Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 321
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 84
Likede indlæg: 729

Re: Løbetråden

Indlægaf Frandsen » 10. sep 2018, 05:29

Jeg løber stadig :) Får dog ikke opdateret så meget herinde, da de fleste ture er sådan nogle stille og rolige 5'ere med og uden babyjogger :)
Når jeg ikke har noget mål (som forårets maraton), så får jeg ikke presset mig selv til mere.
1
Jedi
Indlæg: 237
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 8
Likede indlæg: 320

Re: Løbetråden

Indlægaf Jedi » 16. sep 2018, 13:56

Jeg løber et par gange om ugen med en veninde. Jeg er en absolut social løber og kan slet ikke pace mig selv. Vil gerne i løbeklub, så jeg bare skal løber efter nogen :-D
Har forsøgt mig med Sparta (i kbh) men de er lidt for entusiastiske til mig, så nu prøver jeg med Mikkeller. Mit største problem er, at jeg i virkeligheden bare har lyst til at lægge mig bag en busk halvvejs på turen. Jeg bliver SÅ træt og ender med at gå, hvilket er ret meget imod konceptet.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 2427
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 268
Likede indlæg: 3125

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 16. sep 2018, 14:12

Jeg er stadig skadet - prøvede 5 km i onsdags men måtte stoppe efter 2,5 km og gå hjem :(
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 1946
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1366

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 16. sep 2018, 14:32

Jeg har selv haft en lidt for aktiv weekend som slut på tæl skridt kampagnen. :8:
Om lørdagen cyklede jeg til løb med 10 km hver vej, og så løb vi næsten 22 km på asfalt.
Fin tur men længere end jeg burde have været ude på, da jeg her om søndagen skulle ud at gå halvmarathon ruten i nationalparken.
Kom da gennem gåturen i dag, men normalt er det jo ikke noget særligt for mig at gå selv om det er langt, men hold da op jeg havde trætte ben og ømme fødder.
Gik i mine nye trail sko som jeg også har gået et par andre mindre distancer i. Men var noget skuffet over dem i dag, og endte også med en vabel på en tå. :(
Er bare i tvivl om skoene reelt er dårlige, eller om det bare var fordi jeg var træt... :gruble:

Udfordringer er at jeg i næste weekend skal ud på noget lidt vildt noget, hvorfor jeg ikke burde have presset mig selv så meget denne weekend.
Men skal ud på en 23 km tur langs vesterhavet, hvor de 10 km bliver direkte strandløb. Der efter følger vi en højdekam en længere del af ruten.
Så skulle rigtigt have sparet lidt energi op til det. Ja og nu er jeg også kommet i tvivl med hensyn til valg af sko til det.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Alkaia
Indlæg: 1615
Tilmeldt: 15. sep 2015, 18:45
Kort karma: 99
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2182

Re: Løbetråden

Indlægaf Alkaia » 16. sep 2018, 14:53

Andre der gør i forfodsløb? :)
0
I always dance like no one is watching. :pompom:
Jedi
Indlæg: 237
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 8
Likede indlæg: 320

Re: Løbetråden

Indlægaf Jedi » 16. sep 2018, 15:11

Artem skrev:Jeg har selv haft en lidt for aktiv weekend som slut på tæl skridt kampagnen. :8:
Om lørdagen cyklede jeg til løb med 10 km hver vej, og så løb vi næsten 22 km på asfalt.
Fin tur men længere end jeg burde have været ude på, da jeg her om søndagen skulle ud at gå halvmarathon ruten i nationalparken.
Kom da gennem gåturen i dag, men normalt er det jo ikke noget særligt for mig at gå selv om det er langt, men hold da op jeg havde trætte ben og ømme fødder.
Gik i mine nye trail sko som jeg også har gået et par andre mindre distancer i. Men var noget skuffet over dem i dag, og endte også med en vabel på en tå. :(
Er bare i tvivl om skoene reelt er dårlige, eller om det bare var fordi jeg var træt... :gruble:

Udfordringer er at jeg i næste weekend skal ud på noget lidt vildt noget, hvorfor jeg ikke burde have presset mig selv så meget denne weekend.
Men skal ud på en 23 km tur langs vesterhavet, hvor de 10 km bliver direkte strandløb. Der efter følger vi en højdekam en længere del af ruten.
Så skulle rigtigt have sparet lidt energi op til det. Ja og nu er jeg også kommet i tvivl med hensyn til valg af sko til det.


