Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Akehurst2
Kort karma: 270
Likede indlæg: 4509

Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Akehurst2 » 27. okt 2015, 21:45

Det her forstår jeg faktisk ikke: http://politiken.dk/debat/ECE2901900/fo ... den-boern/

Altså, jeg forstår selvfølgelig godt, hvad der står :-D Men baseret på min egen erfaring fra arbejde og omgangskreds, så kan jeg ikke genkende, at forældre skulle arbejde mere end barnløse. Tværtimod, så går de tidligere, er oftere syge og har børns sygedage, og på mit arbejde også omsorgsdage. Der hentes nok nogle timer om aftenen i ny og næ - men de barnløse arbejder jo også om aftenen om nødvendigt, eller bliver jo som sagt længere.

Men er det bare mig?
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1012
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9158

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Fru Sunshine » 27. okt 2015, 21:50

Jeg er altså ret overbevist om, at der ikke er den store forskel.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Peanutbutt
Kort karma: 10
Likede indlæg: 141

Indlægaf Peanutbutt » 27. okt 2015, 22:42

Her er en opsummering af undersøgelse(n?): http://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2 ... -kvindedag

Hvis det er den eneste type tal man har (altså en generel beskæftigelsesfrekvens), så ville jeg mene, at undersøgelsen var lidt misvisende. Det er vel nødvendigt at sammenligne samme type stillinger med hinanden, måske endda indenfor samme type arbejdsplads. Blandt de barnløse kunne man jo forestille sig, at der var en overvægt af folk, der var syge og derfor ikke i stand til at arbejde, f.eks.

Men jeg har ikke nærlæst undersøgelsen i rapporten.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 674
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5866

Indlægaf Dikus » 27. okt 2015, 23:03

Folk med bærn... Er jo også Maersk-manden med voksne børn... Det er ikke kun pædagogen med Emma på 2 og Tobias på 4.
1
Brugeravatar
Aima
Kort karma: 610
Likede indlæg: 5025

Indlægaf Aima » 27. okt 2015, 23:24

Dikus skrev:Folk med bærn... Er jo også Maersk-manden med voksne børn... Det er ikke kun pædagogen med Emma på 2 og Tobias på 4.

Så vidt jeg lige hurtigt kunne se, begrænser undersøgelsen sig jo netop til 49 år. Med en gennemsnitsalder på knap 30 år for førstegangsfødende kvinder og lidt højere for mænd, der bliver fædre for første gang, må man vel antage at undersøgelsen primært belyser familier med hjemmeboende børn.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 27. okt 2015, 23:49

Aima skrev:
Dikus skrev:Folk med bærn... Er jo også Maersk-manden med voksne børn... Det er ikke kun pædagogen med Emma på 2 og Tobias på 4.

Så vidt jeg lige hurtigt kunne se, begrænser undersøgelsen sig jo netop til 49 år. Med en gennemsnitsalder på knap 30 år for førstegangsfødende kvinder og lidt højere for mænd, der bliver fædre for første gang, må man vel antage at undersøgelsen primært belyser familier med hjemmeboende børn.

Men... Dig også begge køn. De mænd, jeg kender, arbejder typisk meget og får overarbejde udbetalt mod at have en hustru på deltid.
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 27. okt 2015, 23:53

Dikus skrev:
Aima skrev:

Men... Dig også begge køn. De mænd, jeg kender, arbejder typisk meget og får overarbejde udbetalt mod at have en hustru på deltid.

Okay. Det tvivler jeg nu på der er særligt repræsentativt for gennemsnittet, hvilket jo er det undersøgelsen tager udgangspunkt i.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 28. okt 2015, 00:34

Aima skrev:
Dikus skrev:
Aima skrev:

Okay. Det tvivler jeg nu på der er særligt repræsentativt for gennemsnittet, hvilket jo er det undersøgelsen tager udgangspunkt i.

Nææhhhhh... Men fælles fir langt hovedparten af dem, der arbejder meget er, at de er mennesker som gennemsnittet og derfor også får børn.
0
Brugeravatar
Aima

Indlægaf Aima » 28. okt 2015, 00:54

Dikus skrev:
Aima skrev:
Dikus skrev:
Aima skrev:

Nææhhhhh... Men fælles fir langt hovedparten af dem, der arbejder meget er, at de er mennesker som gennemsnittet og derfor også får børn.

