jeg nok.
0
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Kort karma: 72
Likede indlæg: 2254

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 8. okt 2017, 10:45

Det er bare Politiken der forfølger den sædvanlige teknokratiske vi-ved-bedst-folket-er-børn-der-ikke-ved-hvad-der-er-bedst-for-dem Politiken-linje.
0
Grab them by the pussy
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 8. okt 2017, 13:38

Seladon skrev:
eks-Maupassant skrev:Hvad er det at "koge et spørgsmål"? :)

Komplekse problemstillinger kan ikke nemt koges ned til
få simple spørgsmål som kan besvares med ja eller nej. Det er det han mener , tror jeg nok.

Ja, men så må jeg svare til ham at JA, det er jeg enig i.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"