Løbetråden

Hvor mange agurker går der på en asparges? Og hvor langt skal man løbe for at brænde den af? Snak løs om træning og kost.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 26. jul 2018, 16:04

IrmaPigen skrev:Jeg er virkelig imponeret over I får løbet i denne her varme.

Jeg har det virkelig svært med varmen, hvorfor jeg heller ikke løber midt eftermiddag, men morgen og aften.
For mig ligger grænsen lige omkring de 25 grader for om jeg kan holde ud til at løbe eller ej. Foretrækker at der maks er 20 grader, men op til de 25 kan gå.
Det er dog blevet til nogle enkelte ture i 26-28 grader, og den temperatur dræner mig bare totalt for energi.

Er faktisk ved at være meget træt af at det er så varmt hele tiden, for synes nærmest det er for varmt til alt, hvorfor jeg generelt bliver inde mens det er værst.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 29. jul 2018, 09:37

Det blev til 19 km i skoven til morgen, og med en 13 km cykeltur hver vej.
Desværre en lidt dårlig dag for mig. Synes det er det hver anden gang jeg skal ud på de lange ture i weekenden.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 29. jul 2018, 15:38

Nu ved jeg der også er nogle af jer andre som løber langt.
Bliver benene vandt til at løbe sådan +- 20 km hver weekend? For nu har jeg gjort det for 4 weekend i træk, og synes det bliver ved med at være hårdt.
Men det som næsten generer mig mest er at det summer meget i benene de første timer efter, hvor der går omkring en 4-6 timer før benene er gode igen efter sådan en tur.
Mit håb er jo at det kan blive en normal løbedistance, uden gener.
0
Fra bybo til thybo
avdotja
Indlæg: 1929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 242
Likede indlæg: 4738

Re: Løbetråden

Indlægaf avdotja » 29. jul 2018, 19:46

Artem skrev:Nu ved jeg der også er nogle af jer andre som løber langt.
Bliver benene vandt til at løbe sådan +- 20 km hver weekend? For nu har jeg gjort det for 4 weekend i træk, og synes det bliver ved med at være hårdt.
Men det som næsten generer mig mest er at det summer meget i benene de første timer efter, hvor der går omkring en 4-6 timer før benene er gode igen efter sådan en tur.
Mit håb er jo at det kan blive en normal løbedistance, uden gener.

Ja, det gør de - på et tidspunkt. Hvor længe det så tager, skal jeg ikke kloge mig på. Men tænker dog snarere 4 måneder end 4 uger. Det afhænger selvfølgelig også af nuværende løbeform, men du er gået op forholdsvis hurtigt, er du ikke?

Hvad du evt kan overveje er at hver fjerde tur skal være endnu længere ( :D), feks 25 eller ligefrem 30 km. Når man engang imellem løber 25/30 km, føles 20 lige pludseligt ikke så langt. Hvis du går i motionscenter (og er interesseret i at skåne leddene lidt), kunne en anden mulighed være at hveranden weekend tog du 120 min på enten crosstræneren eller med bakkegang (gåtur på løbebåndet, men med højst mulige hældning, det er hårdere end det lyder) i stedet for en almindelig løbetur. Jeg forsøger selv at belaste kroppen på forskellig vis, det synes jeg virker bedst.
1
avdotja
Indlæg: 1929
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 242
Likede indlæg: 4738

Re: Løbetråden

Indlægaf avdotja » 29. jul 2018, 19:57

@Artem: Hvis det var mig der var ansvarlig for dit løbeprogram, tror jeg faktisk jeg ville diktere at det lange træningspas skulle udskiftes med noget andet end løb, (mindst) hver fjerde weekend. Både fordi jeg tror på at det er godt for ens løbetræning i det lange løb, men også af hensyn til evt belastningsskader.
2
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 29. jul 2018, 20:30

avdotja skrev:@Artem: Hvis det var mig der var ansvarlig for dit løbeprogram, tror jeg faktisk jeg ville diktere at det lange træningspas skulle udskiftes med noget andet end løb, (mindst) hver fjerde weekend. Både fordi jeg tror på at det er godt for ens løbetræning i det lange løb, men også af hensyn til evt belastningsskader.

Jeg har faktisk ikke noget direkte løbeprogram, jeg springer bare med på diverse ture som det nu lige passer mig.

