Er vi blevet for gode til at lægge ansvaret fra os?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
fisken80
Kort karma: 699
Likede indlæg: 25847

Er vi blevet for gode til at lægge ansvaret fra os?

Indlægaf fisken80 » 9. okt 2017, 10:02

Affødt af en diskussion i en gruppe på Facebook rejser ovenstående spørgsmål sig. En person skriver et indlæg om, at han har givet en hjemmeside en rigtig dårlig anmeldelse på trustpilot, fordi denne hjemmeside i 1½ år har trukket 99 kroner for et medlemsskab. Omtalte side skilter dog meget tydeligt med, at der er tale om et medlemsskab, der koster 99 kroner efter prøveperiodens udløb.

Manden er dog stadig meget vred over, at siden ikke pr. mail har gjort ham opmærksom på, at han efter prøveperiodens udløb skal betale for sit medlemsskab. Det har kostet ham 99*18 kroner, hvilket trods alt er en slat.

Og jeg må indrømme, at jeg blev irriteret over, at han på den måde lægger ansvaret væk. Der er på ingen måde tale om et firma, der forsøger at skjule, at det koster noget, at være medlem. Det fremgår meget tydeligt på siden. Desuden er jeg lettere rystet over, at man i 1½ år ikke undrer sig over, at der hver måned trækkes 99 kroner fra ens konto.

Hvad siger I? Er det ok, at manden er sur på firmaet eller er det ham der ikke vil tage ansvar for sin egen fejl?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.
No1
Kort karma: 253
Likede indlæg: 4565

Re: Er vi blevet for gode til at lægge ansvaret fra os?

Indlægaf No1 » 9. okt 2017, 10:11

Jeg har meget lidt sympati for det der. I 1,5 år har han enten ikke tjekket sin bankkonto, PBS-oversigt eller kontaktet firmaet om at blive afmeldt. Jeg forstår ikke helt, hvad det er han har misforstået. Det er et abonnementsprodukt - ergo bliver du trukket hver måned (eller i et andet fast interval.)

Hvis det ikke havde været tilstrækkeligt fremhævet fx. og han havde forsøgt at sige det op gentagne gange, så ville der være tale om noget andet. Men sådan en type dér er problemet med, at alle nu har fået et direkte talerør overfor virksomheder m.v.
4
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2779
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 30994

Indlægaf Daine » 9. okt 2017, 10:36

Det er altid nemmest når det er andres skyld, eller man kan give andre skylden. Så behøver man ikke se sin egen utilstrækkelighed i øjnene, men kan pleje sit sårende ego. Og det er jo altid rart.

Det pudsige er også, at tager man rent faktisk skylden på sig, når man har lavet en bommert, så er omverdenens reaktion som oftes positivt overrasket. Som om det er noget specielt at der ikke skal 87 bortforklaringer til først. Det er ikke så meget i ovenstående tilfælde, men jeg oplever det arbejdsmæssigt, hvis jeg har lavet en større fejl der påvirker kunder.
I det daglige skal man bare se at få hovedet ud af egen røv og tage bare LIDT ansvar for sit liv - og sine penge.
5
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Ghattner
Kort karma: 116
Likede indlæg: 5296

Indlægaf Ghattner » 9. okt 2017, 20:08

Jeg gad også godt vide hvor mange der går på firmaers Facebook-sider og brokker sig, hvor de lidt hænger dem ud til skue for andre og let kan skabe en "den lille mand med den store"-shitstorm, før de overhovedet har prøvet sig med at kontakte deres kundeservice direkte først. For ofte kan der jo være tale om en misforståelse der ikke behøver ende i Lynch-stemning
1
Brugeravatar
missme
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Indlægaf missme » 9. okt 2017, 20:23

Det er da lidt småpatetisk ja. Lidt som når folk bliver sure på SKAT fordi de skal af med penge i restskat :gruble: Nu er det jo ikke SKATs ansvar at tjekke om vores allesammens skatteoplysninger er korrekte, ligesom det ikke er netflix (eller en hvilken som helst anden tjenestes) opgave, at tjekke om vi stadig ønsker at købe deres produkt hvor måned.

Men om vi sådan generelt, i større omfang, fralægger os ansvaret ved jeg ikke. Men det er blevet 1000 gange nemmere at indrage gud og hvermand når man gør det :boo:
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Indlægaf Slettet bruger » 9. okt 2017, 23:37

Yes helt sikkert. Det er helt normalt nu at folk ikke læser hvad de køber eller binder sig til, bare *KLIK KLIK KLIK taste kort ind*, og så er de bagefter vrede over at det de gik ind til, var noget andet end det som de forestillede sig.

Der er mange folk der ikke forstår, at deres ide inde i deres hoveder om, hvad de køber, faktisk ikke er bindende for omverdenen.
1
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2064

Indlægaf cola » 10. okt 2017, 03:22

Man skal ikke længere væk end debatten for at finde folk der fralægger sig ansvaret og gir, skolen, systemet, samfundet skylden for noget de selv kunne have klaret. Om det er opdragelse eller tage varer på deres eget liv.

Bare se hvordan et program som luksusfælden får folk til at gå helt amok, når de får at vide at de selv har ødslet alle deres penge væk, de vil end ikke mens de står med beviset indrømme det.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 350
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6108

Indlægaf Kattefjæs » 10. okt 2017, 05:55

Åh ja. Oplever det meget i en søsterorganisation som driver noget gæstehus om sommeren hvor folk kan komme helt op i det røde felt over at de bliver trukket £6 i deres depositum fordi de har afleveret et engang hvidt håndklæde som nu er fuldstændig misfarvet og/eller sølet ind i bræk, blod eller dét der er værre. Det er simpelthen så absurd.

Den anden dag var der tilmed én som argumenterede for at hvis det forventedes at håndklædet IKKE blev leveret i den stand, så skulle de da som minimum tilbyde at lære alle at ordne vasketøj, sortere det efter farver osv., for ellers var det unfair.

Han var i midt 30'erne... Hvad med enten at behandle inventaret ordentligt, eller tage ansvar for at du har ødelagt det? Det er så latterligt. Og så at stå og diskutere over så lille et beløb. Det er jo åndssvagt.
3
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3458
Likede indlæg: 25301

Indlægaf Wizzze » 10. okt 2017, 07:01

"Det må andre klare for mig, det kan ikke være mit ansvar" tror det skal være Danmarks nye motto :tie:
Jeg synes jeg møder den indstilling i så mange situationer efterhånden :rulle:
2
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Livets forhold"