Andre vegetarer?

Vi elsker alle kage, men man kan også spise andet. Hvis du kigger herind, kan du måske få inspiration til aftensmaden eller lære glæden ved cognac.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 317
Likede indlæg: 3392

Re: Andre vegetarer?

Indlægaf dgd2007 » 10. nov 2015, 02:04

FruDulle skrev:Ej jeg er ikke rigtig vegetar, i hvert fald ikke endnu og ved ikke om jeg skal være det, men har været kødfri i snart 3 uger og det passer mig glimrende må jeg sige.

Indtil videre volder det mig ikke de store problemer, men vi er også kun os tre, spiser sjældent ude og endnu mindre med/hos andre. Men rykker til Dk om 3 uger og der bliver det svært tror jeg. Men det må vi se på.

Tænkte om der var andre herinde som
Var med på daglig inspitation af måltider?

Nja, jeg er eksvegetar ... meget endda (30 år siden) :D
Jeg kan stadig godt lide en linseret en gang imellem og sådan noget, men generelt droppede jeg det, da vi fik børn. Det var lidt for besværligt - og så fik jeg også lyst til en rødspætte ... og så vænnede jeg mig hurtigt til at spise alt igen.

Ja, hvis du har været vant til vegetarretter ude i Asien, så vil du nok finde det besværligere i DK. De er meget bedre til det derude :lun:

Der vist også en tendens blandt visse DK-vegetarer til at mene, at jo mere kedelig maden er, des sundere må den være (... eller også er det en 30 år gammel observation ...)
1
Brugeravatar
FruDulle
Kort karma: 608
Likede indlæg: 3378

Indlægaf FruDulle » 10. nov 2015, 02:32

Er først begyndt at spise vegetarisk for et par måneder siden, men ja vegetarisk herude er ikke helt dumt. I Vietnam spiste jeg en del, ikke fordi at det var vegetarisk, men fordi at det smagte skønt. Her i Bangladesh er det so so og fødevarekavliteten er elendig. Så egentlig spiste jeg helst ingenting, men der skal lidt energi til kroppen jo. Kødet kan jeg bare ikke få ned.
0
Whatever
StripesAddict
Kort karma: 66
Likede indlæg: 560

Indlægaf StripesAddict » 10. nov 2015, 06:11

FruDulle skrev:
StripesAddict skrev:
FruDulle skrev:Jeg ved slet ikke hvad det er, sojagranulat. Genrejst holder jeg mig fra rene sojaprodukte, der spise i ren form. Sojamælk bruger jeg til madlavning, men det er også det.

Må jeg spørge hvorfor? Jeg synes man hører så meget omkring det her med hormoner osv., men jeg tænker lidt det mestendels må være et problem ved ikke økologiske varer?

Det er dog noget jeg tænker meget over - vi bruger dog f.eks. sojafløde (hvis ikke det er en ret hvor kokosmælk kan bruges), da min kæreste ikke kan tåle mælkeprodukter.

Generelt vil jeg helst indtage uforarbejdede fødevarer.

Soja indeholder de phytoøstrogener som kan forstyrre hormonbalancen og den vil jeg ikke rode for meget meget. Især da jeg har problemer med feerilitet. Desuden så har forarbejdede sojaprodukter et stort indhold de toksiner som sojabønner indeholder. Det bliver ikke mindre ved forarbejdningen. Tværtimod. Der bliver også dannet glutaminsyre som er det samme som MSG- det tredje krydderi ved forarbejdnin. Det samme gælder uforarbejdede soja bønner ift toksiner og derfor er det i princippet kun fermenterede produkter som er ok.

Det indeholder også fytinsyre som hæmmer optagelsen af nogle af de vigtige mineraler, bla jern, zink og kalk. Soja gør også at kroppen
Og med mindre at at det er øko, så er det sprøjtet vanvittigt meget. Det er en af de fødevarer i verden som er allermest sprøjtet fordi at det er anvendt i stort set alle tænkelige produkter.

Så ja, vi er meget påpasselige med brugen af soja og det er kun sojamælk og en sjælden gang i mellem sojafløde, som vi bruger. Vi bruger max 250 ml sojamælk på en uge.

