Andre vegetarer?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3378

Andre vegetarer?

Indlægaf FruDulle » 28. okt 2015, 13:46

Ej jeg er ikke rigtig vegetar, i hvert fald ikke endnu og ved ikke om jeg skal være det, men har været kødfri i snart 3 uger og det passer mig glimrende må jeg sige.

Indtil videre volder det mig ikke de store problemer, men vi er også kun os tre, spiser sjældent ude og endnu mindre med/hos andre. Men rykker til Dk om 3 uger og der bliver det svært tror jeg. Men det må vi se på.

Tænkte om der var andre herinde som
Var med på daglig inspitation af måltider?
0
Whatever
Brugeravatar
Anigav
Kort karma: 20
Likede indlæg: 143

Re: Andre vegetarer?

Indlægaf Anigav » 28. okt 2015, 14:25

Jeg er også ny vegetar, igang med 3-4 uge, det har været længe undervejs, men nu sker det. I hvert fald indtil videre. Jeg har lavet en aftale med mig selv, om at jeg ikke skal gøre det, hvis at jeg begynder at crave kød, eller føler det som en træls kur, hvis det giver mening. Indtil videre har jeg ikke haft lyst til kød overhovedet, tværtimod.

Jeg er helt frisk på tråden, har selv tænkt på at oprette en, de sidste par dage :)
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 28. okt 2015, 14:37

Jeg har det på samme måde, ingen craving for kød. Er ret overrasket over det faktisk, troede nemlig også at det ville komme.
0
Whatever
Brugeravatar
Anigav

Indlægaf Anigav » 28. okt 2015, 15:03

Jeg kan godt blive lidt trist over vegetar udvalget, når jeg skal spise ude, i hvert fald i Aalborg. Især nu hvor julefrokost sæsonen rammer, er det lidt op af bakke, når der skal spises på restaurant. Jeg spiser stadig æg og mælkeprodukter, uden animalsk osteløbe, hvilket selvfølgelig gør tingene lidt nemmere, meeeen..

I den her uge, er der ikke det store overskud at bruge i køkkenet, så igår stod den på rugbrødsmadder og idag, flødekartofler, bagt græskar og linsedeller + alm. frikadeller til kæresten.

Jeg overvejer stærkt at prøve vegetarkassen fra Aarstiderne :)
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 28. okt 2015, 15:09

Det kan jeg forestille mig.
Jeg tænker mest på når vi skal spise hos andre. Vi er i forvejen udfordret af vores søn har nogle fødevareallergier som de fleste er søde at tage hensyn til, så synes egentligt at jeg er til besvær hvis jeg heller ikke spiser kød. For det er da besværligt for andre som skal tage hensyn engang imellem, ift os selv som gør det dagligt og har rutinen

Jeg har faktisk planlagt at vi skal have Måltidskasser fra Aarstiderne og så supplerer jeg med der vegetar "kød" kasse, så der er noget tilbehør til mig.
0
Whatever
Smiling_Goat
Kort karma: 460
Likede indlæg: 5862

Indlægaf Smiling_Goat » 29. okt 2015, 11:45

Jeg har heller ikke spist kød i et par uger. Jeg har virkelig ikke lyst til det, og jeg synes faktisk, det har været nemt at ændre kosten.

Kender I vegetarkontakten.dk? Der er i hvert fald en del interessante opskrifter.
0
Brugeravatar
Anigav

Indlægaf Anigav » 29. okt 2015, 19:16

Smiling_Goat skrev:Jeg har heller ikke spist kød i et par uger. Jeg har virkelig ikke lyst til det, og jeg synes faktisk, det har været nemt at ændre kosten.

Kender I vegetarkontakten.dk? Der er i hvert fald en del interessante opskrifter.

