Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Re: Forældre arbejder mere end folk uden børn...

Indlægaf Dikus » 28. okt 2015, 13:57

Jeg siger bare... At den gang, jeg måtte skifte brugernavn på den anden debat efter en advarsel... der kom den, fordi jeg meget tydeligt sagde fra over for en anden debattør, der havde en mening, hun gerne måtte have om, at forældre (særligt sådan nogle mødre som mig) ALDRIG arbejdede nok og altid var en belastning for arbejdspladsen.

En mening, der blev ytret, mens jeg lå vandret. Præcis som jeg gør nu. Hvor de sidste fire dages søvn har været intervalsøvn, når øjnene gled i... så tog jeg to timer, arbejdede fem-seks timer... og sov igen. Jeg kom ikke engang i bad eller ud af nattøjet og fik mad serveret i panisk forsøg på at overholde deadline. Hvilket lykkedes.

Da jeg så mødte på arbejde tirsdag klokken ti i stedet for klokken otte... blev jeg mødt af en nævenyttig elev, der til mit "Godmorgen" svarede "Ja, vi er jo nogen, der mødte klokken otte".

Det er frisk at sige til ens leder. Og jeg smilte også bare pænt og forklarede, jeg havde arbejdet lidt over... Og... sådan tror jeg godt, vi er nogle forældre, der kan være trælse og skjule hvor meget, vi reelt arbejder. Mens singlerne går ind og er på arbejdspladsen, synlige og tilgængelige...

Og hvorfor så arbejde hjemmefra? Fordi det gør en kæmpe forskel for min datter, at hun lige kan komme ind med et spørgsmål, fremvise noget, få et kys og et kram. Og spise sammen med mig... Så er hun egentlig ligeglad med, om jeg arbejder eller ser TV.
5
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 355
Likede indlæg: 3526

Indlægaf Ballademager » 28. okt 2015, 15:21

Peanutbutt skrev:Her er en opsummering af undersøgelse(n?): http://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2 ... -kvindedag

Hvis det er den eneste type tal man har (altså en generel beskæftigelsesfrekvens), så ville jeg mene, at undersøgelsen var lidt misvisende. Det er vel nødvendigt at sammenligne samme type stillinger med hinanden, måske endda indenfor samme type arbejdsplads. Blandt de barnløse kunne man jo forestille sig, at der var en overvægt af folk, der var syge og derfor ikke i stand til at arbejde, f.eks.

Men jeg har ikke nærlæst undersøgelsen i rapporten.

Det her forstår jeg ikke. Mener du, at der er flere syge blandt barnløse?
0
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Brugeravatar
Ballademager
Kort karma: 355
Likede indlæg: 3526

Indlægaf Ballademager » 28. okt 2015, 15:38

adagio skrev:
Ballademager skrev:
Peanutbutt skrev:Her er en opsummering af undersøgelse(n?): http://www.dst.dk/da/Statistik/bagtal/2 ... -kvindedag

Hvis det er den eneste type tal man har (altså en generel beskæftigelsesfrekvens), så ville jeg mene, at undersøgelsen var lidt misvisende. Det er vel nødvendigt at sammenligne samme type stillinger med hinanden, måske endda indenfor samme type arbejdsplads. Blandt de barnløse kunne man jo forestille sig, at der var en overvægt af folk, der var syge og derfor ikke i stand til at arbejde, f.eks.

Men jeg har ikke nærlæst undersøgelsen i rapporten.

Det her forstår jeg ikke. Mener du, at der er flere syge blandt barnløse?

Det lyder da rimeligt nok - handicappede eller alvorligt syge af forskellige art får nok oftere end andre ikke børn, og så tæller de jo negativt i de barnløses statistik hvis de ikke fraregnes.

Nå, på den måde. Det giver måske meget god mening.
1
Forstadskedelig :love:

I'll never know what I'm capable of, if I don't go where I'm scared to be lost...
Peanutbutt
Kort karma: 10
Likede indlæg: 141

Indlægaf Peanutbutt » 28. okt 2015, 16:53

Ballademager skrev:
Nå, på den måde. Det giver måske meget god mening.

Det var bare en tanke, jeg ved det ikke.
Men som en anden skrev, så er der jo sikkert også flere barnløse studerende uden 'rigtigt' arbejde og der er sikkert mere sygdomsfravær blandt forældrene end blandt de barnløse.