Min søn tåler bla ikke mælk, ris og havre, så vores muligheder ift at bruge plantebaserede mælkeprodukter er ret begrænset. Kokos bliver man også lidt træt af i længden. Og da han er allergiker og soja er en af 7 mest udbredte allergier, så passer vi meget på.

I Asien, hvor jeg har boet de sidste 7 år, bruger de stort set også kun fermenteret soya og det er i små mængder. Man bruger slet ikke alle de produkter som laves i Vesten som erstatninger for mejeri og kød.

*som mor til et allergiker barn og da jeg læser til kostvejleder, så har jeg gjort mit fodarbejde ift det her.

Tak for det uddybende svar. Det gav et lidt bedre overblik over problematikken. Vi prøver som sagt også at undgå det i større mængder, netop fordi man hører så meget om at det skulle være dårligt for bl.a. fertiliteten og helbreddet generelt. Nu køber vi generelt økologisk, men særligt soja ville jeg ikke købe konventionelt, netop pga. sprøjtemidlerne og al den her snak om round-up ready soy. Jeg brugte et helt semester i foråret på at beskæftige mig med miljøeffekterne af det (dog i relation til svineproduktionen, sådan meget apropos vegetarisme, for det er godt nok heller ikke kønt), og udover sundhedseffekterne så er det også virkelig skidt for miljøet.

Det lyder godt nok også udfordrende, med hans allergier. Jeg går ud fra at du har tænkt over det, det lyder som om du er inde i tingene, men hvad med mandelmælk? Det er jeg i hvert fald selv glad for.
1
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 10. nov 2015, 06:12

StripesAddict skrev:
FruDulle skrev:
StripesAddict skrev:
FruDulle skrev:Jeg ved slet ikke hvad det er, sojagranulat. Genrejst holder jeg mig fra rene sojaprodukte, der spise i ren form. Sojamælk bruger jeg til madlavning, men det er også det.

Må jeg spørge hvorfor? Jeg synes man hører så meget omkring det her med hormoner osv., men jeg tænker lidt det mestendels må være et problem ved ikke økologiske varer?

Det er dog noget jeg tænker meget over - vi bruger dog f.eks. sojafløde (hvis ikke det er en ret hvor kokosmælk kan bruges), da min kæreste ikke kan tåle mælkeprodukter.

Generelt vil jeg helst indtage uforarbejdede fødevarer.

Soja indeholder de phytoøstrogener som kan forstyrre hormonbalancen og den vil jeg ikke rode for meget meget. Især da jeg har problemer med feerilitet. Desuden så har forarbejdede sojaprodukter et stort indhold de toksiner som sojabønner indeholder. Det bliver ikke mindre ved forarbejdningen. Tværtimod. Der bliver også dannet glutaminsyre som er det samme som MSG- det tredje krydderi ved forarbejdnin. Det samme gælder uforarbejdede soja bønner ift toksiner og derfor er det i princippet kun fermenterede produkter som er ok.

Det indeholder også fytinsyre som hæmmer optagelsen af nogle af de vigtige mineraler, bla jern, zink og kalk. Soja gør også at kroppen
Og med mindre at at det er øko, så er det sprøjtet vanvittigt meget. Det er en af de fødevarer i verden som er allermest sprøjtet fordi at det er anvendt i stort set alle tænkelige produkter.

Så ja, vi er meget påpasselige med brugen af soja og det er kun sojamælk og en sjælden gang i mellem sojafløde, som vi bruger. Vi bruger max 250 ml sojamælk på en uge.

Min søn tåler bla ikke mælk, ris og havre, så vores muligheder ift at bruge plantebaserede mælkeprodukter er ret begrænset. Kokos bliver man også lidt træt af i længden. Og da han er allergiker og soja er en af 7 mest udbredte allergier, så passer vi meget på.

I Asien, hvor jeg har boet de sidste 7 år, bruger de stort set også kun fermenteret soya og det er i små mængder. Man bruger slet ikke alle de produkter som laves i Vesten som erstatninger for mejeri og kød.

