Skrue på cykel der sidder fast

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Slettet bruger
Likede indlæg: 6799

Skrue på cykel der sidder fast

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2017, 16:59

Well jeg skal skrue på de skuer ud der sidder på begge pedaler og går ind i den pind depalerne sidder på (akslen) fordi det hele er læst og skal strammes.

Jeg kan dog ikke rokke de ud af flækken trods rimelig krafig skrueforsøg, og tænker de måske er rustet fast?

Nogen jeg kan gøre for at få dem løs? Tænker f.eks. på at hælde syre på det, da det vist opløser rust.
0
Slettet bruger

Re: Skrue på cykel der sidder fast

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2017, 18:58

Falstria skrev:
eks-Maupassant skrev:Well jeg skal skrue på de skuer ud der sidder på begge pedaler og går ind i den pind depalerne sidder på (akslen) fordi det hele er læst og skal strammes.

Jeg kan dog ikke rokke de ud af flækken trods rimelig krafig skrueforsøg, og tænker de måske er rustet fast?

Nogen jeg kan gøre for at få dem løs? Tænker f.eks. på at hælde syre på det, da det vist opløser rust.

Først og fremmest give det rustløsner og lade stå og virke op til et døgns tid.

Du kan varme på det udvendige med en varmepistol eller gasflamme, så det udvendige udvidder sig og slipper det indvendige.

Du kan bruge slag for at løsne det (en masse hårde gok med en lille hammer), evt. også bruge en slagnøgle til at skrue med, slagnøgler er en fantastisk opfindelse. ;)

Ligesom du kan bruge varme på det udvendige for at det udvidder sig, kan du også bruge kulde på det indvendige så det trækker sig sammen, kuldespray.

Der findes rustløsner på spray som også giver kuldespray effekten, det vil nok lige være sådan et tilfælde som dette de er beregnet på.
http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Fedte ... 000019607/

Problemet er størst hvis din bolt er rustfrit stål og den er boltet fast i aluminium.
I så fald er det værd at prøve først at spænde bolten endnu hårdere (kun lige til den giver sig et nyk), så korrosionen slår sprækker, og så først derefter forsøge på at løsne den.

Tak, får fat i sådan en dåse rustløser
0
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 398
Likede indlæg: 3874

Indlægaf Artem » 11. okt 2017, 19:08

Ud over de ting Falstria skriver, kan problemet måske også være at du skruer den forkerte vej. Da jeg mindes at skruen i den ene side er med links gevind.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
paint
Kort karma: 585
Likede indlæg: 29659

Indlægaf paint » 11. okt 2017, 20:10

Det er pedalen på modsatte side af tandhjulet, der skal drejes med uret (altså den retning, man normalt spænder i)

Hvis den sidder meget fast, kan man ud over rustopløser, sætte et rør på gaffelnøglen som forlænger. Det giver lidt mere punch. Har man ikke et rør, kan man også bruge en anden gaffelnøgle og sætte den fast i den der sidder på pedalen (den skal vinkles lidt, så den ligesom virker som forlænger)

Pedalen skal sidde nede, og er det helt galt, må man op og hoppe lidt på nøglen ;)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Brutus
Kort karma: 30
Likede indlæg: 860

Indlægaf Brutus » 11. okt 2017, 21:01

Det er rigtigt at der er linksgevind i pedalakslen i venstre side, men som jeg forstår TS, er det ikke selve pedalen der skal skrues af.
Hvis det er rigtigt forstået, foreslår jeg også rustopløser, f. eks. WD40.
0
For many and many a year ago.
in a kingdom by the sea
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 11. okt 2017, 22:11

Falstria skrev:
paint skrev:Det er pedalen på modsatte side af tandhjulet, der skal drejes med uret (altså den retning, man normalt spænder i)

Hvis den sidder meget fast, kan man ud over rustopløser, sætte et rør på gaffelnøglen som forlænger. Det giver lidt mere punch. Har man ikke et rør, kan man også bruge en anden gaffelnøgle og sætte den fast i den der sidder på pedalen (den skal vinkles lidt, så den ligesom virker som forlænger)

Pedalen skal sidde nede, og er det helt galt, må man op og hoppe lidt på nøglen ;)

Det hedder ikke punch, det hedder moment og det kan risikere at skade både nøglen og bolten.

Kammer det over bare én gang, så er det hele ødelagt.

Det er jeg klar over. Jeg har selv bygget de sidste 4-5 cykler jeg har haft. Men nogle gange, kan man være tvunget til at lægge lidt ekstra vægt på, for at løsne en bolt. Alt med måde, naturligvis.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Brugeravatar
Artem
Kort karma: 398
Likede indlæg: 3874

Indlægaf Artem » 11. okt 2017, 22:20

paint skrev:Det er jeg klar over. Jeg har selv bygget de sidste 4-5 cykler jeg har haft. Men nogle gange, kan man være tvunget til at lægge lidt ekstra vægt på, for at løsne en bolt. Alt med måde, naturligvis.