Jeg går i motionscenter, hvor jeg går rimelig meget op i bentræningen, som jeg også tror der er med til at gøre at jeg ind til videre har undgået skader. Er bare ikke så glad for indendørs konditions træning, som crosstræneren. Er faktisk kun romaskine jeg bruger der som opvarmning.

Men jo er gået op fra weekend ture på 12-15 km til de 19-23 km i et spring. Hvor det nu er 4 weekend med en lang tur. Synes bare ikke det er blevet nemmere endnu. Men hvis jeg skal være ærlig over for mig selv, så valgte jeg jo også at cykle til og fra løb til morgen med 14 km hver vej, som jo også gør lidt, og så var det faktisk også den hurtigste tur i dag med omkring 20 sek hurtigere pr km. Som jo nok også har noget at sige.
På den måde er der nok ikke noget at sige til at jeg virkelig har haft ømme ben i dag.

Ellers synes jeg jo faktisk min træning er rimelig varieret med løb, cykling, styrketræning, og længere gåture. Torsdag aften var jeg feks også ude på en 18 km gåtur, hvor jeg kom til at løbe lidt af vejen 4 km.

Problemet er nok også lidt at jeg løber sammen med erfarne maraton løbere, hvor en af kvinderne endda er en som ofte vinder de løb hun deltager i. Så selv om vi tager en stille og rolig tur i forhold til hvad de andre kan, er det jo ofte på grænsen for hvad jeg kan.
0
Fra bybo til thybo
D.itsen
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 295
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 3417

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 30. jul 2018, 05:16

Jeg synes det lyder som den sikre vej til en overbelastning
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 30. jul 2018, 14:33

D.itsen skrev:Jeg synes det lyder som den sikre vej til en overbelastning

Vil du uddybe? For synes jo selv at jeg har øget stille og roligt over det år jeg nu har løbet. Der er da godt nok sket nogle spring ind i mellem, men i forhold til andre jeg kender som feks er gået fra 0 til et maraton på 9 måneder, så er mit jo mere rolige fremskridt og regner med at løbe et maraton til maj 2019 Som faktisk lidt er det jeg er ved at træne op til nu ved her i år at blive vandt til at løbe de 20 km uden problemer, hvor der så skal øges i 2019 op til det maraton.
0
Fra bybo til thybo
D.itsen
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 295
Geografisk sted: Vest-Sjælland
Likede indlæg: 3417

Re: Løbetråden

Indlægaf D.itsen » 30. jul 2018, 15:22

Artem skrev:
D.itsen skrev:Jeg synes det lyder som den sikre vej til en overbelastning

Vil du uddybe? For synes jo selv at jeg har øget stille og roligt over det år jeg nu har løbet. Der er da godt nok sket nogle spring ind i mellem, men i forhold til andre jeg kender som feks er gået fra 0 til et maraton på 9 måneder, så er mit jo mere rolige fremskridt og regner med at løbe et maraton til maj 2019 Som faktisk lidt er det jeg er ved at træne op til nu ved her i år at blive vandt til at løbe de 20 km uden problemer, hvor der så skal øges i 2019 op til det maraton.

Løb er hårdt for led og sener og de kloge anbefaler man Maks øger med 10 % om ugen og jævnligt holder uger, hvor man træner mindre. Hvis man ikke har løbet før il jeg forvente 3 måneder eller mere, for at komme til de 5 km i roligt tempo.
Det lyder til du både øger distance og hastighed og har få/ingen af de langsomme lange ture, men de lange ture også skal være hurtige. Det er jo at løbe konkurrence på ugentlig basis, uden tid til at restituere.
At gå fra 0 til marathon på 9 måneder lyder helt sindssygt i mine ører, medmindre vedkommende var i god form inden. Altså der findes da sikkert folk, som er så genetiske heldige at de kan gøre det uden skader, men det er de færreste.
Det er også en nyere sjov ting, at folk starter med at beslutte sig for at løbe marathon, før de overhovedet har været i løbeskoene første gang.
0
UH UH UH UH KORT :love:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 30. jul 2018, 20:06