Jeg forstår simpelthen ikke, hvad du mener. Jeg var faktisk allerede lidt forvirret over dit forrige indlæg, så jeg tror, jeg kaster håndklædet i ringen her. Det er jo også sent og jeg er nok lidt for træt :)

Min pointe var sådan set bare at påpege, at undersøgelsen åbenlyst havde taget en slags højde for det med alder og børn, der potentielt er voksne. I det indlæg jeg i udgangspunktet kommenterede, tolkede jeg det nemlig som om, du ikke var klar over dét, siden du fremhævede det med Emma og Tobias på to og fire år.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator

Indlægaf Dikus » 28. okt 2015, 01:20

Nåååhhhh.... Jamen advokat Hansen med to på 12 og 14 har også flere timer i døgnet. Det var mere det... At det er let at kigge op de børnefamilier, der lige passer en - og glemme at alle de andre, vi går og kigger på typisk også er netop det.
0
Rakel
Kort karma: 418
Likede indlæg: 3084

Indlægaf Rakel » 28. okt 2015, 05:06

Det er ikke børnene, der har haft indflydelse på antal timer, vi har på job og det er ret gængs på såvel mit og min mands arbejde og fravær på grund af børnene eksisterer ikke, så jeg har ikke svært ved at relatere til den undersøgelse.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 28. okt 2015, 09:00

Dikus skrev:
Aima skrev:

Jeg kender i hvert fald adskillige par, hvor manden arbejder markant mere end kvinden, både til daglig, hvor hun henter (og måske også afleverer) og fordi, det er hende, der tager sygedage m.v.

Men ifølge undersøgelsen er det jo også sådan at kvinder med børn arbejder mere end kvinder uden børn.
1
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 28. okt 2015, 09:05

adagio skrev:Da vi sidst havde en presset periode, fik jeg at vide af min projektleder at det faktisk var mig der havde lagt flest timer i teamet selv om det var mig der havde børn, og de andre ikke havde. Det var ikke så synligt fordi jeg arbejdede 6-16 og 20-22, så jeg var der ikke når de andre spiste aftensmad på arbejde, men de barnløse mødte kl. 9 og havde mange flere ting de skulle om aftenen.

Og jeg kan også se det hos andre forældre i virksomheden, de sidder meget ofte om aftenen. De barnløse sidder måske også om aftenen når det er en travl periode, men det er ikke dagligdag for dem at arbejde om aftenen, det er det for mange forældre.

Jeg nævner netop også det med at arbejde derhjemme, for det ved jeg at mange af mine kolleger med børn gør i langt højere grad end jeg - men det er jo også fordi, jeg bliver på kontoret til jeg er færdig, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Vil helst have fri derhjemme :)

Men folk med børn har jo mere fravær pga. børns sygedage og omsorgsdage (og ofte egen sygdom, hvor folk med børn i min helt uvidenskabelige oplevelse er mere syge end folk uden børn) - og det bør jo tælle ned.

Så hvordan det stadig er, at folk med børn helt generelt arbejder mere end folk uden forstår jeg stadig ikke. Især ikke, hvis det er et gennemsnit over en længere periode, for hvis der er noget, der virkelig kan trække ned i arbejdstid, så er det da mange måneders fravær grundet barsel. Der skal virkelig lægges timer om aftenen for at trække den op.
0
Akehurst2

Indlægaf Akehurst2 » 28. okt 2015, 09:18

polavyk skrev:Den første barsel må du ikke tælle med - den trækker ned på de barnløses hold! :P

Da vel kun de 4-6 uger før barnet er født? Så er man jo ikke barnløs længere :-D
0
Brugeravatar
Kyle
Kort karma: 20
Likede indlæg: 148

Indlægaf Kyle » 28. okt 2015, 10:59

Men man kan vel heller ikke helt bruge tallene. Der er vel hverken omsorgsdage, barn syg, sygdom etc. med i tallene for hvor meget forældre arbejder. Og studerende trækker vel ned blandt dem der ikke er forældre. Når det så er sagt er der en pointe i, at man ikke burde se på arbejdsugen alene for den enkelte, men for familien, når man sammenligner sig med andre lande.
0

Tilbage til "Livets forhold"