Hverdags ridder

Stedet du kan bruge til at snakke om alle de store og små ting der påvirker dit liv.
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 319
Likede indlæg: 3450

Re: Hverdags ridder

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2015, 21:54

DetSorteCirkus skrev:[...]
Det er i mine øjne hverken overskudsagtigt kun at vise omtanke for udvalgte medlemmer af det modsatte køn eller konsekvent blande flirt ind i hjælpsomhed. Det sidste er faktisk lidt småklamt, synes jeg.
[...]

Men det var vel sådan set dig selv, der kørte det over på, at det skulle være et scoretrick. Sådan opfattede jeg ikke startindlægget :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10276

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. nov 2015, 21:58

dgd2007 skrev:Men det var vel sådan set dig selv, der kørte det over på, at det skulle være et scoretrick. Sådan opfattede jeg ikke startindlægget :)

Nej, men allerede i den første artikel, der henvises til, er præmissen, at skribenten til genoplive den måde at omgås kvinder på, som findes i romantiske ridderromaner.
Det er ikke noget, jeg tolker mig frem til. Det er det, manden selv erklærer for sit projekt.
0
Je suis un tableau noir.
Gniske
Bortvist
Kort karma: 1
Geografisk sted: Danmark
Likede indlæg: 9

Indlægaf Gniske » 2. nov 2015, 22:13

Jeg er bevidst særdeles uridderlighed til både hverdag og fest, og mener grundlæggende, at ligestilling går ud på at fjerne kvinders mange privilegier.
0
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 2. nov 2015, 22:16

DetSorteCirkus skrev:Nej, men allerede i den første artikel, der henvises til, er præmissen, at skribenten til genoplive den måde at omgås kvinder på, som findes i romantiske ridderromaner.
Det er ikke noget, jeg tolker mig frem til. Det er det, manden selv erklærer for sit projekt.

Nå okay ... så har du studeret materialet grundigere end jeg :genert:

Jeg tænkte bare i generelle baner, hvor der jo typisk på debatter er (kvindelige) tæskehold ude og klar til at slå hårdt ned på, hvis nogen udtrykker lyst til at brede kapper ud ... ;)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Kort karma: 772
Likede indlæg: 10276

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. nov 2015, 22:26

dgd2007 skrev:Nå okay ... så har du studeret materialet grundigere end jeg :genert:

Jeg tænkte bare i generelle baner, hvor der jo typisk på debatter er (kvindelige) tæskehold ude og klar til at slå hårdt ned på, hvis nogen udtrykker lyst til at brede kapper ud ... ;)

Grunden til, at jeg lige ville se, hvad det egentlig drejede sig om, var netop, at jeg godt ved, at mænd selvfølgelig er i stand til og ofte er hjælpsomme og opmærksomme, blot fordi de har overskud og er sympatiske, og derfor ville være helt sikker på, at emnet vitterlig var ridderlighed og ikke bare mænd, som har blik for deres medmennesker generelt.
For det er efter min mening to forskellige ting.
0
Je suis un tableau noir.
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1302

Indlægaf hotlips » 7. nov 2015, 18:47

jeg ser det vist mere som noget de gør fordi de synes damer er lidt mere spændende,søde,pæne,hvad man nu end vælger at kalde det,end som noget der er ment som noget der nedgør dem eller på anden vis udstiller dem som noget negativt.

jeg er sådan en minidame og især når jeg har gået rigtig dårligt har jeg utvivlsomt fået meget hjælp som jeg sikkert ikke havde hvis jeg havde været en stor mand med fuldskæg,og hvis jeg er så dårlig at jeg må have hjælp så venter jeg til der kommer en yngre mand forbi,helst sådan en håndværkertype,før jeg spørger nogen,det er notorisk også dem der selv har tilbudt hjælp selv,åbnet døre osv uden jeg har behøvet spørge.

det forekom bestemt også inden,der gjorde det bare ikke nogen forskel for mig og det var selvfølgelig meget mindre det skete,men jeg kunne nu ikke drømme om på det som en skidt ting,det synes jeg er et skråplan,selvom de måske gør det fordi de synes man er sød,køn,sexet,whatever,så tror jeg det er en helt forkert måde at opfatte mænd på hvis man regner med det automatisk betyder de ser det som en ting de gør for at få noget igen.

jeg synes man skal være meget varsom med at skyde folk dårlige ting i skoene for at gøre noget godt for andre,jeg går ud fra alle selv har prøvet at gøre noget for andre uden bagtanker,så jeg finder det ikke svært at tro andre også sagtens kan gøre det.
0
Brugeravatar
Tibbler
Kort karma: 86
Likede indlæg: 2072

Indlægaf Tibbler » 8. nov 2015, 08:20

GnueN skrev:Jeg lader ALTID hende få det sidste shot! Tæller det?