D.itsen skrev:Løb er hårdt for led og sener og de kloge anbefaler man Maks øger med 10 % om ugen og jævnligt holder uger, hvor man træner mindre. Hvis man ikke har løbet før il jeg forvente 3 måneder eller mere, for at komme til de 5 km i roligt tempo.
Det lyder til du både øger distance og hastighed og har få/ingen af de langsomme lange ture, men de lange ture også skal være hurtige. Det er jo at løbe konkurrence på ugentlig basis, uden tid til at restituere.
At gå fra 0 til marathon på 9 måneder lyder helt sindssygt i mine ører, medmindre vedkommende var i god form inden. Altså der findes da sikkert folk, som er så genetiske heldige at de kan gøre det uden skader, men det er de færreste.
Det er også en nyere sjov ting, at folk starter med at beslutte sig for at løbe marathon, før de overhovedet har været i løbeskoene første gang.

Jeg startede virkelig meget stille sidste år for netop at undgå skader hvor jeg kun løb 3 km de første par måneder, for så at øge til 5-6 km
Du kan se min statistik fra Endomondo. Startede reelt 1½ måned før men der havde jeg ikke pulsur.
De fleste måneder har der ikke været den store øgning som har været under de 10% pr uge.
Men jo der har også været enkelte måneder hvor jeg næsten har fordoblet mit løb. Men omvendt er jeg jo heller ikke gået direkte fra at ligge på sofaen til at løbe. Har jo styrketrænet fast i en hel del år, og har også altid været aktiv med cykling og gåture. Nu er der bare også kommet en del løb ind i min motion.

Jeg bliver på ingen måde presset hver gang jeg er ude at løbe. Faktisk er det længe siden på de kortere ture midt på ugen, som er ved at ende som hyggeture, ud over måske lidt bakketræning og en spurt til sidst.
Med de lange weekend ture. Der bliver jeg generelt mere presset, men tempo er jo stadig forholdsvis lav. Hvor jeg kan løbe med et tempo på 5 min på de korte, og ofte er omkring de 6 min på de lange. Hvor jeg kan løbe et middellangt på de 14 km med et tempo på 5:30 uden problemer.

Jeg er jo heller ikke bare lige gået fra lange ture på 14 km til 21 km. Havde jo trods alt løbet en halvmaraton 2 måneder før, og en måned før havde jeg en dag med 2 halvlange ture hvor det blev til 30 km i alt. Ja og weekenden inden jeg begyndte med at løbe 21 km "fast", gik vi den 21 km rute.
Med de her 4 lange ture på omkring 20 km, så var den første meget stille og roligt, hvor jeg havde god overskud til sidst.
Anden gang kom vi til at løbe for hurtigt fra start til mig, som gjorde at jeg løb helt tør for energi og blev nødt til at gå op af nogle bakker til sidst, men endte lidt hurtigere end første gang på trods af gåturene.
Tredje gang var en lang og stille tur på 23 km med rigeligt overskudt til sidst.
Fjerde gang i går startede vi nok igen lidt for hurtigt ud til mig, som gjorde det til en hård tur for mig, og hvor vi endte med et tempo på 5:37

Men jo jeg får da generelt presset mig selv på de her lange ture. Som er helt med vilje, da det jo er nødvendigt for at få fremskridt.
Er på mange måder i kyndige hænder da min løbemakker på de lange ture her er uddannet løbetræner, hvor hun har nybegynder hold. Har dog aldrig løbet på hendes hold, men mødte hende først for et par måneder siden i forbindelse med den halvmaraton. Hvor vi siden er endt som løbevenner. Jeg er på den måde heldig med at jeg nærmest har fået min egen personlige løbetræner.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 2768
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 301
Likede indlæg: 3551

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 31. jul 2018, 12:11

7,5 km bakketræning i går - det var lidt tungt.
1
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 2768
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 301
Likede indlæg: 3551

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 31. jul 2018, 12:38

Artem skrev:
D.itsen skrev:Jeg synes det lyder som den sikre vej til en overbelastning

Vil du uddybe? For synes jo selv at jeg har øget stille og roligt over det år jeg nu har løbet. Der er da godt nok sket nogle spring ind i mellem, men i forhold til andre jeg kender som feks er gået fra 0 til et maraton på 9 måneder, så er mit jo mere rolige fremskridt og regner med at løbe et maraton til maj 2019 Som faktisk lidt er det jeg er ved at træne op til nu ved her i år at blive vandt til at løbe de 20 km uden problemer, hvor der så skal øges i 2019 op til det maraton.