Jeg har personligt ofte kunne mærke en stor forskel på især kvindelige kollegaer med mindre børn og dem uden, da mange mødre virker til (og siger), at arbejdet slet ikke er en prioritet længere. Det kan jeg så også mærke på engagement, ejerskab og fremmøde i forbindelse med opgaver og projekter. Det er for det meste akademikere +/-, hvis det har noget at skulle sige. Jeg er sikker på, at de allesammen bliver mere kampdygtige når børnene er lidt ældre, men jeg tænker altid, at det er synd, at de 'optager' et arbejde for andre, der måske var mere motiverede - specielt i disse tider, hvor mange leder efter arbejde. Det ved jeg ikke om man må sige.

Jeg tænker, at mødrene måske også ville blive gladere ved at have et job, hvor de følte, at de kunne være engagerede og 'til stede' de færre timer de var på arbejde. Men det ville måske betyde en anden type job, og måske en lønnedgang, og måske mindre mulighed for at få en superkarriere på samme tid som andre.

Og selvfølgelig er der mange, mange kvinder med børn, der arbejder mindst lige så meget og er lige så dedikerede som kollegaerne.
0
Brugeravatar
DD_81
Kort karma: 328
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 3263

Indlægaf DD_81 » 28. okt 2015, 18:53

Akehurst2 skrev:Det her forstår jeg faktisk ikke: http://politiken.dk/debat/ECE2901900/fo ... den-boern/

Altså, jeg forstår selvfølgelig godt, hvad der står :-D Men baseret på min egen erfaring fra arbejde og omgangskreds, så kan jeg ikke genkende, at forældre skulle arbejde mere end barnløse. Tværtimod, så går de tidligere, er oftere syge og har børns sygedage, og på mit arbejde også omsorgsdage. Der hentes nok nogle timer om aftenen i ny og næ - men de barnløse arbejder jo også om aftenen om nødvendigt, eller bliver jo som sagt længere.

Men er det bare mig?

Jeg tror det er "bare dig" eller "bare dine kollegaer" eller "bare dem du kender" agtigt..

Som familie passer vi meget godt ind i billedet der er tegnet.
Vi har begge fuldtid, min mand har gerne merarbejde, og har noget freelance ved siden af.
Jeg har fuldtid, men i normtid er det mindre dog.

Jeg går sjældent før tid, men tit lidt senere, arbejder hjemmefra osv.
Jeg har flere timer på gulvet end mange af mine kollegaer idet jeg gr. børn og mand har prioriteret flest dagvagter fremfor ydertider.
Jeg er kendt som duracell kaninen på job, fordi jeg er hurtig og effektiv, får rigtig mange opgaver fra hånden på kort tid, multitasker og kan jonglere mange bolde på en gang. Jeg får ros for at yde langt mere end bare min andel ifht. fællesskabet og fælles ansvar.

Jeg har 4 børn, men har meget få barn syg dage, i år ingen, sidste år en enkelt eller 2. Jeg er nærmest aldrig syg selv, 1 sygedag sidste år, 1 i år...
Mine kollegaer med store børn eller voksne børn er betragtelig mere syge end jeg er og nogensinde har været.

Min mand er mere syg end jeg, men ikke voldsomt meget, og han har taget lidt flere barn syg end jeg. Modsat mig har han mulighed for at være,
arbejdsmæssigt, stort set lige så effektiv hjemmefra som på job, måske endda i nogle tilfælde mere da der er færre forstyrrelser.
Min mand har ikke frihed med etiketten børn, men han har 6 ugers ferie årligt, plus 5 omsorgsdage - ligeså har alle kollegaer.

Aima skrev:
Dikus skrev:
Aima skrev:
Dikus skrev:Folk med bærn... Er jo også Maersk-manden med voksne børn... Det er ikke kun pædagogen med Emma på 2 og Tobias på 4.

Så vidt jeg lige hurtigt kunne se, begrænser undersøgelsen sig jo netop til 49 år. Med en gennemsnitsalder på knap 30 år for førstegangsfødende kvinder og lidt højere for mænd, der bliver fædre for første gang, må man vel antage at undersøgelsen primært belyser familier med hjemmeboende børn.

Men... Dig også begge køn. De mænd, jeg kender, arbejder typisk meget og får overarbejde udbetalt mod at have en hustru på deltid.

Okay. Det tvivler jeg nu på der er særligt repræsentativt for gennemsnittet, hvilket jo er det undersøgelsen tager udgangspunkt i.

