Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 641
Likede indlæg: 6696

Re: Små spørgsmål og sniksnak om kæledyr

Indlægaf Pandesteg » 4. sep 2018, 19:58

Alkaia skrev:
Pandesteg skrev:
Alkaia skrev:Tandsten på katte.
Udover tandbørstning... :panik: Er der så andre muligheder? Snacksticks eller noget der ligner?

Du kan give rå kyllingehalse eller (frosne) daggamle kyllinger, hvis hun er udekat (det sviner). Eller hele tørrede hønsefødder eller kaninører :)

Hvordan hjælper det på tandsten? Virker det slibende eller hvordan?

Det slider belægningen af tænderne. Katten bruger lang tid på at gnaske den slags i sig og bruger alle tænder i processen. Som en dyrlæge sagde til mig “Mus og fugle er de bedste tandbørster”. Mine katte er indekatte, så ovenstående er den bedste simulering af den slags mad.
1
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Alkaia
Kort karma: 104
Geografisk sted: Árós
Likede indlæg: 2286

Indlægaf Alkaia » 4. sep 2018, 20:03

Pandesteg skrev:
Alkaia skrev:
Pandesteg skrev:
Alkaia skrev:Tandsten på katte.
Udover tandbørstning... :panik: Er der så andre muligheder? Snacksticks eller noget der ligner?

Du kan give rå kyllingehalse eller (frosne) daggamle kyllinger, hvis hun er udekat (det sviner). Eller hele tørrede hønsefødder eller kaninører :)

Hvordan hjælper det på tandsten? Virker det slibende eller hvordan?

Det slider belægningen af tænderne. Katten bruger lang tid på at gnaske den slags i sig og bruger alle tænder i processen. Som en dyrlæge sagde til mig “Mus og fugle er de bedste tandbørster”. Mine katte er indekatte, så ovenstående er den bedste simulering af den slags mad.

Det var ikke helt galt gættet. Tak for svar. :)
1
I always dance like no one is watching. :pompom:
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 194
Likede indlæg: 1834

Indlægaf Zonta » 5. sep 2018, 08:50

Vi har vores hund nede for at blive kemisk kastreret nu her. Han render efter hunhunde (læs: hopper over hegnet i haven) og er blevet temmelig utilregnelig i sit samvær med andre hunde. Nogle elsker han, andre hader han. Der er intet system i om det er hanner, tæver, tæver i løbetid, hvalpe, unghunde eller gamle hunde. Han er også nærmest umulig at gå tur med og det fungerer ikke, når vi samtidig har en lille baby i barnevogn. Jeg gider simpelthen ikke være tvunget til at gå gud ved hvor mange ture om dagen, fordi vi ikke kan gå med hund og barnevogn samtidig. Jeg er ret spændt på virkningen - specielt hvor hurtigt den indtræffer. Jeg snakkede med dyrlægen, for han er også temmelig meget teenager, men dyrlægen sagde, at alt ovenstående temmelig sikkert var pga. kønsmodenhed der er indtruffet og ikke pga. teenage-opførsel.

Altså... Han hører jo desuden slet ikke efter hvad vi siger - måske hvis man har mad og siger tingene 10 gange, så kan man være heldig at han gider det, man beder ham om. Ellers er han bare teenage-uregerlig på alle punkter. Ser frem til at teenagetiden er overstået og håber på, at den ikke varer alt for længe :kryds: Han er knap 11 måneder og dyrlægen siger, at det kan vare til de bliver 2 år :gisp: :træt3:
0
...xxx...
Kort karma: 2
Likede indlæg: 1

Indlægaf ...xxx... » 5. sep 2018, 10:13

Zonta skrev:Vi har vores hund nede for at blive kemisk kastreret nu her. Han render efter hunhunde (læs: hopper over hegnet i haven) og er blevet temmelig utilregnelig i sit samvær med andre hunde. Nogle elsker han, andre hader han. Der er intet system i om det er hanner, tæver, tæver i løbetid, hvalpe, unghunde eller gamle hunde. Han er også nærmest umulig at gå tur med og det fungerer ikke, når vi samtidig har en lille baby i barnevogn. Jeg gider simpelthen ikke være tvunget til at gå gud ved hvor mange ture om dagen, fordi vi ikke kan gå med hund og barnevogn samtidig. Jeg er ret spændt på virkningen - specielt hvor hurtigt den indtræffer. Jeg snakkede med dyrlægen, for han er også temmelig meget teenager, men dyrlægen sagde, at alt ovenstående temmelig sikkert var pga. kønsmodenhed der er indtruffet og ikke pga. teenage-opførsel.

