Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 243
Likede indlæg: 1836

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 13. jan 2019, 10:58

Lidt sjovt med forskellen på asfalt og trail løb.
Da jeg startede med at løbe var det i en løbeklub her inde i byen. Efterhånden som jeg er blevet bedre, er jeg blevet lige så god som en af en ældre erfarne mænd, som jeg så også nogle gange løber trail med i weekenden.
Men til forskel fra når vi løber på asfalt inde i byen, hvor jeg altid kan være med ham, og oftest løber fra ham til sidst. Så er det lige omvendt med trail, som han så også altid har gjort meget mere i, og også er orienteringsløber.
Men stadig tankevækkende at der er den forskel.
0
Fra bybo til thybo
mortand
Kort karma: 0
Likede indlæg: 9

Indlægaf mortand » 15. jan 2019, 20:42

Jeg er ved at finde ind i en løberytme igen efter sygdom hen over nytåret. Det blev til tre ture i sidste uge - to middelmådige og en fantastisk. Den fantastiske var også min første tur over 10 kilometer i år, og jeg følte overskud og power. Efter sådan en tur ved man virkelig hvorfor man elsker at løbe :)

Lidt sjovt, for øvrigt - jeg købte en ny løbejakke for et par måneder siden, men jeg føler mig ikke rigtig tilpas i den. Den virker tung og klodset, og det var den jeg havde på da jeg løb mine to middelmådige ture. Min fantastiske tur i søndags og den tur jeg løb her til aften (som også var helt fin), var i min gamle, slidte jakke med defekte lynlåse og hvad ved jeg. Men jeg føler mig meget bedre tilpas og letbenet i den. Eller letkroppet, hvis der er noget der hedder det. Jeg er nok bare et vanedyr :lol:
1
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 714
Likede indlæg: 7860

Indlægaf Pandesteg » 16. jan 2019, 08:00

Jeg har lige tilmeldt mig Royal Run 2019. Man kan ikke løbe 5 km i KBH, kun 10 km, så er der lidt at træne op til. Løber p.t. 6,5 km, men har før i tiden løbet 10 km uden problemer, så det skal nok gå. Glæder mig allerede :)
2
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 16. jan 2019, 20:40

Pandesteg skrev:Jeg har lige tilmeldt mig Royal Run 2019. Man kan ikke løbe 5 km i KBH, kun 10 km, så er der lidt at træne op til. Løber p.t. 6,5 km, men har før i tiden løbet 10 km uden problemer, så det skal nok gå. Glæder mig allerede :)

Jeg overvejer også at prøve det den her gang, da det virkede til at være den helt store løbefest sidste år.
Det burde også være ok med 10 km der, da det er 3 uger efter KBH marathon.

Er lidt spændt på hvordan det går på lørdag, hvor jeg skal ud og prøve at løbe 30 km :8:
1
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 19. jan 2019, 12:41

Ny personlig rekord 30,5 km på lidt under 3 timer en tur med en snes gode løbevenner :banan:
Havde ikke lige lyst til 12 km mere i dag men er omvendt heller ikke helt smadret så det virker muligt :afro:
5
Fra bybo til thybo
mortand

Indlægaf mortand » 24. jan 2019, 19:21

Artem skrev:Ny personlig rekord 30,5 km på lidt under 3 timer en tur med en snes gode løbevenner :banan:
Havde ikke lige lyst til 12 km mere i dag men er omvendt heller ikke helt smadret så det virker muligt :afro:

Stærkt! Det må være en ret fed fornemmelse, når du selv efter 30,5 km føler dig nogenlunde tilpas? Så er de der sidste knap 12 km a piece of cake :afro:

Jeg har brugt min fridag på blandt andet at løbe en tur i kulden, brrr. En uelegant og krampagtig forsigtigpetertur, for jeg bliver aldrig vild med at løbe i sådan noget halv-iset vejrlig - det gør mig lidt anspændt. Jeg er en rigtig bangebuks. Men 10 km mere i benene, det er jo dejligt. Og det var trods alt ikke vildt glat, kun der hvor der helt åbenlyst lå is. Desuden har jeg modtaget mit startnummer til årets første løb, et af Spartas maratontestløb der foregår om ti dage. Det er 10 kilometer med fartholdere, og jeg håber jeg kan holde mig til 5-minuttergruppen og altså kan gennemføre på lige omkring de 50 minutter. Med mindre der ligger is, så kommer jeg til at kravle ruten rundt :ninja:
2
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 24. jan 2019, 19:37

mortand skrev:
Artem skrev:Ny personlig rekord 30,5 km på lidt under 3 timer en tur med en snes gode løbevenner :banan:

Stærkt! Det må være en ret fed fornemmelse, når du selv efter 30,5 km føler dig nogenlunde tilpas? Så er de der sidste knap 12 km a piece of cake :afro:

Jeg har brugt min fridag på blandt andet at løbe en tur i kulden, brrr. En uelegant og krampagtig forsigtigpetertur, for jeg bliver aldrig vild med at løbe i sådan noget halv-iset vejrlig - det gør mig lidt anspændt. Jeg er en rigtig bangebuks. Men 10 km mere i benene, det er jo dejligt. Og det var trods alt ikke vildt glat, kun der hvor der helt åbenlyst lå is. Desuden har jeg modtaget mit startnummer til årets første løb, et af Spartas maratontestløb der foregår om ti dage. Det er 10 kilometer med fartholdere, og jeg håber jeg kan holde mig til 5-minuttergruppen og altså kan gennemføre på lige omkring de 50 minutter. Med mindre der ligger is, så kommer jeg til at kravle ruten rundt :ninja:

Jeg løber også virkelig forsigtigt, men det vigtigste er jeg kommer afsted og nyder det, så gider jeg ikke kikke så meget på min tid. Men temperaturen måtte godt lige kravle op over frysepunktet, for det er godt nok koldt især i ansigtet :D
0
mortand

Indlægaf mortand » 24. jan 2019, 20:01

Pandesteg skrev:Jeg løber også virkelig forsigtigt, men det vigtigste er jeg kommer afsted og nyder det, så gider jeg ikke kikke så meget på min tid. Men temperaturen måtte godt lige kravle op over frysepunktet, for det er godt nok koldt især i ansigtet :D

Ja, den var lidt strid i dag - jeg var sågar bange for at overtræde maskeringsforbuddet, som jeg kom vraltende der med pandebåndet halvt nede over øjnene og halstørklædet helt op til tuden. Jeg følte mig ærligt talt lidt kuldskær, da jeg blev passeret af en medmotionist - i shorts :ad!:
0
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 24. jan 2019, 21:52

mortand skrev:

Tak nu er det ikke ligefrem en flad by jeg bor i så var en lettere kuperet rute, hvor specielt de sidste par km op af bakke fra fjorden var hårdt når man nu havde løbet så langt.
Som en af de erfarne marathonløbere siger, så handler det også meget om at når jeg ved at turen er på 30 km, så er energien der til og ikke mere, men hvis jeg havde vidst at jeg skulle løbe 35 km eller 42,2 km, jamen så ville man ikke være løbet tør for energi ved de 30 km. Det er på den måde også meget mentalt.
Som jeg tror der er meget om, for normalt når vi løber langt er det de 21 km, og der er normalt ikke energi til mere, men her den anden dag, løb jeg jo ikke tør for energi ved 21 km, netop fordi jeg vidste at jeg skulle løbe 30 km.

Men nej mine ben var ikke smadret efterfølgende og var også ude at cykle 10 km nogle timer efter. Det summer altid en del i mine ben efter sådan en lang tur, hvor jeg har svært ved at finde hvile, og der er sådan en cykeltur faktisk god til at løsne benene op.

Jeg løb faktisk turen som lettere skadet. Kan desværre ikke rigtigt tåle at løbe hurtigt mere, som nu to gange er resulteret i at jeg har fået ondt i mit højre knæ. Ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men gør primært ondt når jeg går på trapper. Hvor der ikke er noget på lige vej og faktisk heller ikke rigtigt når jeg løber. Så løb de 30 km selv om jeg stadig havde det problem med mit knæ. Det forværede det en lille smule og af samme grund har ikke løbet siden i lørdags, for det var en tur der havde været planlagt i langt tid som jeg ville med på, men nu holder jeg pause med løb ind til at det knæ er smertefri igen. Træner så på andre måder.