Kan du ikke spise dig til energien til sådan en lang tur?
0
D.itsen
Indlæg: 1489
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 286
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 3183

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 16. sep 2018, 15:25

Havde en værre lortedag den anden dag og kærestens var ikke meget bedre. Vi skulle til et lille lokalt løb, og nåede egentligt til at beslutte at vi ikke gad, men så tog vi afsted alligevel, og endte med at blive nummer 5, på en let trail på 11 km. Jaja, sådan kan man også håndtere en lortedag, og selvom jeg ikke synes jeg normalt kan mærke at formen bliver bedre, så viser det her vist at der sker noget
1
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 1946
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1366

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 16. sep 2018, 15:59

Jedi skrev:
Artem skrev:Jeg har selv haft en lidt for aktiv weekend som slut på tæl skridt kampagnen. :8:
Om lørdagen cyklede jeg til løb med 10 km hver vej, og så løb vi næsten 22 km på asfalt.
Fin tur men længere end jeg burde have været ude på, da jeg her om søndagen skulle ud at gå halvmarathon ruten i nationalparken.
Kom da gennem gåturen i dag, men normalt er det jo ikke noget særligt for mig at gå selv om det er langt, men hold da op jeg havde trætte ben og ømme fødder.
Gik i mine nye trail sko som jeg også har gået et par andre mindre distancer i. Men var noget skuffet over dem i dag, og endte også med en vabel på en tå. :(
Er bare i tvivl om skoene reelt er dårlige, eller om det bare var fordi jeg var træt... :gruble:

Udfordringer er at jeg i næste weekend skal ud på noget lidt vildt noget, hvorfor jeg ikke burde have presset mig selv så meget denne weekend.
Men skal ud på en 23 km tur langs vesterhavet, hvor de 10 km bliver direkte strandløb. Der efter følger vi en højdekam en længere del af ruten.
Så skulle rigtigt have sparet lidt energi op til det. Ja og nu er jeg også kommet i tvivl med hensyn til valg af sko til det.


Kan du ikke spise dig til energien til sådan en lang tur?

Her hen over sommeren prøvede jeg at løbe omkring de 21 km 7 weekender i træk, og det gik som sådan godt, ind til at jeg blev ramt af en generelt træthed i hele kroppen, som varede ved i flere dage efter. Men løber jo heller ikke kun, gå også en del, cykler, og styrketræner.

Så af erfaring er jeg blevet mere varsom med at løbe omkring de 21 km to weekender i træk, hvorfor jeg burde have slappet mere af denne, men har svært ved at sige nej til en god tur.

Man skal jo have noget tid til restitution, og hvis man ser på min uge, så er der bare ikke mange dage med mulighed for det.
Mandag. Styrketræning og svømning.
Tirsdag. Volleybal
Onsdag. Løb 7-10 km
Torsdag. Styrketræning.
Fredag. Afslapning.
Lørdag. 23 km tur langs vesterhavet.

Med at spise mig til energi, så spiser jeg faktisk rimeligt meget. Planen var faktisk lidt at jeg havde forventet at tabe mig lidt i løbet af de her 2 ugers tæl skridt kampagne. Da jeg virkelig ville gå til den her med løb, gåture og cykling. Men har vist modsat taget på da jeg har spist så meget.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 1946
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1366

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 16. sep 2018, 16:01

D.itsen skrev:Havde en værre lortedag den anden dag og kærestens var ikke meget bedre. Vi skulle til et lille lokalt løb, og nåede egentligt til at beslutte at vi ikke gad, men så tog vi afsted alligevel, og endte med at blive nummer 5, på en let trail på 11 km. Jaja, sådan kan man også håndtere en lortedag, og selvom jeg ikke synes jeg normalt kan mærke at formen bliver bedre, så viser det her vist at der sker noget

Godt løbet :gogo:
Og ja lidt sjovt som man nogle gange kan blive overrasket. Mindes feks også en almindelig løbeaften hvor jeg havde lidt dårlig mave, og generelt ikke synes det gik godt, men var vildt hårdt. Og så havde jeg slået ny rekord på 10 km :D Så var det åbenbart en grund til at det var hårdt.
0
Utak er verdens løn
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 1946
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1366

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 16. sep 2018, 16:05

Frandsen skrev:Jeg løber stadig :) Får dog ikke opdateret så meget herinde, da de fleste ture er sådan nogle stille og rolige 5'ere med og uden babyjogger :)
Når jeg ikke har noget mål (som forårets maraton), så får jeg ikke presset mig selv til mere.