Jeg har også fået det at vide om max 10% øgning - og så indprenter min fys mig, at jeg ikke både må øge distance og hastighed samtidig. Jeg tænker generelt at det er der du skal passe mest på, da jeg generelt har indtryk af at du har øget fornuftigt.
0
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 2151
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 219
Likede indlæg: 1540

Re: Løbetråden

Indlægaf Artem » 31. jul 2018, 21:46

Mani skrev:Jeg har også fået det at vide om max 10% øgning - og så indprenter min fys mig, at jeg ikke både må øge distance og hastighed samtidig. Jeg tænker generelt at det er der du skal passe mest på, da jeg generelt har indtryk af at du har øget fornuftigt.

Jeg lytter faktisk meget til min krop, og har faktisk aldrig løbet hvis jeg har haft ondt.
Men da jeg ikke træner efter et program, har jeg da ofte både øget distance og hastighed i det samme løb. Hvis det netop har været en dag med gode ben, hvorfor det har været nemt.

Selv om jeg en gang var meget af den holdning at man ikke skulle løbe 2 dage i træk, har jeg feks også eksperimenteret en del med det, endda at løbe 3 dage i træk, men forholdsvis korte ture. Som har været helt uden problemer, men er heller ikke noget jeg gør hver uge.
Løber vil i snit 3 gange om ugen, nogle gange bliver det kun 2 gange og andre gange 4 gange.

Men eksperimentere på lidt forskellige måder for at presse mig selv, som jeg mener er helt ok nu her over et år efter at jeg er startet med at løbe for er specielt de første 3 måneder man skal passe på, og igen videre de næste måneder, hvor det er mit indtryk at man først rigtig må begynde med at øge efter et halvt år.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 2768
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 301
Likede indlæg: 3551

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 1. aug 2018, 05:31

Artem skrev:
Mani skrev:Jeg har også fået det at vide om max 10% øgning - og så indprenter min fys mig, at jeg ikke både må øge distance og hastighed samtidig. Jeg tænker generelt at det er der du skal passe mest på, da jeg generelt har indtryk af at du har øget fornuftigt.

Jeg lytter faktisk meget til min krop, og har faktisk aldrig løbet hvis jeg har haft ondt.
Men da jeg ikke træner efter et program, har jeg da ofte både øget distance og hastighed i det samme løb. Hvis det netop har været en dag med gode ben, hvorfor det har været nemt.

Selv om jeg en gang var meget af den holdning at man ikke skulle løbe 2 dage i træk, har jeg feks også eksperimenteret en del med det, endda at løbe 3 dage i træk, men forholdsvis korte ture. Som har været helt uden problemer, men er heller ikke noget jeg gør hver uge.
Løber vil i snit 3 gange om ugen, nogle gange bliver det kun 2 gange og andre gange 4 gange.

Men eksperimentere på lidt forskellige måder for at presse mig selv, som jeg mener er helt ok nu her over et år efter at jeg er startet med at løbe for er specielt de første 3 måneder man skal passe på, og igen videre de næste måneder, hvor det er mit indtryk at man først rigtig må begynde med at øge efter et halvt år.

Selvfølgelig kan man mere et år efter du er startet op. Bare vær opmærksom på at rigtig mange garvede løbere får skader, fordi de ikke mener det betyder så meget når de er så rutinerede. Min fys hævder i al fald at det gælder for alle løbere, at det typisk er ved for stor øgning af distance eller kombineret øgning i tempo/distance skaderne sker. Han siger også man ikke nødvendigvis mærker det straks, da belastningsskader ofte bliver bygget op (min skinnebensbetændelse kom heller ikke af en enkelte lang tur).
Jeg tænker sådan set du har fint styr på det - så det er ikke ment som en løftet pegefinger :)
2
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 2768
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 301
Likede indlæg: 3551

Re: Løbetråden

Indlægaf Mani » 1. aug 2018, 19:24

Jeg kæmper lidt med motivationen pt, men fik trukket mig 8,5 km her til aften.
1
'Don’t be afraid to be open minded. Your brain is not going to fall out.'

Tilbage til "Fit og/eller lækker"