*som mor til et allergiker barn og da jeg læser til kostvejleder, så har jeg gjort mit fodarbejde ift det her.

Tak for det uddybende svar. Det gav et lidt bedre overblik over problematikken. Vi prøver som sagt også at undgå det i større mængder, netop fordi man hører så meget om at det skulle være dårligt for bl.a. fertiliteten og helbreddet generelt. - og så tror jeg også generelt, at det er bedre at spise så naturligt som muligt. Nu køber vi generelt økologisk, men særligt soja ville jeg ikke købe konventionelt, netop pga. sprøjtemidlerne og al den her snak om round-up ready soy. Jeg brugte et helt semester i foråret på at beskæftige mig med miljøeffekterne af det (dog i relation til svineproduktionen, sådan meget apropos vegetarisme, for det er godt nok heller ikke kønt), og udover sundhedseffekterne så er det også virkelig skidt for miljøet.

Det lyder godt nok også udfordrende, med hans allergier. Jeg går ud fra at du har tænkt over det, det lyder som om du er inde i tingene, men hvad med mandelmælk? Det er jeg i hvert fald selv glad for.
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 10. nov 2015, 06:26

StripesAddict skrev:Tak for det uddybende svar. Det gav et lidt bedre overblik over problematikken. Vi prøver som sagt også at undgå det i større mængder, netop fordi man hører så meget om at det skulle være dårligt for bl.a. fertiliteten og helbreddet generelt. Nu køber vi generelt økologisk, men særligt soja ville jeg ikke købe konventionelt, netop pga. sprøjtemidlerne og al den her snak om round-up ready soy. Jeg brugte et helt semester i foråret på at beskæftige mig med miljøeffekterne af det (dog i relation til svineproduktionen, sådan meget apropos vegetarisme, for det er godt nok heller ikke kønt), og udover sundhedseffekterne så er det også virkelig skidt for miljøet.

Så lidt. Ja det er ikke lige nemt altid at finde rundt i. Generelt er de fleste forarbejdede fødevarer jo bare noget crap, sådan er det og vi bruger dem alle i en eller anden udstrækning. Men soja er bare ikke særlig godt for ret meget i den form som det fåes i vesten.

mandelmælk bruger vi også og laver det sådan set selv, men jeg synes ikke at det er super godt i madlavning, med mindre at det er til det søde køkken.

Han har en sjælden form for allergi, der er kun to andre tilfælde i Dk, så det er lidt træls. Det er til at komme rundt om, men han har en sart lille mave og at have boet herude og spist det skodmad der er her, gør det ikke bedre. Han tåler ikke sprøjtegifte på frugt og grønt nu. Han var for nylig dårlig i maven i en måned og vi endte med at tage til Bangkok til hans allergilæge der og var der i 7 dage. Efter 3 dage var han i klar bedring, efter 7 dage var han helt fin. Så kom vi tilbage hertil og efter 3 dage var han dårlig igen. Han spiste noget frugt her. Så fik han nogle danske øko æbler og ingen reaktion. I lørdags købte vi så med lidt et sats nogle amerikanske importerede æbler...og han blev syg igen. Det er så latterligt.
0
Whatever
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 11. nov 2015, 06:12

FruDulle skrev:
StripesAddict skrev:Tak for det uddybende svar. Det gav et lidt bedre overblik over problematikken. Vi prøver som sagt også at undgå det i større mængder, netop fordi man hører så meget om at det skulle være dårligt for bl.a. fertiliteten og helbreddet generelt. Nu køber vi generelt økologisk, men særligt soja ville jeg ikke købe konventionelt, netop pga. sprøjtemidlerne og al den her snak om round-up ready soy. Jeg brugte et helt semester i foråret på at beskæftige mig med miljøeffekterne af det (dog i relation til svineproduktionen, sådan meget apropos vegetarisme, for det er godt nok heller ikke kønt), og udover sundhedseffekterne så er det også virkelig skidt for miljøet.

Så lidt. Ja det er ikke lige nemt altid at finde rundt i. Generelt er de fleste forarbejdede fødevarer jo bare noget crap, sådan er det og vi bruger dem alle i en eller anden udstrækning. Men soja er bare ikke særlig godt for ret meget i den form som det fåes i vesten.

mandelmælk bruger vi også og laver det sådan set selv, men jeg synes ikke at det er super godt i madlavning, med mindre at det er til det søde køkken.