Jeg synes faktisk der er mange flere spændende løb her om efteråret.
Hvor jeg regner med at deltage i de følgende.
Diadora muddderløb Silkeborg 7 okt.
Molerløbet 14 okt.
Mejdal løbet 3 nov
Etapeløb Thy trail 10 nov

Hmm ja og der er sikkert andre end dem her jeg har glemt.
0
Utak er verdens løn
Jedi
Indlæg: 237
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 8
Likede indlæg: 320

Re: Løbetråden

Indlægaf Jedi » 17. sep 2018, 07:13

Artem skrev:
Jedi skrev:
Artem skrev:Jeg har selv haft en lidt for aktiv weekend som slut på tæl skridt kampagnen. :8:
Om lørdagen cyklede jeg til løb med 10 km hver vej, og så løb vi næsten 22 km på asfalt.
Fin tur men længere end jeg burde have været ude på, da jeg her om søndagen skulle ud at gå halvmarathon ruten i nationalparken.
Kom da gennem gåturen i dag, men normalt er det jo ikke noget særligt for mig at gå selv om det er langt, men hold da op jeg havde trætte ben og ømme fødder.
Gik i mine nye trail sko som jeg også har gået et par andre mindre distancer i. Men var noget skuffet over dem i dag, og endte også med en vabel på en tå. :(
Er bare i tvivl om skoene reelt er dårlige, eller om det bare var fordi jeg var træt... :gruble:

Udfordringer er at jeg i næste weekend skal ud på noget lidt vildt noget, hvorfor jeg ikke burde have presset mig selv så meget denne weekend.
Men skal ud på en 23 km tur langs vesterhavet, hvor de 10 km bliver direkte strandløb. Der efter følger vi en højdekam en længere del af ruten.
Så skulle rigtigt have sparet lidt energi op til det. Ja og nu er jeg også kommet i tvivl med hensyn til valg af sko til det.


Kan du ikke spise dig til energien til sådan en lang tur?

Her hen over sommeren prøvede jeg at løbe omkring de 21 km 7 weekender i træk, og det gik som sådan godt, ind til at jeg blev ramt af en generelt træthed i hele kroppen, som varede ved i flere dage efter. Men løber jo heller ikke kun, gå også en del, cykler, og styrketræner.

Så af erfaring er jeg blevet mere varsom med at løbe omkring de 21 km to weekender i træk, hvorfor jeg burde have slappet mere af denne, men har svært ved at sige nej til en god tur.

Man skal jo have noget tid til restitution, og hvis man ser på min uge, så er der bare ikke mange dage med mulighed for det.
Mandag. Styrketræning og svømning.
Tirsdag. Volleybal
Onsdag. Løb 7-10 km
Torsdag. Styrketræning.
Fredag. Afslapning.
Lørdag. 23 km tur langs vesterhavet.

Med at spise mig til energi, så spiser jeg faktisk rimeligt meget. Planen var faktisk lidt at jeg havde forventet at tabe mig lidt i løbet af de her 2 ugers tæl skridt kampagne. Da jeg virkelig ville gå til den her med løb, gåture og cykling. Men har vist modsat taget på da jeg har spist så meget.


Ok. Jeg har ingen personlig erfaring; har en ven, som løber marathon helt ustyrligt med minimum et om ugen og på rimelige tider dvs. omkring 3.30. Og han har spise-ritualer døgnet før og helt op til løbet, hvor han carboloader netop mhp at have energi til løbet.
Det er på ingen måde relevant for mig, så jeg har ikke sat mig nærmere ind i det.