Held og lykke med løbet og håber du klarer dig lige under 50 min for 10 km. :gogo: Er også med det tempo jeg kan løbe en 10 km, men mit ene knæ er som sagt bare ikke glad for mig, når jeg gør det :(
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 30. jan 2019, 21:11

Har været ude at løbe for første gang efter 11 dages pause. Planen var lidt at spare mit knæ, men kan åbenbart ikke finde ud af at holde mig tilbage når de andre begynder med at give gas, så de sidste km blev rimeligt hurtigt. Så må vi se i morgen om knæet holdt til det. Kan mærke det en smule nu, men er meget lidt...
0
Fra bybo til thybo
mortand

Indlægaf mortand » 5. feb 2019, 08:02

Håber knæene kunne holde til løbeturen :)

Artem skrev:Held og lykke med løbet og håber du klarer dig lige under 50 min for 10 km. :gogo: Er også med det tempo jeg kan løbe en 10 km, men mit ene knæ er som sagt bare ikke glad for mig, når jeg gør det :(

Og tak - det gik stort set efter planen. Jeg er traditionelt en lidt sløv starter, så de første kilometer hang jeg nede bag i gruppen, men efterhånden kom jeg tættere og tættere på fartholderne, og efter syv kilometer valgte jeg bare at fortsætte i mit eget tempo. Jeg endte på 49.22, hvilket absolut er tilfredsstillende :)
1
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 13. feb 2019, 21:52

mortand skrev:Håber knæene kunne holde til løbeturen :)

Og tak - det gik stort set efter planen. Jeg er traditionelt en lidt sløv starter, så de første kilometer hang jeg nede bag i gruppen, men efterhånden kom jeg tættere og tættere på fartholderne, og efter syv kilometer valgte jeg bare at fortsætte i mit eget tempo. Jeg endte på 49.22, hvilket absolut er tilfredsstillende :)

Rigtig fin tid. :gogo: Tror også jeg kunne komme under 50 min på en flad rute, men det er lidt en mangel her i området.
Min erfaring er at det kun er en fordel at starte stille ud og så løbe hurtigt til sidst. Sådan gør vi også altid til træning. Men går ofte galt for mig til løbe når der er mange andre som starter hurtigt ud, så har jeg virkelig svært ved ikke at blive grebet af stemningen.

Mit knæ bliver ved med at drille mig lidt. Er en svag smerte som jeg nærmest kun mærker de følgende dage når jeg går på trapper. Men ville virkelige gerne have at det forsvandt helt. Desværre siger folk at det eneste der rigtig hjælper er en længere pause, og det passer ikke ind i mine træningsplaner. Så jeg forsætter med at tage det forholdsvis stille og roligt, og kun løbe 2 gange om ugen. Hvor jeg så også spinner 2 gange om ugen for at vedligeholde kondi på den måde.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 1. mar 2019, 20:48

Er der nogle herinde der døjer med urolige ben?
Efter jeg er kommet op og løbe ca 35 km om ugen synes jeg at jeg ofte får sådan en urolig fornemmelse i mine ben, når jeg slapper af i sofaen eller hvis jeg vågner om natten. Mest i lårene og bare som sådan en meget meget mild “sammentrækning” i muskulaturen. Jeg ved ikke om man kan gøre noget ved det, men hører gerne gode råd hvis nogen kender problematikken?
0
Brugeravatar
Artem

Indlægaf Artem » 1. mar 2019, 21:13

Pandesteg skrev:Er der nogle herinde der døjer med urolige ben?
Efter jeg er kommet op og løbe ca 35 km om ugen synes jeg at jeg ofte får sådan en urolig fornemmelse i mine ben, når jeg slapper af i sofaen eller hvis jeg vågner om natten. Mest i lårene og bare som sådan en meget meget mild “sammentrækning” i muskulaturen. Jeg ved ikke om man kan gøre noget ved det, men hører gerne gode råd hvis nogen kender problematikken?

Hold da op du har fået bygget en del km på :gogo:

Jeg har generelt en brændende fornemmelse i mine ben nogle timer efter et længere løb. Hvis det har været rigtigt hårdt og langt kan det godt vare op til et døgn. Men ellers er det bare normalt ømhed jeg mærker i lægmuskler feks.

Men det er vist ikke lige det du tale om ;)
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 1. mar 2019, 21:19

Artem skrev:
Pandesteg skrev:Er der nogle herinde der døjer med urolige ben?

Hold da op du har fået bygget en del km på :gogo:

Jeg har generelt en brændende fornemmelse i mine ben nogle timer efter et længere løb. Hvis det har været rigtigt hårdt og langt kan det godt vare op til et døgn. Men ellers er det bare normalt ømhed jeg mærker i lægmuskler feks.

Men det er vist ikke lige det du tale om ;)

Ja det har taget fart og så var jeg vist i bedre form end jeg lige troede for kom lynhurtigt op og løbe 10 km uden problemer :lol:

Nej det er ikke den samme fornemmelse - men jeg kender også godt dén fornemmelse.
1

Tilbage til "Fit og/eller lækker"