Ja, jeg brugte faktisk en opskrift derfra til linsedellerne igår, De blev super gode! :)

http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-labr ... lunser=817
1
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 29. okt 2015, 21:11

Anigav skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg har heller ikke spist kød i et par uger. Jeg har virkelig ikke lyst til det, og jeg synes faktisk, det har været nemt at ændre kosten.

Ja, jeg brugte faktisk en opskrift derfra til linsedellerne igår, De blev super gode! :)

http://vegetarkontakt.dk/?opskrift-labr ... lunser=817

Det ser lækkert ud. Dem må jeg lige prøve en dag. Jeg har lige lavet pirogger med en ret lækker dip til, som jeg skal have udryddet først (jeg kom til at lave 12. Jeg ene kvinde..)
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 30. okt 2015, 02:45

Hvad har du brugt af fyld til pirogger?

Jeg lavede chili con carne til drengene i går og jeg fik selv gazpacho :)
0
Whatever
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 30. okt 2015, 11:31

FruDulle skrev:Hvad har du brugt af fyld til pirogger?

Jeg lavede chili con carne til drengene i går og jeg fik selv gazpacho :)

Gulerod, spidskål, forårsløg, bønnespirer, bambusskud og champignon.. Indholdet bærer lidt præg af, at det egentligt skulle have været forårsruller, men jeg kunne ikke nå at tø dejen op :-P .. Det smager dog rigtig godt med dippen til (som er honning, balsamico, hakkede peanuts og hakket chili.)
2
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 560

Indlægaf StripesAddict » 30. okt 2015, 14:13

Jeg prøver at spise primært vegetarisk / plantebaseret, mestendels af miljø- og sundhedshensyn, og fordi det er sjældent jeg egentlig har lyst til kød. Jeg kan godt crave retter med kød (f.eks. gryderetter, chili con carne, boller i karry etc.), men det er stort set aldrig pga. kødet, men pga. andre elementer i retterne - og så kan man jo gøre dem vegetariske i stedet. Jeg har tidligere levet 100% vegetarisk, men da jeg desværre løb ind i en fødevareallergi synes jeg det blev for besværligt - ikke herhjemme, men netop fordi jeg havde svært ved at skulle være så "besværlig" når andre skal lave mad til mig - og til dels fordi det er ret udfordrende at spise ude, hvis man hverken spiser gluten eller kød. I princippet gad jeg godt leve vegetarisk, men jeg kan ikke helt overskue det pga. førnævnte, særligt den med at spise hos andre. Til gengæld synes jeg det er virkelig let herhjemme - også at spise plantebaseret, men jeg bor heldigvis også sammen med en mand der er mindre vild med kød end jeg er, og ingen af os tåler mælk særlig godt. Jeg vil dog helst ikke undvære ost 100% men det er efterhånden mere noget jeg spiser i weekenden og ved særlige lejligheder, ligesom søde sager f.eks.

Den sidste uge har været rigtig god. Jeg lavede en stor portion dahl i weekenden, som jeg har spist med hjemmebagte boller til. Til morgenmad spiser jeg pt. smoothie (lavet på mandelmæk) i skål toppet med havregryn, frø og kerner, og banan i skiver. De seneste par dage har jeg fået rugbrød med avokadomos til frokost, og jeg har lige sat en gang borlotti bønner i blød, som jeg satser på at lave noget bønnespread af.

Holder I andre styr på, om I får de næringsstoffer I skal have - og i så fald hvordan?
1
Lykke
Kort karma: 45
Likede indlæg: 718

Indlægaf Lykke » 2. nov 2015, 11:31

Vi prøver også at holde lidt kødfrie dage herhjemme. I dag skal vi have burgere med rødbedebøffer.
0
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 2. nov 2015, 13:40

Vegetar på 6. år her - lige i starten havde jeg ikke cravings, men det kom efter noget tid.