Altså... Han hører jo desuden slet ikke efter hvad vi siger - måske hvis man har mad og siger tingene 10 gange, så kan man være heldig at han gider det, man beder ham om. Ellers er han bare teenage-uregerlig på alle punkter. Ser frem til at teenagetiden er overstået og håber på, at den ikke varer alt for længe :kryds: Han er knap 11 måneder og dyrlægen siger, at det kan vare til de bliver 2 år :gisp: :træt3:

I skal være opmærksomme på, at hans hanhunde-adfærd forværres i de første 3 uger efter en kemisk kastration. Derefter skulle han gerne blive bedre :)
0
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 119
Likede indlæg: 1775

Indlægaf TinaW » 5. sep 2018, 11:19

Zonta skrev:Vi har vores hund nede for at blive kemisk kastreret nu her. Han render efter hunhunde (læs: hopper over hegnet i haven) og er blevet temmelig utilregnelig i sit samvær med andre hunde. Nogle elsker han, andre hader han. Der er intet system i om det er hanner, tæver, tæver i løbetid, hvalpe, unghunde eller gamle hunde. Han er også nærmest umulig at gå tur med og det fungerer ikke, når vi samtidig har en lille baby i barnevogn. Jeg gider simpelthen ikke være tvunget til at gå gud ved hvor mange ture om dagen, fordi vi ikke kan gå med hund og barnevogn samtidig. Jeg er ret spændt på virkningen - specielt hvor hurtigt den indtræffer. Jeg snakkede med dyrlægen, for han er også temmelig meget teenager, men dyrlægen sagde, at alt ovenstående temmelig sikkert var pga. kønsmodenhed der er indtruffet og ikke pga. teenage-opførsel.

Håber det hjælper.
Vores yngste på 17 mdr. er også bare umulig lige for tiden. Dog ikke overfor andre hunde. Men kommer snoren af, så er hun skredet - på jagt efter fugle hun kan løbe ud over markerne efter.
Så pt. står den kun på gåture i snor for hendes vedkommende.
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 428
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6442

Indlægaf Mi55y » 6. sep 2018, 09:05

Vores hunkat Molly er i denne uge begyndt at mjave og kradse på skabe i vores soveværelse klokken meget tidligt om morgenen - omkring 3-4-tiden. To gange er hun hoppet op i sengen, hvilket hun ellers ikke har gjort, siden jeg blev gravid, og er faldet til ro der. Vi ignorerer hende, men hun gør det gerne flere gange ind til vi står op til normal tid. Når vi så står op, så er hun totalt klister og spinder og gnider sig op af os.

Vores teori er, at det er fordi min kæreste var bortrejst 10 dage i slutningen af august, og sidste weekend var vi begge væk fre-søn. Eller også har det måske noget at gøre med, at jeg er højgravid? De seneste uger er hun blevet meget interesseret i at ligge op af min mave, når jeg ligger i sofaen.

