Andre vegetarer?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Re: Andre vegetarer?

Indlægaf Smiling_Goat » 2. nov 2015, 20:22

StripesAddict skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg er begyndt at overveje det der med proteiner.. Det er vel lidt begrænset i en vegetarisk kost? Jeg "leger" også med vægte en time tre gange om ugen, og så har jeg vel brug for flere proteiner end normalt?

Jeg er begyndt at tage fiskeolie og så vil jeg begynde at bruge ekstra mange grønsager med større mængde protein. Er det godt nok mon?
Jeg har bemærket, at jeg vist er blevet mere træt, siden jeg skar kød fra, og det må vel være signal om, at noget mangler?

Jeg er ikke ekspert, men:

Så vidt jeg ved, har vi slet ikke behov for så mange proteiner, som mange tror. Dertil kommer, at for store mængder (animalsk?) protein, vist ikke er særlig sundt.

Du kan jo også sagtens få det andre steder fra - f.eks. fra bønner og linser eller nødder. Eller fra æg og mælkeprodukter. Der er f.eks. mere protein i røde linser end i kylling. :) Nu ved jeg ikke hvordan du spiser, men det er klart at hvis man har været vant til at få sine proteiner fra kød, så skal man selvfølgelig erstatte det med noget andet.

Præcis, jeg skal have kigget på proteinindholdet i de forskellige grønsager etc.
0
StripesAddict
Kort karma: 67
Likede indlæg: 568

Indlægaf StripesAddict » 3. nov 2015, 08:35

Smiling_Goat skrev:
StripesAddict skrev:
Smiling_Goat skrev:Jeg er begyndt at overveje det der med proteiner.. Det er vel lidt begrænset i en vegetarisk kost? Jeg "leger" også med vægte en time tre gange om ugen, og så har jeg vel brug for flere proteiner end normalt?

Jeg er begyndt at tage fiskeolie og så vil jeg begynde at bruge ekstra mange grønsager med større mængde protein. Er det godt nok mon?
Jeg har bemærket, at jeg vist er blevet mere træt, siden jeg skar kød fra, og det må vel være signal om, at noget mangler?

Så vidt jeg ved, har vi slet ikke behov for så mange proteiner, som mange tror. Dertil kommer, at for store mængder (animalsk?) protein, vist ikke er særlig sundt.

Du kan jo også sagtens få det andre steder fra - f.eks. fra bønner og linser eller nødder. Eller fra æg og mælkeprodukter. Der er f.eks. mere protein i røde linser end i kylling. :) Nu ved jeg ikke hvordan du spiser, men det er klart at hvis man har været vant til at få sine proteiner fra kød, så skal man selvfølgelig erstatte det med noget andet.

Præcis, jeg skal have kigget på proteinindholdet i de forskellige grønsager etc.

Igen, jeg er ikke ekspert, men jeg tror ikke det er nok at spise grøntsager - de kan selvfølgelig godt have et højt proteinforhold ift. kalorieindhold, men kalorieindholdet er jo så også tit lavt ift. kød. Jeg tror man er nødt til at have nogle linser, bønner, nødder o.l. med ind over.

Jeg var lækkersulten i går aftes, så jeg smækkede engang veganske muffins sammen ud fra denne opskrift http://www.gardum.com/grundopskrift-paa ... -og-kanel/ - jeg tilføjer dog altid lidt salt og hakket mørk chokolade, og så havde jeg ikke flere chiafrø, så jeg brugte en GF bageblanding med boghvede i i stedet for havregrynene, for at få lidt knas i. Virkelig god og sund snack.
1
Smiling_Goat
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5917

Indlægaf Smiling_Goat » 3. nov 2015, 14:56

StripesAddict skrev:
Smiling_Goat skrev:
StripesAddict skrev:

Igen, jeg er ikke ekspert, men jeg tror ikke det er nok at spise grøntsager - de kan selvfølgelig godt have et højt proteinforhold ift. kalorieindhold, men kalorieindholdet er jo så også tit lavt ift. kød. Jeg tror man er nødt til at have nogle linser, bønner, nødder o.l. med ind over.

Jeg var lækkersulten i går aftes, så jeg smækkede engang veganske muffins sammen ud fra denne opskrift http://www.gardum.com/grundopskrift-paa ... -og-kanel/ - jeg tilføjer dog altid lidt salt og hakket mørk chokolade, og så havde jeg ikke flere chiafrø, så jeg brugte en GF bageblanding med boghvede i i stedet for havregrynene, for at få lidt knas i. Virkelig god og sund snack.

Jeg skriver også "etc" efter grønsager. Med det mener jeg præcis bønner og linser etc.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 493
Likede indlæg: 1603

Indlægaf Spjaerten » 8. nov 2015, 10:12

Nogen gode ideer til noget billigt og nemt og mættende?

Må ikke være med linser eller karry eller blomkål.

Ellers frit slag.
0
Tryk på * :slem:
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 8. nov 2015, 11:02

Spjaerten skrev:Nogen gode ideer til noget billigt og nemt og mættende?