Det kommer vel an på, om det er noget du gør med vilje, eller om det er fordi du altid går først kold.
0
Brugeravatar
Brutus
Kort karma: 6
Likede indlæg: 107

Indlægaf Brutus » 8. nov 2015, 22:38

Relationen mellem to personer af modsatte køn er mere varm. Sådan er det bare. Man er mere overbærende, tolerant og åben overfor et barn af det modsatte køn. Udover 'mors dreng' kender vi jo også betegnelsen 'fars pige'," siger Vibeke Kring, der henviser til rundspørgens andre resultater, der også passer ind i den teori."

Jeg mener, at det veksler med alderen.
Jeg har godt nok ingen søn, men en datter, og der har været perioder hvor hun har været mors pige, som præ-teen var hun absolut ingens, som lidt ældre teen så absolut Daddys Girl.
Efterhånden som hun blev mere voksen, gled det mere over til at være et mere ligeværdigt forhold os alle tre i mellem.
0
Brugeravatar
Krølle
Kort karma: 445
Likede indlæg: 3495

Indlægaf Krølle » 9. nov 2015, 08:11

adagio skrev:
Studsgaard skrev:sådan noget som at holde døren for andre (både partner eller fremmede) tænker jeg er noget med at være høflig overfor andre - ikke kurtisere. Jeg selv holder ofte døren for andre, eks på vej ind og ud fra børnehaven og tænker da ikke at en mand der holder døren for mig er ude på at kurtisere, men han er bare høflig/venlig.

Jeg tror ikke han altid selv kan skelne, jeg tror de fleste mænd vil være mere tilbøjelige til at hjælpe en smuk kvinde end en grim kvinde eller en mand. Også selv om der ikke er nogen bevidst hensigt om forførelse eller forskelsbehandling. Seksualitet gennemsyrer alting. Hvis en mand sidder til et forretningsmøde over for en kvinde, reagerer hans krop og hjerne anderledes end hvis han sidder over for en mand, og det påvirker hans beslutninger og handlinger. Også selv om han er gift og overhovedet ingen intentioner har om at forsøge at forføre kvinden.

Men det er da ikke forbeholdt mænd? Kvindelige mødedeltagere kan så absolut også påvirkes af biologiske faktorer - i min gamle branche var der heldigvis langt imellem de virkelig gode snaps på mandesiden, men jeg har savlet mig igennem et møde eller to, hvor jeg næppe har været helt upåvirkelig.

Such is life. Det er biologi, det kan ikke elimineres, og så længe folk husker GENERELT at være høflige og hjælpsomme uanset om der er Bingo på den biologiske plade, kan jeg heller ikke se, at det er et problem - tværtimod. Jeg går først i baglås når folk ikke har deres almindelige gode opdragelse med, og så er det sådan set fuldstændig ligemeget, om jeg er på "kurtiseringslisten" og får særbehandling. Hvem gider kurtiseres af et menneske, der bag de indledende manøvrer er en uopdragen ego-Børge?
1
Brugeravatar
dgd2007

Indlægaf dgd2007 » 9. nov 2015, 14:43

adagio skrev:Helt sikkert, jeg tog bare udgangspunkt i eksemplet med manden der holdt døren.

Jeg har lagt mærke til - på debatter, vist ikke i "virkeligheden" - at nogle kvinder, der ellers ikke indtager feministiske standpunkter og gerne gør nar af den slags, farer helt i flint over tanken om dørholderi eller udsagn om, at "man slår ikke på en kvinde". Den slags finder de forargeligt - ud fra et angiveligt feministisk synspunkt. :gruble:
0

Tilbage til "Livets forhold"