Generelt vil jeg mene, man taber sig på mad-delen og ikke på trænings-delen, så i de perioder, hvor man forsøger at rykke sig, hvadenten det er styrke eller kondi, så kan man ikke tabe sig uden at give køb på formen/forbedringen - man kan kun tabe sig, når man vedligeholder (alle disclaimere indeholdt her)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 1946
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 196
Likede indlæg: 1366

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 17. sep 2018, 21:52

Jedi skrev:Ok. Jeg har ingen personlig erfaring; har en ven, som løber marathon helt ustyrligt med minimum et om ugen og på rimelige tider dvs. omkring 3.30. Og han har spise-ritualer døgnet før og helt op til løbet, hvor han carboloader netop mhp at have energi til løbet.
Det er på ingen måde relevant for mig, så jeg har ikke sat mig nærmere ind i det.

Generelt vil jeg mene, man taber sig på mad-delen og ikke på trænings-delen, så i de perioder, hvor man forsøger at rykke sig, hvadenten det er styrke eller kondi, så kan man ikke tabe sig uden at give køb på formen/forbedringen - man kan kun tabe sig, når man vedligeholder (alle disclaimere indeholdt her)

Der er mange forskellige holdninger til om man skal spise noget specielt op til et marathon. For nogle som din ven virker det. For de fleste andre er rådet bare at spise normalt. Da det at spise mere og andet end man plejer, kan føre til dårlig mave, og at man generelt ikke føler sig til pas, og det er jo ikke lige det man har brug for når man skal ud og løbe langt.

Halvmarathon løber jeg på vand alene. Der er faktisk flere af dem jeg løber med, og nu hvor det ikke er så varmt, der løber sådan en hel tur uden at få noget at drikke. Det er nu også kun en lille 150 ml jeg har med, men kan godt lide lige at kunne få en mundfuld vand for hver 4-5 km.
Og det er altså ikke fordi de er uerfaren løbere, men feks min. løbetræner som har løbet en del marathon, og en anden kvinde som oftest vinder de marathon løb hun deltager i.

Men har da også energi gels, og kan forstå at hvis man skal ud over de 21 km, skal man indtage noget energi. Har prøvet på en halvmarathon, og synes ikke rigtig at det gør nogen forskel der. Men når man løber en hel bør man tage den første efter 10 km og så igen for cirka hver 5 km.

Ofte er jeg lidt lav på energi når jeg løber tidligt om morgen i weekenden. Hvor jeg bare får en banan inden omkring 1 time før. For kan ikke løbe med mad i maven, og det kan man reelt heller ikke forbøje mens man løber. Så hvis man skal spise inden skal det jo være 2-3 timer før, og det vil betyde at jeg skal alt for tidligt op når vi løber kl. 8

Her i weekenden var det nu ikke manglende energi der var skyld i min træthed, men mere det faktum at jeg bare havde været meget aktiv uden rigtig tid til restitution, for det har kroppen jo lige så meget brug for, netop til at genopbygge musklerne.
Lyder helt vildt ekstremt med din ven der, og det går næsten helt sikkert galt en dag med træthedsbrud osv. Vi har selv en i klubben som er godt på vej til klub 100 som er ramt af det lige nu.
Men det er naturligvis meget forskelligt hvor mange marathon man kan tåle at løbe om året, men en om ugen er godt nok ekstremt, og noget meget få mennesker kan holde til.
1
Utak er verdens løn
Jedi
Indlæg: 237
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 8
Likede indlæg: 320

Re: Løbetråden

Indlægaf Jedi » 17. sep 2018, 22:48

Han er på vej ind i Klub 400 :-D

Jeg foretrækker selv at træne fastende, så jeg er helt med på det du siger. Måske er det bare restitution, det handler om.
0
D.itsen
Indlæg: 1489
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 286
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 3183

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 20. sep 2018, 17:29

:banan: :banan2: jeg er lige kommet hjem fra løbetur og har passeret antallet af løbet kilometer sidste år, og har dermed løbet de fleste kilometer jeg nogensinde har løbet på et år. Og så allerede i september. Jeg kan jo nå over 1000 km hvis jeg fortsætter sådan her - og det er ret vildt for mig.