Nogle erfaringer med sådan ændret adfærd hos en voksen kat?
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 194
Likede indlæg: 1834

Indlægaf Zonta » 6. sep 2018, 20:23

Vores hund er idiot.... Han har kastet op i går og i dag. I går kom der noget snask, lidt gulerødder og en klump udefinerbart noget, som jeg ikke nåede at se før han havde ædt det igen :tie: :badr: Lige så snart man gør mine til at gå hen til ham, når han er ved at kaste op, bliver han ramt af noget "Du må ikke tage det her!" og sluger sit opkast før det når at ramme gulvet. Er der noget man overhovedet kan gøre? Tror nemlig det er noget han har spist, som bliver ved med at irritere hans mavesæk og som ikke gider komme ud den anden vej. Vi har prøvet at holde i hans halsbånd (blidt, selvfølgelig), men så kaster han bare kun op i munden på sig selv og sluger det igen. Ej men det er så klamt! :badr:
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1305

Indlægaf Misantropen » 14. sep 2018, 21:55

Zonta skrev:Vores hund er idiot.... Han har kastet op i går og i dag. I går kom der noget snask, lidt gulerødder og en klump udefinerbart noget, som jeg ikke nåede at se før han havde ædt det igen :tie: :badr: Lige så snart man gør mine til at gå hen til ham, når han er ved at kaste op, bliver han ramt af noget "Du må ikke tage det her!" og sluger sit opkast før det når at ramme gulvet. Er der noget man overhovedet kan gøre? Tror nemlig det er noget han har spist, som bliver ved med at irritere hans mavesæk og som ikke gider komme ud den anden vej. Vi har prøvet at holde i hans halsbånd (blidt, selvfølgelig), men så kaster han bare kun op i munden på sig selv og sluger det igen. Ej men det er så klamt! :badr:

Ros/tal roligt, uden du gør et stort nummer ud af at han kaster op. Hvis det kan hjælpe kan du tilbyde ham noget bedre(en lækker snack/godbid fx) Du kan evt. kaste det på gulvet ved siden af ham så han bliver afledt. Det vigtigste er bare at han lærer han ikke gør noget forkert eller forbudt ved at kaste op.

Hvis ikke det er det samme sted eller der er et mønster i det kan det være nødvendigt at have godbidder permanent i lommen for en periode.
0

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 789
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 17162

Indlægaf icelady » 14. sep 2018, 23:26

Nogen med katte, der har oplevet de skider halvt på bakke og halvt udenfor?

Misty går på bakke og lægger et par små pøller. Så skraber hun som hun plejer og dækker det til, og tuller så ellers lystigt ind i stuen eller soveværelset og lægger resten af pøllerne der. :gruble:

Hun er meget følsom og der skal ikke ret meget til at stresse hende, men der er intet sket, der kan have stresset hende.

Det er kun med afføring; hun tisser som normalt på bakken.
0
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Ladysparrow
Kort karma: 106
Likede indlæg: 1708

Indlægaf Ladysparrow » 1. okt 2018, 14:01

icelady skrev:Nogen med katte, der har oplevet de skider halvt på bakke og halvt udenfor?

Misty går på bakke og lægger et par små pøller. Så skraber hun som hun plejer og dækker det til, og tuller så ellers lystigt ind i stuen eller soveværelset og lægger resten af pøllerne der. :gruble:

Hun er meget følsom og der skal ikke ret meget til at stresse hende, men der er intet sket, der kan have stresset hende.

Det lyder mystisk - har du fundet en løsning på det?

Vores 3 har 7-9-13 ingen vanskligheder med bakkerne, så har inget bud på hvorfor hun gør det? Hvor ofte tømmer du kattebakken, har du testet med mere end en kattebakke?
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 789
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 17162

Indlægaf icelady » 1. okt 2018, 14:50

Ladysparrow skrev:
icelady skrev:Nogen med katte, der har oplevet de skider halvt på bakke og halvt udenfor?

Vores 3 har 7-9-13 ingen vanskligheder med bakkerne, så har inget bud på hvorfor hun gør det? Hvor ofte tømmer du kattebakken, har du testet med mere end en kattebakke?

Niks. Og dog....

Hun er stoppet med det igen. Det stod på i 3 dage. :gruble: Meget mystisk kat, jeg har :D

Jeg tror så, det kan skyldes, at hun sad på bakken på toilettet, da min søn gik derud for at bruge det. Da jeg nævnte det fortalte han, at hun havde siddet på bakken, men var drønet hen til døren og kradset på den, da han kom derud, så tror det er derfor.
1
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Ladysparrow
Kort karma: 106
Likede indlæg: 1708

Indlægaf Ladysparrow » 2. okt 2018, 08:33

icelady skrev:
Ladysparrow skrev:

Niks. Og dog....