Må ikke være med linser eller karry eller blomkål.

Ellers frit slag.

Gulerodssuppe

Kartoffelsuppe

Tomatsuppe lavet med kokosmælk

Salat med bagt græskar, rødkål, æble og mandler
0
Brugeravatar
Anigav
Kort karma: 20
Likede indlæg: 143

Indlægaf Anigav » 9. nov 2015, 11:56

Nogen af jer der har prøvet sojagranulat? Jeg har købt noget i Fakta, de havde på køl, men har ikke fået taget mig sammen til at lave det endnu. Synes ikke det ser særlig indbydende ud. Måske fordi det ligner brunet kød for meget :genert: :lol:

Dagens frokost :
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3478

Indlægaf FruDulle » 9. nov 2015, 14:20

Jeg ved slet ikke hvad det er, sojagranulat. Genrejst holder jeg mig fra rene sojaprodukte, der spise i ren form. Sojamælk bruger jeg til madlavning, men det er også det.
0
Whatever
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 9. nov 2015, 14:25

Anigav skrev:Nogen af jer der har prøvet sojagranulat? Jeg har købt noget i Fakta, de havde på køl, men har ikke fået taget mig sammen til at lave det endnu. Synes ikke det ser særlig indbydende ud. Måske fordi det ligner brunet kød for meget :genert: :lol:

Dagens frokost :

Jeg har før brugt soy4u. Det er fint - det mætter godt og det er en god måde at få noget protein på. Det fungerer godt til "kød"sovs eller lasagne. Jeg er dog holdt op med at købe det, fordi jeg ikke rigtigt savner kød. Generelt forstår jeg ikke helt fidusen ved køderstatninger, jeg vil egentlig hellere spise bønner, nødder eller andre vegetariske proteinkilder. Og så spiser jeg stadig kød ind i mellem hvis jeg virkelig savner det eller er ude.

Hvad er det for noget spread på de nederste madder? Det ser lækkert ud :)

Jeg har spist havregrød med æbler og kanel til morgenmad, og peanutbutter madder med æble og banan til frokost. Om lidt går jeg ud og laver vegansk mexi-suppe.
0
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 9. nov 2015, 14:38

FruDulle skrev:Jeg ved slet ikke hvad det er, sojagranulat. Genrejst holder jeg mig fra rene sojaprodukte, der spise i ren form. Sojamælk bruger jeg til madlavning, men det er også det.

Må jeg spørge hvorfor? Jeg synes man hører så meget omkring det her med hormoner osv., men jeg tænker lidt det mestendels må være et problem ved ikke økologiske varer?

Det er dog noget jeg tænker meget over - vi bruger dog f.eks. sojafløde (hvis ikke det er en ret hvor kokosmælk kan bruges), da min kæreste ikke kan tåle mælkeprodukter.
0
Brugeravatar
Anigav

Indlægaf Anigav » 9. nov 2015, 14:52

StripesAddict skrev:
Anigav skrev:Nogen af jer der har prøvet sojagranulat? Jeg har købt noget i Fakta, de havde på køl, men har ikke fået taget mig sammen til at lave det endnu. Synes ikke det ser særlig indbydende ud. Måske fordi det ligner brunet kød for meget :genert: :lol:

Dagens frokost :

Jeg har før brugt soy4u. Det er fint - det mætter godt og det er en god måde at få noget protein på. Det fungerer godt til "kød"sovs eller lasagne. Jeg er dog holdt op med at købe det, fordi jeg ikke rigtigt savner kød. Generelt forstår jeg ikke helt fidusen ved køderstatninger, jeg vil egentlig hellere spise bønner, nødder eller andre vegetariske proteinkilder. Og så spiser jeg stadig kød ind i mellem hvis jeg virkelig savner det eller er ude.

Jeg har spist havregrød med æbler og kanel til morgenmad, og peanutbutter madder med æble og banan til frokost. Om lidt går jeg ud og laver vegansk mexi-suppe.

Jeg har overhovedet ikke lyst til at spise kød (udover når jeg er fuld :lol: ) Men er ikke så god til at få nok proteiner, så tænkte at det kunne være en god hjælp. Hvilket det så nok ikke er, når jeg ikke har lyst til at spise det heller :stoned:

Det er nøddepostej fra Nutana. Det smager ganske fint.
0
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 9. nov 2015, 14:55

Anigav skrev:
StripesAddict skrev:

Dagens frokost :

Jeg har overhovedet ikke lyst til at spise kød (udover når jeg er fuld :lol: ) Men er ikke så god til at få nok proteiner, så tænkte at det kunne være en god hjælp. Hvilket det så nok ikke er, når jeg ikke har lyst til at spise det heller :stoned:

Så tænker jeg, at det måske ikke er for dig :lol: men jeg kan godt forstå lysten til at prøve det :D

Det lyder spændende. Må jeg spørge hvor du køber det?
0
HappyHippo
Kort karma: 48
Likede indlæg: 717

Indlægaf HappyHippo » 9. nov 2015, 15:16

Jeg har en grøn kogebog, som er inspirerende til aftensmad. Protein findes jo i mælk, æg, ost, bønner osv og det er altså de færreste der får for lidt. Langt de fleste får for meget protein.

