Fagforening?

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
vibbsen
Kort karma: 1135
Likede indlæg: 16430

Re: Fagforening?

Indlægaf vibbsen » 13. okt 2017, 10:12

Rikke skrev:Jeg kan altså godt komme i tanke om suspekte metoder brugt af visse fagforeninger, det er slet ikke det. Men det er da en rådden arbejdsplads, hvis ansatte får rum og lov til at opføre sig sådan.

Præcis. Det handler om hvorvidt arbejdspladsen tillader rum og lov til at opføre sig råddent. På min nuværende arbejdsplads ville der bliver slået ned med hård hånd på den form for opførsel. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan min chef ville reagerer hvis hun fandt ud af at nogen af "hende" medarbejdere havde bedrevet "fagforeningsmobberi". Men det ville eddermame ikke blive kønt. For man tolerer ikke mobning på min arbejdsplads. PUNKTUM.

Jeg er ansat et sted hvor stort set alle er medlem af fagforbundet. Fordi det er et virkelig stærkt fagforbund som formår at forhandle en pissegod overenskomst til os. Hver gang. Og som har ry for at være nogle hårde hunde at slås med hvis det kommer dertil. Det er derfor en klar fordel at have dem i sit ringhjørne. Hvorfor nøjes med en Kat (gul fagforening) som vagt hvis man kan få en tiger....

Jeg har dog også været på en arbejdsplads hvor det åbenbart var "tilladt". Her blev der gået unødig hårdt til en nyansat som fra starten af meddelte at han faktisk ikke havde lyst til at være medlem af den fagforening som forhandlede på stedet. Det var temmelig ubehageligt at være vidne til. Og det skete nærmest med ledelsens "velsignelse". Han valgte i den sidste ende at melde sig ind. For så at melde sig ud senere igen. Hvilket naturligvis blev påtalt i skarpe vendinger så snart den lokale repræsentant fik dette at vide. Han havde dog så meget røv i bukserne, og var i forvejen lidt sur på firmaet over sin løn. Så han bad dem på en pæn måde om at gå af helvede til med deres mafiametoder. Og sagde i øvrigt op ikke så længe efter og forlod branchen.

Interessant nok så var fagforeningen på den pågældende arbejdsplads IKKE den som ellers dækker området. Som den eneste virksomhed i branchen havde man overenskomst med et andet fagforbund. Et fagforbund som iøvrigt var med i den ejerkreds som ejede store dele af virksomheden. Og det var bl.a. et af argumenterne for at man skulle melde sig ind i fagforeningen. At det jo var vigtigt at støtte en rigtig fagforening eftersom det jo var dem der var vores ejere :nerve: :nerve: :nerve: Man brugte bl.a. også som argumentation at man i personlige faglige stridigheder udelukkende forhandlede med dette fagforbud og ingen andre. Det kom direkte fra ledelsen.
Når jeg ser det på skrift her mange år efter så kan jeg godt se hvor surrealistisk det egentlig var...At det fagforbund som var medarbejdernes eneste mulighed for forhandling med arbejdsgiveren, var et fagforbund som var med i arbejdsgiverens ejerkreds...
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Bimmerdyret
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1610

Indlægaf Bimmerdyret » 14. okt 2017, 16:14

Var medlem af fagforening i 16 år - hvilket ikke resulterede i andet end penge ud af lommen og så mere til.
0
Brugeravatar
Venus222
Kort karma: 97
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 1451

Indlægaf Venus222 » 14. okt 2017, 16:49

Jeg er medlem af FOA, fordi jeg arbejder et sted hvor der ikke rigtig er styr på vores løn. Og hvor man kan risikere at blive fyret hvis ledelsen synes man er træls.... :stoned:
0
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2064