Og så løb jeg cooper teste den anden dag og kom endelig op på 2,4 km. Der er langt op til de 2,7 km jeg løb for en håndfuld år siden, men der sad der også væsentligt mindre muskelmasse på kroppen. Har ikke 2,4 km på en cooper siden 2016
Det går sgu da meget godt
1
UH UH UH UH KORT :love:
D.itsen
Indlæg: 1489
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 286
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 3183

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 20. sep 2018, 17:35

Artem skrev:
Jedi skrev:Ok. Jeg har ingen personlig erfaring; har en ven, som løber marathon helt ustyrligt med minimum et om ugen og på rimelige tider dvs. omkring 3.30. Og han har spise-ritualer døgnet før og helt op til løbet, hvor han carboloader netop mhp at have energi til løbet.
Det er på ingen måde relevant for mig, så jeg har ikke sat mig nærmere ind i det.

Generelt vil jeg mene, man taber sig på mad-delen og ikke på trænings-delen, så i de perioder, hvor man forsøger at rykke sig, hvadenten det er styrke eller kondi, så kan man ikke tabe sig uden at give køb på formen/forbedringen - man kan kun tabe sig, når man vedligeholder (alle disclaimere indeholdt her)

Der er mange forskellige holdninger til om man skal spise noget specielt op til et marathon. For nogle som din ven virker det. For de fleste andre er rådet bare at spise normalt. Da det at spise mere og andet end man plejer, kan føre til dårlig mave, og at man generelt ikke føler sig til pas, og det er jo ikke lige det man har brug for når man skal ud og løbe langt.

Halvmarathon løber jeg på vand alene. Der er faktisk flere af dem jeg løber med, og nu hvor det ikke er så varmt, der løber sådan en hel tur uden at få noget at drikke. Det er nu også kun en lille 150 ml jeg har med, men kan godt lide lige at kunne få en mundfuld vand for hver 4-5 km.
Og det er altså ikke fordi de er uerfaren løbere, men feks min. løbetræner som har løbet en del marathon, og en anden kvinde som oftest vinder de marathon løb hun deltager i.

Men har da også energi gels, og kan forstå at hvis man skal ud over de 21 km, skal man indtage noget energi. Har prøvet på en halvmarathon, og synes ikke rigtig at det gør nogen forskel der. Men når man løber en hel bør man tage den første efter 10 km og så igen for cirka hver 5 km.

Ofte er jeg lidt lav på energi når jeg løber tidligt om morgen i weekenden. Hvor jeg bare får en banan inden omkring 1 time før. For kan ikke løbe med mad i maven, og det kan man reelt heller ikke forbøje mens man løber. Så hvis man skal spise inden skal det jo være 2-3 timer før, og det vil betyde at jeg skal alt for tidligt op når vi løber kl. 8

Her i weekenden var det nu ikke manglende energi der var skyld i min træthed, men mere det faktum at jeg bare havde været meget aktiv uden rigtig tid til restitution, for det har kroppen jo lige så meget brug for, netop til at genopbygge musklerne.
Lyder helt vildt ekstremt med din ven der, og det går næsten helt sikkert galt en dag med træthedsbrud osv. Vi har selv en i klubben som er godt på vej til klub 100 som er ramt af det lige nu.
Men det er naturligvis meget forskelligt hvor mange marathon man kan tåle at løbe om året, men en om ugen er godt nok ekstremt, og noget meget få mennesker kan holde til.

jeg synes det er temmelig meningsløst at tale km i forhold til indtag. Det kommer IMO an på hvor længe man er i gang. De vilde løber en ½ marathon på en time, de lidt mere almindelige er jo ofte over 2 timer om det, og det gør jo en væsentligt forskel om hvad indtag der er nødvendigt under løbet. Og det bliver endnu mere udtalt på marathon.
jeg rammer muren omkring 2 timer hvis jeg ikke indtager energi. Vand indtager jeg som udgangspunkt så ofte det bliver tilbudt på løb, men har det kun med på træningsture hvis det er meget varmt. Men jeg er normalt aldrig afsted mere end 1,5 time og oftest ikke over 1 time
0
UH UH UH UH KORT :love:

Tilbage til "Fit og/eller lækker"