Inflation i sproget

Lad os spise farmor. Diskutér vigtigheden af korrekt kommatering og andre sproglige finurligheder her.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3433

Inflation i sproget

Indlægaf dgd2007 » 30. okt 2015, 22:58

Nogle gange skal der åbenbart stærkere og stærkere udtryk til for at opnå en "øj manner"-virkning.

Eksempel:
Der var engang ... hvor en kamp bare var en kamp.
For at markere særlig vigtige kampe, blev disse døbt "et brag af en kamp" :)
Men nu er alle kampe efterhånden "brag" ...
Så nu er de vigtigste kampe blevet forfremmet til "topbrag" ;)
1
Brugeravatar
Fru Sunshine
Moderator
Kort karma: 1017
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 9230

Re: Inflation i sproget

Indlægaf Fru Sunshine » 30. okt 2015, 23:12

Topbrag? :lol:
Ja, hvad bliver det næste? Overlydstopbrag?
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 392
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 3875

Indlægaf Delfin » 31. okt 2015, 00:09

og dernæst: Forrygende overlydstopbrag
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Dirtylittledevil
Kort karma: 871
Likede indlæg: 11739

Indlægaf Dirtylittledevil » 31. okt 2015, 00:15

Sjovt, jeg er åbenbart ikke den eneste der har lagt mærke til at der er gået inflation i at være rasende og at rase. Der er ligefrem kommet en hjemmeside hvor man kan holde sig opdateret omkring hvornår nogen sidst har raset :-D Det er dælme klasse :-D
http://rasende.dk/
3
The more I eat the butter I feel
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 31. okt 2015, 01:30

Dirtylittledevil skrev:Sjovt, jeg er åbenbart ikke den eneste der har lagt mærke til at der er gået inflation i at være rasende og at rase. Der er ligefrem kommet en hjemmeside hvor man kan holde sig opdateret omkring hvornår nogen sidst har raset :-D Det er dælme klasse :-D

Jeg har prøvet at finde stedet før uden held, men i en af mine Jørn Lund-småbøger (jeg tror fra omkring årtusindskiftet) skrev han allerede om det :)

Han begyndte nok så sødt med noget med, at "mht. klicheer har vi jo alle forskellige grænser", men at han måtte indrømme, at i dagens journalistik blev hans jævnligt overtrådt :D

Og så en lang liste med den slags udtryk, der skal sexe nyhederne lidt op og få dem til at lyde mere dramatisk.
Jeg kan selvfølgelig ikke huske den, men det var alle sammen sådan nogle, som man grinede af og tænkte: ja, det er sgu rigtigt, sådan siger de det hver eneste gang for tiden!
Ud over at "rase" over nogen eller noget, var der også, hvorfor det blev så meget mere spændende at folk "krævede mere i lønningsposen" i stedet for lønforhøjelse.
Jeg tør ikke sige, om de var med på hans liste fra dengang, men ellers tilføjer jeg for egen regning, at en stigning i salget af et eller andet, selvfølgelig malende skal beskrives som "Dankortet gløder", eller at "rekordmange varer bliver langet over disken" :gisp:
0
mfufu
Kort karma: 5
Likede indlæg: 64

Indlægaf mfufu » 31. okt 2015, 09:43

Der er meget af den slags. Inden for sport er kamp blevet til det mere agressive "opgør", og hold til det småmilitaristiske "mandskab".

Sig er blevet til "sig selv", og din til "din egen personlige, helt individuelle, unikke".
2
Internettet er et fantastisk medie til udbredelse af viden såvel som misinformation. Sammenholdt med at demokrati gælder for alle, ser det virkelig sort ud.
Brugeravatar
Puffi
Kort karma: 309
Geografisk sted: Esbjerg-ish
Likede indlæg: 2232

Indlægaf Puffi » 31. okt 2015, 10:12

dgd2007 skrev:
Dirtylittledevil skrev:Sjovt, jeg er åbenbart ikke den eneste der har lagt mærke til at der er gået inflation i at være rasende og at rase. Der er ligefrem kommet en hjemmeside hvor man kan holde sig opdateret omkring hvornår nogen sidst har raset :-D Det er dælme klasse :-D

Jeg har prøvet at finde stedet før uden held, men i en af mine Jørn Lund-småbøger (jeg tror fra omkring årtusindskiftet) skrev han allerede om det :)

Han begyndte nok så sødt med noget med, at "mht. klicheer har vi jo alle forskellige grænser", men at han måtte indrømme, at i dagens journalistik blev hans jævnligt overtrådt :D

Og så en lang liste med den slags udtryk, der skal sexe nyhederne lidt op og få dem til at lyde mere dramatisk.
Jeg kan selvfølgelig ikke huske den, men det var alle sammen sådan nogle, som man grinede af og tænkte: ja, det er sgu rigtigt, sådan siger de det hver eneste gang for tiden!
Ud over at "rase" over nogen eller noget, var der også, hvorfor det blev så meget mere spændende at folk "krævede mere i lønningsposen" i stedet for lønforhøjelse.
Jeg tør ikke sige, om de var med på hans liste fra dengang, men ellers tilføjer jeg for egen regning, at en stigning i salget af et eller andet, selvfølgelig malende skal beskrives som "Dankortet gløder", eller at "rekordmange varer bliver langet over disken" :gisp:

Den her er ret cool :) Lidt cool. Cool.

http://www.bro-blog.dk/?p=3441
0
You had me from the start, won’t let this end
First you wanna go to the left then you wanna turn right
Wanna argue all day, make love all night
First you up then you’re down and then between
Ohh! I really want to know…
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 3. nov 2015, 13:04

Der er også nogle ord, som tidligere var meget "store" ting. En mand (m/k) med ambitioner, for slet ikke at tale om en mand (m/k) med visioner ... eller sågar én med en mission ... det var nogle rimeligt gevaldige ting.

Men nu er det bare noget, som politikere og virksomshedsdirkektører runtinemæssigt kalder alle de småting, firmaet eller partiet har funder frem til at de (i hvert fald officielt) gerne vil dit eller dat: "Vi har en ambition om at ...", "Vi har har en mission om at .." fx "øge salget i 2016 med 1,7%" osv. :)
0
Brugeravatar
vUlpeS
Kort karma: 143
Geografisk sted: Bagest i køen
Likede indlæg: 1443

Indlægaf vUlpeS » 19. dec 2015, 02:54

dgd2007 skrev:Nogle gange skal der åbenbart stærkere og stærkere udtryk til for at opnå en "øj manner"-virkning.

Eksempel:
Der var engang ... hvor en kamp bare var en kamp.
For at markere særlig vigtige kampe, blev disse døbt "et brag af en kamp" :)
Men nu er alle kampe efterhånden "brag" ...
Så nu er de vigtigste kampe blevet forfremmet til "topbrag" ;)

Og det festlige ved dét er, at om ca hundrede år, så vil topbraget blive beskrevet således: "Det var et forrygende topbrag! Man kunne næsten sige, at der var tale om en regulær kamp mellem spillerne!"
0
- That keen, tingling sense of danger which is so often mistaken for male arousal.
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 19. dec 2015, 04:27

vUlpeS skrev:Og det festlige ved dét er, at om ca hundrede år, så vil topbraget blive beskrevet således: "Det var et forrygende topbrag! Man kunne næsten sige, at der var tale om en regulær kamp mellem spillerne!"

Hæ-hæ ... ja, det kan faktisk godt være, det er sådan, sprogøkologien foregår! :)
0

Tilbage til "Sprog"