Lidt offtopic men kan det betale sig? For tænker at det ender med en dyrere cykel, men ok hvis man går meget op i at den er sammensat af bestemte dele vil man måske betale for det.
0
Fra bybo til thybo
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2017, 22:21

Artem skrev:Ud over de ting Falstria skriver, kan problemet måske også være at du skruer den forkerte vej. Da jeg mindes at skruen i den ene side er med links gevind.

Yes, jeg prøvede begge veje da jeg godt kender den der :)
0
Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2017, 22:24

Nej det er ikke pedalen der skal af, det er den skue der går direkte ind i stangen (akselen)/den skrue som "pedalarmen" sidder fast på akselen på, og sådan set skal det strammes og ikke af,

Men det er nok ikke skidt at skrue dem ud og ind igen for at få luftet det lidt.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 11. okt 2017, 22:31

Artem skrev:
paint skrev:Det er jeg klar over. Jeg har selv bygget de sidste 4-5 cykler jeg har haft. Men nogle gange, kan man være tvunget til at lægge lidt ekstra vægt på, for at løsne en bolt. Alt med måde, naturligvis.

Lidt offtopic men kan det betale sig? For tænker at det ender med en dyrere cykel, men ok hvis man går meget op i at den er sammensat af bestemte dele vil man måske betale for det.

Det kan betale sig på den måde, at man får lige præcis den cykel med det udstyr man ønsker, til en lavere pris end hvis man skulle købe den færdig. Men for mig, er det lige så meget 'sporten' i det. Jeg kan godt lige at sidde og nusse med sådan noget, og se at gradvist vokser den cykel frem, som man gerne vil have. ;)
1

Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 11. okt 2017, 22:32

eks-Maupassant skrev:Nej det er ikke pedalen der skal af, det er den skue der går direkte ind i stangen (akselen)/den skrue som "pedalarmen" sidder fast på akselen på, og sådan set skal det strammes og ikke af,

Men det er nok ikke skidt at skrue dem ud og ind igen for at få luftet det lidt.

Mener du selve pedalarmen, som går i gennem kranken? I så fald, skal du bruge en aftrækker.

Billede
0

Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2017, 22:38

paint skrev:
eks-Maupassant skrev:Nej det er ikke pedalen der skal af, det er den skue der går direkte ind i stangen (akselen)/den skrue som "pedalarmen" sidder fast på akselen på, og sådan set skal det strammes og ikke af,

Mener du selve pedalarmen, som går i gennem kranken? I så fald, skal du bruge en aftrækker.

Billede

Yes det er præcis det jeg mener, og ganske brugbar information at den der fætter findes :)

Jeg forsøgt mig med en normal topnøgle.

Det er ved at falde fra hinanden, pedalerne bevæger sig stadigt udaf og det er jo ikke holdbart i længden. Så skal skrue det sammen igen.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 11. okt 2017, 22:41

eks-Maupassant skrev:
paint skrev:

Billede

Yes det er præcis det jeg mener, og ganske brugbar information at den der fætter findes :)

Jeg forsøgt mig med en normal topnøgle.

Det er ved at falde fra hinanden, pedalerne bevæger sig stadigt udaf og det er jo ikke holdbart i længden. Så skal skrue det sammen igen.

49 dask, kan du slippe med

https://www.cykelpartner.dk/pedalarmsaf ... gJtZ_D_BwE
0

Slettet bruger

Indlægaf Slettet bruger » 11. okt 2017, 22:42

Falstria skrev:

Er du sikker på den skal strammes?

Hvis det er kuglelejet der er løst, så strammes det vist på anden måde.

Jeg tænkte den skal vel skrues ind igen, fordi den skruer sig udad så man kan se en del "nøgens" gevind der før var dækket.
0
Brugeravatar
paint

Indlægaf paint » 11. okt 2017, 22:45

Falstria skrev:

Er du sikker på den skal strammes?

Hvis det er kuglelejet der er løst, så strammes det vist på anden måde.

Det kan være, at når nu man alligevel er i gang, at det kan betale sig at købe en ny krankboks. De kan fås for 79 kr (for en standard krankboks). Før i tiden var det løse kuglelejer man brugte. Det gør man ikke mere.
En slidt/defekt krankboks, giver sig udslag i slør i pedalerne.

Billede
Senest rettet af paint 11. okt 2017, 22:47, rettet i alt 1 gang.
1

Tilbage til "Livets forhold"