Jeg er vokset op i en sovs-og-kartofler familie, så der var kød, fisk eller kylling hver dag. Det var mad af høj kvalitet direkte fra gården. Men da jeg flyttede hjemmefra og kom på SU og boede i en by, havde jeg ikke råd til at holde den samme standard kørende. Det var også første gang jeg købte kød, fisk og kylling i supermarkedet, og jeg var rædselsslagen over kvaliteten. Det smagte ikke af noget. :lol:

Så i en lang periode spiste jeg heller ikke æg fx, for dem kunne man nærmest ikke opdrive i økologisk form, og jeg kunne slet ikke lide buræg.

Jeg fik cravings efter noget tid, og jeg tror netop at jeg fik det fordi mine madvaner hjemmefra var bygget op omkring kød, fisk og kylling som det centrale. Derfor var mit madlavnings-repertoire også ret lille og jeg var ikke så opfindsom.

Jeg spiste stadig kød hvis jeg fx var på besøg hos nogen og fik det serveret, men det skete ikke så tit, og med tiden begyndte jeg at få mavekneb af det. Dermed blev associationen også negativ, og så holdt jeg generelt op med at spise det, især de tunge typer som and og okse og svin.

Heldigvis blev økologiske produkter populære, så jeg begyndte at spise æg og drikke mælk. En sjælden gang imellem kunne jeg godt købe et lille stykke øko-kylling hvis jeg lige havde lidt overskydende skillinger, men generelt var jeg glad for et lille madbudget og et stort hygge-budget. :D Og i takt med at jeg begyndte at lære nye opskrifter og finde inspiration på nettet, forsvandt behovet og de lidt fjollede cravings også, for jeg kunne sagtens trylle lækker mad frem uden kød.

Så med tiden skete det bare sådan lidt af sig selv, og jeg savner ikke kød mere. I dag er øko-kød blevet meget mere populært og tilgængeligt i butikkerne, så jeg kunne jo sagtens få det hvis jeg ville, men jeg synes ikke at jeg savner det.

Jeg bruger ikke substitutter i dagligdagen - det ville jeg måske gøre hvis jeg savnede kød - men jeg har prøvet stort set alle dem, som kan fås, for jeg synes at det er spændende og mærkeligt at prøve. :lol:
1
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 2. nov 2015, 15:19

Jeg er begyndt at overveje det der med proteiner.. Det er vel lidt begrænset i en vegetarisk kost? Jeg "leger" også med vægte en time tre gange om ugen, og så har jeg vel brug for flere proteiner end normalt?

Jeg er begyndt at tage fiskeolie og så vil jeg begynde at bruge ekstra mange grønsager med større mængde protein. Er det godt nok mon?
Jeg har bemærket, at jeg vist er blevet mere træt, siden jeg skar kød fra, og det må vel være signal om, at noget mangler?
0
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 560

Indlægaf StripesAddict » 2. nov 2015, 18:19

Smiling_Goat skrev:Jeg er begyndt at overveje det der med proteiner.. Det er vel lidt begrænset i en vegetarisk kost? Jeg "leger" også med vægte en time tre gange om ugen, og så har jeg vel brug for flere proteiner end normalt?

Jeg er begyndt at tage fiskeolie og så vil jeg begynde at bruge ekstra mange grønsager med større mængde protein. Er det godt nok mon?
Jeg har bemærket, at jeg vist er blevet mere træt, siden jeg skar kød fra, og det må vel være signal om, at noget mangler?

Jeg er ikke ekspert, men:

Så vidt jeg ved, har vi slet ikke behov for så mange proteiner, som mange tror. Dertil kommer, at for store mængder (animalsk?) protein, vist ikke er særlig sundt.

Du kan jo også sagtens få det andre steder fra - f.eks. fra bønner og linser eller nødder. Eller fra æg og mælkeprodukter. Der er f.eks. mere protein i røde linser end i kylling. :) Nu ved jeg ikke hvordan du spiser, men det er klart at hvis man har været vant til at få sine proteiner fra kød, så skal man selvfølgelig erstatte det med noget andet.
1

Tilbage til "Mad og drikke"