Hun er stoppet med det igen. Det stod på i 3 dage. :gruble: Meget mystisk kat, jeg har :D

Jeg tror så, det kan skyldes, at hun sad på bakken på toilettet, da min søn gik derud for at bruge det. Da jeg nævnte det fortalte han, at hun havde siddet på bakken, men var drønet hen til døren og kradset på den, da han kom derud, så tror det er derfor.

De er altså sjove med deres vaner og opførsel... :P
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 433
Likede indlæg: 5178

Indlægaf Zinde » 2. okt 2018, 11:53

Nogen med erfaring med at kastrere en udekat/staldkat? Han kommer kun ind for at spise, så jeg tænker ikke, at krave er en mulighed. Han kommer jo galt afsted med den på. Og jeg vil ikke kunne holde ham inde, han har aldrig set en kattebakke, og han jamrer højlydt, hvis han ikke kan komme ud.
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 641
Likede indlæg: 6696

Indlægaf Pandesteg » 3. okt 2018, 09:21

En lille historie fra vores lille landsted:

Vi har jo fået de her to tilløbende kattekillinger for et par måneder siden.

I starten boede de nede bag nogle gamle døre i vores traktorskur, ikke helt optimalt, da det ikke er sådan rigtig ly eller læ dernede og vi også har oplevet, at ræven går derind og æder/lægger sine byttedyr. Vores "gamle" gårdkat havde på daværende tidspunkt også sin mad stående derinde, så det tiltrak jo også andre dyr. Og kilingerne var kommet alt for tidligt hjemmefra, de var kun omkring 7-8 uger, da vi opdagede dem.

Vi kunne ikke lade dem sejle i deres egen sø og besluttede at tage dem til os. Vi bruger timer på at lokke dem til os og få dem til at stole på os og se om de kunne blive tamme. Hankatten blev helt tam og er utroligt sød, hunkatten er meget sky, men også meget nysgerrig, så der er små fremskridt, men hun bliver nok aldrig helt så tam som brormand, men nu må vi se. Derefter var første projekt var at finde et andet sted til dem, vi satte så en kattelem i døren ind til mit potteskur, som ligger med indgang fra vores gårdsplads. Der kan de få ly og varme fra fyrrummet, som ligger ved siden af. Kattelemmen kan også indstilles til chip-adgang, så når begge katte er chippede er det kun dem, som kan komme ind i skuret.

Så skulle vi få dem til at turde gå derop og gå ind i. Så lokke lokke lokke med godbidder og legetøj til de turde komme tættere og tættere på. Det hjalp en del, da vi flyttede deres mad derinde ;) men at bruge kattelemmen var straks lidt sværere, især for hunkatten, som er meget bange for pludselige lyde/bevægelser. Så når hun prøvede at komme ind og lemmen klaprede, så gik hun i panik. Men efter et par uger havde de også fået lært dét. De gik dog kun derind og spiste og så ned og sove bag de gamle døre igen. De opholdt sig dog nu efterhånden rigtig meget på gårdspladsen, traktorskuret er stadig deres safe place, hvis der sker noget vildt og voldsomt, men det er jo også OK.

For en uges tid siden stillede vi en lænestol med et lammeskind ind i potteskuret og satte hankatten op på skindet. Det kunne han hurtigt se fidusen i og vi har set ham ligge og slumre dér et par gange. De sidste par aftener før vi er gået i seng er jeg listet ud i mørket og har lyst ind af vinduet og set, at nu ligger de dér sammen i stolen på lammeskindet og sover, trygt og godt.