Indlægaf cola » 14. okt 2017, 18:46

Jeg tror nok jeg stadig er medlem af "det faglige hus" de klarede sådan set sagen med min tidligere arbejdsgiver fint så intet problem der, men som a-kasse er de elendige, så den næste a-kasse jeg får blir en anden, da jeg forventer lidt mere hjælp end jeg fik hos DFH.
Hvis jeg kunne så ville jeg melde mig ind i dansk metal. men de vil ikke have mig, de vil hellere have at jeg melder mig ind i hk, som jeg aldrig vil være medlem af.
Så pt er jeg på jagt efter et nyt sted at putte mine a-kasse kroner.
0
Brugeravatar
Santa
Kort karma: 615
Likede indlæg: 16451

Indlægaf Santa » 15. okt 2017, 09:10

cola skrev:Jeg tror nok jeg stadig er medlem af "det faglige hus" de klarede sådan set sagen med min tidligere arbejdsgiver fint så intet problem der, men som a-kasse er de elendige, så den næste a-kasse jeg får blir en anden, da jeg forventer lidt mere hjælp end jeg fik hos DFH.
Hvis jeg kunne så ville jeg melde mig ind i dansk metal. men de vil ikke have mig, de vil hellere have at jeg melder mig ind i hk, som jeg aldrig vil være medlem af.

A-kasse og fagforening er slet ikke det samme....ved du det?
0
Lad være med at læse mellem linjerne, det står ikke noget. ;)

Ikke medlem af Inderkredsen. :nej:
cola
Permanent bortvist
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2064

Indlægaf cola » 15. okt 2017, 12:08

Santa skrev:
cola skrev:Jeg tror nok jeg stadig er medlem af "det faglige hus" de klarede sådan set sagen med min tidligere arbejdsgiver fint så intet problem der, men som a-kasse er de elendige, så den næste a-kasse jeg får blir en anden, da jeg forventer lidt mere hjælp end jeg fik hos DFH.

A-kasse og fagforening er slet ikke det samme....ved du det?

Ja det ved jeg godt, fagforeningen hjælper i sager, a-kassen hjælper ved arbejdsløshed... altså med ekstra kurser osv til at få en tilbage på arbejde igen.
0
Brugeravatar
Chachacha
Kort karma: 102
Likede indlæg: 2088

Indlægaf Chachacha » 15. okt 2017, 16:47

Jeg er faktisk i tvivl om jeg skal melde mig ud af min nuværende fagforening og ind i en gul. De repræsenterer ikke mit fag direkte, jeg arbejder ikke et sted med overenskomst men i det private (uden TR) og jeg forhandler selv min løn direkte...

Jeg vil ikke stå helt uden i tilfælde af at der skulle opstå konflikter omkring ting som ferie, barsel, udbetaling af løn mm., men den fagforening jeg er i nu er dyr og forhandler løn og overenskomst for alle mulige andre end mig.
0
Brugeravatar
Stars
Kort karma: 113
Likede indlæg: 3541

Indlægaf Stars » 15. okt 2017, 17:28

Chachacha skrev:Jeg er faktisk i tvivl om jeg skal melde mig ud af min nuværende fagforening og ind i en gul. De repræsenterer ikke mit fag direkte, jeg arbejder ikke et sted med overenskomst men i det private (uden TR) og jeg forhandler selv min løn direkte...

Jeg vil ikke stå helt uden i tilfælde af at der skulle opstå konflikter omkring ting som ferie, barsel, udbetaling af løn mm., men den fagforening jeg er i nu er dyr og forhandler løn og overenskomst for alle mulige andre end mig.

Min a-kasse har rigtig mange medlemmer, som ikke arbejder under en overenskomst.
De har derfor - efter medlemmernes ønske - lavet en tillægsforsikring på juridisk bistand:
CA Advokathjælp yder professionel hjælp omkring kontrakter, opsigelser og andre ansættelsesforhold. Det koster kun 50 kr/md. for lønmodtagere og er gratis for studiemedlemmer.

Det kunne måske være noget for dig?
Sidst jeg tjekkede (men det er efterhånden en del år siden), havde CA en høj medlems-tilfredshed.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Livets forhold"