Bortset fra at jeg har en fuldtidsstilling, så passer det meget godt på os.
Mine 37 timer er ikke i praksis 37, nærmere 32, gr. afspadsering for ulempetider.
Min mand arbejder fuldtid, men typisk 15-30 timers merarbejde pr. måned, merarbejde både lagt hjemmefra og på job.
1
- tid til nyt debatnavn, - tidligere Dirtydancing, voksede fra det for læææænge siden ;)
Akehurst2
Kort karma: 274
Likede indlæg: 4568

Indlægaf Akehurst2 » 29. okt 2015, 09:16

DD_81 skrev:
Akehurst2 skrev:Det her forstår jeg faktisk ikke: http://politiken.dk/debat/ECE2901900/fo ... den-boern/

Altså, jeg forstår selvfølgelig godt, hvad der står :-D Men baseret på min egen erfaring fra arbejde og omgangskreds, så kan jeg ikke genkende, at forældre skulle arbejde mere end barnløse. Tværtimod, så går de tidligere, er oftere syge og har børns sygedage, og på mit arbejde også omsorgsdage. Der hentes nok nogle timer om aftenen i ny og næ - men de barnløse arbejder jo også om aftenen om nødvendigt, eller bliver jo som sagt længere.

Men er det bare mig?

Jeg tror det er "bare dig" eller "bare dine kollegaer" eller "bare dem du kender" agtigt..

Som familie passer vi meget godt ind i billedet der er tegnet.
Vi har begge fuldtid, min mand har gerne merarbejde, og har noget freelance ved siden af.
Jeg har fuldtid, men i normtid er det mindre dog.

Jeg går sjældent før tid, men tit lidt senere, arbejder hjemmefra osv.
Jeg har flere timer på gulvet end mange af mine kollegaer idet jeg gr. børn og mand har prioriteret flest dagvagter fremfor ydertider.
Jeg er kendt som duracell kaninen på job, fordi jeg er hurtig og effektiv, får rigtig mange opgaver fra hånden på kort tid, multitasker og kan jonglere mange bolde på en gang. Jeg får ros for at yde langt mere end bare min andel ifht. fællesskabet og fælles ansvar.

Jeg har 4 børn, men har meget få barn syg dage, i år ingen, sidste år en enkelt eller 2. Jeg er nærmest aldrig syg selv, 1 sygedag sidste år, 1 i år...
Mine kollegaer med store børn eller voksne børn er betragtelig mere syge end jeg er og nogensinde har været.

Min mand er mere syg end jeg, men ikke voldsomt meget, og han har taget lidt flere barn syg end jeg. Modsat mig har han mulighed for at være,
arbejdsmæssigt, stort set lige så effektiv hjemmefra som på job, måske endda i nogle tilfælde mere da der er færre forstyrrelser.
Min mand har ikke frihed med etiketten børn, men han har 6 ugers ferie årligt, plus 5 omsorgsdage - ligeså har alle kollegaer.

Bortset fra at jeg har en fuldtidsstilling, så passer det meget godt på os.
Mine 37 timer er ikke i praksis 37, nærmere 32, gr. afspadsering for ulempetider.
Min mand arbejder fuldtid, men typisk 15-30 timers merarbejde pr. måned, merarbejde både lagt hjemmefra og på job.

Jeg ved godt, at jeg og min omgangskreds ikke er repræsentative.

Jeg forstår dog ikke helt, hvordan din beskrivelse af jeres liv forholder sig til min undren over, at børnefamilier generelt skulle arbejde mere end barnløse, når der jo er barn syg, i nogle tilfælde mere sygdom, barsel og omsorgsdage at tage hensyn til. Særligt ikke, da du jo åbenbart arbejder mindre en 37 timer. (At du er dygtig og effektiv tvivler jeg ikke på - men der tror jeg nu barnløse og folk med børn er nogenlunde lige dygtige og effektive sådan i gennemsnit - hvorfor skulle der være forskel der?)

Som jeg også starter med at skrive og som flere også skriver, så er det med at gå tidligt jo det, der ofte opvejes af arbejde derhjemme, så det daglige fremmøde på kontoret er svært at tage til indtægt for noget - men det andet fravær har jeg svært ved at se kunne hentes ved at arbejde et par timer om aftenen. Som barnløse jo i øvrigt kan gøre.
0
Brugeravatar
Dikus
Moderator
Kort karma: 677
Geografisk sted: Nuuk
Likede indlæg: 5910

Indlægaf Dikus » 29. okt 2015, 19:00

Der er ikke reguleret for sygdom. Der skal du have fat i andre kørsler fra dansk statistik.
1

Tilbage til "Livets forhold"