Jeg kan sagtens leve kødfrit og har endda levet vegansk en overgang, men min kæreste craver kød, då vi får det 2-3 gange om ugen.
0
Brugeravatar
Anigav

Indlægaf Anigav » 9. nov 2015, 15:52

StripesAddict skrev:
Anigav skrev:
StripesAddict skrev:

Dagens frokost :

Så tænker jeg, at det måske ikke er for dig :lol: men jeg kan godt forstå lysten til at prøve det :D

Jeg køber det i Kiwi, men Føtex har også Nutana produkter, så de har dem måske. De laver også en bønnepostej, men den har jeg ikke smagt endnu.
0
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 9. nov 2015, 16:34

Anigav skrev:
StripesAddict skrev:
Anigav skrev:
StripesAddict skrev:

Dagens frokost :

Jeg køber det i Kiwi, men Føtex har også Nutana produkter, så de har dem måske. De laver også en bønnepostej, men den har jeg ikke smagt endnu.

Tak for svar - det må jeg have prøvet :)

Laver I andre madplaner og må jeg i så fald se dem? :) Kunne godt bruge noget inspiration.

Vi bruger det ikke på den klassiske facon herhjemme, fordi vores hverdag (og smagsløg) simpelthen er for utilregnelige til at det er meningsfyldt. Men jeg plejer at planlægge de kommende dage, ud fra hvad vi har liggende. Pt. er jeg som sagt igang med at lave mexisuppe fordi vi havde kartofler og gulerødder fra da jeg lavede gulerodssuppe i sidste uge. Der er stadig lidt til overs når jeg er færdig, og der er røde linser i skabet, så jeg tænker at jeg laver daal når jeg er kommet igennem suppen (der er nok aftensmad til et par dage), så skal jeg kun købe tomater og kokosmælk, for krydderier og ingefær har jeg også på lager. I weekenden skal vi nok have rispapirsruller (jeg tænker med spidskål, mango og avocado bl.a.) med satay sauce til.
0
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 618
Likede indlæg: 3478

Indlægaf FruDulle » 9. nov 2015, 23:54

StripesAddict skrev:
FruDulle skrev:Jeg ved slet ikke hvad det er, sojagranulat. Genrejst holder jeg mig fra rene sojaprodukte, der spise i ren form. Sojamælk bruger jeg til madlavning, men det er også det.

Må jeg spørge hvorfor? Jeg synes man hører så meget omkring det her med hormoner osv., men jeg tænker lidt det mestendels må være et problem ved ikke økologiske varer?

Det er dog noget jeg tænker meget over - vi bruger dog f.eks. sojafløde (hvis ikke det er en ret hvor kokosmælk kan bruges), da min kæreste ikke kan tåle mælkeprodukter.

Generelt vil jeg helst indtage uforarbejdede fødevarer.

Soja indeholder de phytoøstrogener som kan forstyrre hormonbalancen og den vil jeg ikke rode for meget meget. Især da jeg har problemer med feerilitet. Desuden så har forarbejdede sojaprodukter et stort indhold de toksiner som sojabønner indeholder. Det bliver ikke mindre ved forarbejdningen. Tværtimod. Der bliver også dannet glutaminsyre som er det samme som MSG- det tredje krydderi ved forarbejdnin. Det samme gælder uforarbejdede soja bønner ift toksiner og derfor er det i princippet kun fermenterede produkter som er ok.

Det indeholder også fytinsyre som hæmmer optagelsen af nogle af de vigtige mineraler, bla jern, zink og kalk. Soja gør også at kroppen
Og med mindre at at det er øko, så er det sprøjtet vanvittigt meget. Det er en af de fødevarer i verden som er allermest sprøjtet fordi at det er anvendt i stort set alle tænkelige produkter.

Så ja, vi er meget påpasselige med brugen af soja og det er kun sojamælk og en sjælden gang i mellem sojafløde, som vi bruger. Vi bruger max 250 ml sojamælk på en uge.

Min søn tåler bla ikke mælk, ris og havre, så vores muligheder ift at bruge plantebaserede mælkeprodukter er ret begrænset. Kokos bliver man også lidt træt af i længden. Og da han er allergiker og soja er en af 7 mest udbredte allergier, så passer vi meget på.

I Asien, hvor jeg har boet de sidste 7 år, bruger de stort set også kun fermenteret soya og det er i små mængder. Man bruger slet ikke alle de produkter som laves i Vesten som erstatninger for mejeri og kød.

*som mor til et allergiker barn og da jeg læser til kostvejleder, så har jeg gjort mit fodarbejde ift det her.
0
Whatever

Tilbage til "Mad og drikke"