Vi har diskuteret meget frem og tilbage om vi var "onde" at lade dem bo udenfor, når vi selv og vores indkatte sidder inde foran pejsen og hygger hver aften, mens de render rundt udenfor. Men nu giver det bare en god mavefornemmelse at vide, at de har en tryg base med varme, mad og et blødt sted at sove, når nu vi ikke kan/vil tage dem med indenfor.
9
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 119
Likede indlæg: 1775

Indlægaf TinaW » 3. okt 2018, 09:47

Pandesteg skrev:En lille historie fra vores lille landsted:

Vi har jo fået de her to tilløbende kattekillinger for et par måneder siden.

I starten boede de nede bag nogle gamle døre i vores traktorskur, ikke helt optimalt, da det ikke er sådan rigtig ly eller læ dernede og vi også har oplevet, at ræven går derind og æder/lægger sine byttedyr. Vores "gamle" gårdkat havde på daværende tidspunkt også sin mad stående derinde, så det tiltrak jo også andre dyr. Og kilingerne var kommet alt for tidligt hjemmefra, de var kun omkring 7-8 uger, da vi opdagede dem.

Vi kunne ikke lade dem sejle i deres egen sø og besluttede at tage dem til os. Vi bruger timer på at lokke dem til os og få dem til at stole på os og se om de kunne blive tamme. Hankatten blev helt tam og er utroligt sød, hunkatten er meget sky, men også meget nysgerrig, så der er små fremskridt, men hun bliver nok aldrig helt så tam som brormand, men nu må vi se. Derefter var første projekt var at finde et andet sted til dem, vi satte så en kattelem i døren ind til mit potteskur, som ligger med indgang fra vores gårdsplads. Der kan de få ly og varme fra fyrrummet, som ligger ved siden af. Kattelemmen kan også indstilles til chip-adgang, så når begge katte er chippede er det kun dem, som kan komme ind i skuret.

Så skulle vi få dem til at turde gå derop og gå ind i. Så lokke lokke lokke med godbidder og legetøj til de turde komme tættere og tættere på. Det hjalp en del, da vi flyttede deres mad derinde ;) men at bruge kattelemmen var straks lidt sværere, især for hunkatten, som er meget bange for pludselige lyde/bevægelser. Så når hun prøvede at komme ind og lemmen klaprede, så gik hun i panik. Men efter et par uger havde de også fået lært dét. De gik dog kun derind og spiste og så ned og sove bag de gamle døre igen. De opholdt sig dog nu efterhånden rigtig meget på gårdspladsen, traktorskuret er stadig deres safe place, hvis der sker noget vildt og voldsomt, men det er jo også OK.

For en uges tid siden stillede vi en lænestol med et lammeskind ind i potteskuret og satte hankatten op på skindet. Det kunne han hurtigt se fidusen i og vi har set ham ligge og slumre dér et par gange. De sidste par aftener før vi er gået i seng er jeg listet ud i mørket og har lyst ind af vinduet og set, at nu ligger de dér sammen i stolen på lammeskindet og sover, trygt og godt.

Vi har diskuteret meget frem og tilbage om vi var "onde" at lade dem bo udenfor, når vi selv og vores indkatte sidder inde foran pejsen og hygger hver aften, mens de render rundt udenfor. Men nu giver det bare en god mavefornemmelse at vide, at de har en tryg base med varme, mad og et blødt sted at sove, når nu vi ikke kan/vil tage dem med indenfor.

Vi er også "onde".
Vores to udekatte har maskinhuset med en sofa og diverse puder/kurve/huler, men når det er sådan rigtig vinter og koldt, så får jeg alligevel dårlig samvittighed. De er født og opvokset i en forladt campingvogn, så de er jo heller ikke bedre vant, men når de sidder ude på gårdspladsen og kigger op mod huset og vi går ind med hundene, så kan det godt skære lidt i mit hjerte. Men ingen af hundene er vant til katte, de to små løber gerne efter dem, hvis de ser deres snit til det og den gamle hader katte. Så det kan alligevel ikke lade sig gøre, at de kommer ind.
Men særligt hankatten kunne nok godt tænke sig det lidt. Han er også mere tam end hunkatten, der er som jeres hunkilling.
Og vi har haft dem to år til januar. Det er kun mig hun gider tale med/nusses af.
1

Tilbage til "Kæledyr"