Han har en sjælden form for allergi, der er kun to andre tilfælde i Dk, så det er lidt træls. Det er til at komme rundt om, men han har en sart lille mave og at have boet herude og spist det skodmad der er her, gør det ikke bedre. Han tåler ikke sprøjtegifte på frugt og grønt nu. Han var for nylig dårlig i maven i en måned og vi endte med at tage til Bangkok til hans allergilæge der og var der i 7 dage. Efter 3 dage var han i klar bedring, efter 7 dage var han helt fin. Så kom vi tilbage hertil og efter 3 dage var han dårlig igen. Han spiste noget frugt her. Så fik han nogle danske øko æbler og ingen reaktion. I lørdags købte vi så med lidt et sats nogle amerikanske importerede æbler...og han blev syg igen. Det er så latterligt.

Jeg tror også at det er et skridt i den forkerte retning, når vores fødevarer bliver mere og mere kunstige. Både ift. sundhed, dyrevelfærd og miljø.

Ja, du har ret i at mandelmælk egner sig bedst til sødt. Jeg ved man også kan købe cashew mælk nogen steder herhjemme, men det er vist ret dyrt. Jeg ved ikke om det evt. kunne være en mulighed?

Det lyder godt nok hårdt. Og voldsomt at han reagerer så kraftigt på sprøjtegiftene. Det siger måske noget om, at der ikke er nogen af os der har godt af at proppe os med den slags. Var de amerikanske æbler øko?

Det er noget med at I snart tager til DK ikke? Håber det bliver bedre så, det må være hårdt at se sit barn have det dårligt.
0
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 12. nov 2015, 09:37

En lille anbefaling:

Jeg lavede curry i går, og jeg synes normalt sådan en bliver lidt kedeligere i smagen, når man laver den uden kød, men i går tilsatte jeg en kvart butternut squash i tern, og det gjorde altså virkelig underværker! Selv min forlovede, som godt nok ikke er vild med kød, men foretrækker en curry-sauce lavet med kød i ( :stoned: ) var pjattet med det.

Havde derudover lavet krydrede, bagte kikærter som topping, hviket også fungerede rigtig godt. Tror også de bliver lækre på den salat af rødkål, bagt græskar, æble og spicy crackers, som jeg skal have til frokost.
1
Brugeravatar
Anigav
Kort karma: 20
Likede indlæg: 143

Indlægaf Anigav » 13. nov 2015, 18:19

Dagens aftensmad. Aspargessuppe med kartofler, og røget tofu :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
StripesAddict

Indlægaf StripesAddict » 14. nov 2015, 11:06

Anigav skrev:Dagens aftensmad. Aspargessuppe med kartofler, og røget tofu :)

Mmh, det ser lækkert ud! Hvordan smager tofuen? Jeg er ikke så god til det normalt, men måske når det er røget?

Jeg lavede tøm-køleskabet dahl i går. Er ret pjattet med dahl, synes det er virkelig god vegansk comfortfood med masser af fylde og smag. Bruger denne opskrift +/- og sjusser lidt med krydderierne. Derudover kom jeg løg, forårsløg, butternut squash, gulerødder og kartofler i - og så droppede jeg raitaen, fordi jeg prøver at minimere mit indtag af mælkeprodukter.

http://www.valdemarsro.dk/virkelig-laek ... med-raita/
0
Brugeravatar
FruDulle

Indlægaf FruDulle » 14. nov 2015, 12:01

Jeg venter på levering fra "den mexicanske". Bønne burrito, grøn taco og guacamole
1
Whatever
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 14. nov 2015, 12:13

Jeg har prøvet det der soya-halløj. Jeg syntes at det var som at række tungen ud af vinduet. :lol: Jeg har ikke brug for køderstatning, men jeg prøver dem altid når der kommer nye slags til, for jeg synes at de er virkelig sjove - jeg er nødt til at prøve dem bare én gang. Hvis jeg skulle vælge mellem soya-granulatet og Quorn mince, så ville jeg vælge Quorn til enhver tid. Det smager af mere og har en bedre konsistens, men jeg køber det ikke normalt, for jeg synes ikke at jeg savner sådan noget. Jeg vil hellere lave lasagne med champignon.
0
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 808
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8290
Kontakt:

Indlægaf Ado » 14. nov 2015, 12:30

Jeg kaster lige et spørgsmål ind til I kloge hoveder: I næste uge har jeg en bestilling på smørrebrød. En af gæsterne er vegetar. Har I nogle idéer til vegetarsmørrebrød?
Jeg har tænkt lidt i at stege kikærtebøffer. Jeg har avocadoer. Jeg har hummus. Jeg har æg og laks. Men har I nogle gode idéer, så modtager jeg med kyshånd.
0
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Kattefjæs
Kort karma: 104
Likede indlæg: 1198

Indlægaf Kattefjæs » 14. nov 2015, 12:40

Ado skrev:Jeg kaster lige et spørgsmål ind til I kloge hoveder: I næste uge har jeg en bestilling på smørrebrød. En af gæsterne er vegetar. Har I nogle idéer til vegetarsmørrebrød?
Jeg har tænkt lidt i at stege kikærtebøffer. Jeg har avocadoer. Jeg har hummus. Jeg har æg og laks. Men har I nogle gode idéer, så modtager jeg med kyshånd.

Sikker på at vedkommende spiser fisk?

Kartoffel med purløg, tomat og æg, avocado og hummus er i hvert fald oplagt. Personligt ville jeg også elske en kikærtebøf. Men man kan også lave bønnepostej, det er nemt.
1
Brugeravatar
Ado
Kort karma: 808
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 8290
Kontakt:

Indlægaf Ado » 14. nov 2015, 12:46

Kattefjæs skrev:
Ado skrev:Jeg kaster lige et spørgsmål ind til I kloge hoveder: I næste uge har jeg en bestilling på smørrebrød. En af gæsterne er vegetar. Har I nogle idéer til vegetarsmørrebrød?

Sikker på at vedkommende spiser fisk?

Kartoffel med purløg, tomat og æg, avocado og hummus er i hvert fald oplagt. Personligt ville jeg også elske en kikærtebøf. Men man kan også lave bønnepostej, det er nemt.

Nej, det er jeg egentlig ikke. Hmm. Jeg udelader det lige fra mulighederne så.

Kartoffelmad; selvfølgelig! Tak. :)
1
That awkward moment when you leave a store without buying anything and all you can think is "act natural, you're innocent".
Brugeravatar
Anigav
Kort karma: 20
Likede indlæg: 143

Indlægaf Anigav » 14. nov 2015, 12:49

StripesAddict skrev:
Anigav skrev:Dagens aftensmad. Aspargessuppe med kartofler, og røget tofu :)

Mmh, det ser lækkert ud! Hvordan smager tofuen? Jeg er ikke så god til det normalt, men måske når det er røget?

Jeg lavede tøm-køleskabet dahl i går. Er ret pjattet med dahl, synes det er virkelig god vegansk comfortfood med masser af fylde og smag. Bruger denne opskrift +/- og sjusser lidt med krydderierne. Derudover kom jeg løg, forårsløg, butternut squash, gulerødder og kartofler i - og så droppede jeg raitaen, fordi jeg prøver at minimere mit indtag af mælkeprodukter.

http://www.valdemarsro.dk/virkelig-laek ... med-raita/

Det smagte også ret lækkert!

Altså det er første gang jeg selv laver noget med tofu, har smagt det før, uden at være fan. Men det her var ganske godt. Det har en let røget (selvfølgelig :stoned: ) smag, og hvis man rister det på panden, bliver det sprødt. Det tager dog lidt lang tid. Jeg saltede det også godt, men har læst at nogen pensler det med soya, inden de smider det på panden. Kæresten var ret begejstret og savnede ikke bacon, som han normalt får på :) Jeg tænker også at stege noget til tømmermændene imorgen :lol:

Den dahl ser god ud!
0

Tilbage til "Mad og drikke"